"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

Jag vill inte vara negativ. Men jag tycker du ska fråga dig själv varför hon blir halt av så lätt ridning. Nu spelar väll iof snedheten/låsningarna in. Men jag tycker ändå du ska ta dig en funderare.

Ja funderar över det är väl det enda jag gör känns det som :crazy:

En fundering jag har är om hon haft något som legat och lurat i flera år nu. Och som bröt ut riktigt ordentligt nu av någon anledning.

En dag i taget...

Hon hade en hel del problem med sig från förra ägaren. Bl a hade hon ofta återkommande korsförlamningar, som hon inte alls haft hos mig. Jag har funderingar även på om dessa återkommande korsförlamningar kan ha orsakat skada.

*kl* (och lånar tråden lite, hoppas det är ok)

Precis som ts beskriver, "tappar bakdelen", har min häst också gjort typ de senaste 2 åren vad jag kommer ihåg.
Har bara varit med om det i skritt, och det händer inte varje gång jag rider. Nån enstaka gång i månaden kanske, knappt det. Har helt enkelt utgått ifrån att hon bara är fumlig och ouppmärksam på var hon gör av fötterna(något som hon alltid har varit).
Men nu när jag läser den här tråden så blir jag ju rädd att det är något som inte stämmer!
Hon är inte öm någonstans, har aldrig tidigare haft några slags problem med rygg/bakben och är inte loj eller slö att rida...

Kom på att detta faktiskt har lyckats komma med på film för ett par år sedan.
Och ung och dum(vilket jag väl fortfarande är :angel:), så tyckte jag bara att det såg jättekul ut.
- Och fick såklart lov att göra värsta grejen av det med mitt då älskade "videoredigerings-program".
Usch vad dåligt samvete jag har nu.
Ni får ignorera de hemska kommentarerna och koncentrera er på vad hästen gör. :crazy:

http://s167.photobucket.com/albums/u132/Ghamaal/?action=view&current=Sepebakben.flv

Klickljudet i videon som hörs precis samtidigt som benet viker sig, tror jag dock inte kommer från hennes ben. Har då aldrig hört de förut då det har hänt.

Någon som tror sig veta vad som egentligen händer i videon?
Ju mer jag tittar på videon, desto mer övertygad blir jag att det är något som verkligen inte stämmer...

Senast ändrad av en moderator:

Okej, ingen video finns kvar på länken.
Försökte mixtra lite, vilket slutade.. inte så bra.

Ska se om jag hittar videon så att jag kan lägga upp den igen.

Idag hade jag tänkt börja sätta igång henne.

Så vi tog en enkel tömkörningsvända i skogen/asfalt.

Tyckte hon gick ojämnt när vi började gå på asfalten. Men som sagt, jag är inte riktigt duktig på att se vart hältan/ojämnheten sitter :( (hur fasiken lär man sig sådant??). Tänkte att vi fortsätter ändå, att hon kanske behövs värmas upp.

Skrittar på skogsstigar, blir lite smidigare med tiden.

Hittar en plätt där jag började ha henne på en volt runt mig. Höger varv gick fint, hon travade på i ett lugn och ganska avslappnat tempo med huvudet i avslappnat läge, i en fin rund volt runt mig. Lite seg att sätta igång, men hon har under alla år verkligen tyckt det är urtrist att gå runt runt på en volt.
Men sedan i vänster varv så rycker hon upp huvudet, springer i fyrkanter och än mer ovillig att trava. Sambon som stod en bit bort och kollade tyckte att hon var stötig i vänster bak, och böjde höger bak mer.

Vägen hem så kollar jag än mer noggrannt på hur hon rör benen.
När hon sätter igång från halt till skritt så tar hon kortare steg med vänster bak än höger bak.
Hon "tappade"/snubblade även till med vänster bak en gång.

Så nu funderar jag över om det är dags för vänster bak att börja krångla. Att hon haft problem med båda bakbenen, men att det var höger bak som var mest problem med. SÅ när höger bak var åtgärdat så visades v.b mer.

Kan equiterapeuten haft rätt ? Att det sitter i rygg plus båda bak. Än så länge har han ju haft rätt, fastän han var så hastig/snabb av sig... Tar emot att säga det eftersom jag tyckte han var FÖR effektiv. :crazy:

Just nu går mina tankar mellan att
* ringa ATG kliniken igen och prata med dem om att spruta även v.b.
* Eller om jag ska ringa ET och åka dit och få ryggen behandad en gång till + v.b sprutad.

JAG tycker att hon faktiskt ser mer jämn ut i ryggen/korset, det är något positivt iaf :)

Fick hem räkningen från ATG idag, var lite nervös, men det blev inte att kosta mer än 2300:- för senaste besöket. Hade förberett mig på det dubbla så det var lite av en lättnad :)

Men vad tycker ni?
Ska jag ringa samma klinik och få andra benet (v.b) behandlat, eller ska jag köra på vad equiterapeuten sade och åka dit och få benet behandlat?

Åkt till samma klinik och få hästen ordentligt UNDERSÖKT. Man kan inte bara åka dit och spruta leder lite hejvilt.

Åkt till samma klinik och få hästen ordentligt UNDERSÖKT. Man kan inte bara åka dit och spruta leder lite hejvilt.

Sprutar hejvilt vet jag inte om jag kan kalla det... Första gången jag någonsin var iväg och sprutade en häst var när jag var iväg med stoet för 2 v sen. Om hon skulle bli bättre av en strutning i v.b också så gör jag gärna det.

Tyvärr hade kliniken stängt när jag ringde imorse för att boka tid.

Etter å ha lest tråden kaster jeg meg innmed mine funderinger. Kombinasjonen tidligere korsförlamninger, at hesten tappar bakdelen, uregelmessige haltheter, muskelatrofi, at hun har problem med skoning, at den blir bedre og verre om hverandre, er for meg klare tegn på at plagene fullt ut kan være muskulære. Symptomene du beskriver er klassiske for hester med disposisjon for korsförlamning (KF), hvor de har dårlige dager og periode, uten at det slår ut i en full korsförlamning. Å få diagnostisert muskelsykdom er nærmest umulig i mange fall (med unntakk av full KF), men dersom din hest er en varmblodstraver hoppe (mange gode varmblodstravere er disponert - trolig har dette med arv å gjøre) og med tidligere KF-historikk er det gode grunner for å mistenke slik sykdom å foreligge. Muskelsykdom som ikke er rene KF blir ikke diagnostisert, hverken av veterinærer eller andre, og jeg synes de du har konsultert har kommet langt i å utelukke mange andre alternative årsaker. Jeg tror din hest fortsatt kan ha KF- men av typen "light" - som kan forårsake symptomer som de du beskriver. "Alle" synes å forutsette at muskelplager skyldes en eller annen låsning eller skade i skjelett eller bevegelsesapparat, dette er ikke tilfelle. Hester kan også ha muskelsmerter som utelukkende er muskelsmerter og ikke noe annet. Men dette er jo rene spekulasjoner....

Etter å ha lest tråden kaster jeg meg innmed mine funderinger. Kombinasjonen tidligere korsförlamninger, at hesten tappar bakdelen, uregelmessige haltheter, muskelatrofi, at hun har problem med skoning, at den blir bedre og verre om hverandre, er for meg klare tegn på at plagene fullt ut kan være muskulære. Symptomene du beskriver er klassiske for hester med disposisjon for korsförlamning (KF), hvor de har dårlige dager og periode, uten at det slår ut i en full korsförlamning. Å få diagnostisert muskelsykdom er nærmest umulig i mange fall (med unntakk av full KF), men dersom din hest er en varmblodstraver hoppe (mange gode varmblodstravere er disponert - trolig har dette med arv å gjøre) og med tidligere KF-historikk er det gode grunner for å mistenke slik sykdom å foreligge. Muskelsykdom som ikke er rene KF blir ikke diagnostisert, hverken av veterinærer eller andre, og jeg synes de du har konsultert har kommet langt i å utelukke mange andre alternative årsaker. Jeg tror din hest fortsatt kan ha KF- men av typen "light" - som kan forårsake symptomer som de du beskriver. "Alle" synes å forutsette at muskelplager skyldes en eller annen låsning eller skade i skjelett eller bevegelsesapparat, dette er ikke tilfelle. Hester kan også ha muskelsmerter som utelukkende er muskelsmerter og ikke noe annet. Men dette er jo rene spekulasjoner....

Jag tror jag förstod vad du menade!
Att hon har ständig "lätt" korsförlamning ? Muskelsmärtor.

Men hur ska jag isådall behandla? GÅR det att behandla? Massage?

Så fort hon blir blöt/kall om ryggen så har hon blivit stelare, men om jag sett till att ha varmt täcke på så blir hon inte stel. Kyla är inga problem men regn och snö reagerar hon på.

BackOnTrack-täcken uppskattar hon.

Det finnes flere ulike muskelsykdommer som gir KF, og hvilken type som finnes hos varmblodstravere er etter det jeg vet fortsatt ikke kjent (ulike typer varierer med de forskjellige hesterasene). Det som generelt antas å forebygge muskelsmerter/ KF er et lavt stivelsesinnhold i foret (det finnes et dusin slike tråder om foring her på buke), utegang og daglig (rolig) trening, samt å unngå all form for stress. Det er også antatt å være effektivt å gi en større mengde vegetabilsk olje, men det kan ta opp mot fire måneder før dette gir effekt (endrer emnesomsettningen fra å forbrenne stivelse til å forbrenne fett som energikilde - ihvertfall i teorien). Det finnes utover dette ingen kjent behandling per idag. KF vil ikke gi hesten noe varig skade i muskel- og bevegelsesapparatet. Faren ved en kraftig KF er lammelse av åndedrettet (svært sjelden), og skader på nyrene.

Søk på nettet under diagnosene EPSM (Equine polysaccharide storage myopathy), PSSM og RER (Equine Exertional Rhabdomyolysis) så kan du se mer om de symptomene som er forenlig med muskelsykdom (de varierer noe) - da er det lettere for deg å vurdere om det kan være en aktuell problemstilling for din hest.

kl! har inte läst hela tråden så du kanske redan har fått tips eller ordning på din häst. men symtomen låter som om de kommer från ländrygg samt bakknän. Visst kan det vara andra orsaker till dessa problem, men kanske till en hjälp vart man kan börja söka iaf.

jadu.. vi har lite paus här just nu. Funderarpaus skulle man kunna säga, hon vilar i hagen och jag försöker klura ut vad nästa steg blir.

Tog ut henne för en tömkörning på volten i förrgår, och hon rörde sig mkt bättre, inte riktigt bra ännu, men mkt bättre.

Hon kom springandes i full fart i skogshagen bland stenar och rötter ikväll när jag ropade på henne. Så jag tror inte hon far illa av att vänta på vad jag ska besluta.

Om hon skulle bli bättre av en strutning i v.b också så gör jag gärna det.

Men du kan omöjligen veta om hon blir bättre om hon inte är undersökt av en veterinär innan. Det finns tusen olika möjligheter till varför din häst har ont. Se till att göra en ordentlig undersökning och behandla efter den.

Jag är allergisk som hästägaren som redan innan utredning av veterinär bestämt vad som ska behandlas. Man ska absolut delge veterinären sina funderingar och de de diskussioner man haft med andra proffesioner kring hästens hälsa, men man kan inte redan bestämt sig.

På dig låter det som att pengar spelar in och att det är därför du bara vill åka och behandla en led. Det gör mig ännu mer allergisk.

Men du kan omöjligen veta om hon blir bättre om hon inte är undersökt av en veterinär innan. Det finns tusen olika möjligheter till varför din häst har ont. Se till att göra en ordentlig undersökning och behandla efter den.

Jag är allergisk som hästägaren som redan innan utredning av veterinär bestämt vad som ska behandlas. Man ska absolut delge veterinären sina funderingar och de de diskussioner man haft med andra proffesioner kring hästens hälsa, men man kan inte redan bestämt sig.

På dig låter det som att pengar spelar in och att det är därför du bara vill åka och behandla en led. Det gör mig ännu mer allergisk.

Det jag är "allergisk" mot är att alla veterinärer säger olika. Hur tusan ska jag veta vem jag ska lyssna på?
Hade jag lyssnat på första vet. så hade hästen varit död nu.

Och det är klart pengarna spelar in. Tyvärr, men så är det. Önskar att man vore rik eller att någon betalar allt åt mig, men icke. Den budget jag hade försvann rätt fort när andra hästen fick fång i våras.

Det är helt klart förvirrande när veterinärer säger olika, det har jag full förståelse för. Lösningen till det är ofta att undersöka mera så man inte "antar" saker utan verkligen bevisar hur läget är. Är du inne i en självriskperiod nu så passa på att undersöka. Det blir nog billigast så.

Tyvärr täcker inte försäkringen, så allt blir taget ur egen ficka.

Funderar mkt över vad nästa steg ska bli. Ger henne en stund till att vila lite, får se om benet blir ännu bättre. Har nog med funderingar, klarar inte av att ta itu med detta med full storm just nu. Så länge hon inte uppenbart har ont när hon bara går så får hon göra det ett litet tag till. Annars finns risken att jag springer in i väggen och då blir det inget av med någonting alls. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka