Tävla dräktigt sto, hur länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 13 492
Sv: Tävla dräktigt sto, hur länge?

Och ärligt talat, VAD tror du skillnaden är, ur smittsynpunkt?

Nej, jag känner inga travhäststallägare som har det gott ställt. Snarare tvärtom.

Och ärligt talat, VAD tror du skillnaden är, ur smittsynpunkt?

Det är väl inte så svårt att räkna ut. Det krävs ju en längre kedja.
Om det finns en smittad häst på en tävling så måste den först smitta en häst som sedan måste smitta den häst som finns i stallet.
Dessutom innebär ju tävling stress som kan minska immunförsvaret.

Det behöver man väl inte vara einstein för att räkna ut eller?

Det är väl inte så svårt att räkna ut. Det krävs ju en längre kedja.

Häst X smittar häst Y på tävling, som sedan för smittan vidare till dräktiga stoet Z. Eftersom smittan inte syns är det ingen som reagerar. Ingen särskilt lång kedja för ett luftburet virus. Dessutom finns det många andra infektioner - influensa med mera - som inte heller är särkilt bra för ett foster.

Men som sagt, det är svårt att diskutera om du tror att det finns folk som betäcker och inte vill ha ett levande föl, blir lite löjlig nivå då. :crazy:

Jag tror säkert att du vill ha ett levande föl, men inte till den grad att du isolerar henne från tävlingshästar. Du intalar dig därför att risken är så liten att den är obetydlig. Det är den inte, och det är därför min veterinärbok lyder som den gör.

Inom travet har jag varit på många stall med 10-20 hästar, varav de flesta tävlas och kanske 2-3 är dräktiga ston. Inget konstigt med det där.

Nu menade jag inte att man tävlade sina dräktiga ston bland travarna, utan att man blandar tävlingshästar och dräktiga ston i samma stall.

:confused::confused:
Igentligen förstår jag inte dina inlägg.....

Tror knappast att nån stoägare betäcker med Vikingen/Mr Pine Chip eller Rite on Line och sedan tävlar vidare.

Däremot så har du rätt att ston blandas med tävlingshästar.

Så egentligen är det rätt åt dom att sedan bli av med ungen/årskostnaden på stoet/ och flera tusen i bokningsavgift.:smirk:

Men sånt är oseriöst/okunskap eller så struntar man i vilket som ty man har pengar att skaffa nya.

AM

När såna travtränare haft några kastningar så kommer de på att de ska stalla upp stona hos såna som dig och mig istället. ;)
Som isolerar dräktiga ston osv.
Men alla måste uppenbarligen lära sig av sina egna misstag, och förlora ett par föl innan de inser verkligheten.

:D

Jo det är ju klart.
Men alla har ju inte råd att stalla upp på stuterier.
Det är ju mest inom trav-världen som ägarna bestämmer sig för att satsa på att få föl och då betalar.
Skillnaden är ju att inom travet så är det ofta fler delägare som hjälps åt att betala installning.
Vi tar ju enbart in travare för enkelhets skull.

Alla ska ju helt klart sträva mot det optimala för det dräktiga stoet.
Kanske fixa egen dörringång till stallet?
Egna hagar. Egna redskap. Ha en avskiljningsvägg.
Ställa tävlingshästar och fölmärrar så långt det går från varann.
Eventuellt fixa utebox till stoet.

Sånt kan ju många fixa.
Men däremot att låta bli att ge sig ut bland alla smittokällor det kan alla fixa.

AM

*kl*

Mitt numer dräktiga sto står i litet stall med liten omsättning. Hon bor ute året runt med sina kompisar som inte åker iväg och tränar och tävlar. Det kommer visserligen ryttare hit som kanske rider i andra stall men jag åker ju kommunalt till och från jobbet så...

Hon kommer mest troligt inte att lämna gården något mer nu innan fölning, de kontroller som är kvar att göra kommer ambulerande att få göra.

För om det visar sig att hon kastat, så vill jag dels veta det i tid för att kunna börja träna henne igen och dels för att kunna anpassa foderstaten. Och så köpa en bäbis i stället.

Och hon kommer naturligtvis att vaccineras enl gällande rekommendationer.

Hon är nu på dag 19.

Och då har hon "bara" kostat 8000kr att få dräktig och sedan betalar jag levande föl när bebis är 10dgr gammal.

Vi avlar i alla fall för att få fram fina, friska, fantastiska fölungar. Det är mitt stora intresse. Jag skulle aldrig utsätta mina djur för någon fara eller risk då dom är dräktiga. Viskulle tex aldrig få för oss att ens hyra en transport och riskera att det kan finnas smitta i den. Men, men vi är väl över sjåpiga kanske.

Jag lånar ju magen på ett sto och har därför begränsad bestämmanderätt. Jag och ägaren har dock kommit överens om att jag tränar ägaren och utbildar stoet mot att hon inte åker iväg med henne på något annat ställe utan bara har henne på lösdriften med en annan valack som inte heller åker någonstans. Ägaren vill dock åka på en kurs till ett ridhus över en helg i november (efter att hon fått första sprutan) och där kan jag bara hålla tummarna och hoppas att det går bra... Hade jag haft full bestämmanderätt hade stoet inte åkt någonstans men jag har haft sådan tur med en bra ägare och jag hoppas att vi ska klara oss undan från smitta den här novemberhelgen. De får självklart låna min transport som bara den hästen har tillgång till.

Jag skulle aldrig frivilligt utsätta ett dräktigt sto för smitta, det är inte bara pengarna för språng och dyl eller stoets smärta över att förlora ett föl som spelar roll utan även mina personliga förhoppningar och längtan. Samma sak som när man själv var gravid, visst iakttar man alla "regler" som finns att rätta sig efter för att förhoppningsvis föda ett (i mitt fall två!) välskapta barn!:love:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 764
Senast: Editten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka