Tävla dräktigt sto, hur länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 13 492
Sv: Tävla dräktigt sto, hur länge?

Jag förstår er som lägger ut mass pengar men jag har lagt ut lite mer än 2000:- KRONOR då hon blev dräktig på första försöket, så mig pelar det inte så stor roll.

Du kanske inte bara ska tänka på fölet, utan även stoet?

Jag hade en get som fick en dödfödd unge. Hon drabbades av förlossningspsykos eller något.
Hon var hur tam och kelig som helst innan förlossningen, men efter gick hon och letade efter ungen och bräkte i flera veckor. Och hon blev GRINIG! Hon stångades så fort man försökte klappa henne, och var som förbytt. Det satt i i ett år ungefär. Sedan blev hon ungefär som innan.

Detta kan säkert hända hästar med, så det är väl inte bara att tänka att det var bara 2000 som gick åt skogen. Tänk om du får en ilsken häst som sparkas och bits?

På många av er som är storavlare låter det som att hobbyavlare inte bör existera.
Hur många som inte har enbart avelsston har möjlighet att hålla sitt/sina ston i eget stall och egen hage?
Menar ni att det är oansvarigt att inte ha tillgång till två separata stall för att undvika smittorisk?

Jag har 3 hästar, två unga tävlingshästar och ett sto som nu är betäckt. Jag anser inte att det är något överdrivet riskbeteende att ha henne i samma stall som mina andra två hästar. Alternativet för mig skulle ju vara att inte betäcka alls, i och med att jag bara har ett sto.
Jag tror inte min situation är särskilt unik, det verkar vara ganska vanligt att man har både tävlingshästar och ett avessto i samma stall.
På inläggen ovan låter det som att man är hin håle bara för att man inte har enbart avelsston...

Jag har 3 hästar, två unga tävlingshästar och ett sto som nu är betäckt. Jag anser inte att det är något överdrivet riskbeteende att ha henne i samma stall som mina andra två hästar. Alternativet för mig skulle ju vara att inte betäcka alls, i och med att jag bara har ett sto.
Jag tror inte min situation är särskilt unik, det verkar vara ganska vanligt att man har både tävlingshästar och ett avessto i samma stall.
På inläggen ovan låter det som att man är hin håle bara för att man inte har enbart avelsston...

Det står i min utmärkta hästmedicinbok att "att ha dräktiga ston i samma stall som tävlingshästar är direkt olämpligt." Jag hade stallat upp hästen på annat håll. Det behöves inte mycket för att fölet ska stryka med.

Jag är som tidigare sagt bara hobbyavlare, ett sto som får sitt första föl -08.
Har en 3-åring som under vinter/våren ska börja åka på träningar.
Har oxå eget stall men just för att jag är så skraj att mitt sto ska kasta så väljer jag att stalla upp min 3-åring på annat ställe.

Dels för att jag är rädd om sto & föl men samtidigt vill jag inte att min unghästs utbildning ska bli lidande.

Jag är som tidigare sagt bara hobbyavlare, ett sto som får sitt första föl -08.
Har en 3-åring som under vinter/våren ska börja åka på träningar.
Har oxå eget stall men just för att jag är så skraj att mitt sto ska kasta så väljer jag att stalla upp min 3-åring på annat ställe.

Dels för att jag är rädd om sto & föl men samtidigt vill jag inte att min unghästs utbildning ska bli lidande.

Jag har ett liknande arrangemang. Min 3-åring har dessutom farit fram och tillbaka till hästsjukhuset, så jag sanerar transporten varje gång han har åkt och byter kläder innan jag hanterar stoet.

*kl*

Hur orkar ni engagera er i en diskussion som inte leder någon vart alls? Här finns det två läger som aldrig kommer att komma överens. Det viktigaste i den här frågan är väl att man känner till riskerna och sedan tar ställning till hur man väljer att göra? Och hur man än väljer att göra så innebär det en viss risk i alla fall med att betäcka. Det finns ju inte bara en orsak till att stoet kan kasta. Sen har vi det här med förlossningskomplikationer också, kan man inte heller gardera sig emot....

Man kan ju då hoppas att ägarna till dessa "dräktiga tävlingshästar" inte kommer på nån kul idé att skriva nån "tyckasyndtråd" här på Buke när dom väl står med död unge/sto.

Och ju mer man läser destå mer förstår jag att just inom ridhästaveln så har hingstägarna krav på betalning vid konstaterad dräktighet på 45 eller 90 dygn.
Något som inte förekommer inom vår branch.

Hade jag en halvblodshingst så skulle jag göra likadant då det verkar oerhört vanligt att vissa klagar på att:

Först blir märra inte dräktig
Sedan att hingsten hade kassa spermier
Vidare att det tog så många brunster..
Och ojojoj att märra fick stå i seminspilta
Och värst vad mycket transportering det blev..

Vidare längre fram att Yes! hon tog sig men hua vad nervöst det blev...ska hon stelkrampas tro???

Och sen bara för sitt höga nöjes skull ut och tävla/träna och ha kul.

Och det sistnämnda är väl just det som hingsthållaren garderar sig mot.
Lite typ:
Ge oss betalt för vårt jobb och gör vad du vill med fostret.

AM

Och fortsättningsvis så är det ju synd om alla föl som föds ensamma utan lekkompisar och sen måste stå i fyrkanter till hagar. Men då är ju fölet redan fött och lever så stoet är glad;)

Du har helt rätt i att det finns 2 läger och att denna debatt inte leder någonstans.:p

Jo, debatten leder till faktiskt till något!
Det leder förhoppningsvis till att FLER kanske tänker efter och gör ett medvetet val, i stället för att bara "göra"...

Sen vad de väljer är upp till dem, men det är bättre att göra ett val utifrån kunskap än utifrån "alla andra gör så"....

Var det ironiskt??Mitt föl blir enda fölet här...behåller jag(vi)kommer h*n dock att få komma iväg på unghästbete på somrarna.

Och fortsättningsvis så är det ju synd om alla föl som föds ensamma utan lekkompisar och sen måste stå i fyrkanter till hagar. Men då är ju fölet redan fött och lever så stoet är glad;)

Vad har det med att inte tävla under dräktigheten att göra? Jag tänker iaf låta mitt föl leka på bete och stallas upp där det finns andra unghästar!

Vi föder upp ca 6-8 föl per år, vi har hingststation och tar emot ston här vissa av dem är ston som just kommit från tävlingsbanan och ska betäckas. Vi har alltid det i huvudet och försöker hålla våra avelsston på bete så mycket som möjligt.

Abortvirus är ju luftburet så det räcker att man bara råkar vara på fel ställe en liten stund eller att någon för med sig det under skorna in i ditt stall!

Vi hade en familj här som betäckte sitt enda lilla sto med dröm prinsen!
Allt gick bra och stoet blev dräktig, flickan var ute på lite lokala tävlingar runt omkring osv.

När det var dags att föla var också hela familjen på plats, allt gick strålande en liten söt näpen fölunge föddes, tittade på familjen och drog sen sin sista suck och dog framför ögonen på dem!
Där satt familjen och kunde inte göra ett skvatt, det är abortvirus!
Abortvirus behöver inte nödvändigtvis vara att dom kastar sitt föl utan lika gärna att fölets föds helt normalt och bara dör i dina armar!

Händer detta då är stoet högsmittsamt och man måste kalla på veterinär och få råd hur allt saneras!

Vi som har uppfödning som sysselsättning måste ibland visa våra föl, ston och åka på premieringar etc. men måste man inte det utan bara väntar på sitt drömföl då ska ni vara rädda om ert sto och försöka skydda henne från onödiga risker!

Men sedan måste det vara varje stoägares eget ansvar vad man vill utstätta sin häst för.

Usch vad hemskt... Jag känner personligen att jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om det hände på grund av slarv eller nonchalans.

Träffade en hästägare i våras som förlorade sitt föl i 9:onde månaden pga virusabort. Hon stod i ett stall där det fanns ett par tävlingsryttare.

På hingststationen som vi besökte i maj förlorade man tre föl samtidigt efter att en fölunge varit tvungen att åka till djursjukhuset. Han var inte ens i kontakt med stona i fråga, utan viruset spreds i luften.

Det står i min utmärkta hästmedicinbok att "att ha dräktiga ston i samma stall som tävlingshästar är direkt olämpligt." Jag hade stallat upp hästen på annat håll. Det behöves inte mycket för att fölet ska stryka med.

Ok, så din utmärkta bok är lag. :angel:
Jag tycker bara att ni är oerhört kategoriska i er syn på detta.
Om det var så oerhört stor risk för abortvirus så skulle man väl överhuvudtaget inte få tävla med dräktiga ston? Dessutom kan man ju vaccinera.

Jag känner ingen professionell avlare, men många som har ett fåtal hästar (både hopp och trav) och som avlar på ett sto som är hemma, medan övriga hästar tränas eller tävlas som vanligt.
Ingen har råkat ut för virusabort. Så som ni skriver verkar det snarare vara ett under om ett sto inte drabbas av virusabort.

Inom travet har jag varit på många stall med 10-20 hästar, varav de flesta tävlas och kanske 2-3 är dräktiga ston. Inget konstigt med det där.

Självklart ska man minimera riskerna, men man måste ju vara realistisk också.

Om det var så oerhört stor risk för abortvirus så skulle man väl överhuvudtaget inte få tävla med dräktiga ston? Dessutom kan man ju vaccinera.

Ingenting som står i den boken är lag, så vitt jag vet. Däremot tycker jag att det är bra korkat att medvetet utsätta sig för risken, om det finns något annat alternativ. Hur stor den är beror precis på var du råkar befinna dig - det är slumpen som avgör! Du kan inte vaccinera mot virusabort förrän senare i dräktigheten, och inte ens då ger det ett fullgott skydd.

Om det var så oerhört stor risk för abortvirus så skulle man väl överhuvudtaget inte få tävla med dräktiga ston?

Stona lider knappast av en tidig kastning, men om man är seriös och verkligen vill ha ett levande föl ser man till att minimera all kontakt med tävlande hästar. Det är en prioriteringsfråga. Och att envisas med att tävla är helt obegripligt för mig - gråtande barn som vill vara med i klubbtävlingar skulle inte jag vika mig för. Antingen betäcker man, eller så tävlar man. Typ.

Inom travet har jag varit på många stall med 10-20 hästar, varav de flesta tävlas och kanske 2-3 är dräktiga ston. Inget konstigt med det där.

..för då hade nog ägarna antingen väldigt gott ställt.
(skitsamma att bokningsavgiften á 5000 till 10000 gick förlorad)

eller dålig kunskap..
(kan ju hända om en bunt banktjänstemän från nollåtta äger märra)

Eftersom du inte då varit med på varken abortstormar, döda föl i abortvirus eller styckningar så är det konstigt att det är just sådana liknande dig som sticker huvudet i sanden och säger:

Har aldrig hänt...
Vaccin ger skydd..
Andra gör ju så...

Och ja. Denna tråd blir två läger.
Den ena som inte varit med om tråkigheter därav ingen erfarenhet och den andra som sett det mesta...

Sedan finns det en tredje kategori, som jag vänder mig mot i inläggen.
Och det är dom som inte varit med men vill lära sig.

AM

Det är väl inte riktigt samma sak!
Att man FÅR tävla innebär inte att man BÖR göra det!
Det finns en begränsning för att över huvud taget få stoägare att fatta att de inte SKA tävla hästen längre, av rena djurskyddsskäl.
Och när man läser vad vissa skriver här så inser man att det verkligen behövs en sådan begränsning!

Sen kan jag tala om för dig att inom travet så finns ett ganska långtgående ansvar. Förra året var det en ponny - som går under samma reglemente som de stora, med vissa anpassade tillämpningar - som startade och vann lopp. Sen helt plötsligt fölade den - den hade visst gått med en unghingst och blivit dräktig utan att ägarna märkt det (bara det kan man ju diskutera, man kan ju tycka att en stoägare borde förstå att ett sto som går med en hingst kan bli dräktig....)
I vilket fall som helst så har detta sto blivit fråndömt sina segrar och placeringar under dräktigheten och tränaren fick också någon form av bestraffning för att den lät stoet tävla efter 4 månaders dräktighet. Det GÅR INTE ens att skylla på att man inte visste att stoet var dräktigt....

Och som vi har sagt flera gånger förut, det är väl VIKTIGT att man informerar stoägarna om ATT man inte bör tävla under dräktigheten och VARFÖR, och även att rekommendationen är att man separerar tävlingshästar och avelsston helt. Och utifrån detta, med KUNSKAP BAKOM kan sen varje stoägare fatta sitt eget beslut, ifall de är beredda att ta risken.

Stona lider knappast av en tidig kastning, men om man är seriös och verkligen vill ha ett levande föl ser man till att minimera all kontakt med tävlande hästar. Det är en prioriteringsfråga. Och att envisas med att tävla är helt obegripligt för mig - gråtande barn som vill vara med i klubbtävlingar skulle inte jag vika mig för. Antingen betäcker man, eller så tävlar man. Typ.

Jag håller med, antingen så betäcker man eller så tävlar man. Men det behöver ju inte innefatta alla hästar i stallet.
Det är ju stor skillnad i smittrisk att ta sitt sto till olika tävlingsplatser med massa hästar. Mot att hon är hemma i stallet tillsammans med andra hästar som är på tävlingsplatser.

Men som sagt, det är svårt att diskutera om du tror att det finns folk som betäcker och inte vill ha ett levande föl, blir lite löjlig nivå då. :crazy:

Nu menade jag inte att man tävlade sina dräktiga ston bland travarna, utan att man blandar tävlingshästar och dräktiga ston i samma stall.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 764
Senast: Editten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka