tappar pälsen!?

sillys

Trådstartare
hej. funderar på att åka till vet med min lilla vovve då han har nu tappat all sin under päls:crazy:

han är en finsklaphund på tre år och aldrig varit sjukeller liknande, förra veckan började det hela med pälsen han bara tappade den i sora tussar:cry:.
han äter normalt och är inte lös i magen aller nå o han ha haft samma mat nu i 2 år. inga andra konstiga symtom heller..

tänkte om det kan vara nån vetamin brist ellr liknande men han ha ju alltid ätit den här maten så varför ska han må "dåligt" nu?
har någon annan varit med om samma sak eller liknande?

vladimir:love:
22349398.jpg

sillys

Sv: tappar pälsen!?

Min tik gjorde detsamma för ca en månad sedan,hon tappade all underhull och kvar var bara striper av halvlångt hår kvar.

Jag har ju en allergihund som jag medicenerar så jag vet inte om jag kan hjälpa dig med svar,men min vetrinär sa att det kunde vara en reakion på medicinen,annars är det väl bara en "konstig" fällning.....

Nu efter en månad börjar hon se normal ut igen och underhullen börjar komma tillbaka.....Kan det vara en försenad sommarpälsfällning i vårat konstiga land med så olika temperaturer ute?

okej.. hoppas på att et bar är en "konstig" fällning då men käns konsigt ändå. men ska ringa min kompis mamma(vet) imorn o fråga om vi ska kolla upp det eller inte..

Det fullkomligen rasar av underull på Schäfern nu. Han ser helt knasig ut då underullen är ljus och täckhåren svarta. så fläckvis är han helt svart. Jag kan sitta och dra loss stora tussar med fingrarna.

Rottisen fällde något enormt för ca två veckor sedan.

okej

borstade han lite nu och märkte att den "vanliga pälsen" också börjar lossna och det brukar dem väll inte göra eller är det jag som tänker helt fel nu?:crazy:

Rottisen fäller all päls, både täckhår och underull, medan Schäfern bara fäller ullen och mycket lite av täckhåren. Hur har din hund fällt vid tidigare fällningar?

Om hunden i övrigt är pigg och som vanligt skulle jag inte oroa mig. Har han däremot blivit slöare och fått lätt att gå upp i vikt skulle jag kolla sköldkörteln.

han har endast fällt underullen förut, ska ha lite extra koll på hann om nåt förendras eller nå
men tack för svaren;)

Det kan vara en normal fällning på onormal tid.

Men det kan även vara något som är fel. Jag upptäckte på ett foto på en av mina hundar för många år sedan att han var tunnhårig på kroppen bakom frambenen. Visserligen var han korthårig, men skinnet lyste vitt igenom av blixten. Veterinären fick göra en koll och kom fram till att det var hormonfel på grund av en godartad tumör i den ena testikeln. När man tog bort den (den andra fick vara kvar) så kom pälsen tillbaks. Han var 11 år när detta hände och han blev 14½.

min mammas hund har cebakös adenit (eller hur det nu stavas, har sett olika). nu är väl det iofs att ta i från tårna, för jag tror inte det är så vanligt (iaf inte på våran ras, engelsk springer spaniel). hos akitan (kanske även andra spetsar?) förekommer det ganska ofta har jag förstått. det behöver inte alls vara så, men kan vara värt att ha i bakhuvudet att det finns en sån sjukdom.

i korta drag är det en sjukdom som bryter ner hårsäckarna, hunden har ingen underull och är kal fläckvis.

mammas hund är ganska hårt drabbad av denna sjukdom då den täcker mer eller mindre hela kroppen. hans täckhår är långa och därför ser man inte att han är kal under.

hunden närmast kameran är mammas, den andra är min.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 837
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 508
Senast: Blyger
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 222
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn