Sv: Active Stable - studiebesök o funderingar
Kl
Vad är skillnaden mellan foderautomater och lunchgrindsöppnare (typ buffé)? I hagen alltså?
Finns det många active stable? Jag vet nog ingen som har.
Att foderautomaterna öppnar "bara" för rätt häst på rätt tid, som jag begriper det. En lunchgrind/automat som serverar en portion öppnar ju för "alla" på bestämd tid.
Sen kan ju en foderautomat öppna ett antal gånger per dygn utan att behöva "laddas om", en grind/annan slags automat du fyller med en giva och som löser ut på viss tid behöver du ju stänga igen för att du ska kunna "ladda om" den.
Finns nog inte många AS i Sverige än, men de ökar. Men det är ju ingen billig investering så att säga, startkostnaden är hög. Jag tror dock det kommer att öka stadigt med liknande lösningar.
Kan ju bara se till mig själv. Jag fick nödlösa situationen för mina hästar vid årsskiftet. Från nästan dag till annan försvann min hästhjälp, och jag har dagar som gör att det behövdes mycket hjälp, med allt från fodringar till in-/utsläpp. Dessutom har jag hästar som behöver fodras var 4e h, dvs 6 fodringar/dygn.
Innan "krisen kom" så gick de ute 12 h per dygn, stod inne 12 h per dygn. Nattfodringarna inne, kl 24 och 04, gick med automatik - allt övrigt manuellt. När det blev kris så fick jag pang poff slänga ut hästarna på lösdrift, från en dag till en annan. Dessutom fick jag försöka bygga ut det automatiska fodringssystemet så att så många fodringar som möjligt gick automatiskt.
Det blev en del nödlösningar där och då, men nu när jag skulle kunna till stor del återgå till "det normala", så hästarna går fortfarande på lösdrift och jag har inga planera på att ändra på det. Jag håller på att byter ut de mer "provisoriska" lösningarna till permanenta vad gäller fodringen. Jag bygger alltså ut det automatiska systemet.
Hästarna trivs finfint, jag lägger pyttelite tid med "stallsysslor" jämfört med innan (och då får jag ändå mocka MER än när de stod inne), jag har inga direkta tider jag MÅSTE passa - det är nästan bara fördelar.
De nackdelar som är är det där med flera hästar i samma hage och att vissa äter fortare än andra. Det skulle ett AS-system troligen råda bot på (om det inte blev så att det stod ranghögre hästar utanför och stressade då). Drömmen eller vad man ska säga det ÄR faktiskt ett system med transponder på hästarna och datastyrt, så att bara den häst som ska ha just den maten kom åt den. Nu får jag ta undan t ex unghingsten en stund varje dag för att se till att han får lite extra - det skulle jag slippa med ett transpondersystem t ex. (Eller ta in dem på nätterna som innan då)
Men, jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till hur det var innan, även om jag "ställde om" pga kris och att jag inte hade några val, jag hade inte gjort det utan "krisen". Sen, jag skulle inte vilja ha på storlösdrift heller, jag har tre hästar och två små lösdrifter, så det blir mer som "utebox och hage", och jag kan ha kvar hyfsat individkoll. Något som är viktigt för mig.
Hästarna saknar inte att vara inne heller, trots att de inte hade minsta emot varken att gå in eller stå inne på den tiden de gjorde det på nätterna.