Tassarna på nosen

Takire

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om någon har något fantastiskt tips på hur man kan lära hunden att lägga tassarna (eller en tass!) på nosen :D.

Jag har försökt med shejping men har nog den sämsta tajmingen någonsin så det går inget vidare och det slutar med att vi gör något trick han redan kan istället :angel:.

Skulle försöka med hjälp av att sätta en tejpbit på nosen men min lilla hund visade med all önskvärd tydlighet att han minsann aldrig tänker vara med om att jag sätter en klistrig tejpbit PÅ HONOM.

Jag kan få honom att lägga nosen på tassen eller att lägga frambenet över det andra frambenet, men just att få honom kombinera nos och tassar är visst en utmaning för mig.

Fast jag undrar om det funkar med min hund. Jag antar att man måste sätta targeten på nosen och där vill han ju som absolut inte ha något. Jag kanske får hoppas att han gnider sig i ansiktet lite med tassarna någon gång när jag råkar ha klickern i handen :idea:, fast det är inte precis något han gör särskilt ofta :cautious:.

Haha jag har tyvärr inget tips, men en liten anekdot om när jag försökte lära Zvante (:heart) det :D Var en dag för flera år sedan när jag googlade på olika enkla tricks man kunde lära sin hund, och jag läste om just tass på nosen-tricket och att lära in det med hjälp av tejp på nosen. Perfekt tänkte jag och hämtade klicker och tejp. Satte en tejp på nosen på Zvante och han bara satt och kollade på mig "Jaha, vad skulle detta vara bra för? :meh:" var det precis som att han tänkte. Satte på någon mer tejpbit men fick ge upp sen för han bara satt och såg sur ut, men försökte inte ta bort tejpen med tassen :laugh: Lärde han något annat trick sen, minns dock inte vad :D

Fast jag undrar om det funkar med min hund. Jag antar att man måste sätta targeten på nosen och där vill han ju som absolut inte ha något. Jag kanske får hoppas att han gnider sig i ansiktet lite med tassarna någon gång när jag råkar ha klickern i handen :idea:, fast det är inte precis något han gör särskilt ofta :cautious:.

Nej inte alls! :)

Lär in två separata target, en frystarget för huvudet (typ hakan i backen) och en följatarget för en tass (typ targetstick), när han kan dem kombinerar du och styr helt enkelt upp tassen på nosen. :up:

Nej inte alls! :)

Lär in två separata target, en frystarget för huvudet (typ hakan i backen) och en följatarget för en tass (typ targetstick), när han kan dem kombinerar du och styr helt enkelt upp tassen på nosen. :up:
Här någonstans inser jag att stackars Ville inte kommer att bli någon trickstjärna. Jag skulle aldrig klara av att lära honom eftersom jag inte fattar hur det ska gå till. :rofl: Det är tur att han bjuder på mycket som jag bara behöver belöna. :up:

Här någonstans inser jag att stackars Ville inte kommer att bli någon trickstjärna. Jag skulle aldrig klara av att lära honom eftersom jag inte fattar hur det ska gå till. :rofl: Det är tur att han bjuder på mycket som jag bara behöver belöna. :up:

Det finns andra sätt att göra det också, men jag är targetnörd åt det extrema hållet - äääääääälskar target :D - så för mig är target det självklara svaret i ungefär allt. (Utom - delar av - nosjobb.)

Det finns andra sätt att göra det också, men jag är targetnörd åt det extrema hållet - äääääääälskar target :D - så för mig är target det självklara svaret i ungefär allt. (Utom - delar av - nosjobb.)
Jag tycker att det verkar som en superstor men jag får inte till det. :rofl: Lite som klicker, jag glömmer bort den och berömmer med rösten och kommer sen på klickern. :rofl: Men när vi var på kurs fick jag beröm för att jag var så snabb och tydlig med tonläget. :up: Men jag skulle önska att få det där precisa, men jag är en glömsk klant. :cautious:

Testade med tejp på nosen ikväll, pudel såg väldigt förnärmad ut och gick iväg :o

@Monstermom monstera
Hur menar du med targets? Kan inget om sånt, men pudel kan redan hakan i backen, hur går jag vidare därifrån?

Testade med tejp på nosen ikväll, pudel såg väldigt förnärmad ut och gick iväg :o

@Monstermom monstera
Hur menar du med targets? Kan inget om sånt, men pudel kan redan hakan i backen, hur går jag vidare därifrån?
OK, då börjar ni med följatarget för tassen, lär in en tasstarget på något rörligt. En targetstick är behändigt, men om man vill kan man helt enkelt använda sitt finger eller något sådant. Dvs lär hunden att först söka upp targeten med tassen, därefter hänga med i en rörelse targeten gör. När det sitter (hunden förstår att uppgiften är att följa med i targetens rörelse) kombinera med hakan i backen. Be hunden frysa sin haktarget, sedan hänga med i tasstargetens rörelse. När hunden förstår att göra båda sakerna samtidigt, börja föra tassen över nosen. Gör det så repetitivt att hunden räknar ut att det är vad du kommer att be om så fort ni startar nästa repetition efter belöning, döp då det nya beteendet och fadea ut både huvud- och tasstarget. Poff, färdigt beteende. :up:

Om ni aldrig jobbat med targetstick eller motsvarande tidigare kan jag kolla om jag har några filmer som visar grunderna, men det blir i så fall imorgon. Jag borde ha något, så hojta om du vill se så rotar jag och lägger in i så fall. :)

OK, då börjar ni med följatarget för tassen, lär in en tasstarget på något rörligt. En targetstick är behändigt, men om man vill kan man helt enkelt använda sitt finger eller något sådant. Dvs lär hunden att först söka upp targeten med tassen, därefter hänga med i en rörelse targeten gör. När det sitter (hunden förstår att uppgiften är att följa med i targetens rörelse) kombinera med hakan i backen. Be hunden frysa sin haktarget, sedan hänga med i tasstargetens rörelse. När hunden förstår att göra båda sakerna samtidigt, börja föra tassen över nosen. Gör det så repetitivt att hunden räknar ut att det är vad du kommer att be om så fort ni startar nästa repetition efter belöning, döp då det nya beteendet och fadea ut både huvud- och tasstarget. Poff, färdigt beteende. :up:

Om ni aldrig jobbat med targetstick eller motsvarande tidigare kan jag kolla om jag har några filmer som visar grunderna, men det blir i så fall imorgon. Jag borde ha något, så hojta om du vill se så rotar jag och lägger in i så fall. :)
Hojt :angel:

Hittar inte exakta filmerna jag tänkte på och klarar inte av att leta mer bland Monsters filmer, det gör för ont. Ska se om jag kan få till någon enkel (mao extra slarvig och opedagogisk :angel:) demo med Totoro lite kvickt istället, men tills vidare är här lite som är i närheten i alla fall. I den här spellistan finns en film som visar (väldigt översiktligt, han kunde det ju redan) inlärning av targetstick för nos. Principerna är ju desamma bara att man lär in för tass istället. Film 8, "fram". Anledningen att jag länkar till hela listan är för att om man inte har omvänt lockande sen innan så finns där några filmer som går igenom det också, omvänt lockande behövs. :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOSBcC3J2LCKPigxLaRmDiv2mdJv9dGDc

Hittar inte exakta filmerna jag tänkte på och klarar inte av att leta mer bland Monsters filmer, det gör för ont. Ska se om jag kan få till någon enkel (mao extra slarvig och opedagogisk :angel:) demo med Totoro lite kvickt istället, men tills vidare är här lite som är i närheten i alla fall. I den här spellistan finns en film som visar (väldigt översiktligt, han kunde det ju redan) inlärning av targetstick för nos. Principerna är ju desamma bara att man lär in för tass istället. Film 8, "fram". Anledningen att jag länkar till hela listan är för att om man inte har omvänt lockande sen innan så finns där några filmer som går igenom det också, omvänt lockande behövs. :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOSBcC3J2LCKPigxLaRmDiv2mdJv9dGDc
:heart Du är en pärla!

:heart Du är en pärla!

Ha, vänta tills du fått se filmen... :angel:
Det är på väg upp på yt nu i alla fall. Men varning! Den är bara grovklippt ( = har klippt bort saker som att jag hämtar mer godis och liknande men inget mer) så den är lång och förmodligen rätt tjatig. Men den som orkar får se i alla fall, när den väl tragglat sig online. :D

(Orkar inte texta den med beskrivningar heller, redigering tar så jäkla mycket tid! Ni får helt enkelt fråga på det som är oklart. :up:)

Ha, vänta tills du fått se filmen... :angel:
Det är på väg upp på yt nu i alla fall. Men varning! Den är bara grovklippt ( = har klippt bort saker som att jag hämtar mer godis och liknande men inget mer) så den är lång och förmodligen rätt tjatig. Men den som orkar får se i alla fall, när den väl tragglat sig online. :D

(Orkar inte texta den med beskrivningar heller, redigering tar så jäkla mycket tid! Ni får helt enkelt fråga på det som är oklart. :up:)
Jag har börjat kika! :D Kaninsittning tror jag vi kan klara utan att jag knäcker min hjärna. :rofl: Jag har även roat mig med att börja lära honom lägga tassen emot flugsmällan. ( det var det första jag hittade:angel:) Det fattade han fort, hans strategi är alltid, "bita" nähä inget godis, jag provar att slå med tassen. :D Dottern tycker att det är kul med high five så det ger mycket godis. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 535
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar