Tar aldrig stopp!

Sv: Tar aldrig stopp!

12-15 kilo är inte särskilt mycket för en häst att sätta i sig, men kan dock ändå vara lite väl mycket för en fjording ( lättfödda till tusen) har inte läst hela tråden.. men han har fri tillgång eller?

Det behöver absolut inte vara någon brist, utan de flesta av våra nordiska raser är lite lätt... förtjusta i mat:) Håller han sig fin i hullet är det lugnt, men bli han jättetjock är det bättre att begränsa/byta till magrare hö/byta ut en del mot halm.

jodå de har mättnadskänsla, men en häst som är van vid begränsad foderstat, dvs lite mindre mat än de skulle äta om de fick välja själv, kan vräka i sig alldeles för mycket o få kolik. (dö i värsta fall, men inte av hö kanske)

Hästar som alltid fått fri tillgäng äter bara så mycket de orkar/behöver. De flesta iaf...:smirk:

jag frågade "av vad", trodde att det var hö, eftersom det är det jag har skrivit att jag ger honom nu. 40 kg hö/dygn låter mycket i mina öron...

Okej, men jag tycker att det är mycket för en fjording på 140 cm att äta upp mot 15 kg hö och sedan äta halm nonstop till det också tar slut, eller han inte hinner äta mer om han ska gå ut i hagen (skulle han stå inne tillräckligt många timmar så skulle nog hela bädden i boxen ätas upp!) Sen reagerar jag på det konstanta ätandet, han gör aldrig något annat, utom sover ibland, nosen är ständigt i backen..

Men så jämför jag med mitt halvblod, som inte alls är lika matglad men bra mycket större, han pillar knappt i sig 10 kg/dygn hur jag än försöker.. Så, det kanske är han som är ynklig i maten istället..

Okej, men jag tycker att det är mycket för en fjording på 140 cm att äta upp mot 15 kg hö och sedan äta halm nonstop till det också tar slut, eller han inte hinner äta mer om han ska gå ut i hagen (skulle han stå inne tillräckligt många timmar så skulle nog hela bädden i boxen ätas upp!) Sen reagerar jag på det konstanta ätandet, han gör aldrig något annat, utom sover ibland, nosen är ständigt i backen..

Men så jämför jag med mitt halvblod, som inte alls är lika matglad men bra mycket större, han pillar knappt i sig 10 kg/dygn hur jag än försöker.. Så, det kanske är han som är ynklig i maten istället..

Håller med om att 15 kg hö låter mkt till en fjording!:eek:
De fjordingar vi har haft har då aldrig fått eller behövt så mkt! De har snarare gått på halva ransonen av det!!!
Kan tillägga att våra hästar har stora hagar med mkt gräs, men jag hade nog aldrig kunnat ge dem så mkt ens om de hade stått i en lerhage hela dagen...:confused:

kl

min stora är likadan, alltid hungrig. Jag tycker det är lite märkligt, när vi köpte honom giuck han på fri tillgång hösilage o fick ett par liter havre o såg ut som ett staket :crazy:
under sommaren o hösten har jag kämpsat att fodra upp honom med ríktigt bra foder o nu är han jättefin :love: han är 170cm o äter nu 16kg hösilage o 5 kg kraftfoder om dagen, o han är konstant hungrig, han är värre än min fjording :p vill bara äta o äta. Nu är hullet bra, nästan lite väl bra, han står på halm inne så han har att pilla med iaf.

vad märkligt.. det kan inte varit något bra foder han gick på innan!

ja, jag har även mina på halm just för att de ska ha lite att pyssla med inne, men nu är det slut på det för Mr Fjording ;)

en liten fråga, jag kollade upp värderna på hösilaget som jag ev. skulle kunna byta till istället för nuvarande hö, de är som följer

TS 55%
6 Mj/kg
52 gr Smbrp/kg

men det ger en ganska hög kvot, om inte jag har förstått det hela fel? det är kanske inte så bra till min tjockis?

Är det bara mat han är intresserad av? Annars kan du ju prova att hänga upp lite leksaker i boxen så han har lite annat att pyssla med. Men som flera sagt innan mig - fjordingar gillar mat....

Ja, det är vad han plockar i sig på en dag. När vi hade 4 st ardenner så gick det år en rundbale med hö (220 kg) på 20 timmar....

Jag tror jag svimmar :eek: är dom runda som tunnor då eller? Tänker på våran Nordis som blir tjock av ingenting :angel:

~Ingrid

Hästar har ju ungefär fyra fem ät perioder på natten också, många människor fodrar sina hästar som dom fodrar sig själva, dvs frukost, lunch middag. Problemet då är att hästar som inte har hö el halm under natten upplever en svältperiod varje natt, står de dessutom på box så kan de inte ens leta efter mat och detta gör dem väldigt stressade. Nu vet inte jag hur mkt havre din häst får, eller hur lätt han har för att lägga på sig. I vårat stall går hästarna på lösdrift och har fri tillgång till hö. Det gör att dom kan äta under sina "matsökarperioder" och när dom vant sig vid detta så äter dom lagom mkt. Min häst får lite, lite havre endast när hon blivit riden och då mest för att hon ska få lite extra energi dels för att hon får mineraler o vitamner till havren. Kom ihåg att det bästa är mycket av ett bra grovfoder ( dvs hö, halm, lusern ) Mycket havre och krafft kan man ge en häst som tävlas ofta och tränas hårt. Nu vet jag inte hur mkt havre din häst får, men jag tycker det låter bra att han har haml i boxen som han kan tugga på, minska havren och mkt motion! (hästarna i mitt stall är islandshästar, min häste får högst ca 2 dl havre per dag och hon är lagom i hullet.) som sagt anledningen till att min häst får havre, är för att jag ska ha nåt att blanda i mineralerna och vitaminerna i. / Sara

Helst vill jag kunna ha även fjordingen på fri tillgång, just därför att det inte ska bli fler timmar mellan möjligheterna att äta, men det funkar inte! Han kommer "äta ihjäl" sig..
Han får ingen havre alls, ger endast hö och lite betfor som jag blandar mineralerna i och någon morot då och då.
Jag vet att motion är nyckeln, och jag varierar tömkörning med promenader (vill inte belasta extra just pga. hans vikt nu)
Men det jag undrade från början var om det är normalt att en häst äter så mycket som han ;)

Juepp, jag har börjat förstå det nu :)

Det kanske vore värt att testa, så får han lite stimulans.. har du några förslag på vad man skulle kunna hänga upp?

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·
Anläggning Efter en guidad tur på ett ställe som har en jättefin anläggning med Active Stable så dyker en massa funderingar upp i skallen. Det...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
18 388
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 398
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix