Tävla dräktigt sto, hur länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 13 492
Sv: Tävla dräktigt sto, hur länge?

Har alla isolerade/vaccinerade.. :smirk:
Ston kan kasta ändå av andra orsaker.
Och det är inte speciellt kul att ta rätt på en unge utvecklat till 9 månader och därefter stoppa den i en sopsäck.

Skulle heller inte tro att det är speciellt kul för en stoägare att plocka ut ett döfött föl med förlossningsfång eller tandad tråd som "efterspel"

Tycker man det är skitsamma att förlora fölet och även kanske stoet så kan man ju, som du, gapflabba åt saken..:smirk:

AM

Tycker inte att vi ska diskutera detta mer då de inte leder till något vettigt, tråden handlade inte om att förlora sto eller föl utan att hur länge man fick tävla.

Det har du helt rätt i.
Men din kommentar triggar till att man gärna vill svara.

Det finns många noviser inom aveln som betäcker sin märr utan att veta vilka risker som finns inom en dräktitghet.
Och du verkade tillhöra just dom.

Därför svarade jag, som avelsmänniska, om vilka risker det finns med att åka runt med ett dräktigt sto.

Punkt.

AM

Det har du helt rätt i.
Men din kommentar triggar till att man gärna vill svara.

Det finns många noviser inom aveln som betäcker sin märr utan att veta vilka risker som finns inom en dräktitghet.
Och du verkade tillhöra just dom.

Därför svarade jag, som avelsmänniska, om vilka risker det finns med att åka runt med ett dräktigt sto.

Punkt.

AM

Jag vet riskerna, och jag har ingen okunskap även om ni tror de :mad:

Men fortsatt motion är bra? Normala träningspass tom 4 månaden?

Jag förstår er som lägger ut mass pengar men jag har lagt ut lite mer än 2000:- KRONOR då hon blev dräktig på första försöket, så mig pelar det inte så stor roll.

Jag har hästavel som heltidsyrke och kan inte låta bli att förvånas att det finns människor som betäcker, har "kunskap" och samtidigt tycker det är skitsamma att förlora en unge då den kostade enbart 2000 :confused:

Vi, som jobbar med detta anser att fölunge, oavsett värde ska ha optimal chans att komma ut och vara frisk.
Antar att det är därför vi betäcker..

AM (hoppar av tråden...lönlöst)

Senast ändrad:

Jag ska berätta en hemlis för dig... ;)
Det finns faktiskt FLER ÄN DU som läser såna här trådar, även om de inte skriver något!
Det vi har svarat här gäller även DEM, inte bara DIG... :idea:
Men fortsatt motion är bra? Normala träningspass tom 4 månaden?
Absolut!
Man kan motionera stoet normalt så länge hon tycker det är okej. Man kan kanske låta bli att hoppa efter 4 månader (min åsikt), men rid vanligt tills du känner att hon börjar tycka det är jobbigt - det märker man väl om man är lite lyhörd för stoets signaler.

Det är främst smittrisken man ska undvika + att tävling är ett stressmoment i sig för stoet.

*knapplån*

Man kanske inte bryr sig så mycket om det blir ett föl eller inte för att fölet var så billigt. Men bryr man sig inte om sitt sto? Varför utsätta sin häst för något så jobbigt som en kastning? Stoet kan faktiskt dö om man har otur. Eller så får man andra komplikationer.

Fast det är klart bryr man sig inte om ett litet föl så bryr man sig väl inte om sitt sto heller.

Jag skulle aldrig riskera något. Inte ens vid en tjuvbetäckning, då jag faktiskt bryr mig väldigt mycket om mina ston i alla fall.

Mvh

Tora

Dom som blir drabbade är ju oftast dom som är dom nogrannaste med sina avelssto, dom som knappt vet om abortvirus verkar aldrig haft problem med det även om dom har tävlats. :confused:
Vad har du för belägg för att det är dom som är noggrannast med sina avelsston som haft problem? Det är väl ingen i tråden som vaccinerar/isolerar som skrivit att de haft abortvirus, de har väl bara skrivit att de inte är villiga att chansa?

Jag hoppar absolut inte på någon för att de väljer att tävla medans stoet är dräktigt, det är upp till var och en om man vill ta den risken. Visst, det finns många som tävlar sina dräktiga ston och det går hur bra som helst med dräktigheten, men man skall vara medveten om att det är en risk! Om man är villig att ta den är upp till varje stoägare, det är ett fritt land.

jag tävlar ochså mina dräktiga ston då jag inte har råd att ha både avels och ridhästar,allså måste man kombinera och under dom 7 åren jag avlat har det aldrig varit ett problem och nu hukar jag mig,dom är inte ens vacc mot abortvirus:o

Man MÅSTE inte kombinera, man kan välja.

Jag förstår allvarligt talat inte hur du törs... :eek:

TrÅden StÄngd!!!!!!!!!

Det är inte du som stänger tråden, det är ju Ameo som bestämmer det. Jag tycker det är super att diskussionen kommer igång nu när många här har ston som är nybetäckta och fortfarande pigga och arbetssugna.
För min del skulle jag inte våga riskera varken sto eller föl (om det nu tar) för att kunna komma ut på ett par tävlingar extra. Och jag har valt en hingst på naturlig betäckning så det kommer inte att bli den stora ekonomiska förlusten om det skulle gå galet. Men eftersom jag tror på att detta skulle kunna bli ett riktigt trevligt föl så ska jag göra allt som står i min makt för att dräktigheten ska bli så bra som möjligt. Hade jag inte brytt mig om det blev ett föl eller ej så hade jag väntat att betäcka tills det var viktigare med föl än att komma ut på ett par tävlingar.
U

Varför skapa en tråd öht i så fall, det är väl bara att kolla tävlingsreglementet? Som man bäddar får man ligga!

Hur pass stor är risken om man vaccinerar mot abortvirus??
Kan dom kasta av andra virus/stress också??

Frågar eftersom jag hade tänkt träna/tävla Kaela men nu är jag inte så säker längre.
Skulle inte stå ut ifall hon kastade...:cry:

Hur pass stor är risken om man vaccinerar mot abortvirus??
Kan dom kasta av andra virus/stress också??

Frågar eftersom jag hade tänkt träna/tävla Kaela men nu är jag inte så säker längre.
Skulle inte stå ut ifall hon kastade...:cry:
delvis KL
Vad jag förstått så vaccinerar man ju inte mot abortvirus förrän längre in i dräktigheten.. var det 4-5 månaden?
Och tävlar man så gör man ju det max fram till 4e månaden.

Så då under tiden man tävlar kan man inte skydda stoet mot virus?

Ska nog lägga tävlandet på hyllan då.
Kan jag träna med henne efter hon fått första sprutan i 5 månaden då??
Hur stort skydd ger sprutan??

Om dom får abortvirus, hur yttrar det sig??
Kastar dom alltid av det om dom inte är vaccinerade??
Hur lång tid dröjer det innan dom kastar??

Även annan stress kan få stoet att kasta/resorbera. Plus att även andra sjukdommar kan göra samma sak.
Lärde mig förra året att det finns flera typer av abortvirus och en del kan även indirekt döda vuxna hästar. Eller ja göra så att de inte blir fullt friska igen.
Men det är lite som förkylning hos oss människor. Har man otur och inte sköter sin förkylning kan man få hemska följdsjukdommar.

OBS... mitt svar ska du ta med en nypa salt då jag tror att det är som jag skrev.. väntar på att avelsmänniskorna kommer och berättar om det stämmer eller inte :)

Nu blev jag ju jätteskraj:crazy::(
Kaela har ju en ögoninfektion som är på bättringsvägen nu, den fick hon hos hingsten.
Blir ju nojjig nu ju....

Min syster tränade sitt sto(tävlade i början)fram till bara några veckor innan hon skulle föla.
Fölisen dog i magen(man vet ej av vad)stoet gick sönder inuti(troligtvis av att fölet sparkade sönder henne)stoet fick avlivas, har aldrig varken tidigare/senare sett en häst lida så.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 765
Senast: Editten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka