"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

Dock så hade en bekant en häst som skaffade sig en spricka i bäckenet i hagen. Ingen begriper riktigt hur det gick till. Men den hästen var mycket halt. Den repade sig dock och tävlas idag i hoppning på lokal nivå.

Så det är alltså inte helt kört även om det är en spricka??

Vet du hur de åtgärdade sprickan??

BRA!! Vill önska dig lycka till..Jag tror faktiskt att det kommer ordna sig..
*pepp pepp*

åhh. TACK. Allt har känts så hopplöst de senaste dagarna.
Plus att andra hästen fick ett mindre återfall i fånget *sucka*.

Men min tantelutta gjorde luftövningar imorse när jag kom till hagen, så jag tror inte hon har så ont faktiskt :)
Och idag på promenaden så var hon jättepigg och härjade med min stackars mamma :devil: :love:

Det liknar som om hästen din "kotar över". Alltså att den sas "snubblar", händer travare då o då. Mina har en förmåga att kota över. Lösningen kan då vara som jag gjort, låt din hovslagare ta lite extra i tån då brukar det bli bättre. Hästar som gör såhär brukar vara mjuka i lederna behöver också stärkas upp i lederna.
Sådana hästar brukar ha det lite jobbigt att springa och gå där det är väldigt mjukt i backen. Kan ha det lättare på hårdare underlag.

Hoppas det rättar till sig.

Jag ska ha det åtanke, och kanske ta upp det med hovis ifall ET och kliniken inte hittar något annat fel. tack för ditt svar!

Min häst blev också utdömd på samma sätt utan röntgen för vet. tyckte det var onödigt eftersom hon antagligen var utsliten. Tog ut en ny vet. hemma, två dagar efter och behandlade. Det är sex månader sedan och min häst har inte tappat bakdelen ännu. Kan tillägga att min häst också är en travare men har alltid varit en ridhäst (och sparsamt riden) men det visste inte vet...

Jag håller tummarna för dig och din häst!

Vad var det för fel på din häst??

Vad skönt att få till en riktig hältutredning:)

Håller alla tummar jag kan för er, och att du såklart har många år kvar tillsammans med din tösa!:banana:

Ja jag hoppas på många fina framtida år med min tokfia.
Det känns så ... FEL ifall allt skulle ta slut här och nu. Det känns som att det inte riktigt passar in.

Jag tror att hon kommer bli en såå underbar nybörjarhäst när hon blir gammal, och att höra att det inte kommer hända känns såå fel. Hon är helt underbar med barn på ryggen. Hon brukar vara lite slängig med fötterna, sätter dem lite varstans, och lite "uppe i det blå" i tankarna, lite flummig :D, men så fick en 2-3 årig tjej sitta på hennes rygg och skritta lite för några veckor sedan, och hästen skärpte till sig så in i norden! Det syntes verkligen att hon försiktigt satte en fot i taget framför sig för att vara försiktig med tjejen :love:

Såklart du och din häst ska bli gamla ihop, det här ska ni grejja!:banana:

Veterinären var ute idag för 3:e gången på min. Och.....
Jag får börja rida igen!:bump: Ut i skogen och röja över stock och sten och i blåbärsris, varvat med tömkörning. Känns jättekul då hon som sagt var mammaledig 1,5 år och sen hann jag ju knappt sätta igång henne innan problemen uppdagades. Så äntligen!:bow:

Hon var helt ok vid Si-ledsområdet/bäcken/länd. Lite småspänningar i övrigt som han hjälpte henne med, men inget att "ojja" sig över, hon rörde sig helt korrekt efter dagens besök! Han kommer tillbaks när hon varit igång 2-3 veckor för en kontroll att allt går som det ska, och jag hoppas hoppas att det blir sista besöket (även om vet. är snäll och trevlig så vill jag inte se han alltför ofta:D), för denna gång iaf!
Nu ska hon bara hålla sig frisk och fräsch i framtiden, min tösa!

Fortsätter hålla tummar för er att det inte är sprickor eller annat elände, utan nåt lättfixat!:)

Senast ändrad:

åh så härligt att vet.besöket gick fint för er ! Och få börja rida, du ska tro jag är avis! Har två hästar och ingen ridbar för tillfället *suck*
Jag önskar att det kommer gå lika bra för oss på måndag! :bump:

Mitt sto är så glad just nu, kommer springandes i hagen, hoppar och studsar. Blir glad över att se henne!
Dessutom så hoppas jag på att en häst som är så mycket ovanjord och verkligen spritter av glädje, inte kan ha så ont att det enda alternativet är att avliva!

De borde ju inte leva rövare om de hade alltför ont tycker jag.

Jag skrattade gott åt mitt sto igår när jag longerade henne inför veterinären. Det märks att hon är bättre i kroppen nu, och det i samband med lite överskottsenergi gjorde att hon inte kunde låta bli att busa runt lite. Bock och brall och bakut. Hon tyckte det var dökul. Veterinären log också och tyckte "låt henne busa av sig lite". Min 17-åriga gamla tanta:love:

Ja, det ska verkligen bli kul att börja rida igen!:bump:. Dock får jag börja barbacka:eek:(och jag har en fullblodsracer, hm, och taskig balans för tillfället, få se hur det slutar, haha) för veterinären tyckte inte hennes sadel passade bra längre. Så tills jag köpt en ny får jag försöka hålla mig kvar barbacka så det lär ju bara bli skritt:angel:. Får köra alla gångarter i tömkörningen istället.

Men jo, jag är GLAD!:)
När hon för några veckor sedan stapplade ut ur boxen på morgonen och såg så tragisk ut så tänkte jag att, "jaha, nu är det kört". Trodde definitivt inte att jag skulle få rida nåt i sommar iaf! Och om en vecka börjar min semester så det blir ju perfekt! Måste få tag i en sadelutprovare och sadel snart bara (och låna lite stålar av mamsen:D). Men tills dess får jag skrutta runt utan.

Håller fortfarande tummar för er!:)

Jag ska ha det åtanke, och kanske ta upp det med hovis ifall ET och kliniken inte hittar något annat fel. tack för ditt svar!

Tog lite förgivet att du kolat hästen :crazy:, det får man ju självklart göra innan man grejar med balansen.
hoppas det reder sig.

Nu har jag bokat tid med ET, han kommer imorrn!

Dessutom har jag fått lite mer info om kliniken jag var till... Inte så bra info om man sammanfattar det kort. -Och taskigt nog så var det jätteskönt att höra, för då är jag inte helt ute och cyklar när jag är så misstänksam till vad han tycker.

Uppdatering.

Idag var ET här. Och jag vet inte riktigt vart jag ska börja...

Enl honom så var stoet sned i ryggen och behövde spruta bakknän och haser. Sen skulle hon bli bra.

Han knäckte till lite i ryggen men sade att hon behöver mer behandling för att bli helt bra, och att bakbenen behöver behandlas för att ryggen ska bli bra. Det var ungefär 50/50 problem med bakben/rygg, och ungefär 50% fixat med ryggen idag, men den kommer inte bli bra om inte bakbenen fixas.

Men jag blir ju så fundersam. Han var också så fruktansvärt snabb. Tyvärr känns det lite oseriöst när två hästar tas omhand på 30-40 minuter SAMMANLAGT.

Men, skulle det vara så här enkelt att jag bara behöver spruta benen på henne och knäcka till ryggen igen så är det ju busenkelt.
jag har blivit så misstänksam mot allt sen den här förra veterinären... *suck*

Hur som, så var hon glad och sprang fram i hagen när jag kom för att hämta dem för att gå iväg till stallet och ET-besöket. :love:

Ja.. och sen så sa han att det var problem med att hitta någon som vill spruta bakknän och haser här i Dalarna.
Det gick att åka till hans klinik och få det gjort av veterinär.

Så jag är fortfarande förvirrad... Ska jag försöka få en veterinär att spruta det ET säger, ska jag åka till ET´s klinik och göra det, eller ska jag åka in för ännu en till bedömning på annan klinik än den första?

jag vill ju bara min häst det bästa, men hur ska jag veta vad som är bäst när alla med kompetens och erfarenhet , som "ska" kunna sjukdomar säger olika.. :crazy: :confused:

Jag har följt din tråd och jag känner för dig och din häst. :cry:
Jag håller alla tummar jag har för att det ska gå vägen.

Det är jättesvårt, man vill ha ett rakt svar. Lite blir det så, att om man går till flera olika behandlare får man flera olika svar. Och blir ännu mer förvirrad. :crazy: Och jag tror inte nån här inne kan ge dig ett spikrakt enkelt svar. Hästar är komplicerade och har din häst haft problem med kroppen ett tag är det svårt att veta vilken ände man ska börja i. Men börja nånstans och se vart det leder. Det kommer ta tid, det får du nog räkna med.

Till min förra häst (travare) tog jag ut en duktig kiropraktor. De har en riktigt gedigen utbildning, dessutom har jag stor tillit till henne eftersom jag sett henne "bota" många hästar där man inte kan sätta fingret på vad som är fel. Jag kanske hade fått en helt annan bedömning av en veterinär. Men jag valde iaf kiropraktor pga hästen inte var halt men snedmusklad att rida och mkt ovillig i ena varvet. Hon hittade riktigt gamla (ca 5-6 år) snedheter/låsningar i höftled/si-leden samt bogarna och lossade på dessa. Framförallt gav hon mig mycket tydliga intruktioner hur jag skulle arbeta med honom fram tills återbesök efter 6 v.
Jag följde instruktionerna till punkt och pricka och vid återbesöket var han tusen gånger bättre! Det "löstes" inte på en gång efter hennes besök, för det är så lätt att han går tillbaka till sitt gamla rörelsemönster, kroppen är invan vid det. Så det gick mkt upp och ner.
Men så länge man börjar nånstans, hittar NÅNTING att jobba med/behandla. Det kan ju vara flera-många saker. Man får som sagt, börja i nån ände.

Men hur som helst:
Gå på magkänsla och lyssna på de som inger tillit. I varje fall: ge inte upp!:bow:

Hade jag varit du hade jag väntat å sett vad den andra kliniken sagt. Nu vet du ju själv mer å kan ställa mer relevanta frågot å mer krav på vetten. Ta röntegen då beslut efteråt.

Flickan din verkar ju inte ha ont å är pigg å glad så verkar ju inte ha ont.
det är bara mina funderingaringar.

Kommer å bli bra promise:D lycka till

Åhh tack för de hållna tummarna! :love: Just nu är allt stöd jag kan få verkligen guld värt!

Ja TID är allt den här hästen får... Och aldrig kommer vi framåt känns det som. Var sex år sedan jag köpte henne. Mkt elände har det varit och få små ljusa stunder. Har tagit år för oss att få henne i det skapliga skick hon är i nu... Hon såg tyvärr fördjävlig ut innan... Har bara vanliga kamerakort från den tiden, annars hade det varit kul att jämföra.

Nu ska vi se... Jag har haft ut två kiropraktorer. Den första är den jag gillat mest, han tog sig TID. OK, han var snordyr, men jag fick kvitto och ett långt papper på vad han åtgärdat. Tyvärr han en häst sparkat honom så illa att han inte jobbar längre :( . Honom hade jag ute i samma veva som jag köpt hästen. Knäckte överallt och masserade och hade laser och en liten hand-klubbe. Stretchade och böjde osv... Trevlig var han, och det kändes rätt i magen. Önskar jag kunde anlita honom igen!

Sedan letade jag länge och väl, men hittade ingen kiropraktor här.

Kiropraktor nr 2 var här i september förra året, och efter hans besök så har det bara gått framåt med vår ridning. Han gick verkligen igenom hästen ordentligt, men kvittolöst och inget papper. Mkt knak och brak.
Sen slutade han komma åt vårt håll om jag förstått det rätt, tyvärr.

Nu den här ET/kiropraktorn (fattade inte om han var både och eller bara ET), han var snabb och knäckte endast lite, några nålar i ryggen. ej kvitto ej skrivet papper. Har en vän som fått mkt goda resultat på sin häst efter hans behandlingar, så hon rekommenderar honom verkligen.

Har haft ut en ET förut, hon hittade knappt något alls. Och kände ingen skillnad på hästen. Lite försök till knak, stretching, och laser (tror jag). Men väldigt trevlig var hon iaf.

Ja det är intressant att det här med kiropraktik. Min andra häst, har alltid sprungit snett, ända sedan jag träffade honom för 8 år sedan. Vi har trott att han bara varit snedmusklad, och eftersom ingen kiropraktor fann att finna så har jag inte kunnat få honom kollad förrän i september förra året. Han fann en GAMMAL låsning i ryggen som han lossade på, det var riktigt häftigt att se hur blodet strömmade genom ryggen, det knottrade sig ! Antaligen har låsningen suttit där i MINST 8 år :crazy:

tack för dina ord, det är mkt intressant att läsa om hur andra går tillväga med sina hästar, det är jättekul att höra att din blev bra!
Ge upp, vad är det? :cool: Nej du, ifall de inte hittar felet kommer jag kämpa tills NÅGOn hittar felet, och åtgärdar det, alternativt inser att vi får avliva om hon mår dåligt av det.

Såsom det känns nu, så kommer jag åka till den bokade tiden den 28 juli till en annan klinik, med en veterinär många verkar säga gott om. Att hon inte ger sig förrän hon hittat felet.
Då ska jag låta henne titta på hästen utan att kommentera vad varken förra kliniken och ET sagt, så får vi hoppas att hon anser samma sak som ET, då kanske vi kan vara på rätt väg :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka