Jag räknar inte blandraser med kända föräldrar som bondkatter utan som blandraser, det är det de annonseras ut som också, det är främst de som kan inbringa mer än någon 1000-lapp. Det är rätt uppenbart att det är någon raskatt i bakgrunden vid vissa typer av utseende.Avelsförsäkringen är ju en individuell tilläggsförsäkring. Katten måste ha både veterinärvårds- och livförsäkring först och främst.
Och oreggade blandraser är huskatter. Alla oreggade katter är huskatter.
Men även gamla hederliga bondkatter säljs till ockerpriser. Särskilt om de har någon defekt som tex. polydaktyli. Eller så drar man till med att de är skogisar. Typ 50% av alla långhåriga bondkatter påstås vara iaf "halvskogisar".
Mängden av katter till salu för en upp till en tusenlapp och någon enstaka för mer än 3.000 men då alla med något speciellt attribut talar för att man sällan tjänar en krona på icke raskatter. Att påstå att man generellt kan tjäna pengar på bondkatter/blandraser när absoluta lejonparten ligger så lågt i pris är en klar överdrift. Visst kan det finnas någon enstaka som lyckas men med tanke på att de som får in 9000 per kattunge anser att de går med förlust så låter det som en usel affärsverksamhet. Man måste också skilja på utannonserat pris och såld kattunge, bara för att någon begär en viss summa i en annons innebär det inte att katten blir såld.
Då tror jag man tjänar långt mer på oseriös avel med renrasiga katter än oseriös avel med korsningar av okänt ursprung.
Det var nedan jag syftade med att behovet av individuella försäkringar, att man inte behövde försäkra de små individuellt. Nu verkar det som Folksams och Moderna försäkringars versioner av avelsförsäkring inte är begränsad till registrerade raskatter (fler har jag inte kollat upp) vilket hela den här delen av diskussionen baserar sig på. Jag hittar då inget som hindrar en att teckna försäkring så resonemanget kring att det är dyrare att förda upp raskatter för att de går att försäkra är inkorrekt över huvudtaget.
Specialförsäkringar
Agria Avel
För dig som är kattuppfödare finns avelsförsäkring. Den ger dig trygghet och skydd när kattaveln inte går som beräknat och om du säljer en kattunge som har ett dolt fel.
Du kan få ersättning vid vård av svaga kattungar i samband med förlossning och ersättning vid fertilitetsutredning. För kattungar som bor kvar hos dig när de är mellan fem och femton veckor får du också en veterinärvårdsförsäkring.