Sv: Tappnings info
Detta är en intressant fråga.
Jag har ju varit med några år, och både skickat och beställt sperma.
Jag tycker att det ska gå att beställa sperma MINST till kl 12.00 Gärna ända till kl 14.00.
För de flesta hingstar kan jag inte se att det skulle vara några problem att kunna ha det så, undantaget de som måste skickas med flyg eller tåg. Erbjuder man transportsperma via post anser jag att man ändå inte ska tappa hingstarna på förmiddagen.
Undantaget de hingstar som har så få ston, att de inte behöver tappas varje gång. Då kan det som hingsthållare vara skönt att veta när "faran är över".
Vår seminstation delar veterinär med flera andra stationer, vilket kan göra att vi inte har veterinären här så tidigt.
Ibland har klockan varit över 12, och mer än det när jag beställt, och en del stuterier tar glatt emot beställningen, medan vissa, stora, vrålar "oh nej, inte en till".
DET är inte så roligt att höra, faktiskt. Att få ett trevligt svar som "tyvärr, MRx's sperma räcker tyvärr inte till fler ston idag" känns betydligt bättre.
När jag vet att stationerna har tidig beställning brukar jag ibland få köra med varianten att ringa och beställa, och
sen avboka.