Tävla dräktigt sto, hur länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 13 492
Sv: Tävla dräktigt sto, hur länge?

Varför skapa en tråd öht i så fall, det är väl bara att kolla tävlingsreglementet? Som man bäddar får man ligga!
Så trevligt inlägg!

KL
Jag ställer ut mina dräktiga ston under sommaren på utställnigar och premieringar. Det är stor risk för abortvirus där med då många har tävlingshästar i sina stallar och på utställningar så är det alla åldrar på hästar. I år har vi ett sto utan föl vid sidan som vår yngsta dotter tävlar fram till TR sätter stopp för det då hon även är dräktig. Då vi har så många andra hästar i stallet som tävlar så känns det som om en mer el mindre spelar ingen roll. Ur kostnadssynpunkt så kostar det oss bara 250 kr om hon kastar fölet då vi äger hingsten själva. Självklart är det en stor sorg om hon skulle kasta men för min dotter (10år) så är det lika stor sorg om hon inte får tävla några tävlingar nu under sommaren. Under sommaren och så länge som hon går ute så går hon tillsammans med ett annat sto som tävlar och går inte ihop med de andra dräktiga stona.

Detta är vad som står att läsa om virusabort på SVAs sida (här):
Symtom på virusabort (EHV-I)
Virusabort orsakas av herpesvirus kallad EHV-I. Infektion med detta virus kan hos dräktiga ston orsaka kastning. Hos övriga hästar orsakar den övre luftvägsinfektion eller neurologiska symtom. I de fall då sjukdomen leder till kastning sker denna vanligen i senare delen av dräktigheten, men ibland så tidigt som i 5:e dräktighetsmånaden. Stoet kan kasta utan att ha visat tecken på sjukdom före kastningen.

Viruset angriper fostret och kastningen kan ske från ett par veckor till flera månader efter att stoet smittats. Herpesvirus kan bli kvar vilande i kroppen på en smittad individ och aktiveras av kraftig stress, som till exempel långa transporter, varvid smittan överförs till fostret. Vid fullgången dräktighet kan föl födas levande, men infekterade och försvagade. De dör vanligen inom någon eller några dagar och är höggradiga smittspridare.

Smittspridning
Hästar med övre luftvägsinfektion, förorsakad av herpesvirus, sprider detta med andningsluften, vid nysning eller hosta. Även tysta smittbärare sprider smitta med andningsluften. Vid kastning är foster, efterbörd och fostervätskor kraftigt infekterade med virus och kan sprida detta till omgivningen.

Efter kastning finns inte viruset kvar någon längre tid, men flytningar från första brunsten kan vara smittförande. Därför blir stoet som kastat isolerat.

Diagnos
Om det har skett en kastning kan en undersökning av fostrets inre organ som njure, lever och lunga ge svar på om en infektion med herpesvirus var orsaken. Det är enkelt att genomföra provtagningen på plats, men analysen görs på ett laboratorium. Om provsvaret från laboratoriet visar att det var virusabort, anmäls sjukdomsfallet till Jordbruksverket.

Förebyggande och kontroll av sjukdomen
Ston bör föla hemma
Undvik att blanda avels-och tävlingshästar
Dräktiga ston bör så långt som möjligt hållas åtskilda från övriga hästar. Hästskötaren bör hantera stona före övriga hästar och vara medveten om att smittan sprids med kläder, grimmor, borstar etc.
Undvik gemensamma transporter.
Om stoet ska användas som fostermärr kontrollera att hon inte har kastat pga virusabort.
Hästar som vistats utanför anläggningen och kommit i kontakt med andra hästar bör vid hemkomsten till stallet isoleras i 3-4 veckor.
Isolering
Stall där ston kastat pga virusabort, isoleras i minst 3 och helst 4 veckor efter det sist inträffade fallet.

Desinfektion
Efter kastning är det viktigt att rengöra framför allt boxar och utrustning som kan ha kommit i kontakt med smitta. Börja med att göra rent stallet med t.ex högtrycksspruta. Sedan görs en desinfektion, följ instruktionen på förpackningen. Ett bra desinfektionspreparat mot virus är Virkon S som bland annat säljs av Lantmännen och Apoteket. Det finns även andra medel som säljs i fackhandeln.

Vaccination
Vaccin mot virusabort finns tillgängligt i Sverige. Vaccination sker då i 5:e, 7:e och 9:e dräktighetsmånaden. Vaccinet medför inte fullständigt skydd, men kan bidra till att minska antalet fall. Det viktigaste för stoägaren är att följa de förebyggande rekommendationerna.

Om du misstänker virusabort
Vid fall av kastning, dödfött eller svagt föl bör man utreda om virusabort är orsaken. Hur man agerar efter det beror på om det är herpesvirus eller inte. Foster/föl och fosterhinnor lämnas eller skickas in till obduktion och diagnosställande till laboratorium med patolog-anatomisk verksamhet.
Hästarna isoleras tills virusabort uteslutits som orsak.
Stoet isoleras från övriga hästar över första brunst.
Om diagnosen redan är ställt i ett tidigare inträffat fall, bör efterbörden vid nytt fall omhändertas (grävas ner) då den betraktas som smittförande. Boxen rengörs mekaniskt och desinfekteras. Ta bort ströbädden och bränn upp den eller gräv ner den.
Kontrollera hästarnas hälsotillstånd varje dag. Dagliga temperaturkontroller antecknas på en temperaturlista.
Om virusabort har inträffat
På större stuterier bör man om möjligt dela upp återstående dräktiga ston i mindre grupper som hålls åtskilda för att begränsa smittspridningen.
Ston dräktiga i mindre än 5 månader vaccineras enligt vaccinationsrekommendationen. Övriga ston kan beroende på dräktighetsstadium eventuellt vaccineras enligt annat schema. Kontakta din veterinär.
Risken för smittspridning anses liten om stoet betäcks på andra brunst efter kastning.

Så trevligt inlägg!

Om man startar man en tråd bara för att få svar på en enda fråga, som inte är ett diskussionsämne utan efterlysning av ren fakta, och sedan blir sur och kräver att tråden stängs ner när folk börjar debattera något som inte är exakt svar på just den frågan, då har man rätt att reagera. Eller?

nå nu är jag ju första gångs avelska :crazy: och läser allt jag kommer över gällande avel här på forumet och får även god hjälp av dobbis:love: här på forumet som lurat in mig i detta.

Men det jag reagerar över i denna diskution är att jag som gravid människa blev inte inlåst efter 4 månader pga att jag kunnde förlora barnet jag hadde i magen, eller fick en spruta i rumpan *ironi*
jag gick till mitt vanliga jobb innom vården äldre vården TUNGT och gjorde det jag klarade av och alla min tre ungar är fullt friska jag har burit dom i 9 månader

visst kan jag förstå dessa människor som lever har företág innom avelsverksamheten att dom vill behålla alla föl dom kan för det inbringar pengar

men för oss hobbyavlare och för alla andra är detta ett rysskt rollet spel :crazy:

precis som många skirver så finns det MÅNGA olika faktorer till varför stoet kastar sitt föl precis lika många faktorer spelar in när en kvinna förlorar sitt barn

så varför i hela H-vete ska vi sätta våra ston på en guldpedistal och bara se på dom och plocka ner stoet när hon fölat och använda henne som vanligt ?

när nu väl mitt sto kommer hem så har jag redan utsatt henne för en heldel en resa genom HELA sverige i en lastbil med andra hästar
visst är jag orolig precis som man ska vara och jag har lagt ner en heldel pengar i det oxå :angel:
men som sagt det är som att spela rysk roellet

Varför ska man spela rysk roulette och riskera livet?
När man kan spela vanligt och bara riskera sina pengar.

Förstår inte ditt resonenmang om att sätta stoet på en pidestal bara för att man inte tar ut och tävlar henne. Tror inte att du heller vara ute och tävlade i friidrott under din graviditet. Att arbeta som vanligt kan ju vara bra för både ston och kvinnor. Men det är ju en helt annan sak att utsätta sig för den stress som tävling innebär.
Abortvirus är ju tyvärr ganska vanligt förekommande hos våra hästar. Så varför ska man då riskera sitt kommande föl och även sitt sto när man känner till riskerna.
Gravida kvinnor avråds från att hantera utekatter p g a smittrisk eller att man vaccinerar mot rödahund. Det är mer i så fall mer jämförbart med hästen och abortviruset än att en gravid kvinna går till sitt arbete. På en arbetsmarknad där de som har utsatta arbeten blir omplacerade under graviditeten enligt lagstifning.

Men, inte vill man väl utsätta sin häst för lite rysk roulette emellanåt? Med tanke på att det knappast ens är lönande ekonomiskt att föda upp en häst/unghäst, och om man dessutom inte ens är intresserad av att göra vad som krävs för att ha så stora chanser som möjligt att få ett friskt välskapt sto, samtidigt som mamman överlever och har hälsan, är det inte bättre att köpa ett föl då?
Jag har bara ett sto, jag valde att betäcka henne nu. Jag kommer givetvis att rida henne, men tävla etc får jag lägga på hyllan ännu ett tag till. Mitt sto är för värdefullt for mig, framförallt känslomässigt för att jag ska riskera att det är en kula i pistolen. Och det finns en anledning till att jag vill ha en avkomma e. just den hingsten och mitt sto. Finns det inte det så kan man ju välja att köpa.
U

Jag kan bara hålla med. Varför betäcka alls om man sedan skall riskera fölungen bara för att man själv vill tävla?? Skaffa en annan tävlingshäst vetja.

Så trevligt inlägg!

KL
Jag ställer ut mina dräktiga ston under sommaren på utställnigar och premieringar. Det är stor risk för abortvirus där med då många har tävlingshästar i sina stallar och på utställningar så är det alla åldrar på hästar. I år har vi ett sto utan föl vid sidan som vår yngsta dotter tävlar fram till TR sätter stopp för det då hon även är dräktig. Då vi har så många andra hästar i stallet som tävlar så känns det som om en mer el mindre spelar ingen roll. Ur kostnadssynpunkt så kostar det oss bara 250 kr om hon kastar fölet då vi äger hingsten själva. Självklart är det en stor sorg om hon skulle kasta men för min dotter (10år) så är det lika stor sorg om hon inte får tävla några tävlingar nu under sommaren. Under sommaren och så länge som hon går ute så går hon tillsammans med ett annat sto som tävlar och går inte ihop med de andra dräktiga stona.
Synd att du glömmer att det är en stor sorg för stoet att mista sitt föl med. Varför inte skaffa en annan ponny till dottern? En trevlig valack kanske? Eller förklara saker och ting för dottern. Min dotter är med 10 år. Men hon fattar att hon inte kan rida sin ponny som vanligt nu i sommar pga. sjudom. Skall jag skita i det med så tösa inte blir ledsen?:eek:

Jag ska berätta en hemlis för dig... ;)
Det finns faktiskt FLER ÄN DU som läser såna här trådar, även om de inte skriver något!
Det vi har svarat här gäller även DEM, inte bara DIG... :idea:

Absolut!
Man kan motionera stoet normalt så länge hon tycker det är okej. Man kan kanske låta bli att hoppa efter 4 månader (min åsikt), men rid vanligt tills du känner att hon börjar tycka det är jobbigt - det märker man väl om man är lite lyhörd för stoets signaler.

Det är främst smittrisken man ska undvika + att tävling är ett stressmoment i sig för stoet.

En fråga till som jag kom på.. Förstår att det är bra att rida som vanligt första 4 månaderna, men dom allra första ca 40 dagarna av dräktigheten har jag hört att stoet ska vila helt? Stämmer detta?

Jag älskar mina hästar och vill självklart inte förlora något av mina föl.

2005 betäckte jag mitt sto. Hon stog helt isolerad och skrittades litegranna. Hon kastade tyvärr.
Jag betäckte om henne men fortsatte denna gång att träna. Hon tävlades även 3 klubbtävlingar och födde ett friskt föl i år.

Jag kommer träna i år med. Tävla vet jag ej. Allt beror ju på hur hon känns.

Jag vaccinerade mot abortvirus.

Nu är det ju inte bara av orsaker som virusabort som ett sto kastar det finns många andra skaer som kan vara orsaken.

Stämmer för övrigt in i kören med de som säger att man får välja, antingen tränar och tävlar man och låter då bli att betäcka.
Folk som anser att det inte spelar någon roll om stoet får en smitta vilket leder till att det inte blir något föl, varför ens betäcka alls då?, varken stoet eller fölet verkar ha något större värde för er (och då menar jag inte pengamässigt).

Jag är förstagångbetäckare, har eget stall med två skogsmullar, stoet ifråga och en tre-åring. Alltså 4 hästar.

Dels så abortvirusvaccinerar jag mitt sto, dels flyttar jag min tre-åring till en kompis för att jag ska våga fortsätta träna med gott samvete.
Just pga att hon blir lite stressad i transport tar jag ut veterinär att UL:a henne nu på 45 & 90 dygn (extra kostnad)

Och jag är bara vanlig "hobbyavlare", mitt sto är fullt ridbar och kan tävlas.
Men eftersom att jag är sååå rädd om mitt sto & mitt föl väljer jag det ena ELLER det andra. Oavsett vad fölet kostat är ett liv ett liv !
Därför sätter jag tävlingar & träningar åt sidan, även om jag tycker det är kul är det blivande fölet värd så mycket mer än det.

Mitt sto är den blivande modern till ett alldeles underbart litet föl, varför ska hon inte ges dom bästa förutsättningarna att klara detta ?!?!?!

:cool:

En fråga till som jag kom på.. Förstår att det är bra att rida som vanligt första 4 månaderna, men dom allra första ca 40 dagarna av dräktigheten har jag hört att stoet ska vila helt? Stämmer detta?

Det som är viktigt är att undvika stressituationer innan ägget fäst helt i livmodern. Vi red lugnare turer de första 45 dagarna och undvek ihopsläpp med ny häst. De finns också då som låter de vila helt.

Vi håller våra ston i stillhet dom första 30 dagarna efter betäckning.

Nu är det ju inte bara av orsaker som virusabort som ett sto kastar det finns många andra skaer som kan vara orsaken.

Stämmer för övrigt in i kören med de som säger att man får välja, antingen tränar och tävlar man och låter då bli att betäcka.
Folk som anser att det inte spelar någon roll om stoet får en smitta vilket leder till att det inte blir något föl, varför ens betäcka alls då?, varken stoet eller fölet verkar ha något större värde för er (och då menar jag inte pengamässigt).

Jag vet mycket väl att det finns hur många anledningar som helst att ett sto kastar.

Mitt sto är van vid att tränas en gång i veckan på klubben.
Hon blev mer stressad av att inte få göra något.
Om dina ston mår bäst av att gå hemma ska de självklart göra det. Alla strävar vi väl efter samma mål? Att våra ston ska må så bra som möjligt under dräktigheten?

Min mår bra av att röra på sig.
Vad din mår bra av har jag ju ingen aning om, där lyssnar jag på dig.

Jag vet mycket väl att det finns hur många anledningar som helst att ett sto kastar.

Mitt sto är van vid att tränas en gång i veckan på klubben.
Hon blev mer stressad av att inte få göra något.
Om dina ston mår bäst av att gå hemma ska de självklart göra det. Alla strävar vi väl efter samma mål? Att våra ston ska må så bra som möjligt under dräktigheten?

Min mår bra av att röra på sig.Vad din mår bra av har jag ju ingen aning om, där lyssnar jag på dig.

Vem har sagt att stoet ska få boxvila ?

Vårt första sto betäcktes och reds som vanligt till i stort sett 9e månaden i skogsridningsmening, men däremot struntade vi i att rida dressyrlektioner och definitivt ingen hoppning (mer än de där små 50 cm skutten i skogen) Men att efter att ha betäckt åka ut å tävla fanns inte med på listan... Men så gjorde vi ju så att vi köpte en ny häst i stället å red/tränade för tränare. Okej nu har inte alla de så förspänt, men att rida och tävla sin betäckta märr bara för att man inte har nåt annat å rida då undrar jag nog ändå lite hur man tänker... Man får ju tävla när fölet blivit 4 månader gammalt sen, hur tänker ni göra då ? Ska ni direkt efter fölningen sätta igång märren så ni kan lämna fölet hemma på dag 4 månader bara för att man FÅR ??? Hur seriöst vill man då ha fölet ? Då kunde ni ju lika gärna struntat i å betäcka om de nu är tävlingarna ni e ute efter...

*kl*

Intressant tråd!

Mitt sto är dräktigt på 39 dygn. Jag har skrittat henne i skogen sen hon kom hem från hingsten (några dagar efter betäckning). Hon är pigg och glad och uppskattar att få komma ut. Skulle aldrig komma på tanken att tävla med henne under dräktigheten! Kommer däremot att rida henne ungefär som vanligt nu när hon kommit igång. Som vanligt är relativt lugnt... Typ skogsmulleridning och någon gång ibland på ridbana/ridhus.
Tyvärr har jag henne i ett kollektivstall där de andra fyra hästarna åker iväg på träningar och tävlingar. Så jag har ingen möjlighet att isolera henne från tävlande hästar. Men hon ska vaccineras mot virusabort! Jag tänker inte behandla henne som en porslinshäst. Men jag är rädd om mitt sto och föl.

Röra på sig tror jag att de allra flesta ston mår mycket bra av, men för mig innebär inte röra på sig det samma som att åka om kring på träningar och tävlingar, jag rider dem på hemmplan det är ett aldeles utmärkt sätt att röra på dem.
jag har mycket svårt att tro att ett sto skulle bli stressat av inte få åka iväg och träna ibland, däremot ett sto som kativerats mycket och plötsligt bara bli helt avställd kan nog bli lite stressad, men som sagt så går det aledels utmärk att göra det hemma.

Corzette Man får ju tävla när fölet blivit 4 månader gammalt sen, hur tänker ni göra då ? Ska ni direkt efter fölningen sätta igång märren så ni kan lämna fölet hemma på dag 4 månader bara för att man FÅR ??? Hur seriöst vill man då ha fölet ? Då kunde ni ju lika gärna struntat i å betäcka om de nu är tävlingarna ni e ute efter...

Ja, det finns flertalet trådar om denna frågeställning, hur fort de kan komma ut och rida och såtta igång sitt sto efter fölning, för att därefter kunna komma iväg och tävla igen.

Synd att du glömmer att det är en stor sorg för stoet att mista sitt föl med. Varför inte skaffa en annan ponny till dottern? En trevlig valack kanske? Eller förklara saker och ting för dottern. Min dotter är med 10 år. Men hon fattar att hon inte kan rida sin ponny som vanligt nu i sommar pga. sjudom. Skall jag skita i det med så tösa inte blir ledsen?:eek:

Om stoet kastar el resorberar under hösten så reagerar inte stoet något speciellt. Vi har förlorat 1 föl av de 23 avkommor som är födda hos oss. Detta föl dog av andra anledningar än virusabort så jag vet hur ledset ett sto kan vara.
Valack fnys, de kan andra hästmänniskor ha i sina stallar. En del av våra ston är på topp när de är dräktiga, de är bedrövliga under sommarmånaderna om de inte är dräktiga. Självklart så förstår även vår 10 åring att hon inte kan rida under en sjukdom/skada men att vara dräktig är inte en sjukdom. Är ni lika rabiata på folk som visar sina ston/föl på utställningar/premieringar som ni är på de som väljer att tävla på sina ston (dessa ston är dessutom säkert väldigt vana att tävlas på och stressas inte av detta.) Vi väljer dessutom att rida våra hästar på Täby galopps måndagsträningar fram tills dess att de stänger banan för vintern.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 764
Senast: Editten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka