Det är just precis det här jag menar, att så många tror att huskatter har ett behov av att få gå ut.Jag tror att många huskatter har ett medfött behov att gå ut samt ha en hög jaktinstikt.
Tex ; min senaste huskatt flyttade in när hon var väldigt liten kattunge, kastrerades vid drygt 1 år och ville enbart ut, ut. Var ett fönster öppet så hoppade hon ut , från andra våning. Hade inte tak på min innätade balkong då hyresvärden inte ville det men dock högt nät. Det tog hon sig alltid över om balkongen var öppen, och hoppade ner. Glömde sonen att stänga ytterdörren så sprang hon ner till entredörren, om den var öppen så gick hon ut annars satt hon där och skrek. Hon fick flytta till landet, och det dröjde inte länge förrän hon kom med sitt första jaktbyte. Trots att hon då flyttade in till mig som kattunge, och inte blivit lärd i jakt då hon bor som ensam katt. Hos mig aktiverades hon dagligen både med klätterträd, lekvippa, bollar o dylikt. Så man kan inte skriva att det är allt som krävs, för det är individuellt hos katten
I många fall när det handlar om huskatter är det dessutom ungar som tagits tidigt från mamman (innan 12 v), det tror jag också kan påverka. Säkert även om man har en ensamkatt, då blir den lätt uttråkad och kräver mer av sin ägare.
Och som jag skrev innan: katter är nyfikna, det är klart dom vill se vad som finns på andra sidan dörren - men det är ju oavsett om det gäller en garderobsdörr, dörr till rum där dom inte får vara eller ytterdörr. Min ena är också snabb på att försöka komma genom ytterdörren, men väl där vill hon mest in igen.
Jag personligen tycker att det är bra om man kan miljöberika med koppelpromenader för innekatter, samt att det är en fördel om katten skulle komma ut på egen tass eftersom den då vet lite hur området ser ut och kan hitta hem igen. Men då ska det så klart vara en lämplig miljö man tar ut den i. Menar alltså inte att man ska låsa in katten och aldrig låta den känna något annat än anlagt golv under tassarna.
Jakten är en medfödd instinkt, den lär inte avlas bort i första taget och behöver inte läras in.
I mitt liv har ett helt gäng innehuskatter passerat (hemma hade vi huskatter inne på heltid redan för över 20 år sedan, jag har varit jourhem åt ett gäng samt haft några egna), jag kan ärligt talat inte komma på en enda som inte klarat av att vara innekatt. På rak arm kan jag komma på minst 17 olika individer, och jag kan inte tänka mig att alla dom är några slags extrema undantag.