Tar försäkringen Pronutrin?

sissu

Trådstartare
Är det ngn. hästägare med magsårshäst som blivit ordinerad Pronutrin av vetten där kostnaden för Pronutrinet har ersatts av försäkringsbolaget?

Sv: Tar försäkringen Pronutrin?

Beror helt på vad du har för försäkring. Men med en vanlig bas vet.vård undrar jag om dom tar det, Har själv plusförsäkring som även täcker mediciner m,m,
Bäst är ju att ringa ditt bolag och höra

Beror helt på vad du har för försäkring. Men med en vanlig bas vet.vård undrar jag om dom tar det, Har själv plusförsäkring som även täcker mediciner m,m,
Bäst är ju att ringa ditt bolag och höra

Min försäkring täcker även mediciner.

Jag vet redan vad mitt bolag anser, jag får ingen ersättning för Pronutrinet trots att det är utskrivet av vet. och de sa att försäkringsbolaget skulle ersätta, (antog då att de visste).

Ursäkten till att jag inte får ersätting för medicineringen är endast pga att Pronutinet står som fodertillskott med Apolectol, inte som medicin i produktbeskrivning.

För mig är den är dålig ursäkt och undrar därför om andra fått ut det på försäkringen eftersom det innehåller substanser som läker magsår och många får detta som behandling och det stör mig att just ordet "fodertillskott" är enda anledning till att jag inte får ersättning.

Vad tråkigt, trodde pronutrin gick som medicin. Man lär så länge man lever.
Vet att något bolag har nån ny försäkring som täcker alternativmedicin men kommer inte på vilket. Sett annonser.

Kan du inte överklaga?

Senast ändrad:

Vad tråkigt, trodde pronutrin gick som medicin. Man lär så länge man lever.
Vet att något bolag har nån ny försäkring som täcker alternativmedicin men kommer inte på vilket. Sett annonser.

Kan du inte överklaga?

Trodde jag med. Jag har skällt på dem och ifrågasatt med tanke på att det innehåller magsårläkande substanser samt att det är ett av de vanligare medel som skrivs ut som behandling.
Det lät inte som jag var den första som reagerade på detta, jag påpekade även att skrivs sådan *medicin* ut så ofta och läker dessa magsårhästar så är det nog dags att ändra i deras medicinersättningslagar.

Sista ordet är inte sagt än från min sida.

Om du kommer ihåg vilket bolag så PM:a gärna det,eftersom den alternativa sidan kommer att ta mer och mer plats så kommer ett erkännande att mer eller mindre tvingas fram i framtiden där dessa medel kommer bli en del av behandlingar. På humansidan har landstingen redan blivit tvingad av WHO att börja utbilda folk inom alternativmedicin och holistisk syn, min sjukgymnast är en av de som hoppat på vidarutbildning.

Senast ändrad:

Det är inte medicin o har inte den typen av dokumentation som krävs för detta så varför skulle försäkringsbolaget ersätta?
PL

Det är inte medicin o har inte den typen av dokumentation som krävs för detta så varför skulle försäkringsbolaget ersätta?
PL

Mm, det säger det. Å visst råttor och hästar är ju inte samma djur, men trots det så förskrivs Pronutrin ut till hästar med magsår, antagligen av den anledningen att det innehåller apolectol som bevisligen läker råttors magsår och uppenbarligen även läker hästars magsår.

Det och just det att veterinärer så gärna använder det som läkande medel av magsår och att försäkringsbolaget vet om detta är nog tycker jag för ersättning och ändring. Eftersom magsår kan vara en långdragen och dyr historia så borde ej heller vettarna skriva ut Pronutrin till oss hästägare utan enbart ersättningsberättigad medicin i sådana fall.

Det känns ju lite snopet att få en sjukdom godkänd och ersatt på prover och resor men inte på behandlingen som är ordinerad av veterinären godkänd.
Det är ju en jäkla skillnad om jag på eget bevåg vill ge min häst en kur vare sig det är läkemedelklassat eller inte, då kan jag knappast begära ersättning, men detta är nåt helt annat.

Hade inte kliniken varit så fullt säkra på att jag skulle få ersättning så skulle jag aldrig godtagit denna medicinering. Är man så säker på sin sak och står på sig när man undrar så tar jag förgivit att personen i fråga varit med förr och vet vad den snackar om. I min värld håller man tyst eller säger att man inte vet annars.

Enda positiva är att hästen blev frisk och jag har ytterligare fått bevis på att man som hästägare måste veta ALLT själv och aldrig lita på nån utan alltid dubbelkolla 5 gånger.

Senast ändrad:

*KL*

Jag kan inte förstå 'ilskan' mot att det inte ersätts. ProEquo (ensilerad havre, men friska bakterier isolerade från frisk hästtarm) rekommenderas ofta till diarrehästar etc (och även andra magtarmbalanser), ersätts inte. Humanmedicin ersätts inte helelr även om det i många år används på häst.

En annan sak som inte ersätts är cartrophen, som är godkänt för hund men inte häst, men gett bra resultat på många hästar. Men eftersom det inte finns någon indikation för häst så betalar inte försäkringsbolaget. Eftersom flera hörde av sig till tillverkaren så har de beslutat att satsa pengar på att låta det genomgå testerna för häst och få det godkänt för häst, och då kommer försäkringsbolagen betala.

Det går alldeles utmärkt för tillverkaren av Pronutrin att göra detsamma.

var ska man annars dra gränsen? Ska örter ersättas? Ska andra fodertillskott ersättas?

Så, jag förstår precis att det är jobbigt att betala själv för det, på samma sätt som jag knotar över att ha lagt åtskilliga tusen på kiropraktorn. Kiropraktorns jobb är det som gjort att f-bolaget SLUPPIT betala ut ÄNNU mer vetvård, sluppit betala ut liv etc. Men de ersätter inte. Surt för mig personligen ja, men samtidigt så förstår jag att de (finns bolag som ersätter dock) inte ersätter.

Men, med tanke på att jag betalar 3500 kr/år, och då alltså kan få ut 120 000 kr/år i veterinärkostnader, medicin etc, så nej, jag tänker inte klaga. Även om idealet för mig naturligtvis skulle vara att de betalade även t ex kiropraktorn. Samtidigt, de som INTE behöver nyttja sin försäkring, vill DE betala de kraftigt ökade premier det skulle medföra om bolaget ska ersätta fodertillskott, humanmedicin, medicin som används till häst men inte är godkänd för häst osv?

Enl. vårt försäkringsombud där jag hade hästarna tidigare så betalades viss ersättning ut gällande alternativvård om det var på veterinärs inrådan. Personen i fråga var själv utbildad som sjukgymnast på häst och det var då ersättningsberättigat. Men vad vet jag.

Och ja, jag anser att många alternativa medel och metoder skall ersättas då de många gånger ger bättre resultat än läkemedel.

Jag kan respektera de regler som finns även om det är störande, då blir jag mer ilsken på de som påstår osanna saker.

Frågan kvarstår ändå om nån kanske ändå fått ersättning. Det var det jag ville veta, resten som skrivits visste jag ju redan.

Enl. vårt försäkringsombud där jag hade hästarna tidigare så betalades viss ersättning ut gällande alternativvård om det var på veterinärs inrådan. Personen i fråga var själv utbildad som sjukgymnast på häst och det var då ersättningsberättigat. Men vad vet jag.

Och ja, jag anser att många alternativa medel och metoder skall ersättas då de många gånger ger bättre resultat än läkemedel.

Jag kan respektera de regler som finns även om det är störande, då blir jag mer ilsken på de som påstår osanna saker.

Frågan kvarstår ändå om nån kanske ändå fått ersättning. Det var det jag ville veta, resten som skrivits visste jag ju redan.

Som sagt, vissa bolag ersätter alternativbehandling. 'Mitt' gör det inte. (På gott och ont).

Sen, även om någon fått ersättning för Pronutrin, så tror jag tyvärr inte det hjälper dig =/ Jag har fått catrophen betalad en gång, den andra fick jag vackert betala själv. Den första gången skedde ett misstag helt enkelt..

Men, kolla vad vet anser om gastrogard då? Det är förvisso *svindyrt*, men det är bra, mot magsår, läkemedel och med i FASS med inidkation för just häst. Dvs det ska ersättas av bolaget. Och JAG skulle välja det före pronutrin för just magsår, men kan ju finnas specifika anledningar att vet vill du ska ge just pronutrin.

OM det behövs nån mer gång i hans liv så ska jag se till att få nån medicin som är ersättningsberättigad med säkerhet.

Jag ifrågasatte redan från början om Pronutrin var det bästa eller om det inte var bättre med annat, men vetten ansåg att han fått så bra resultat på detta att jag skulle ge det, sen så sa de på stationen att jag det skulle gå på försäkringen.

Hästen blev ju frisk iaf. och det är ju till sist viktigast.

Hur mkt kostar detta medel? läste att man kunde ge i förebyggande syfte till tex tävlingshästar som reser mkt och får så kallad stressmage? Har för mig att Dressyr-ryttaren Helena Larsson använder detta till sina hästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 185
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: lillan222
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 138
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat