Tappnings info

Nafayette

Trådstartare
Någon som vet om det finns lista på senaste klockslag för sperma beställning??

Flyinge har ju kl 9 men inom travaveln så är det väl inte så tidigt?

Ni som jobbar på stuterierna med hingstar kanske vet?

Så slipper jag ringa runt och fråga :D

AM

Sv: Tappnings info

Detta är en intressant fråga.
Jag har ju varit med några år, och både skickat och beställt sperma.
Jag tycker att det ska gå att beställa sperma MINST till kl 12.00 Gärna ända till kl 14.00.
För de flesta hingstar kan jag inte se att det skulle vara några problem att kunna ha det så, undantaget de som måste skickas med flyg eller tåg. Erbjuder man transportsperma via post anser jag att man ändå inte ska tappa hingstarna på förmiddagen.
Undantaget de hingstar som har så få ston, att de inte behöver tappas varje gång. Då kan det som hingsthållare vara skönt att veta när "faran är över".
Vår seminstation delar veterinär med flera andra stationer, vilket kan göra att vi inte har veterinären här så tidigt.
Ibland har klockan varit över 12, och mer än det när jag beställt, och en del stuterier tar glatt emot beställningen, medan vissa, stora, vrålar "oh nej, inte en till".
DET är inte så roligt att höra, faktiskt. Att få ett trevligt svar som "tyvärr, MRx's sperma räcker tyvärr inte till fler ston idag" känns betydligt bättre.

När jag vet att stationerna har tidig beställning brukar jag ibland få köra med varianten att ringa och beställa, och ;)sen avboka.

Förra året hade vi seminveterinären hos oss redan kl 6 så då var det ju inga problem.
I år kan hon vara hos oss vid halv tio och det var därför jag undrade.

Just som du säger, dom stora säger just..inte en till!!

Och jag har sett på lapparna att nån tappades kl. 10 fast det var vanlig postgång.

Men vad jag förstått så är det dom hingstar med exportsperma som tappas förmiddagar??

Nu har vi ju inte så många ston och borde ju vara klara långt före tolv..men..men...

Fast visst borde det vara bra service att alla stationer skiver ner sitt "sista klockslag" ?
Alla har ju flashiga hemsidor med massor med reklam.

Men går man in på dom två största travstuterierna så står det ingen info om detta :crazy:
(fast vissa har ju inte ens satt ut priset eller någon info OM det är transport på hingsten ifråga)

Lite synd faktist.

AM

Ja, det är ju en ganska viktig information, just när de vill att man beställer.
När vi hade Peacen så tappade jag honom sällan före klockan 16.00. Då kunde man ju ta emot beställningar ganska sent.

Angående attityden hos "de stora" så har jag flera gånger önskat att jag kunde svara:
-Skit i att skicka nån sperma då, jag väljer en annan hingst, där man i alla fall inte blir otrevligt bemött i telefonen.
Men jag tror inte stoägarna skulle uppskatta att jag tar mig såna friheter.:)

Fast de allra flesta är ju jättebra att ha att göra med.
T ex förra året tror jag Nordensson packade om sina skick, när vi hux flux behövde en extra dos Muscle Memory.

Angående attityden hos "de stora" så har jag flera gånger önskat att jag kunde svara:
-Skit i att skicka nån sperma då, jag väljer en annan hingst, där man i alla fall inte blir otrevligt bemött i telefonen.
Men jag tror inte stoägarna skulle uppskatta att jag tar mig såna friheter.:)

Kan bara hålla med.
Fick stryka en station medhårs förra året för att få skick.
- Har hon inte tagit sig ÄN?? (frågade dom på andra brunst)
Och då hade hon fått leverans en gång (inte 4 eller nåt) på första brunst på en femma...

Då känner man sig liten vill jag lova..

Just den stationen tappade kl 10 så måtte ingen märr bokas dit i år.. :o :crazy: ;)

Muscle Memory leverantörerna var jättebra.
Och som du sa förra året..även lådorna blev dräktiga :D

Dom få vi pratat med har varit jättetrevliga. Men just "dom stora" skulle man helst vilja just skicka fax för att slippa prata med dom..

Fast det finns ju en tvärtom historia.
En av "dom stora" ringde på min mobil efter säsongen och frågade
om dom två "skickmärrarna" hade tagit sig.

Visst sa jag. Den ena på första, en seminering och den andra hämtade vi till och tog sig också på första brunst men två semineringar.

-Ååå så roligt att höra sa dom. Gratulerar. Hoppas ni får fina föl!
-Välkommna att ringa nästa år också!

Tycker jag var trevligt samtal från en av "dom stora"

Men det var detta med klockslag.
Måste ringa runt va?

AM

Kan nog vara smart att irnga när man vet att det ska beställas närmaste dagarna.

Annars kan det bli som ett år, när jag skulle beställa en fredag.
"Det är ingen här idag som kan tappa, för de har åkt till Elitloppet."
Eller förra året, "vi har åkt på semester denna vecka, med ring gärna den 20:e, då är vi tillbaka."

Inte ett ord på nån hemsida om att hingsten inte är tillgänglig...

:eek::eek:

Nämennä..
Vet att just sånt är vanligt på halvbloden då dom är ute och tävlar mer än dom är hemma men..:o

AM

Det roliga är att den sistnämnda gör reklam för att de har så bra dräktighet. Det verkar som det sto jag hade här är den enda som inte blev dräktig.
Fast förutsättningen för att bli dräktig är ju att kunna få sperma när stoet är brunstigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs