Tar aldrig stopp!

T

thilia

Kan en häst äta hur mycket somhelst?! Kan hästar få någon form av ätstörning, typ hetsätning?

Jag har numera ansvaret över en fjording, han äter allt han kommer över i princip, det tar aldrig stopp! :eek:
Han kan lätt sätta i sig 12-15 kg hö/dygn och utöver det knapra på halm resterande timmar i boxen, i hagen går han med huvudet i backen non-stop i princip..
Visst vet jag att hästar är gjorda för att äta många timmar om dygnet men blir han aldrig mätt?

Detta har ju naturligtvis satt sina spår, i form av rejäl övervikt som jag har börjat arbeta bort, men jag undrar i alla fall om det kan finnas någon bakomliggande orsak? Eller är han bara ett matvrak? :o

Sv: Tar aldrig stopp!

Vissa är matvrak helt enkelt, och med tanke på att hästar är gjorda för att äta 16 - 18 h/dygn så är han ju tämligen normal så. Han skulle antagligen klara sig utmärkt i det vilda ;)

nackdelen blir ju dock att det är mycket bättre mat i fångenskap än i det vilda, och att det inte är några svältperioder, så de där 'hungriga jämt' brukar vara rätt bökiga att hålla vikten nere på ja.

Men jag tror att vissa hästar helt enkelt har mer aptit än andra, och de brukar förbli så resten av livet. De brukar må absolut bäst om de kan få ha något ärbart tillgängligt 24 h om dygnet med. Kruxet är ju vad, det kan vara ide att nästa år aktivt söka ett grovfoder med värden som lämpar sig för fri tillgång, fundera på hösilage t ex.

Jag har ju en 'bulimiker', treåriga arabstoet. Hon kan visst pausa ätandet och sova, vila, leka etc. Men är ändå egentligen av typen 'alltid hungrig' och har en glupande aptit. Och kan äta rent sanslösa mängder stråfoder. Medan valacken är mer 'normal' i aptiten, och fullblodsstoet 'äter som en fågel', och genom åren har jag ju haft hästar av alla de varianter, och nu och då dyker en sån där 'bulimikerhäst' upp. Och såvida de mår bra i övrigt etc så 'är' de nog helt enkelt bara så, på samma sätt som vissa människor knappt har någon aptit alls och andra en glupande aptit.

Kan en häst äta hur mycket somhelst?! Kan hästar få någon form av ätstörning, typ hetsätning?

Jag har numera ansvaret över en fjording, han äter allt han kommer över i princip, det tar aldrig stopp! :eek:
Han kan lätt sätta i sig 12-15 kg hö/dygn och utöver det knapra på halm resterande timmar i boxen, i hagen går han med huvudet i backen non-stop i princip..
Visst vet jag att hästar är gjorda för att äta många timmar om dygnet men blir han aldrig mätt?

Detta har ju naturligtvis satt sina spår, i form av rejäl övervikt som jag har börjat arbeta bort, men jag undrar i alla fall om det kan finnas någon bakomliggande orsak? Eller är han bara ett matvrak? :o

En idé är att kontrollera vad höet har för protein-innehåll. Det KAN vara så (observera att jag säger kan och att det inte är) att hästen försöker kompensera upp ett underskott av protein genom att äta väldigt mycket. Jag har erfarenhet av en häst som gjorde just så till dess att han fick ett hö med högre kvot (d v s mer protein per kg foder). Efter att de hade bytt hö till honom så drog han ner på sitt ätande, både vad gällde hö och halm. Det finns det hästar som "aldrig ger sig" endå och kanske är din pålle just en sådan. Men det kanske kan vara värt att kika på proteinhalten.

Hmm.. då har han väl förmodligen en himla bra aptit :)

Jag är inte så insatt i hösligae och ensilage, på vilket sätt skulle det kunna vara bättre?
Jag har nog tillgång till hösilage nämligen..

Ja, jag har fudnderat på om det skulle kunna vara någon brist som gör att han äter så mycket men enligt foderstatsprogrammet jag har räknat i så ska det inte vara något sådant..

Höanalysen gav dessa siffror:
TS 84%
SMRP 52
MJ 7.6

Ger det för lite protein?

Nej, det är utmärkta värden på det hösilaget, kvot på 6.8, så om du inte sänker kvoten på något vis med övriga grejer i foderstaten (känns inte så troligt, men..) så har du inte svaret i proteinbrist. Du har nog bara en häst med 'mycket god aptit' helt enkelt.

Jag tror nog att han hör till kategorin: Matglada hästar! :D
De fjordingar jag har kommit kontakt med under alla mina år som hästverksam, har alla tillhört denna kategori! Många ponnysar faller även in under den.
En glupsk häst kan faktiskt äta ihjäl sig om den fick! Kanske inte på hö och gräs, men iallafall på kraftfoder.

Malin

Hästar har ingen mättnadskänsla,så dom kan äta ihjäl sig:crazy:

Hästar blir mätta i "huvet",så när dom ätit tre timmar på betet,DÅ,kan dom tänka sig att ta en paus,som dom vilda pållarna:smirk:

Eller är han bara ett matvrak? :o

Han är en fjording, där har du svaret ;)

Nej men faktiskt, samtliga fjordingar jag hittills träffat på (ett hundratal kanske) har varit hysteriska matvrak, mer eller mindre. De kan inte rå för det, det är helt enkelt 'inbyggt' i dem att de ska glufsa i sig så mycket de kan så länge det finns något att äta, eftersom de härstammar från karga trakter med magert bete. När de sedan hamnar på stall med fri tillgång på grovfoder, eller i frodiga beteshagar, blir de såklart smällfeta :crazy:
Detta gäller även många andra 'ursprungliga' raser, shetlandsponny tex.
Man måste helt enkelt begränsa ätandet, det är inte nyttigt för hästar att gå med ständig övervikt...idealiskt är om du kan hitta ett grovfoder med lite lägre värden, så han ändå kan få tillräckligt för att hålla sig sysselsatt. Och mycket motion, såklart :)

Hmm.. då har han väl förmodligen en himla bra aptit :)

Jag är inte så insatt i hösligae och ensilage, på vilket sätt skulle det kunna vara bättre?
Jag har nog tillgång till hösilage nämligen..

Hösilage innehåller en hel del mer vatten än hö, vilket innebär att värdena per kilo foder blir lägre, vilket innebär att de kan (och ska!) äta mera kilo foder.

Tex om du har 10 MJ/kg TS, så för hö blir det då 8,4 MJ/kg foder, för ett hösilage med TS 55% så blir det 5,5 MJ/kg foder.

Om hästens behov är 60 MJ/dag så kan den äta ca 7 kg hö/dygn utan att bli för tjock, medan den av hösilaget med TS 55% kan äta ca 11 kg utan attt bli för tjock.

De äter en hel del vatten (som ju inte innehåller energi) med varje kilo hösilage helt enkelt, det är mer utspätt.

Ett hö, TS 84% innehåller 26% vatten, ett hösilage, TS 55%, innehåller 45% vatten.

Därför är hösilage att föredra till lättfödda ena, för det är mycket lättare att hitta ett hösilage med säg 6 - 6.5 Mj/kg foder men med bra kvot, än det är att hitta ett hö med 6 - 6.5 MJ/kg foder och en bra kvot.

Hängde du med? =)

Det hade varit värre med en häst med bulimi....krångligt att få ur hoven ur munnen menar jag.....;)

Tja...vi hade en ponny som var en riktig dmmsugare. Höll sig fet på granris och kottar. Han åt varända halmstrå i boxen så det fi bli att stå på spån i stället. Men han var ju lite sjuk med:D

Sånna är de flesta fjordingar!!:p
Förr i tiden levde fjordingar där det inte fanns så himla grönt och fint gräs som vi har i många av våra hagar idag. Därför åt de jämnt för att få i sig tillräckligt med mat av det mer näringsfattiga gräset. Då de levde fritt blev de ju att de rörde på sig mer också.
Nu när vi har hästar inne och serverar dem mat lägger bla. denna rasen på sig VÄLDIGT lätt! Därför få man passa dem i deras ätande för annars kan de bli sjukligt fetma!!!:eek:
Jag hade inte haft fjordingen på halm om den står och äter det!!
På sommaren har vi vår fjording i en så kallad "bantningshage" (hage utan gräs) några timmar då och då på dagen för att hästen ska få en paus i ätandet. Detta är ett MÅSTE för hon hade aldrig kunnat gå i en gräshage dygnet runt som min andra häst.
Sedan behöver de ju inte alls lika mkt hö som många andra raser, så tänk över vad du ger den och ge den mat oftare, fast i små portioner!!:idea:
Lycka till med diit matvrak:banana::p

Jag var kanske lite otydlig, jag har inte hösilage nu, men om det ger fördelar (vilket det kanske kan göra då) så kan jag fixa fram det. Vi pratade nämligen om det i somras, men hur bra hållbarhet är det på silage? Hade väntat mig vinter och kallt vid det här laget, så balarna håller sig lite längre när de väl är öppnade men det har det ju inte blivit.. :(

Ja, det är väl det där med för bra foder och för enkelt tillgång som är problemet.. Men om jag hittar tillräckligt små hösilage balar så ska jag prova att fodra med det, halmen tar slut nästa vecka så efter det blir det spån i boxen..

tackar :bow:

Jag var kanske lite otydlig, jag har inte hösilage nu, men om det ger fördelar (vilket det kanske kan göra då) så kan jag fixa fram det. Vi pratade nämligen om det i somras, men hur bra hållbarhet är det på silage? Hade väntat mig vinter och kallt vid det här laget, så balarna håller sig lite längre när de väl är öppnade men det har det ju inte blivit.. :(

3 dagar på öppnad bal i det här vädret.

Jag har inga problem göra av med en 40 kg småbal väl inom tiden, men på somrarna har jag grava problem med det, då slänger jag det helt sonika i frysen, kan kanske vara ide om du har problem att göra av med det? Kräver dock 'kakhösilage' om det ska vara riktigt görligt, men en 'normalstor' (tror jag väl, iaf standard som jag sett, dvs den storlek de flesta jag vet har) sväljer utan problem 30 kg hösilage. Dvs jag öppnar sommartid en bal, lägger 30 kg i frysen, och de 10 kg som är kvar äter de upp på två dagar. Och i frysen håller sig balen minst som på vintern, dvs en vecka är inga problem. Och jag ger ca 3 kg/häst = 6 kg/dag tidigare (då jag hade två hästar, nu är de ju tre), och 40 kg/6 kg/dag = 6,6 = 7 dagar.

Aha! Smart att förvara det i frysen! Tack för tipset :bow:

Jag tycker att det låter helt ok för en fjording. Våran grabb kastar lätt i sig 40 kg/dygn.

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 166
Senast: ylvalill
·
Anläggning Efter en guidad tur på ett ställe som har en jättefin anläggning med Active Stable så dyker en massa funderingar upp i skallen. Det...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
18 388
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 398
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix