Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?
Jag tycker inte folk är för dåliga på att ta ridhjälp.
Däremot har vi idag väldigt få riktigt duktiga beridare i förhållande till hur många hästar och ryttare det finns...
Om det verkligen hade funnits skickliga "mästare"/beridare som gemene man skulle kunna gå till och få hästen tillriden av - och verkligen få ett bra resultat som gör hästen självbärig, lyhörd och mer stabil, rakriktad utan att behöva hjälp av ryttaren osv, då skulle det verkligen varit optimalt att försöka ha ALLA hästar på inridning och/eller tillridning hos dessa.
Men som det ser ut nu så lär sig hästarna i regel samtidigt som ryttarna. För att hästarna inte får lika gedigen grund i regel innan de slussas vidare till en inte lika skicklig beridare (ryttare).
Då kan jag tycka att det är sak samma vem som gör det. Kanske har man en fördel av att göra det själv för att hästen lär sig vad just man själv är ute efter och vilka signaler man rider med.
Däremot tycker jag det är guld om man kan titta på när en skicklig ryttare rider hästen. För att se vilka grundproblem hästen har och hur mycket som faktiskt sitter i en själv som ryttare.
Nog svamlat!
Tycker som sagt det är synd att kunskapen hos mästare/beridare verkar ha sjunkit, kvantiteten också. En medelmåtta är inte tänkt att utbilda en häst, en medelmåtta är tänkt ska lära sig rida.
Det gör man bäst på en häst som är riktigt välskolad, att ryttaren får lära sig hur det ska kännas och kunna ge fina korrekta hjälper utan att behöva korrigera och dra och sparka i onödan och få en massa onödig spänning. Men nu "måste" i regel medelmåttor kunna rida icke-färdiga hästar eftersom det finns så få riktigt välskolade hästar (tillräckligt för att kompensera för en nybörjare) och så få skickliga beridare som kan rida till hästen däremellan. Skulle kosta skjortan att hitta en sån häst + beridare.
För att svara på andra frågan så ja, jag har haft en häst på tillridning. Var mycket givande, men själv hade jag behövt utvecklas mycket mer för att kunna utnyttja det hästen lärt sig på ett bra sätt. Vilket jag tyvärr inte hann innan jag var tvungen att sälja den. Lärde mig dock mycket eftersom man fick känna "känslan" av en välriden häst och fick bättre känsla för vissa rörelser.