Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

De färger som är tillåtna hos europeiskt korthår är också de som finns naturligt hos våra bondkatter men folk vill gärna tro att en blå katt är blandning med russian blue eller att en marmorerad eller spotted tabby är en bengalkorsning.

Finns det ingen stamtavla att visa upp så kan det mycket väl vara så att raskattsinslaget bara handlar om något som man tror finns för att man går efter utseendet på katten.
Givetvis kan folk luras, det kan man med raskatter också.

Antar att du menar dina inlägg och inte ditt inlägg för jag har skrivit flera där jag förklarar exakt hur jag menar då ni var flera som misstolkade mitt första inlägg. Så man behöver inte vara tankeläsare :)
Jag syftar givetvis på det inlägg jag citerade. Jag läser inte en användares alla inlägg igen när jag kommenterar ett visst inlägg. Jag utgår från att folk menar vad de skriver.

Sedan är frågan om det verkligen spelar någon roll ens att båda föräldrarna är raskatter när avkomman man producerar av korsningen inte kan få några av rasernas särdrag ändå. Parar man en don sphynx med en cornish rex så blir det en helt normalpälsad, korthårig avkomma och då är frågan varför man ska ta 3500 kr för kattungarna.

Jag syftar givetvis på det inlägg jag citerade. Jag läser inte en användares alla inlägg igen när jag kommenterar ett visst inlägg. Jag utgår från att folk menar vad de skriver.

Bra, då har vi rett ut den delen. För jag utgår ifrån att när man citerar att man läst de svar som inkommit :)

Givetvis kan folk luras, det kan man med raskatter också.

Det är väldigt mycket svårare att luras med renrasiga katter där det inte bara är pälslängd eller färg som man går efter. I vissa raser är det löjligt enkelt, köper jag t ex en cornish rex vet jag att båda föräldrarna är just cornish rex.

Jag har inte räknat med inköpspriset för en katt utan baserar mina beräkningar på minimum per år.
Försäkring ca.2000kr,årlig vaccination 500kr,mat mellan250-500kr per månad,kattsand 1000-2000kr. per år,klösträd,
leksaker och övrigt som utgör en kostnad med jämna mellanrum.
Jag lägger nog mellan 1500-2000kr.på min katt i genomsnitt per månad,jag trodde det var en normalkostnad naturligtvis blir en andra katt i samma hushåll kanske något billigare i drift,men ändå?

Sedan är frågan om det verkligen spelar någon roll ens att båda föräldrarna är raskatter när avkomman man producerar av korsningen inte kan få några av rasernas särdrag ändå. Parar man en don sphynx med en cornish rex så blir det en helt normalpälsad, korthårig avkomma och då är frågan varför man ska ta 3500 kr för kattungarna.
Ja det kan man fråga sig, men är folk villiga att betala så är det upp till dem- marknaden bestämmer priset. Det finns ju andra korsningar som fungerar bättre.

Tja när jag var liten var i stort sett alla huskatter/bondkatter korthåriga och färgvariationen var klart begränsad och såg ut som en vanlig bondkatt. Idag finns lite av varje. Att vanliga huskatter ibland är långhåriga beror säkert i de flesta fall på inblandning av raskatter.

Egentligen är det ointressant, det som är intressant i detta sammanhang är vad folk betalar för är katter som ser ut att ha raskattsinblandning, om de verkligen har det eller inte kanske inte är så intressant för folk.

Långhåren verkar ha funnits lokalt har hört flera som säger att det aldrig fanns långhår där dom bodde. Men långhår är absolut inte = raskattinblandning. Snarare tvärtom, många långhåriga raskatter baseras på huskatter som är långhåriga och som man sen vill avla på.
Nu motsäger jag mig själv, men det man ser på blocket är ju liksom inte den enda sanningen. Dock skulle jag lätt kunna plocka fram flera blocketannonser som är rent felaktiga och baseras på att man tror det är raskatt i för att man tycker det liknar en sån.

Citat ur en annons:
"en 24 juni föddes fyra ungar.mamman don sphynx.pappan cornish rexhar bägge föräldrarna hemma..väldigt busiga o intresserade av allt som sphynx o rexen är.en hona har något lockig päls."
Att en katt ur den korsningen skulle får lockig päls är en genetisk omöjlighet

Annan annons:
"Dessa 4 sötnosar föddes 2-3 aug och är leveransklara om 5 v (26 okt då är de 12v) Det går att tinga redan nu (500kr) återfås ej vid ånger. Vid hämtning kommer dom vara Vet besiktade, vaccinerade och avmaskade. Dom är helt rumsrena och sociala. Det är 3 vackra pojkar (en långhårig ) och en vacker flicka (helvit) . Blandning av perser och norsk skogkatt."
I en sån blandning blir alla 100% långhåriga

"Vår lilla Grace, 20 veckor, behöver finna ett nytt kärleksfullt hem. Hon är blandning mellan Maine Coon, Ragdoll och Turkisk Van. Hon är busig, kelig och social. Hör gärna av dig vid intresse eller frågor. Hon är vaccinerad o avmaskad."
Och så en bild på en korthårig katt. Korthår är en omöjlighet i den blandningen.

osv.

Senast ändrad:
Oseriösa renrasuppfödare brukar inte klara sig så länge, dom anmäls ganska fort och blir av med möjligheten att registrera sina ungar. Men visst finns dom.

Bra, då har vi rett ut den delen. För jag utgår ifrån att när man citerar att man läst de svar som inkommit :)
Jag har läst alla svar, men inte går jag och jag och letar rätt på allt någon skrivit innan jag vågar svara på ett inlägg. Det tar på tok för mycket tid och energi.

Jag har en svartsilvertigré och en maskad huskatt, hyfsat ovanliga färger på just huskatt men absolut inget tecken på att någon av dom har raskatt på nära håll i stammen. Att deras mammor inte var det vet jag alldeles säkert. Mormorn till svartsilvertigrén har dessutom lämnat långhår några gånger, och hon hade inte minsta lilla raskattsdrag.
Man kan alltså inte hojta om raskattsinslag och förmodade procent hit och dit så fort man hittar något man tror kommer från en raskatt. Och det borde inte driva upp priset heller. Inom raserna har man diverse kända sjukdomar som man testar för, att då ta ungar på en otestad är riskfyllt.
Jag vet tyvärr ett helt gäng med huskatter som gått bort till följd av HCM, vilket kanske kunde undvikits om föräldrarna testats och aldrig parats.
Hos dom orientaliska raserna (vet inte hur det ligger till hos andra) finns PRA, som orsakar blindhet efter 3-4 år om katten har dubbla anlag (ett från mamman, ett från pappan). Därför testas dom och man ser till att aldrig para två bärare med varandra, däremot är det okej att para en bärare med en som inte är det = det finns en del katter där ute som har anlaget i en uppsättning, om man då buskavlar utan tester har man ingen aning om ifall man parar två bärare och det är oerhört grymt mot djuren.

Pratade med äldsta sonens pappa om mitt kattval, och vilken skillnad mot att prata med sambon. Sambon är av den åsikten att en katt ska helst vara gratis och kan komma från en ladugård. Äldsta sonens pappa vars föräldrar varit aktiva både inom en viss kattklubb samt fött upp raskatter har en helt annan åsikt. Han berättade t om för mig vad jag skulle leta efter ; avmaskad, vaccinerad, idmärkt och helst kastrerad då det inte behövs mer huskatter samt att jag får vara beredd att betala några tusen för att hitta en sån katt. Sen avrådde han mig starkt från att falla för de sk raskattsannonserna, för en raskatt skulle jag vända mig till rasklubben. Tror att hans föräldrar haft stor inverkan på honom, mer än vad han vill erkänna ;)

Dessutom NU 10 år efter vi gått isär så visar det sig att vi gillar samma raskatt. Hur är det möjligt, eftersom när vi levde ihop så fick jag köra övertalningsförmåga att ens skaffa en omplaceringskatt. Det skulle absolut inte finnas katt i hans hem eftersom han vuxit upp med flertal raskatter och dess stenhårda bevakning att de inte fick smita ut. Deras katter hade nämligen rastgård :p

Jag har en svartsilvertigré och en maskad huskatt, hyfsat ovanliga färger på just huskatt men absolut inget tecken på att någon av dom har raskatt på nära håll i stammen. Att deras mammor inte var det vet jag alldeles säkert. Mormorn till svartsilvertigrén har dessutom lämnat långhår några gånger, och hon hade inte minsta lilla raskattsdrag.
Man kan alltså inte hojta om raskattsinslag och förmodade procent hit och dit så fort man hittar något man tror kommer från en raskatt. Och det borde inte driva upp priset heller.

Varför inte?

Om marknaden vill ha något och det är mindre vanligt så blir priset oftast högre, anledningen heter marknadsekonomi.

Av anledningen jag skrev i det du inte citerade
Jag uppfattade det som anledning att inte köpa icke testade kattungar över huvudtaget, det är väl inget specifikt för långhåriga att de kan ha ärftliga sjukdomar eller?

Om risken är lika för ärftliga sjukdomar så kan det inte vara något skäl till att folk inte skulle vilja lägga ner pengar på önskat utseende. TS önskade ju en långhårig katt och insåg att de generellt var dyrare, hon lär inte vara ensam med önskan eller för den delen att anse att det som hon tycker är attraktivt inte ska vara dyrare.

Nu spelar det inte någon roll vad du tycker, det är högst subjektivt, däremot så om marknaden gillar långhåriga katter och de är mer sällsynta så blir de dyrare rent generellt. Är de för högt prissättning så blir de inte sålda.

Jag uppfattade det som anledning att inte köpa icke testade kattungar över huvudtaget, det är väl inget specifikt för långhåriga att de kan ha ärftliga sjukdomar eller?

Om risken är lika för ärftliga sjukdomar så kan det inte vara något skäl till att folk inte skulle vilja lägga ner pengar på önskat utseende. TS önskade ju en långhårig katt och insåg att de generellt var dyrare, hon lär inte vara ensam med önskan eller för den delen att anse att det som hon tycker är attraktivt inte ska vara dyrare.

Nu spelar det inte någon roll vad du tycker, det är högst subjektivt, däremot så om marknaden gillar långhåriga katter och de är mer sällsynta så blir de dyrare rent generellt. Är de för högt prissättning så blir de inte sålda.

Jag har inte sett en enda uppfödare av huskatter/blandraser som skrivit något om att kattungarnas föräldrar är HCM-skannade. Inte en enda. Och just vad gäller långhårsblandisar kan det faktiskt vara extra viktigt att göra detta med tanke på att sjukdomen är överrepresenterad både hos Maine Coon och Perser.

Jag har inte sett en enda uppfödare av huskatter/blandraser som skrivit något om att kattungarnas föräldrar är HCM-skannade. Inte en enda. Och just vad gäller långhårsblandisar kan det faktiskt vara extra viktigt att göra detta med tanke på att sjukdomen är överrepresenterad både hos Maine Coon och Perser.
Så du menar att långhåriga katter (blandras) är mer osunda än korthåriga till den grad att marknaden är lurad när det gäller priset, att sjukdomsrisken är så betydande att de inte borde betinga ett högre värde än korthåriga trots att de är mer populära?

Har du någon källa på det?
Hur gör man en sådan värdering över huvudtaget?
Gäller det även raskatter ( och hundar)? Och alla potentiella defekter/sjukdomar?

Nu har jag inte läst hela tråden, så jag kanske upprepar sådant som redan tagits upp.

När jag flyttade ut på landet ville jag köpa katter. Dels för att jag tycker om katter och dels för att jag ville hålla mössen borta. Katterna skulle alltså ha ett jobb, en uppgift.

Den ras som jag var intresserad av var brittisk korthår. Jag tittade runt på olika uppfödares hemsidor och det var ingen som ville sälja till någon som skulle låta katterna gå ute. Jag ringde också till ett par uppfödare och fick samma besked.

Jag köpte sedan två huskatter på katthemmet och jag älskar mina katter och vill inte byta ut dem för allt i världen. Men min poäng är att det är inte alltid det går att köpa raskatter fast en vill.

(Mina katter är bara ute när jag är hemma, så det handlar inte om att låta dem gå ute vind för våg.)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 506
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 208
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 629
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 474
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka