Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det kan hända och eftersom barriärerna är utformade för att det ska vara el i dem och det är förbjudet i Sverige så kan det bli ett problem. Hästarna kan bli utjagade av andra och är det en försiktigt individ så kan den låta bli att gå in.
Grejen med ätstationerna är att de kan komma ut på två olika ställen, så OM de skulle känna sig trängda kan de komma ut utan att de andra kommer in. Och lämnar de utan att ha ätit klart så registrerar stationen det, och går den andra in så startar klockan på dens ättid och påverkar inte den som gick ut, även om luckan inte hunnit stängas. Så då kan den ranglåga välja att gå tillbaka igen sen, eller gå till en annan station. OM den kände sig trängd och valde att gå ut. Det sänks ned en spärr där de går in, som gör att de andra hästarna inte kan gå in men den som står där inne kan backa ut. Eller så kan de gå ut vid utgången åt sidan, som också är spärrad så att de kan gå ut där men ingen kan gå in.
Ja och det är helt fantastiskt hur fort hästarna lär sig detta. De ranghöga lär sig att det inte är någon idé att försöka sno någon annans mat och de ranglåga lär sig att de kan äta i lugn och ro. Tror att det är detta som gör att det är så totalt stresslöst.
Men alltså , det är väl bara kraft foder de äter ur automat ? Tycker det låter lite som folk glömmer bort det ?
Men en vek, "på riktigt" lågrangad häst skulle mest troligt blivit stressad av hoten utanför. Händer inte det i/kring ätstationerna i AS?
Ja det kan hända och eftersom barriärerna är utformade för att det ska vara el i dem och det är förbjudet i Sverige så kan det bli ett problem. Hästarna kan bli utjagade av andra och är det en försiktigt individ så kan den låta bli att gå in.
Jag tycker delar av det med active stable, skulle jag inte ha något emot alls när det gäller att minska ner på arbetsbördan.
Jag kan se en fördel med foderautomaterna som tex de får exakt rätt mängd som de ska ha, varken mer eller mindre. Nackdelen är ifall fodret någon gång behöver vara blött som tex linfrömäsk eller vetekliblandning eller liknande. I övrigt är jag inte så mycket för resten, men jag skulle kunna tänka mig foderautomaterna men i ett vanligt stall istället.
Men vad är det som säger att man måste ha allt ut AS-systemet?
Min dröm vore att ha bara en foderstation för grovfoder. O såklart ligghallar o grusytor men det har jag ju redan. Men tänk så skönt att slippa packa 25höpåsar om dagen o sedan släpa dom ut i hagarna vid fasta tider... Hade varit underbart att bara fylla en station, o låta hästarna själva hämta sin mat när de behagar! Det går ju att fortsätta ha sina flera hektar stora gräshagar ändå. O som det är hos mig så får ju den hästen som äter snabbast mest mat medan de långsamma får mindre. De får ju en viss mängd o det tar ju en viss tid. Varför skulle en häst börja hetsäta bara för att den har en viss tid på sig? Eftersom de kan äta när de vill så blir dom inte hungriga på samma sätt. Det torde ju vara värre hets på maten vid normalt 3ggr/dagen eftersom det blir många timmar mellan...
Jag har aldrig varit på studiebesök, men skulle gärna vilja. Vi har lösdrift för 9hästar o nästa år får vi plats för 4-5stk till, vore ju optimalt med foderstation då! Men lär ju få spara länge innan man har råd med det...
Självklart pysslar man om hästen och ryktar ordentligt etc. Men jag kan se många fördelar med foderautomater. Diskuterade det med en kamrat och vi kom på lösning till att ha foderautomat som tar även blötfoder utan att bli mögel, man får bara konstruera på ett sådant sätt att detta blir möjligt osv.
Jag har förvisso bara sex hästar, men slänger ner hö från loftet, direkt ner i skottkärra modell stor. Sen ut i hagen och trycker ner i stora slowfeeding nät. Mer eller mindre fri tillgång på hösilage. Ibland hinner det ta helt slut innan vi fyller på, men inte som innan när vi gav i högar från ikeapåsar. Då var det mer uppvägt. Nu har vi istället minskat kraftfodret på de som blir lite lätt runda av fri tillgång.