"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

Veterinär eller equi.. det beror väl på. Jag tycker det känns tryggt att min hästveterinär kan behandla henne, iom att han faktiskt är veterinär. Han har ju ändå en helt annan utbildning och kunskap än vad eqiuterapeuter har. Kan göra böjprov och även sätta in medicin om det behövs. Efter första behandlingen (hon har fått 2 behandlingar hittills), blev hon satt på metacam för att "våga" börja använda kroppen igen.

Men sen finns de ju de veterinärer som inte har den kunskapen,alls. På mitt sto började det med att hon var lite lite stel några morgnar när hon skulle ut ur boxen. Och så en dag så såg det väldigt illa ut. Hon STAPPLADE ut, hemskt stel i hela bakdelen, dippade även i tårna fört båda bak första stegen. Släppte efter lite rörelse. Jag ringde ut distriktarna för ett blodprov på korsförlamning, och fångkoll. Han klämde på hennes rygg och bakparti och konstaterade "ingen smärta härifrån inte":grin:. Fång uteslöt han, och hon sattes på metacam 5 dagar för att se vad som hände.
Hon såg lika fördjävlig ut när metacamen sattes ut, så min "riktiga" hästvet. kom ut för genomgång. Han undersökte och behandlade över 4 timmar Gumman hade som sagt mkt låsningar och ömhet i kroppen, ffa. över rygg/länd/bäcken. Ordentligt öm över si-ledspartiet.
Sen hade hon rejäla låsningar i bogen och vid revbenspartiet.

Summa summarum - en mindre kunnig veterinär (på hästens kropp) tyckte ua, när hon i själva verket hade ont ont vilkt veterinär 2 konstaterade.
Ibland kan equiterapeuter faktiskt ha mer kunskap just gällande DEN biten än vad vissa veterinärer har.

Men hur somhelst,först veterinär, alltid!!
Sen kan man ta hjälp av eqiterapeut eller liknande. En seriös et behandlar inte en häst som inte först är veterinärundersökt.
Nu har jag tur som har en vet. som är allt i ett ;)

Si-leden behandlas genom att man gör någon slags övertänjning av leden (manipulation) Nån annan kan säkert förklara mer ingående:angel:
Min vet. använder bara händerna, jobbar kiropraktoriskt. Sen brukar hon få lite nålar också (akupunktur):)

Här kan du läsa mer om si-ledsproblem:

http://www.hakanlundell.se/main.php?menuId=1

Senast ändrad:

Jag skulle kolla upp så det inte är borelia eller annan fästingsjukdom.

Min häst har ganska tunna sulor och ibland på sommaren när det är hårt i marken tappar han bakdelen när han trampar på en sten. Tidigare gick han barfota bak och då hände det betydligt oftare än nu när han har skor. Jag märker inget på hösten, vintern eller våren men på sommaren när grusvägarna häromkring är hårda och steniga kommer det tillbaka. Kan det vara något liknande eftersom du också märkt av detta nu på sommaren och inte tidigare? Är din häst skodd? Fråga gärna hovslagaren om hästens sulor verkar känsliga.

Hon är skodd :) , jag tror inte att det är bara på sommaren hon haft det här. Hon reagerar när hon kliver på en vass sten, men inte så mycket annars, man jag ska ringa hovis imorrn för han ska sko den här veckan. Det kan ju vara värt att höra med honom!

Nu säger jag till dig som folk sagt till mig.. för inte så länge sedan heller :p
Kolla upp hos vet först, inte hemma vet utan klinik, dom "hemma" kan ju varken röntga eller behandla leder om det är det som lurar. Hittas inga problem i knä eller has ta då ut ET och kolla SI-leden.

Ja jag funderar över om jag ska ringa min hemmavet imorrn, och iallafall prata och bolla lite ideer. Han har ett samarbete med en klinikvet, så ifall han tycker det låter vettigare att åka direkt till klinik får jag göra det. :)

Veterinär eller equi.. det beror väl på. Jag tycker det känns tryggt att min hästveterinär kan behandla henne, iom att han faktiskt är veterinär. Han har ju ändå en helt annan utbildning och kunskap än vad eqiuterapeuter har. Kan göra böjprov och även sätta in medicin om det behövs. Efter första behandlingen (hon har fått 2 behandlingar hittills), blev hon satt på metacam för att "våga" börja använda kroppen igen.

Men sen finns de ju de veterinärer som inte har den kunskapen,alls. På mitt sto började det med att hon var lite lite stel några morgnar när hon skulle ut ur boxen. Och så en dag så såg det väldigt illa ut. Hon STAPPLADE ut, hemskt stel i hela bakdelen, dippade även i tårna fört båda bak första stegen. Släppte efter lite rörelse. Jag ringde ut distriktarna för ett blodprov på korsförlamning, och fångkoll. Han klämde på hennes rygg och bakparti och konstaterade "ingen smärta härifrån inte":grin:. Fång uteslöt han, och hon sattes på metacam 5 dagar för att se vad som hände.
Hon såg lika fördjävlig ut när metacamen sattes ut, så min "riktiga" hästvet. kom ut för genomgång. Han undersökte och behandlade över 4 timmar Gumman hade som sagt mkt låsningar och ömhet i kroppen, ffa. över rygg/länd/bäcken. Ordentligt öm över si-ledspartiet.
Sen hade hon rejäla låsningar i bogen och vid revbenspartiet.

Summa summarum - en mindre kunnig veterinär (på hästens kropp) tyckte ua, när hon i själva verket hade ont ont vilkt veterinär 2 konstaterade.
Ibland kan equiterapeuter faktiskt ha mer kunskap just gällande DEN biten än vad vissa veterinärer har.

Men hur somhelst,först veterinär, alltid!!
Sen kan man ta hjälp av eqiterapeut eller liknande. En seriös et behandlar inte en häst som inte först är veterinärundersökt.
Nu har jag tur som har en vet. som är allt i ett ;)

Si-leden behandlas genom att man gör någon slags övertänjning av leden (manipulation) Nån annan kan säkert förklara mer ingående:angel:
Min vet. använder bara händerna, jobbar kiropraktoriskt. Sen brukar hon få lite nålar också (akupunktur):)

Här kan du läsa mer om si-ledsproblem:

http://www.hakanlundell.se/main.php?menuId=1

Så synd att din veterinär inte bor här! Det hade varit perfekt att ha en veterinär som är "allt-i-ett"! *Avundsjuk* Får jag låna honom?? :p
Nej jag får ta och ringa hemmavetten och höra med honom, sen blir det förmodligen klinik.

Ja det är stor skillnad på veterinärer. Nu har jag dock tur som har en bra hemmavet jag litar på, och även bara några mil till en bra klinik.

Jag var in på hemsidan du länkade till, och läste om de olika symtomen som kunde via på SI-leden. Min häst har/har haft flera av symtomen. Nu när jag tänker efter så har hon blivit trevligare att rida sen kiropraktorn var här i september, men senaste månaderna blev det sämre igen. Iofs så var hon med i en bilkrock i november (det gick dock bra), om det kunde ha hänt något i samband med krocken trots allt som smygit sig på. Eller om hon rasat i hagen och slagit sig... Nu spånar jag hej vilt :)

Jag skulle kolla upp så det inte är borelia eller annan fästingsjukdom.

Det ska jag ha i åtanke. Men borrelia, är de inte mest snubbliga då? Nu är hon seg och tappar hela bakdelen.
Hon har varit mer snubblig förr om åren, men det har avtagit.

jag skulle boka tid på klimik, kan vara så mkt olika saker.

Jag ska ringa hemmavet först och prata med honom, och tycker ´han att jag ska åka in på klinik så kör jag direkt dit.

Nu hoppas jag nästan att det är SI-leden i.o.m att det verkar kunna gå att behandlas.

Det ska jag ha i åtanke. Men borrelia, är de inte mest snubbliga då? Nu är hon seg och tappar hela bakdelen.
Hon har varit mer snubblig förr om åren, men det har avtagit.

Såg att du citerat mig också, men jag svarar här..

Anaplasmos är samma sak som Erlichia (men anaplasmos är det riktiga namnet, kan säkerligen ha stavat fel också). Det är alltså en fästigburen sjukdom, lite lik borrelia.

Min nordsvensk har fått olika symptom men en av dem var att han just tappade bakdelen. Han har haft oturen att ha fått det två år i rad och den här sommaren fick han efter mycket kämpande med mediciner fång istället.

Just nu känns det hopplöst, han svarar inte på behandling som han ska för fång och har efter fästigsjukan inte blivit sig lik. Han är stel från och till, är trött och sliten. Han är 9 år, men jag är rädd att han aldrig kommer bli 10..Ska kanske inte sitta och ta upp din tråd om det, men jag hade iallafall haft fästigburna sjukdomar i bakhuvudet.

Hoppas att löser sig med din kamrat!

Du får gärna låna honom, synd att du bor lite långt bort bara!;)

Hoppas ni snart finner vad som är problemet, så att din häst får rätt behandling:). Lycka till och du kan väl uppdatera hur det går?

(Btw,jag har aldrig hört om nån häst med si-ledsproblem som INTE har gått att fixa till.)

Har själv haft häst med borelia och erlichia och jag upplevde det som att bakdelen inte hängde med riktigt. likadant en god vän till mig upplevde det när oturligt hennes valack fick samma sjukdom...

Mycket sorgligt men den hästen hade en taskig bakgrund var mycket mager och omusklad när jag fick honom, på gränsen till vanvårdad.

Jag skulle åka till en klinik där veterinären samarbetar med ET, sadelprovare, hovslagare med flera. En klinik där man ser till hela hästen och där man även kan rida hästen så vet och de andra ser hur hästen rör sig.

åhh... :( Så tråkigt med din häst, jag hoppas han bli bättre, uppdatera gärna här om du vill.

Jag ska ha den sjukdomen i tanke när vi åker in på måndag!

Du får gärna låna honom, synd att du bor lite långt bort bara!;)

Hoppas ni snart finner vad som är problemet, så att din häst får rätt behandling:). Lycka till och du kan väl uppdatera hur det går?

(Btw,jag har aldrig hört om nån häst med si-ledsproblem som INTE har gått att fixa till.)

ja. lite för långt borta :p , iallafall för något som veterinärerna även här i dalarna bör kunna fixa med hjälp av andra.

Jag hoppas nästan att det är SI-leden nu eftersom den verkar gå att fixa till.

Har själv haft häst med borelia och erlichia och jag upplevde det som att bakdelen inte hängde med riktigt. likadant en god vän till mig upplevde det när oturligt hennes valack fick samma sjukdom...

Var det bara bakdelen de tappade, eller finns det fler symtom??

Mycket sorgligt men den hästen hade en taskig bakgrund var mycket mager och omusklad när jag fick honom, på gränsen till vanvårdad.

Jag skulle åka till en klinik där veterinären samarbetar med ET, sadelprovare, hovslagare med flera. En klinik där man ser till hela hästen och där man även kan rida hästen så vet och de andra ser hur hästen rör sig.

Nu åker jag till klinik på måndag, men jag tror inte att de vill se hästen uppsuttet. Men det var en bra ide, jag kanske ska ta med sadeln och tipsa dem om det ifall de inte hittar något direkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka