"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

För att friska upp mitt eget minne lite så skriver jag hur det var när vi kom till kliniken.

Vi hade tid till 9.30. Vi var framme i god tid, runt 9.10-9.15. Lastar ur hästen som sedan står som ett ljus tills vi får komma in efter ett tag.
Kommer ihåg att vi fortfarande stod i uppställningsspiltan vid 9.45
Sedan fick vi gå i gången några vändor i skritt, sedan i trav.
Min medhjälpare hjälper till att skritta ett varv och trava ett varv för att veterinären ska visa mig att hästen är mkt sned i korset -lutar ner mot höger.
Sedan böjer han högt upp höger bak och jag får springa med henne.
Ska läsa papprerna, men jag tror hon haltade något då.
Sen kommer dödsdomen att det inte finns något att göra. Hon har förmodligen antingen artros i höftkulan, eller ev en spricka i bäckenet. Hästen kommer varken kunna ridas, köras, tömköras, eller avlas på. Och att bara ha henne i hagen är inget hon skulle må bra av (eller att han menade att det inte var något hästliv).
Jag gråter och lämnar över hästen till min medhjälpare som får ta ut henne. jag betalar och skottar sedan ur transporten.
Vi sätter på skydd och lastar hästen. Jag skickar sms till mina närmaste att det är kört. 10.20 Rullar vi ut och jag ringer min sambo.

Det HAR varit mycket problem med den här hästen. Jag överdriver inte om jag säger att hon blivit stenhårt körd när hon var liten. Och det har satt sina spår. Det tog ÅR innan hon blev bra (trodde jag iaf) i kroppen och vi kunde sakta börja bygga upp henne. Hon är kantad med olyckor och skador. Det mesta beror på hur hon blev tränad som liten. Har haft ut kiropraktorer, veterinärer, ET med varierande resultat. I sept var en superduktig kiropraktor ut och under vintern har hon fungerat jättebra, och jag trodde att äntligen mår hon bra, och att vi ska komma någonvart.
Första kiropraktorn hittade en hål vid muskelfästet vid höger höftknöl, senare har jag fått det mer eller mindre bekräftat att hon gått omkull med sulky och landat på skaklarna.
Hade ont i ryggen men blev bättre.
Trodde hon hade ont i ryggen, tog ut hemmavet som inte hittade ngt.
Men det kom och gick och till slut så orkade jag inte, så vi åkte in till ATG-kliniken för att verkligen få det svart på vitt på hur dålig hon var, jag var så närma att skicka henne på slakt. Då visade det sig att det "onda" satt i hennes huvud, hon trodde att det skulle göra ont, så hon reagerade som att hon hade det, fastän hon inte hade det. Då var hon helt ren på böjproven. Det var för 2 år sedan. Sedan dess har jag kunnat kräva mer av henne, och hon gillar det. Men så råkar hon ut för småskador hela tiden, förra sommaren blev hon sparkad på betet och var oren några månader. Så det har ju tagit sådan tid. 9 år gammal och precis lyckats med att slappna av tillräckligt för att kunna arbeta på tygeln i skritt :D :p , vi har precis börjat jobba lite försiktigt med traven. Men jäklar vad hon har lärt mig mycket annat :love: .

Jag hoppas verkligen att den här veterinären hade fel. Men med hennes förflutna så skulle det inte heller vara konstigt om det till slut brister.
Men kan en veterinär verkligen döma ut en häst sådär på en gång på mindre än ½ timme?
Tråkigt nog så kändes det inte som att han tog sig riktigt med tid för oss, och att hästen inte var något att satsa mer tid på.
Jag är kanske bortskämd med min hemmavet som alltid hjälper till och tar sig tid att lyssna och se till djuret och ägaren.

Tycker också uttalandet verkar "hastigt och lustigt"!! Och inga plåtar alls?
Nä, jag skulle också gått vidare, och inte köpt det där rakt av.

År 2003 fick jag ett liknande uttalande av en vet. " Jag tror hon har en skelettskada vid bäckenet, tyvärr kommer hon nog aldrig bli bra igen". Ingen röntgen där heller. Plåtar som togs på klinik senare visade noll nada ingenting. Men hon ömmade i området. Och tappade bakbenet. Behandlades med kortison/tuppkam, ingen förbättring alls. Fick tag i en av mina hemmaveterinärer då för första gången, han jobbar ju kiropraktoriskt. Han kom ut, konstaterade efter några minuter efter att ha sett henne lite i rörelse och klämt och känt lite - "Knas med si-leden!"
Han gjorde en övertänjning av leden.Klart!
EN behandling behövdes!

Nu har hon krångel igen som sagt, 6 år senare. Vet kommer på ett 3:e besök på onsdag så får vi se hur läget är. Hon ser dock ok ut i mina ögon. Men att det krävs fler behandlingar nu beror nog på att hon hade mkt annat i lås och muskelöm och dan i flera delar av kroppen!

Jag tycker du gör helt rätt som går vidare, hoppas det löser sig för er! Fortsätt gärna att uppdatera sen!:)

Inga plåtar togs alls. Han tog inte upp det överhuvudtaget. Jag Har börjat fundera över om jag ser ut som en människa som inte bryr mig om mina djur :confused: , det var samma sak när kaninen bröt benet, de tog förgivet att de skulla avliva den. Nu blev han dock bra eftersom vi valde att försöka iaf.

Det är jätteintressant att läsa om din häst som också blev utdömd pga "skelettskada" i bäckenet. Det inger hopp faktiskt att det "bara" var SI-leden på din häst, jag kan inte låta bli att försöka hoppas på något liknande med min tös.
Jag längtar tills på måndag då ET ev ska komma!

Uppdater gärna efter behandlingen på din häst!

Ingen röntgen togs.

Ja jag blir också fundersam över hur snabbt man får döma ut en häst :confused:
..jag hoppas verkligen att han har fel!

Jag tycker det är väldigt väldigt konstigt av en vet att döma ut hästen så snabbt och utan ens röntgen!:crazy: Mkt märkligt och jag skulle precis som du inte ha köpt det!

Mycket av det du beskriver om din häst har likheter med min. När veterinären var ute första ggr i juni på min såg hon inte rolig ut alls på volt i longering. I höger varv höll hon på att tippa inåt med bakdelen och i ryggen fanns ingen aktivitet knappt alls. Något halt hf och vb, (belastningshältor). Sen efter en lång genomgång från topp till tå där han lossade på flera låsningar (bog, manke, revben, länd) och manipulation av si-leden, när jag longerade igen, jösses vilken skillnad! Bakdelen tippade inte längre inåt, ryggen var med och hon vågade söka sig framåt och nedåt (innan sprang hon spänt, stressat och med huvudet upp i luften). Helt ren vid böjprov både högt och lågt! Hon blev satt på metacam en vecka, just för att "glömma" att det gjort ont så hon vågade röra sig, och med beordran att gå mkt promenader i skogen över stock och sten. Min flicka är också en sån som tänker och känner efter väldigt mkt. "Vågar jag göra så, då gör det nog ont" Man får hjälpa henne, och man ser hon hon funderar och sen liksom "nämen, det gjorde inte det".

Andra besöket var 3 veckor senare. Fortfarande muskelöm och reagerade vid palpation vid si-leden. Men hon var flera hundra% bättre än gången innan, gick inte att jämföra! Han behandlade igen med kiro och akupunktur, och jag tycker som sagt hon ser rätt ok ut idag. Få se vad han säger i morgon!
Hon har antagligen vurpat eller liknande redan innan sin dräktighet, och sen har hon fölat och gått och skrotat med sin unge tills vid årsskiftet. Har dom gått länge med låsningar så kan det ju ta några besök att rätta till.

Nu kan det ju vara något annat med din häst, men jag känner som sagt igen mkt av det du skriver i min häst. Jag hoppas att ni hittar vad som är fel och att det är lättfixat!
(Sidan jag länkade till högre upp, denne person är mkt duktig btw, känner flera som använder sig av honom med mkt gott resultat)

Nu är jag kass på geografi, men Västervik, ligger det i Dalarna?:o

Västervik ligger på " kalmarsidan" mot Finland:bow:
Det är den lättaste beskrivningen som jag kan åstadkomma !
Hej från hambo

okey... lite lättare då.. Du bor i Stockholm, om du följer kustsidan rakt ner
( kustsidan= där havet är :crazy:) så kommer du till västervik .
Jag tror faktiskt att Annika och Turk ( ungdomsböckerna ) bodde i Västervik .

Nu då ?
Hej från Hambo

Tycker det hela låter lite sådär.... Vilken klinik var du till??

OM den nu skulle vara så att det är en spricka, är det verkligen lämpligt att ta ut en ET då? Risken är väl att det isf förvärras..eller?

Kanske skulle du få en andra åskikt på annan klinik innan det? En röntgen hade kanske varit lämpligt....

Tycker det är ett intressant beteende av veterinären och tro att man som hästägare bara sådär på en halvtimme ska acceptera att det är kört. Utan "bevis" dessutom och helt utan att ha försökt....

Om en veterinär misstänker en skelettskada och inte tar en röntgenbild så kallar jag det för felbehandling faktiskt. Om man inte med blotta ögat kan se brottet tex vid ett öppet benbrott, men man kan inte hålla på och gissa angående skelettskador för han har väl knappast röntgensyn:mad:

Om hon har ett hål vid muskelfästet höger höft så finns det ju misstanke om att höften är skadad men det är väl ännu större anledning att faktiskt ta en röntgen bild?

9 år är ju inte specellt gammalt heller. Vänd dig till en annan klinik. Eller åk tillbaka och kräv en röntgenbild. Om det skulle vara en spricka så kan ET kanske förvärra det.

Vet inte riktigt om jag vill hänga ut hans namn såhär, men via PM kan du få namn på kliniken.

Men om det är en spricka, skulle det inte ha märkts tidigare under alla år? Hela vintern och förra vintern har hon gått så bra.
Jag menar att kan en häst verkligen gå bra om de har en gammal spricka? Är det möjligt att hon helt plötsligt får jätteont av den när hon inte har reagerat tidigare??

åh...
Min häst springer också fel med kroppen vid longering . med rumpan in till höger, huvudet upp och ovillig som tusan i höger varv. Vänster varv vill hon inte alls.

Gud vad skönt att din häst blev bättre!

Haha nej västervik ligger inte i dalarna. :p

ja jag får göra det.

Skönt att höra av er andra att även ni tyckte att veterinären betedde lite kon stigt. Annars tror jag att det är jag som är korkad som ifrågasätter veterinären. -De ska ju kunna sitt jobb :crazy:

Här är fröken som tråden handlar om

star.jpg

Ja hon till höger ;)
Vänster-fröken är min underbara vän som brukar få följa med när det gäller lastning och peppning

Uppdatering.

Ringt en annan klinik nu.
Hon tyckte absolut att vi skulle komma in för en hältutredning, så den 28/7 ska vi åka in dit.
Jag frågade även om det fanns risk med att låta en ET kolla igenom hästen innan, och hon vågade inte säga att det var riskfritt, men det var absolut inte "NEJ - verkligen inte!". Utan jag ska diskutera med ET om en ev spricka såfår vi se vad även han tycker.

Så allt är i rullning nu. Jag hoppas att det kommer sluta bra för min fina goa tös.

Det kan vara en ny spricka som vid maximal otur har uppkommit i hagen men det får vi verkligen inte hoppas.

Dock så hade en bekant en häst som skaffade sig en spricka i bäckenet i hagen. Ingen begriper riktigt hur det gick till. Men den hästen var mycket halt. Den repade sig dock och tävlas idag i hoppning på lokal nivå.

Bra att du hittat en annan klinik. Hoppas nu allt löser sig till det bästa. Lycka till

Uppdatering.

Ringt en annan klinik nu.
Hon tyckte absolut att vi skulle komma in för en hältutredning, så den 28/7 ska vi åka in dit.
Jag frågade även om det fanns risk med att låta en ET kolla igenom hästen innan, och hon vågade inte säga att det var riskfritt, men det var absolut inte "NEJ - verkligen inte!". Utan jag ska diskutera med ET om en ev spricka såfår vi se vad även han tycker.

Så allt är i rullning nu. Jag hoppas att det kommer sluta bra för min fina goa tös.

BRA!! Vill önska dig lycka till..Jag tror faktiskt att det kommer ordna sig..
*pepp pepp*

Min fröken har börjat "tappa" bakdelen. För 1-2 v sen så var vi ute och red, vi började galoppera och helt plötsligt kändes det som att bakdelen försvann/snubblade, vi var närma att gå omkull men hon fick ordning på benen igen.

Samma sak hände för några dagar sen när vi red, men den här gången i trav. Senare även i skritt.

Idag var jag ute och promenerade med henne, och då gjorde hon samma sak i skritt. Vad kan det vara? :confused:

I ungefär samma veva som jag lade märke till det här så tyckte jag att hon började bli lite seg/loj vid ridning. Även vid promenader.
Jag har precis börjat rida henne igen efter bara sporadiska ridturen under våren.
I början när jag red in henne så kunde hon också "tappa" bakdelen, men oftast i skritt, och inte lika rejält, sen så slutade det och jag glömde av det.

Funderingarna jag har nu är om det kan vara att hon helt enkelt inte orkar, inte har någon styrka. Om hon har ont någonstans. Eller om även hon har fått fång.

Jag har inte pratat med någon veterinär, men ska ringa på måndag.

Är det någon som varit med om liknande??

Det liknar som om hästen din "kotar över". Alltså att den sas "snubblar", händer travare då o då. Mina har en förmåga att kota över. Lösningen kan då vara som jag gjort, låt din hovslagare ta lite extra i tån då brukar det bli bättre. Hästar som gör såhär brukar vara mjuka i lederna behöver också stärkas upp i lederna.
Sådana hästar brukar ha det lite jobbigt att springa och gå där det är väldigt mjukt i backen. Kan ha det lättare på hårdare underlag.

Hoppas det rättar till sig.

Min häst blev också utdömd på samma sätt utan röntgen för vet. tyckte det var onödigt eftersom hon antagligen var utsliten. Tog ut en ny vet. hemma, två dagar efter och behandlade. Det är sex månader sedan och min häst har inte tappat bakdelen ännu. Kan tillägga att min häst också är en travare men har alltid varit en ridhäst (och sparsamt riden) men det visste inte vet...

Jag håller tummarna för dig och din häst!

Vad skönt att få till en riktig hältutredning:)

Håller alla tummar jag kan för er, och att du såklart har många år kvar tillsammans med din tösa!:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar