Täthet, akvarium

H

heylan

Har blivit erbjuden att köpa ett 270-literskar till ett bra pris. Detta har dock stått tomt ett par år, varför jag måste kontrollera om det fortfarande är tätt. Om jag fyller upp det (i badrummet), hur länge behöver det stå med vatten i för att jag ska kunna lita på att det håller tätt? Andra sätt att kolla täthet? (Har bara köpt helt nya tidigare...)

Sv: Täthet, akvarium

Tja, nu har det stått med vatten i över natten, o det verkar tätt. Antar att jag kan lita på det då..!

Man kan trycka lite på silikonet. Det ska vara mjukt och svikta när man trycker (iaf inte vara hårt!). Det är ett tips...

*KL*
Om silikonet har veckat ihop sig som en snigel så är det inte bra. Likadant om det har släppt lite i kanterna.
Hur gammalt är akvariet i övrigt???
Om det är ett ramakvarium så är det annars väldigt lätt att limma om.

Det är fortfarande mjukt och "sviktande"! :)

Senast ändrad av en moderator:

Det har inte veckat sig, men det var en pytteliten bit som hade släppt. Dock var det typ lite "utkladdat" silikon, dvs lite av ett tunt lager som liksom gick "upp ovanför silikonranden". Karet har nog ett antal år på nacken, men silikonet är nyare (han som jag köper det av hade gjort om).

Har lagt i grus och fyllt upp en fjärdedel - verkar hålla. Vågar jag lita på det?

Jaa, det är nog bara att köra på då. Du har ju dessutom haft vatten i det o kollat (mer än jag gjorde med mitt 720, håller fortfarande tummarna!).

Men jag tar inte på mig något om det skulle va nåt...;)

Senast ändrad:

en tumregel är ju att när det stått tomt i mer än 3 månader så bör det siliconas om. det akn ju ta mer än ett dygn innan det börjar läcka. och 270 liter vatten på golvet skulle inte jag vilja ha.

silicon kostar 150kr och det är plättlätt att silicona om själv. ett råd

en tumregel är ju att när det stått tomt i mer än 3 månader så bör det siliconas om. det akn ju ta mer än ett dygn innan det börjar läcka. och 270 liter vatten på golvet skulle inte jag vilja ha.

silicon kostar 150kr och det är plättlätt att silicona om själv. ett råd

Låter lite overkill tycker jag. Möjligen om det stått ute i extremt solsken, eller kraftig kyla. Annars skulle jag kollat på mjukhet och bubblor och sånt och bestämt mig utifrån det.

Ja de flesta klarar sig bra mycket längre än tre månader. Tänk dock på att OM ni får ett vattenläckage så är det inte säkert att försäkringen täcker upp ev. vattenskador. kolla hur erat försäkringsbolag ställer sig till problemet innan det dyker upp. Vattenskador är inte allt för billiga att åtgärda.

Jaa, och hyresvärden med! Hörde en story om en kille vars STOOORA akvarie sprang läck. Han bodde(!) i ett K-märkt hus. Han hade inte berättat för hyresvärden om sin hobby. När detta hände fick han välja på att reparera skadorna eller flytta...

Det var först när jag köpte mitt stora akvarie som jag insåg vad jag kunde ställa till med om något skulle gå snett. Ringde hyresvärd och försäkringsbolag. Men som sagt, även ett mindre akvarie kan ställa till med oreda om det går sönder. Det kan vara bra med framförhållning!

Låter lite overkill tycker jag. Möjligen om det stått ute i extremt solsken, eller kraftig kyla. Annars skulle jag kollat på mjukhet och bubblor och sånt och bestämt mig utifrån det.

det finns väl en anledning till att denna tumregel finns.. :smirk:
själv är jag ganska nybörjare på akvaristik, men jag känner många som har flera rum med akvarium i alla möjliga storlekar - och det är råd från dem.
om man är jätteduktig kan man avgöra om siliconet håller, men om man inte hållt på så mycket så kan det vara smart att vara steget före. för som sagt - 300liter vatten på ett golv ÄR mycket vatten.
men alla väljer ju själv. det akn mycket väl hålla - men jag personligen skulle aldrig våga chansa med tanke på de ev följderna.

det finns väl en anledning till att denna tumregel finns.. :smirk:
.

Du behöver inte smirka mig det allra minsta. Jag jobbar sedan 8 år på ett företag som specialbygger ettusen akvarium per år, och där vi dagligen besvarar frågor om både realistiska och påhittade problem som våra kunder kan tänkas ha. Jag kan garantera att det inte finns en generell tumregel att limma om tomma akvarium efter 12 veckor.

Personligen är jag bra mycket räddare för akvarium som amatörer själva limmar om hemma.

så dom som har hållt på med akvaristik i hela sitt liv kan mindre än dom som bygger dem?? behöver inte vara så...
å om man är duktig och hållt på med denna hobby större delar av sitt liv så behöver dom inte vara sämre på att silicona om ett akvarium än en som jobbar med att bygga dem - ni har väl lärt er - så varför skulle inte en hobbyamatör kunna göra det??

bara för att man jobbar med en sak så behöver man inte vara proffs på det - det finns andra som kan och vet med!!

Men om man behövde silikona om dem var tredje månad skulle väl VI vara de första att säga det, eftersom vi skulle få hjälpa en hel del kunder med det, och därmed tjäna pengar.
Nu gör vi inte det, eftersom påståendet helt enkelt inte har någon förankring.

Jag vill påstå att ett företag som tillverkat ett tusental akvarium om året sedan 1983 har större kunskap om silikons hållbarhet än en aldrig så engagerad akvarist som i bästa fall har silikonat om ett halvdussin akvarium.

Hej
Kan bara tala om att jag fyllde upp mitt stora 400 liters akvarium, (som då hade stått tomt i sex år) inga problem alls. Håller tät och siliconet var mjukt och fint. Det beror nog mycket på hur man har förvarat det ifall siliconet håller eller inte. Mitt hade stått i en källare lite lagomt fuktigt för att inte torka ut.
Men du har ju varit så försiktigt så höll det för ditt test i badrummet så kan du nog vara på säkra sidan.
Lycka till och glöm inte att posta bilder sen när du fått i gång det.
/B

Detta har stått i ett "kallförråd", så jag tror att det har hjälpt till att hålla silikonet fräscht (särskilt med tanke på luftfuktigheten i senaste året.. ;))

Det håller i alla fall än så länge, o jag är i full gång med inredningen! Såå kul! Lovar att sätta in bilder sen när det börjar bli klart! :)

Vad kul, inreda är den roligaste biten.
Skulle kunna göra om ett akvarie i veckan ifall ekonomin och fiskarna tillät det :)
Som sagt posta bilder sen.
/B

Är inte klar än, men har planterat en del i alla fall! (Bilden är tagen med mobilen, därav kvaliteten..) Ska nog ha lite mer vallisneria i bakgrunden (ev. lite cabomba eller hornsärv oxå för att mjuka upp lite), o sen kommer ju hygrophilan att ta sig o bli betydligt större. :) Ska försöka vara duktig och hålla efter javamossan oxå... ;)

På bilden är det bara ett (rätt kasst) lysrör igång, varför det ser lite mörkt ut.

omgjord59.JPG

Här är även mitt gamla lilla (102 liter):
http://heylkonsulting.se/hanna/maj22.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar