"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

håller med.
att de tappar bakbenen brukar vara bak knäna som kronglar samt något i si -leden eller bäckenet från början.

Det jag är "allergisk" mot är att alla veterinärer säger olika. Hur tusan ska jag veta vem jag ska lyssna på?
Hade jag lyssnat på första vet. så hade hästen varit död nu.

Och det är klart pengarna spelar in. Tyvärr, men så är det. Önskar att man vore rik eller att någon betalar allt åt mig, men icke. Den budget jag hade försvann rätt fort när andra hästen fick fång i våras.

Om man överhuvudtaget får ett svar ja, åker man till vet så sprutas det. Sen ordineras boxvila och kom tillbaka om det inte blir bättre.
De är jag allergisk emot, jag vill ha ett svar och hittar de inte så får de remitera vidare.

Jag håller med. Det är det jag menar, man åker inte bara till en veterinär och sprutar, man måste ju se till att man hittar orsaken. Dock är det ju så att många hästägaren bara vill ha en "quick-fix" och inte har lust att betala för mer undersökningar än absolut nödvändigt.

tänkte komma med en uppdatering.

för ca 6 v var jag hos en veterinär som ansåg att det sitter på höger sida. höger bog, höger framkota, höger sida ryggen och, såklart, höger bakknä.

hon blev sprutad i h.f kota och h.b knä. Sen skulle jag smörja med salva på bog, kors och knä. Samt sätta igång så hon inte blev stel.
Häststackarn reagerade FÖR starkt på linimentet efter några dagar så det blev en blistring på bog och knä. =vila några dagar.

Sen när jag satte igång henne kändes det mkt bättre, red varannan/var tredje dag i mycket skritt i lösgörande övningar.

För två veckor sedan började det gå knaggligt igen. Hon tg inte ut v.b ordentligt, steget var 1-2 dm kortare än h.b. Ringde och beställde ny tid, fick den 5 nov.
Hade även ut EQterapeut/massör i söndags. Som sa direkt h.b knä, v.f armbåge och en punkt på ryggen.

Kliniktiden var idag. Resultatet var att han tyckte hon verkade mkt bättre sen sist ändock. Och att alla problem kommer från knäet, så det blev sprutat igen och nu ska här motioneras varje dag. :banana:
Han sa att ibland kan det behövas några behandlingar innan hon blir helt bra!

Vi får se hur denhär historien slutar. Lyckligt hoppas jag!

Gjorde bara en snabbsökning på "atlaskotan" i den här tråden och fick ingen träff. En kiropraktiker som jag använder mig av berättade för mig att om kotan vid nacken (atlaskotan) inte sitter i rätt läge så skickas fel signaler ut i kroppen. Minns inte riktigt hur han förklarade, men min valack visar endast symptom på snubbel i bakkärran vid skritt men det är som du förklarar att din häst har. Det där var något som hästen visade nu och inte förut? Har hästen gått omkull eller gjort något annat tokigt för att det kanske kan ha påverkats?

Intressant!

Men min tantalutt kunde snubbla i alla gångarter, skritt, trav och galopp.
Nu har hon inte snubblat sen förra veterinärbesöket, så det borde ju ha berott på knäproblemet.

Däremot har jag tänkt ringa till en kiropraktor, det var ett år sen sist så det är dags nu. Ska bara komma ihåg :o

Ja, jag har som sagt inte läst hela tråden men det var bara en reflektion jag tänkte att jag kunde ta upp..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka