Tappat ridlusten

Lona

Trådstartare
I samband med en långvarig depression (som jag behandlas för) har jag totalt tappat ridsugen. Jag är absolut inte trött på vare sig hästen eller stallet, tvärtom är det något av en fristad, men orken räcker inte till för ridning.
Nu har hästen stått i nästan två månader pga en skada och skall sättas igång igen, jag tänkte att ridlusten kanske skulle komma igång då men det gör den inte.
Ridningen och det som hör ihop med den (sadla, persedelvård, mm) känns som ett oöverstigligt berg som jag visserligen tvingar mig att bestiga emellanåt men lika ofta går det inte. Missförstå mig inte men på ett sätt var det nästan skönt att hästen varit skadad så att jag inte KUNDE rida.
Har även testat att rida lektion innan hästen blev skadad för att få lite inspiration men näpp, nada ridlust.
I vanliga fall under mina depressioner så har ridningen inte varit något problem bara jag väl tagit mig till stallet men nu är det alltså ett problem.
Jag kan ju knappast vara ensam om att tappa ridlusten även om det kan bero på olika anledningar?
What to do :confused: ?

Sv: Tappat ridlusten

Du är inte ensam. Jag tappade också ridlusten helt när jag blev sjuk. Har inget tips direkt att komma med. Köra, tömköra? Jag hade fördelen att kunna köra. Vilket faktiskt gick bättre. Ridningslusten tog det många år att få tillbaka.

Jag har aldrig varit deprimerad, men när jag är less och trött på allt ibland så känner inte jag heller för att rida, mest för att det känns, precis som du säger, som ett oöverstigligt berg med sadel och grejer. Om jag då tar in hästen, fuskryktar lite kvickt, tränsar och ger mig ut barbacka känns det mycket mer kravlöst.
Även om barbacka inte skulle funka för dig, så finns det kanske andra varianter som får det att kännas mer kravlöst? Vad som helst egentligen, jag gissar att det är kravet på att göra något produktivt som är problemet (sadla, rida, "jobba"...)?

Jag känner igen mej, min häst blev mer eller mindre stående i över ett år, juni 2010 till augusti 2011. Flytt till eget stall, till ny lägenhet, trassel privat och galet tempo på jobbet gjorde att jag helt tappade ridsuget med dåligt samvete och presationsångest som följd.

Först bestämde jag mig att sluta tänka negativt kring ridningen. Det ett halvår ungefär. Går hästen ute långa dagar i hyfsade hagar med sällskap klarar de sig utmärkt ändå, so what om man inte rider en period. Jag tänker ha min häst i många år till så jag hinner rida ändå. Och om man inte har glädjen blir det ingen kvalitet i arbetet ändå, bättre att göra inget än fel för bådas skull.

När jag släppte pressen och negativa tankar tog det ett drygt halvår av stallpyssel och sen började jag bli sugen igen och satte igång lite smått. Sen vänjer man sig vid ridandet, det är jättekul att känna förbättringar och utvecklas med sin häst igen.

Innan var tanken på att rida 4 dagar i veckan helt overklig. Idag är tanken på att låta hästen stå en månad lika overklig.

Ge det tid och pressa inte dej själv. Rid dom gånger du vill och se om du vill sen :)

Jag har inte genomgått någon utredning, men jag har mått psykiskt dåligt i större delen av mitt liv. Det går i perioder, och ibland faller jag ner i ett hål. Under hösten/vintern 2009 föll jag ner i en sådan period, då jag mådde väldigt dåligt. Det sammanföll med att jag jobbade mycket, pluggade mycket, ekonomin var dålig, och allt blev för mycket. Under vintern red jag alltmer sällan (hade en häst som behövde jobba, annars blev hon hemskt svårhanterad pga all överskottsenergi...). Jag inväntade våren, som kom, men ridlusten kom inte tillbaka. Jag kunde sitta i timmar i stallgången, innan jag kunde förmå mig att sadla. Ovanpå "allt annat", mådde jag hemskt dåligt pga att jag inte red - dåligt samvete. Jag höll på att gå in i väggen, och i augusti 2010 lånade jag ut hästen på foder. Jag tog ca ett års uppehåll från hästeriet, och har häst igen sedan augusti 2011. Än så länge, har jag inte haft en riktigt dålig period, men däremot dagar då jag inte haft lust eller ork att rida. De dagar har hästen fått vila - han klagar inte ;)

Försök att släppa tanken på att du måste rida. Släpp pressen; den gör det bara tyngre. Är hästen en sådan som klarar att vila, tar den inte skada av det. Ni kanske kan gå promenader ihop, istället för att rida?

Jag har samma problem just nu. Jag älskar min häst överallt annat, men jag letar efter ursäkter att inte rida han, jag har dåligt samvete över att jag inte rider han. Jag har en annan tjej som rider honom nu, men jag vill kunna rida han själv. När jag väl rider han så blir jag frustrerad för att vi e inte där, då jag slutade. Jag har mått dåligt psykiskt, och sedan vart gravid. Jag har tappat otroligt mkt, och jag tycker det e jättesvårt att komma tillbaka. Jag vet inte alls hur jag ska göra för att hitta tillbaka upp i sadeln på min älskade häst :cry:

delvis knapplån

jag känner igen mig oerhört mycket! Min häst står i perioder, och jag har fruktansvärt dåligt samvete för det, men försöker verkligen att intala mig att han har det rätt bra ändå. Går på lösdrift, har mat, vatten, jag mockar och borstar varje dag, sitter med honom i hagen, tar promenader osv. Jag har nu satt upp ett mål om att kravla mig upp och rida två dagar i veckan i alla fall - och hoppas lite som du att ridlusten ska komma tillbaka då. Det gör den lite faktiskt, det är jättemysigt att skritta ut längs vägen och lyssna på fåglarna... det får räcka för stunden. Det väcker ingen träningslust, men jag kommer i alla fall ut med honom.

För min del är det egentligen inte så mycket ridningen som sadling, på med boots och att planera in att inte möta sopbilen, stora traktorer och liknande som tar emot mest. Vi har en liten smal grusväg att rida på vintertid, och får jag möte med något större än en personbil där så vet jag inte hur det går (hästen är inte 100% trafiksäker). Jag var igång för någon månad sedan, men så kom snösmältning och storm det blev glashalt överallt. Åter igen en utmärkt ursäkt att inte rida - hästen halkade trots broddar.

Min senaste lösning sedan halkan nu börjar ge med sig är att jag har lånat en liten ramsa från Parelli och applicerar den på mig själv.

Seven games -> Seven jobs -> Seven tortures.
Är det inte roligt och varierande så blir det till slut en arbetsuppgift, och sedan ren tortyr. Jag försöker alltså förmå mig själv till att tänka på att jag VILL ju rida, men är också noga med att det inte blir som i "ramsan". Om det känns som ett jobb någon enstaka dag är ok så här i början när jag måste motivera mig själv, men det får inte gå längre än så.

Jag är dessutom ett planerings- freak och gör gärna månads- och terminsplaneringar. Tyvärr sätter jag upp alldeles för höga mål som innebär arbete nästan varje dag. Jag har nu provat at göra ännu en ny planering som bygger på ridning två dagar i veckan. Förhoppningsvis kan jag hålla den utan att ge upp i förtid "för att jag ändå aldrig kommer att klara mina mål".

Det här svaret blev extremt snurrigt, men jag hoppas det gav lite tröst och kanske något tips i alla fall.

delvis knapplån

jag känner igen mig oerhört mycket! Min häst står i perioder, och jag har fruktansvärt dåligt samvete för det, men försöker verkligen att intala mig att han har det rätt bra ändå. Går på lösdrift, har mat, vatten, jag mockar och borstar varje dag, sitter med honom i hagen, tar promenader osv. Jag har nu satt upp ett mål om att kravla mig upp och rida två dagar i veckan i alla fall - och hoppas lite som du att ridlusten ska komma tillbaka då. Det gör den lite faktiskt, det är jättemysigt att skritta ut längs vägen och lyssna på fåglarna... det får räcka för stunden. Det väcker ingen träningslust, men jag kommer i alla fall ut med honom.

precis, strunta i ridningen. låt det bara vara och vänta. det kommer. jag brukar blir sån att ju mer press jag sätter på mej (eller nån tjatar på mej att jag ska rida) så tappar jag lusten och orken ännu mer. då blir jag bara lessen istället och klarar inte av att engagera mej. men accepterar jag det och låter mej tappa lust och ork så kommer det tillbaka fortare. jag mår riktigt dåligt ofta och detta har faktiskt fungerat bra. så låt dej må dåligt pressa dej inte till att du måste må bra för att du måste rida eller nått annat. låt det vara, acceptera, så kommer ork och lust tillbaka fortare. sen när det kommer så tar du allt i din takt. det är jätteviktigt. bakslag nån dag? ja då hoppar du över den dagen och väntar på nästa.

Antingen kan du skaffa en medryttare som motionerar hästen åt dig - behöver ju inte vara någon exeptionellt duktig. Kanske någon som vill skritta i skogen lite till att börja med. Du kan också lämna bort tillfälligt hästen till någon som sätter igång den. Eller så kan du låta den stå. Hurvida den mår dåligt av det beror lite på hur den bor - går den ute med poolarna större delen av/hela dygnet så kan du med gott samvete låta den vara.

Det är ju vi som vill rida, hästen mår utmärkt av att bara går runt och småäta 24 timmar om dygnet. Ridningen ska ju vara en hobby som är rolig och ger energi - är det bara ångestframkallande och stressigt så försvinner liksom hela poängen.

*Delvis KL*
Tack för alla snälla svar!
Skönt att trots allt veta att man inte är ensam.
Och ja, jag har dåligt samvete för hästens skull även om han förmodligen är nöjd med att gå och drälla med sina hästkompisar. Han får ju omsorg och tillsyn, går inte vind för våg på något sätt.
Dessutom känner jag mig dum i stallet, det känns som om en del mer eller mindre anklagar mig "ska du inte rida i dag heller?" fast de kanske inte menar något illa.

Får väl ta en dag i taget och försöka se varje riddag som en vinst (jag red igår!) men inte se det som ett misslyckande om jag inte rider.

Tror även på att göra alternativ; longera, tömköra, löshoppa, promenera, även om det kanske inte går snabbare så känns det lättare. Och att rida barbacka var en smart idé, (det är väl att lura sig själv för hur jobbigt är det egentligen att sadla?) men funkar det så är det ju bra.

Och så hoppas på att den här jävla depressionen ger med sig någon gång...

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 493
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama