Det är säkert bekvämt och arbetsbesparande, men för mig verkar det vara ett oerhört tråkigt sätt att ha häst. Allting är tillrättalagt, med plana ytor och så där värst aktivt kan jag inte påstå att jag tycker det är. Visserligen traskar hästarna mellan foderstationer, men mer då?
Vad har de för sysselsättning mellan datorportionerna?
Du menar till skillnad från den varierade och utmanande sysselsättning hästen har mellan fodringarna inne i sin box?
Jag pratar naturligtvis om det hela i jämförelse hur jag vill hålla, och håller, häst
En del av mina hästar går in på box (där de har halmbädd) delar av dygnet, en del av dem går på lösdrift med halmad hall.
Stora, varierade hagar med sysselsättning. Fri tillgång på hösilage nu på vintern.
Alla har en transponder som avgör hur länge de får stå och tugga hösilage innan luckan stängs. Är det så bra?
Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi, utan det är ju tiden de tuggar som avgör om mättnadskänslan infinner sig.
Om man har en häst som trycker i sig 20+ kilo torrt hösilage per dygn kommer ju den att tillbringa större delen av dygnets timmar i en ätspilta. Vad är poängen med det? Då måste man ju dessutom leka tidsstudieman och klocka hur lång tid det tar för hästen att äta ett kilo.
Du ställer in tid som hästen äter på - den ställs in en gång, sedan behövs inget mer jobb om du inte ändrar foderstaten.
Ser inte heller här någon direkt skillnad mellan fodringar i box / hage, respektive att hästen själv går till foderstationen? Det är ju du som bestämmer vilken giva hästen ska ha vid de olika tillfällena oavsett... Förutom att hästen vid stationen kan äta tio gånger per dygn istället för att utfodras fyra gånger för hand.
Jovisst, det ena fullblodet skulle tillbringa sitt liv i en trång ätspilta, vad är det då för mening med en stor hage?
När det blir varmare är tillgången inte helt fri, men har de ätit upp vartenda strå när det är dags för nästa fodring, ja då har de fått för lite
Det har ju också visat sig att ponnyer som har betesbegränsare under en del av dygnet, eller bara får beta ett par timmar, ökar frekvensen på foderintaget så att de får i sig lika mycket på kortare tid Länk Hypotetiskt skulle samma sak kunna inträffa här.
Likaså har det visat sig att hästar som får för lite tuggtid/grovfoder äter spån. Länk. Är det då pellets i ligghallen finns ju risken att de äter av det.
De ska ha halm i ligghallen för att alltid ha fri tillgång på stråfoder.
Nu vet jag inte vad de använde på AS:en som du såg dock. Men får de inte fri tillgång på hösilage så ska de ha fri tillgång på halm.
Nej, som jag ser det är Active Stable inte en optimalt utformad anläggning för häst.
Jag kanske är konservativ, men jag tycker att hagar med varierande underlag och topografi, tillräckligt med grovfoder (gärna både halm och hö/hösilage) och pyssel i form av sly/träd/skog och gräs/rötter är det jag vill ha för hästarna!
Jag vet inte heller om jag tycker att AS är perfekt i alla avseenden direkt... däremot tycker jag det är ett smart sätt att tänka.
Givetvis är det bästa för hästarna att gå i varierad hage, ha fri tillgång på strå, en bra kompisgrupp, och ett ordentligt vindskydd --- och generellt tycker jag att många av AS och lösdrift-varianterna (vanligen) kommer närmre det idealet än uppstallning.