"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

En av sveriges mest omtyckta veterinärer bor ju faktiskt i borlänge och åker runt på olika ATG kliniker. Det var han som drog ut tänderna på min pålle efter att en viss annan veterinär sabbade dem (om du kommer ihåg det) och jag förstår varför han är omtyckt:love:
En kompis till mig känner honom. Kanske kan fixa fram hans nummer :idea: om du vill.

Ska skritta på honom idag faktiskt :p Fick order om att skritta honom i några veckor nu medans han går på butta, skall ridas med framåt anda så han jobbar på så myckat med bakbenen som möjligt. Hoppas det inte är större problem med din påller utan att även det kan "arbetas" bort :)

Åh vad härligt att få rida! :love:

Under mina 6 år som hästägare till två hästar är det första gången jag inte kan rida någon, eller ens träna någon. Det är frustrerande. Jag vill rida!
Iofs har min kompis lämnat sin häst hos mig, och jag får låna honom om jag vill. jag kommer nog göra det, men tror inte det blir samma sak som att rida någon av mina hästar...

En av sveriges mest omtyckta veterinärer bor ju faktiskt i borlänge och åker runt på olika ATG kliniker. Det var han som drog ut tänderna på min pålle efter att en viss annan veterinär sabbade dem (om du kommer ihåg det) och jag förstår varför han är omtyckt:love:
En kompis till mig känner honom. Kanske kan fixa fram hans nummer :idea: om du vill.

Vem är det? Skriv initialerna..

Har skummat igenom tråden och såg att nästa besök kommer att kosta 10-15000. Vad ska de göra då? Bedöva + röntga? Hur mycket ska de röntga? Min häst har spatt och har blivit behandlad 4 gånger på klinik senaste månaderna. De har då bla annat röntgat och bedövat och det gick inte på så mycket pengar. Under 5000 kr har det legat på (röntgen hasled+kotled). Vill inte förvirra för dig, men kan du inte kolla med kliniken/vet. som du träffade sist exakt vad nästa besök innebär om det nu blir så dyrt. I samråd med vet. kanske du kan välja att enbart röntga vissa delar i så fall (de som mest troligen orsakar hältan), så att det inte blir så mycket pengar för dig.

Jag hade inte rådgjort med ytterligare en vet. om jag var du utan satsat på röntgen i stället för att få svart på vitt vad som verkligen är fel med hästen.

Kan oxå tillägga att jag behandlat min häst pga att hon var sned i bäckenet. Tog flera år innan jag äntligen fann rätt ET som hittade grundorsaken. När jag rådgjorde med vet. tyckte de bara att det inte såg så snett ut och att det säkert bara var lite sneda muskler..... Hur som så blev min häst jättebra i ryggen efter att ET rättat till det sneda bäckenet, men det krävdes 5behandlingar innan det höll sig rakt av sig självt.

Hoppas det löser sig för er!

Hoppas det löser sig för er(men det gör det!;)), ni har ju kommit en bit på väg iaf! Men det är lite läskigt det där med att hästens liv kan hänga på vilken vet. man träffar på. Hade jag lyssnat på vissa där år 2003 hade min gumma troligen inte levt idag:(.

Veterinären var ute igår igen, tyvärr fick vi bakslag. Har tömkört och skrittat mellan besöken och hon har känts fin. Hon fick dock gaskolik i lördags och var rejält dålig:(, och i väntan på jouren(dv) så låg hon och "krälade" en hel del i smärtor:cry:. Vilket tyvärr visade sig igår när min "riktiga" vet var ute för kroppskontroll. Stel och öm hela högersidan i stort sett (det var den sidan hon mest låg på när hon hade smärtor, och vi fick dra och greja för för att få upp henne på benen, så inte konstigt om det fått konsekvenser). Fast min vet sa att även om vi backat ett par steg så är det bara "småsaker". Så nu är det skogsprommenader igen och sen försiktig skritt barbacka om några dagar (ont och öm över revben,så ingen sadelgjord). Han kommer ut den 19:e igen så får vi se:)

Men - jag är glad att gumman klarade livhanken, och att hon nöjd och glad går i hagen utan smärtor:bow:

Senast ändrad:

Har skummat igenom tråden och såg att nästa besök kommer att kosta 10-15000. Vad ska de göra då? Bedöva + röntga? Hur mycket ska de röntga? Min häst har spatt och har blivit behandlad 4 gånger på klinik senaste månaderna. De har då bla annat röntgat och bedövat och det gick inte på så mycket pengar. Under 5000 kr har det legat på (röntgen hasled+kotled). Vill inte förvirra för dig, men kan du inte kolla med kliniken/vet. som du träffade sist exakt vad nästa besök innebär om det nu blir så dyrt. I samråd med vet. kanske du kan välja att enbart röntga vissa delar i så fall (de som mest troligen orsakar hältan), så att det inte blir så mycket pengar för dig.

Jag hade inte rådgjort med ytterligare en vet. om jag var du utan satsat på röntgen i stället för att få svart på vitt vad som verkligen är fel med hästen.

Kan oxå tillägga att jag behandlat min häst pga att hon var sned i bäckenet. Tog flera år innan jag äntligen fann rätt ET som hittade grundorsaken. När jag rådgjorde med vet. tyckte de bara att det inte såg så snett ut och att det säkert bara var lite sneda muskler..... Hur som så blev min häst jättebra i ryggen efter att ET rättat till det sneda bäckenet, men det krävdes 5behandlingar innan det höll sig rakt av sig självt.

Hoppas det löser sig för er!

Jag vet inte riktigt vad de ska röntga och bedöva för att det ska bli så mycket pengar. Men det förra besöket blev att kosta 3-4000:- (kommer faktura på posten, de visste inte riktigt hur mkt), då var det böjprov, longering, och sprutning höger bak i hasled och knäled. Tog ca 1 h.

Jag ska kanske ringa kliniken och höra med dem vad de tänkt göra och ungefärlig prissumma. Kanske är en ide att kolla runt lite för priser.

Jag vill också hitta "rätt" behandlare, grattis till dig som hittat en som hittade grundorsaken! :laugh:

Åh.. kolik :( Jag har också en kolikhäst (den andra hästen), så jag vet hur det är. Vet du varför hon fick kolik?

Men skönt att hon klarade sig!!!

Uppdatering..
De senaste dagarna har hon kännt ngt "off", magkänsla ej bra. Varit riktigt orolig över henne.

Idag tog jag mig tid sent på kvällen att ut och gå med min skrutta. Ensam. Oftast brukar jag passar på att ta andra hästen med mig också, två flugor i en smäll typ, men idag ville jag känna efter ordentligt.

Hon var glad och pigg, öronen framåt och MIN magkänsla var BRA. Provade att trava och hon flög fram, nej hon SVÄVADE. Min svarta skönhet :love:

Sen lät jag mamma gå och trava med henne så jag fick kolla lite mer, och JAG såg ingen orenhet. Men jag är verkligen kass på att se hältor så jag litar inte riktigt på mig sj när det gäller sånt. Tips mottages tacksamt om hur man ser att hästen går orent!

Så JUST NU känns det som att vi kommer fixa det här. Det var så skönt att se henne glad idag, hon kom springandes när jag ropade på dem :love:

Dessutom fick jag idag namnet på en ny kiropraktor som bor 6 mil från mig. Enl dem jag pratade med var han bra. Jag får se hur Star är de närmaste dagarna, fortsätter hon vara glad och fin så kommer jag nog ringa honom sen när jag satt igång henne och hon känns bra.

Åh vad härligt att hon känns fräsch:banana:. Hoppas hoppas det håller i sig nu! Det vore roligt om du fortsätter uppdatera:)

Ja kolik ja:(. Det är verkligen min mardröm! Kan gå så otroligt snabbt utför! Kan ju säga att högre makter måste varit inblandade i lördags för jag var egentligen klar hos hästarna för dagen. Kl 12 ca lämnade jag betet och då stod Lady och betade och var helt normal. Träffade upp en stallkamrat vid stallet(ligger ca 2-300m från betet) efter det och vi var där en liten stund och snackade. Vi beslutade att koka kaffe och ta med en termos och sätta oss ute vid beteshagarna och fika (är så mysigt:love:). Kl var väl ca 13.15 när vi var ute vid betet igen, och ja då var hon jättedålig! Bara att ta henne till stallet och invänta vet.
Ibland har man tur!
Hon har gått på bete sen slutet av maj och äter således bara gräs, vatten och salt. Varför hon fick kolik vettesjutton, måste bero på att det fullkomligt exploderat i hagarna med nytt spätt gräs! Att det blitt för mkt av det goda kanske? Annars vet jag inte:confused:

Fortsätter givetvis att hålla tummarna för att din donna förblir fräsch!:)

Ang pengarna. Jag har betalt 7000 kr för bedövning och behandling av tre leder samt tre stycken röntgenplåtar (en led som röntgades). Då hade vi "alla rätt" och behövde inte hålla på att bedöva många leder för att hitta orsaken. Så 10-15000 låter väll rimligt.

Skönt att det börjar lösa sig för dig. Skulle också rekomendera dig att anmäla den första veterinären du var hos, för så kan man inte bete sig.

För det andra undrar jag hur mycket hästen är riden? Två-gradigt halt är ju väldigt mycket för en häst som bara är liten en kort tid. Du har ju fått lite olika bud på snedheter och låsningar.

du har väl försäkring? Isåfall ska du inte behöva betala 10-15 000kr vid nästa besök om du begär direktreglering.

Oj, vilken tur du stannade för en kopp kaffe, annars hade det kunnat gå riktigt dåligt i.om att hon blev dålig så snabbt!

Ja nu hoppas jag att min häst bara fortsätter att bli bättre :)

Ang pengarna. Jag har betalt 7000 kr för bedövning och behandling av tre leder samt tre stycken röntgenplåtar (en led som röntgades). Då hade vi "alla rätt" och behövde inte hålla på att bedöva många leder för att hitta orsaken. Så 10-15000 låter väll rimligt.

Skönt att det börjar lösa sig för dig. Skulle också rekomendera dig att anmäla den första veterinären du var hos, för så kan man inte bete sig.

För det andra undrar jag hur mycket hästen är riden? Två-gradigt halt är ju väldigt mycket för en häst som bara är liten en kort tid. Du har ju fått lite olika bud på snedheter och låsningar.

Problemet är väl hur man anmäler. Läste någonstans att det var väldigt få fall av anmälningar som verkligen gjorde någon nytta.
Nu vet jag ju inte om star blir bra ännu, jag vågar inte ropa hej förrän hon är helt friskförklarar. Men om hon blir helt bra, då kanske man ska kolla upp vad man kan göra. För tänk om veterinären säger så åt någon som litar helt på honom, och avlivar en häst i onödan :crazy: :mad: .

Ang ridningen. Hon har haft div olika problem sen jag köpte henne för 6 år sedan, olika skador hit och dit. Så ridningen har blivit därefter -väldigt sporadiskt. Det blev väl först för 2 år sedan som hon började må bättre, och 1 år sedan som jag började rida igång henne. Tog det VÄÄLDIGT lugnt med henne eftersom jag ville att hon skulle bygga rätt muskler och inte överansträngas. Precis när vi började komma igång och allt började släppa :banana:, så fick valacken fång och behövde stå stilla, och han stod inte stilla om inte hon var i närheten så då fick hon också vila :crazy: :( . Sen började de här problemen.

du har väl försäkring? Isåfall ska du inte behöva betala 10-15 000kr vid nästa besök om du begär direktreglering.

Jag har en försäkring, ja. Men om jag fattat det rätt så gäller det inte på henne eftersom hon är en travare och de automatiskt har en reservation på benen.

Var på väg att göra en vet.bestktning för 2 år sedan då hon gick igenom böjprov utan anmärkning. Men det glömdes bort med tiden :crazy: , inte smart alls...

Travare som används som ridhästar går alldelens utmärkt att fullförsäkra utan reservationer.Min är det.

Travare som används som ridhästar går alldelens utmärkt att fullförsäkra utan reservationer.Min är det.

När jag tecknade försäkring på henne var det av enklare modell, av rekommendation av försäkringsombudet. Jag visste inte vad som gällde, var väldigt dåligt insatt i olika försäkringar, så just då lät det bra. Det var min första häst.

Sen har tanken funnits att byta upp sig, men som med mycket annat så glöms det av medans livet rinner förbi. - Och man kommer på det i tid till att man hade behövt ändringen.

Men jag får försöka se det som att det är de pengar jag sparade varje år för att jag hade en enkelt försäkring som jag får lägga ut nu helt enkelt.

Var ute och gick med hästarna idag.

Gick med fröken Star, och hon var pigg! Jag bad henne att börja trava och jag behövde inte direkt be henne två gånger! Full fart iväg :bump: , för att sedan börja hoppa och studsa -busig och glad. Då vågade jag inte springa mer för jag vill inte bli överstudsad! Jag ser det som ett tecken på tillfrisknad! *Håller tummarna*, dessutom påpekade mamma att Star sparkar med en väldans fart efter flugorna med höger bakben, och när jag tänker efter har hon varit väldigt o-sparkig med höger bak ett tag, kanske även det ett tecken på tillfrisknad??

Sedan passade jag på att kolla på hur hon rörde sig när mamma gick med henne framför mig. Det såg kraftfullt ut, varje steg hon tog med bakbenen såg väldigt bestämt ut, och snedheten i korset såg mindre ut! :banana:

Snart får jag börja sätta igång henne!
Funderar på om det är bäst att tömköra henne i början. Finns det någon bok med tips på övningar?

Jag hoppas att hon blir bra nu!!! :love: :banana:

Problemet är väl hur man anmäler. Läste någonstans att det var väldigt få fall av anmälningar som verkligen gjorde någon nytta.
Nu vet jag ju inte om star blir bra ännu, jag vågar inte ropa hej förrän hon är helt friskförklarar. Men om hon blir helt bra, då kanske man ska kolla upp vad man kan göra. För tänk om veterinären säger så åt någon som litar helt på honom, och avlivar en häst i onödan :crazy: :mad: .

Ang ridningen. Hon har haft div olika problem sen jag köpte henne för 6 år sedan, olika skador hit och dit. Så ridningen har blivit därefter -väldigt sporadiskt. Det blev väl först för 2 år sedan som hon började må bättre, och 1 år sedan som jag började rida igång henne. Tog det VÄÄLDIGT lugnt med henne eftersom jag ville att hon skulle bygga rätt muskler och inte överansträngas. Precis när vi började komma igång och allt började släppa :banana:, så fick valacken fång och behövde stå stilla, och han stod inte stilla om inte hon var i närheten så då fick hon också vila :crazy: :( . Sen började de här problemen.

Jag vill inte vara negativ. Men jag tycker du ska fråga dig själv varför hon blir halt av så lätt ridning. Nu spelar väll iof snedheten/låsningarna in. Men jag tycker ändå du ska ta dig en funderare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka