"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

Hade jag varit du hade jag väntat å sett vad den andra kliniken sagt. Nu vet du ju själv mer å kan ställa mer relevanta frågot å mer krav på vetten. Ta röntegen då beslut efteråt.

Flickan din verkar ju inte ha ont å är pigg å glad så verkar ju inte ha ont.
det är bara mina funderingaringar.

Kommer å bli bra promise:D lycka till

Hihi, jag skrev precis i det andra inlägget att jag kommer nog göra så, låta den andra kliniken kolla på henne först.

ja hon är jätteglad, spritter i kroppen på henne. Och nu mår andra kompisen (som fick fång i april) mkt bättre så de båda kommer i full fart när jag ropar på dem :love:

Men jag kan inte låta bli att fundera över om jag ska ta henne till den kliniken jag bokat tid hos, eller hos en annan som min ridlärare -och ridskolechef- tipsat om. Jag litar på hennes ord när hon säger att den andra kliniken är superbra.

Suck, allt det här kommer kosta mig en förmögenhet :crazy: -haha för en gammal travare som inte är värd ett dugg i marknadsvärde, men guld värd för MIG

Du får gå på magkänslan eller lyssna runt bland hästfolk å höra efter :)

Min erfarenhet av equiterapeuter är att de tyvärr är väldigt olika standard på dem... dock kan jag råda dig till at gå till deras förbund sida å söka där.

Då har du i alla fall någon slags garanti för en lägsta standard å min erfarenhet är att de som är med där i regel är rätt bra.

Här har vi ju väldigt förspänt med kliniker å yrkesutövare av olika slag till häst.. så jag byter bara om de inte passar .. hovslagare dräller de av... :laugh::laugh:

magkänslan, ja :). Det känns bara så segt att behöva åka till varenda klink och veterinär och "prova dem". de är ju inte billiga direkt...

tänk vad enkelt om alla skulle ha rätt när de ställde diagnoser, tänk vad det skulle underlätta! Syns livet inte är så enkelt...

Vilket menas med X antal veckor, X antal månader, X antal år?

Vet inte exakt det var inte min häst. Men det låter inte som om din häst skulle ha en spricka om hon studsar runt i hagen. Hästen med sprickan var blockhalt.

Åk du till den kliniken du bokat tid, det var väl den 28/7 du fått tid? Förstår att du funderar på att välja den klinik din ridlärare rekommenderar men då kanske du får vänta ännu längre innan du får en tid.

Ser att du fått hjälp redan; skönt! Vill ändå tipsa, om inte annat för att andra med samma problem kan få tips.

Min häst tappade också bakdelen då och då. Det kändes som om vänster bakben inte bar utan kanade undan. Detta hände då och då, högst oregelbundet. Jag vet inte om tågärdsgången bör vara veterinär --> alternativa behandlingsmetoder eller alt.beh.met. --> veterinär, men jag bestämde mig för att prova laser. Min laserterapeut sa bestämt innan behandlingen att om hon hyste minsta tvivel skulle hon råda mig att kontakta veterinär. Det kändes tryggt, och jag litade på henne. Det konstaterades att han var stel i höger bog och vänster sida av bakdelen (benet han gled undan med).

Förutom att besvären försvann efter regelbunden behandling blev han mjuk som en gummiboll att rida.

Nåväl - lycka till i fortsättningen!

Stackare, förstår att du inte känner dig ett dugg klokare:(

Tycker också det verkar snabbt jobbat, 2 hästar på 30 minuter?:eek:. Gjorde han rörelsekontroller på dom? Känns snabbt jobbat att både hinna med det OCH behandla.
Min vet. är kankse övernogsam:D, men han vill först se hästen ordentligt i rörelse, stor och liten volt, alla gångarter, båda varven. Bara det tar ju en stund. Han kontrollerar nogsamt rörelsemönster, och hur hästen rör när den blitt uppvärmd till skillnad från ouppvärmd. Sen in för noga genomgång av hela kroppen, och iom att han sett ordentligt hur hästen rör sig, så vet han vilka kroppsdelar som "felar" (sen brukar han ju hitta lite annat smått och gott också när han börjar klämma;)). "Igenomklämning av häst"och behandling kan ta 1-2 tim. Sen ut och se hästen i rörelse igen. Vid behov görs ju även böjprover och så. Ett besök brukar ta mellan 2,5-4 tim (4 timmar drygt första besöket:o, men då fanns en del att greja med).

Som nån skrev, det är skillnad på Et och Et. Han kankse HAR rätt och ÄR jätteduktig och verkligen har funnit lösningen på din hästs problem, men jag tvivlar på att man hinner med en ordentlig undersökning och behandling på 15 minuter faktiskt?

Svårt det där med att välja klinik.. Se till att de går igenom hela hästen och inte bara koncentrerar sig på en del (jag har tyvärr erfarenhet av man bara fokuserar på benen och hältor, grundorsaken till dessa försöker man inte alltid hitta, rygg/bäcken glöms ofta).

Fortsätter såklart hålla tummarna för er!:banana:

Senast ändrad:

Stackare, förstår att du inte känner dig ett dugg klokare:(

Tycker också det verkar snabbt jobbat, 2 hästar på 30 minuter?:eek:. Gjorde han rörelsekontroller på dom? Känns snabbt jobbat att både hinna med det OCH behandla.
Min vet. är kankse övernogsam:D, men han vill först se hästen ordentligt i rörelse, stor och liten volt, alla gångarter, båda varven. Bara det tar ju en stund. Han kontrollerar nogsamt rörelsemönster, och hur hästen rör när den blitt uppvärmd till skillnad från ouppvärmd. Sen in för noga genomgång av hela kroppen, och iom att han sett ordentligt hur hästen rör sig, så vet han vilka kroppsdelar som "felar" (sen brukar han ju hitta lite annat smått och gott också när han börjar klämma;)). "Igenomklämning av häst"och behandling kan ta 1-2 tim. Sen ut och se hästen i rörelse igen. Vid behov görs ju även böjprover och så. Ett besök brukar ta mellan 2,5-4 tim (4 timmar drygt första besöket:o, men då fanns en del att greja med).

Som nån skrev, det är skillnad på Et och Et. Han kankse HAR rätt och ÄR jätteduktig och verkligen har funnit lösningen på din hästs problem, men jag tvivlar på att man hinner med en ordentlig undersökning och behandling på 15 minuter faktiskt?

Svårt det där med att välja klinik.. Se till att de går igenom hela hästen och inte bara koncentrerar sig på en del (jag har tyvärr erfarenhet av man bara fokuserar på benen och hältor, grundorsaken till dessa försöker man inte alltid hitta, rygg/bäcken glöms ofta).

Fortsätter såklart hålla tummarna för er!:banana:

jajamen, två hästar på 30-40 minuter -stod inte och tog tid ;) -

Din veterinär verkar vara en riktig pärla! Håll hårt i h*n!

Nu kommer en uppdatering iallafall.
Imorse var på in på kliniken.
Fick en bra känsla i magen direkt, för vet klämde och kände överallt, vi fick skritta och trava på gången ett par vändor och hon skrev en massa. Hon böjde både fram och bak, högt och lågt.
Sen fick vi longera några varv i skritt och trav, för att sedan gå in och diskutera igen.
Allt var mkt professionellt iallafall, kändes lugnare för mig.

Enl denna vet så satt det i i höger bak. Eftersom hästen har en låg försäkring som inte täcker hältor så provar vi först med att spruta hasled och knäled i h.b med cortison. Sen ska hon äta finadyne i 5 dgr, vila i 2 v, och sen sättas igång.
Ifall problemen inte är borta så ska vi komma in igen med köra på med en större behandling som innefattar röntgen och bedövning av lederna för att verkligen hitta problemet. Eftersom den beh kostar mellan 10-15 000 så provar vi den här enklare varianten först, och hoppas att den fungerar.

Innan vi åkte därifrån så frågade jag om snedheten i korset. Hon hade sett den i gången, men tyckte inte att det var så farligt. De flesta hästar var lite sneda, och Star var absolut inte JÄTTEsned, utan mest omusklad.

Så nu är vi på gång! :banana:

härligt att du blev tagen på allvar tillslut :)
jag har också upplevt det lite hopplöst när man kommer till klinik med en "gammal" travare... var in och besiktade min lilla dam när jag fick henne i våras... mellan 1-2,5 grad böjprovsreaktioner på alla ben utom ett men kliniken tyckte att hon skulle hålla för ridning i alla gångarter plus kunna hoppa lite lägre höjder... tror inte de skulle säga så till en som kom in med en ridhäst...
jag har iaf också behandlat med kiropraktor hela sommaren, nu rör hon sig inte alls bra så på torsdag åker vi in igen, till en annan vet, hoppas då att jag kan stå på mig och få det ordentligt utrett...
det var väldigt peppande att läsa din tråd, många bra tips och funderingar har du ju fått :)

Bra att ni kom iväg. M antar jag att du fick som vet? :)
Det verkar dock lovande för framtiden och förhoppningsvis behandlingsbart.
Lycka till i framtiden.

såg att du haft ut ET..Kliniken du var till nu sist sprutar bakknän..men absolut inte i onödan..:angel: mig veterligen är det inget problem på de andra klinikerna heller här uppe.

Senast ändrad:

härligt att du blev tagen på allvar tillslut :)
jag har också upplevt det lite hopplöst när man kommer till klinik med en "gammal" travare... var in och besiktade min lilla dam när jag fick henne i våras... mellan 1-2,5 grad böjprovsreaktioner på alla ben utom ett men kliniken tyckte att hon skulle hålla för ridning i alla gångarter plus kunna hoppa lite lägre höjder... tror inte de skulle säga så till en som kom in med en ridhäst...
jag har iaf också behandlat med kiropraktor hela sommaren, nu rör hon sig inte alls bra så på torsdag åker vi in igen, till en annan vet, hoppas då att jag kan stå på mig och få det ordentligt utrett...
det var väldigt peppande att läsa din tråd, många bra tips och funderingar har du ju fått :)

Det var RIKTIGT skönt att bli tagen på allvar kan jag lova. Som sagt, även om min donna inte har så högt marknadsvärde så är hon värd mycket för mig. Jag vill att hon ska må bra och vara lycklig, alltså kommer jag göra det som står i min makt för att hon ska bli bra. -inom rimliga gränser, måste ha en viss summa pengar kvar ifall andra hästen skulle må sämre (fång) eller bli skadad.

Jag hoppas du får komma till en bättre veterinär nu!

Bra att ni kom iväg. M antar jag att du fick som vet? :)
Det verkar dock lovande för framtiden och förhoppningsvis behandlingsbart.
Lycka till i framtiden.

såg att du haft ut ET..Kliniken du var till nu sist sprutar bakknän..men absolut inte i onödan..:angel: mig veterligen är det inget problem på de andra klinikerna heller här uppe.

Japp, hade M som vet.

Såsom det låter, så verkar det ju vara behandlingsbart. Däremot tvivlar jag på att det BARA sitter i h.bakben. Fröken har alltid haft en knepig rygg, så faktum är att jag tror att det hänger ihop på något sätt. Men på vilket, är det benet som gör ryggproblemen, eller ryggen som gör benproblemen, eller är det en ond spiral... Inte en aning! :confused:
Iofs ska ju ET (ja han som vi pratade om ;) ) ha knäckt till ryggen på henne. Men vill gärna ha en kotknackare jag kan kontakta regelbundet för att ha mer koll.. Någon som känns seriös och tar TID på sig, och dessutom är superbra!
Visste du någon? Har du tid och ork får du gärna PM´a tips! :bow:

Kommer på mer efterhand jag skriver.

När vi var in till kliniken, och hon sprutade i hasleden, så sprutade det ledvätska. Det är ju inte så bra... Men visar iallafall att det är något som inte stämmer där, och att vi kanske är på rätt spår! *förvirrad och snurrig smiley*

Idag skodde jag henne med sulor fram. Men det var ingen rolig skoning, hon ville inte riktigt lägga vikten på höger bak :(

Däremot fick jag namnet på en (enl hovis) mkt bra veterinär som även är kiropraktor. Var visst känd i större delen av Sverige, så jag ska ringa honom.
Har en känsla av att "vanliga" veterinärer mest behandlar det som uppenbart är fel. Och att en blandning av kiropraktor/ET/vet är det bästa för att de på något sätt ser helheten... Men det är mest en känsla jag fått.

Tråkigt att hon inte verkar ok:(. Kan säkert vara nåt som kommer frrån rygg/bäcken, då kan de ju bli knepiga att sko.

Denna vet/kiro, är det P-M A****n? *nyfis*

Nej det är såå tråkigt att hon inte mår bra :( , usch och fy. Sen att inte veta VAD det är för fel är ännu värre...

Tror inte det är "P-M A****n" :p haha roliga förkortningar. Han hette S L från Sala

Kan säkert vara nåt som kommer frrån rygg/bäcken,

Ja jag funderar ju på om hennes problem ligger i ryggen så att även benet blir dåligt, eller om problemet ligger i benet så ryggen blir dåligt, eller om det är en jäkla rundgång. Eller om det är något helt annat :crazy:

Det med att inte vilja stödja bak vid skoning var min oxå innan, han fick även kramp i det "onda" benet. Men det blev bättre tills skoningen efter :) Min pålle tappar även han höger bak men enligt min vet. är det för att han hakar i bakknät så detta kommer sluta när han musklat upp sig bak + att han har låsningar i länden. Så hoppas våra pållar bli bra, vi hade oxå klinik tid den 28/7 ;) så nu är det åb, om 6 veckor för våran del.

åhh nu måste jag kika längre bak i tråden för att uppdatera mig sj vad det var för fel på din häst! :D

Det med att inte vilja stödja bak vid skoning var min oxå innan, han fick även kramp i det "onda" benet. Men det blev bättre tills skoningen efter :) Min pålle tappar även han höger bak men enligt min vet. är det för att han hakar i bakknät så detta kommer sluta när han musklat upp sig bak + att han har låsningar i länden. Så hoppas våra pållar bli bra, vi hade oxå klinik tid den 28/7 ;) så nu är det åb, om 6 veckor för våran del.

Nu är jag påläst! :D
Så skönt att det inte var något värre för eran del!

Nu när jag tänker efter så brukar hon vara lite snubblig bak när hon stått ett tag, och blir mindre när vi ridit ett tag. Kanske hon också bättrar på sig när hon fått mer muskler...

Får du börja rida din häst??

Om en vecka ska jag sätta igång fröken igen, är hon inte bättre då skulle vi tillbaka till kliniken och sätta igång den där snordyra behandlingen...

Men nu har jag ju fått namnet till en annan vet, är det värt att låta honom titta på henne också månn tro?
...Jag vill inte betala 10-15000:- för att sedan komma fram till att det är ett enkelt skitfel som hade kunnat åtgärdats för några tusingar om rätt person tittat på henne.

OM det verkligen behövs stora pengar för att hon ska bli bra, då behandlar jag henne, självklart, men att lägga så mycket pengar utan att veta om det hjälper... känns väldigt fel... Helst nu när andra hästen varit sjuk hela jäkla våren och också kostat XX XXX kr i behandlingar :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka