"Tappar" bakdelen

Sv: "Tappar" bakdelen

dödsdomen.

"Köp ny, byt ut" var veterinärens kommentar.

Jag är helt förstörd.
Hon var sned över korset. Om jag förstod det rätt så trodde han att att hon hade artros i höftkulan. Eller spricka i höften. Bara att byta ut hästen...

Jag vet inte vad jag ska tro. Efter första chocken lagt sig så är jag nu på väg att leta reda på bra kiropraktor/Equiterapeut. Vill ha någon annans utlåtande.

Men jag vet inte om jag griper febrilt efter halmstrån, eller hur det är.
Om det veterinären sa, att det var bäst att ta bort henne, eller om han hade fel.. jag vet inte. jag vet inte... Men nu ska jag leta kiropraktor...

Tråkigt, men tycker att vet. verkar lite snabb i utlåtande om h*n sa så, sned i korset och som din hästs sympton med tappar bak kan ju även "bara" va att den har problem med SI-leden. Leta upp någon utbildad ET som kan behandla SI-leden, det kan inte kiropraktorna, iaf inte dom där jag bor, dom behandlar bara ytligare.

dödsdomen.

"Köp ny, byt ut" var veterinärens kommentar.

Jag är helt förstörd.
Hon var sned över korset. Om jag förstod det rätt så trodde han att att hon hade artros i höftkulan. Eller spricka i höften. Bara att byta ut hästen...

Jag vet inte vad jag ska tro. Efter första chocken lagt sig så är jag nu på väg att leta reda på bra kiropraktor/Equiterapeut. Vill ha någon annans utlåtande.

Men jag vet inte om jag griper febrilt efter halmstrån, eller hur det är.
Om det veterinären sa, att det var bäst att ta bort henne, eller om han hade fel.. jag vet inte. jag vet inte... Men nu ska jag leta kiropraktor...

Varför skulle artrosen visa sig så pang bom?
Och döma ut utan att rtg om han misstänker fraktur? Konstigt konstigt.

Kommer inte ihåg om det var spricka i höften eller bäckenet, jag tror det var bäckenet, skrev fel i ovanstående inlägg.

Tråkigt, men tycker att vet. verkar lite snabb i utlåtande om h*n sa så, sned i korset och som din hästs sympton med tappar bak kan ju även "bara" va att den har problem med SI-leden. Leta upp någon utbildad ET som kan behandla SI-leden, det kan inte kiropraktorna, iaf inte dom där jag bor, dom behandlar bara ytligare.

Tack för lite ljusare synsätt. Behöver allt hopp jag kan få :cry:
Jag väntar nu på ett nummer till en kiropraktor. Vet inte om jag ska ringa honom först eller få tag på HL.

Varför skulle artrosen visa sig så pang bom?
Och döma ut utan att rtg om han misstänker fraktur? Konstigt konstigt.

Ja jag vet inte varför den skulle komma sådär bara.

Jag och min medhjälpare idag började diskutera själva klinikbesöket när vi åkte hem. Att det gick väldigt snabbt och han var inte så smidig i sina uttalanden. Lite "hasta-över" . Vet inte om det berodde på att det "bara" var en gammal travare. Vet att han behandlar många träning-tävling-travare också.
Men för mig är det inte "bara" en avdankad häst. vi har kämpat i så många år tillsammans och äntligen när det började gå bra så kommer det här.

Vad vill veterinären göra då? Tappar hästen bakdelen hela tiden? Har den ont?

Veterinären vill avliva.

Hon tappar bakdelen 1-2 ggr/ridtur.

Hon ser inte ut att ha ont. Men jag vet inte.

Tror hon var 2 grader halt också på ena bakbenet. ½ grad på andra vid böjning

inte konstigt om hon är halt om hon är elt sned i bäckenet och inte heller om hon har avlastningshälta på andra benet. Var satt hältan? Kotan? var hon halt fram också?

Jag hade själv provat följande: Först ET/kiropraktor - nån som är riktigt bra på si-leder (vet att det finns en i stockholmstrakten, han kommer till skåne regelbundet och jag har använt honom. Han fick rätt på min häst som 2 andra ET gåt bet på). Sen behandla ledinflammationerna.

Men också annan vetrinärklinik för second opinion och ev rtg och bedövning av det misstänkta skadeområdet.

inte konstigt om hon är halt om hon är elt sned i bäckenet och inte heller om hon har avlastningshälta på andra benet. Var satt hältan? Kotan? var hon halt fram också?

Jag hade själv provat följande: Först ET/kiropraktor - nån som är riktigt bra på si-leder (vet att det finns en i stockholmstrakten, han kommer till skåne regelbundet och jag har använt honom. Han fick rätt på min häst som 2 andra ET gåt bet på). Sen behandla ledinflammationerna.

Men också annan vetrinärklinik för second opinion och ev rtg och bedövning av det misstänkta skadeområdet.

Nu har jag fått tag på en ET som jobbar på klinik. (Sthlm området tror jag)
Så jag hoppas att han hittar felet och rättar till det.
Annars får jag ta mig en vända ner till Eskilstuna

Jag har fått många svar ang SI-leden, och det känns förhoppningsfullt eftersom det verkar kunna gå att behandla.

När/hur fick din häst symtomen?

oj de va ett tag sedan det hände... och det var inte under något specifikt tillfälle under ridpasset, men under ridning, både ute och inne, men ffa på banan.

kolla här för mer info

Tycker också uttalandet verkar "hastigt och lustigt"!! Och inga plåtar alls?
Nä, jag skulle också gått vidare, och inte köpt det där rakt av.

År 2003 fick jag ett liknande uttalande av en vet. " Jag tror hon har en skelettskada vid bäckenet, tyvärr kommer hon nog aldrig bli bra igen". Ingen röntgen där heller. Plåtar som togs på klinik senare visade noll nada ingenting. Men hon ömmade i området. Och tappade bakbenet. Behandlades med kortison/tuppkam, ingen förbättring alls. Fick tag i en av mina hemmaveterinärer då för första gången, han jobbar ju kiropraktoriskt. Han kom ut, konstaterade efter några minuter efter att ha sett henne lite i rörelse och klämt och känt lite - "Knas med si-leden!"
Han gjorde en övertänjning av leden.Klart!
EN behandling behövdes!

Nu har hon krångel igen som sagt, 6 år senare. Vet kommer på ett 3:e besök på onsdag så får vi se hur läget är. Hon ser dock ok ut i mina ögon. Men att det krävs fler behandlingar nu beror nog på att hon hade mkt annat i lås och muskelöm och dan i flera delar av kroppen!

Jag tycker du gör helt rätt som går vidare, hoppas det löser sig för er! Fortsätt gärna att uppdatera sen!:)

Veterinären vill avliva.

Hon tappar bakdelen 1-2 ggr/ridtur.

Hon ser inte ut att ha ont. Men jag vet inte.

Tror hon var 2 grader halt också på ena bakbenet. ½ grad på andra vid böjning

Alla hästar är väl ändå värda en noggrann undersökning och utredning innan man säger byt ut. Får en veterinär verkligen rekommendera avlivning på så lösa grunder?

Jag fick ju avliva min häst men jag hade kämpat tillsammans med veterinärer i 14 månader. När hästen till slut blev utdömd var han tregradigt halt på bägge bak trots upprepad behandling + att han sista tiden hade förändrats till det sämre angående humöret. Från att ha varit en ganska harmonisk och glad häst blev han surare och surare.

Absolut ska du vända dig till en annan klinik, jag förstår inte hur en veterinär kan misstänka en spricka och inte ta en röntgen bild. Eller togs det någon röntgen bild?

Tack :)
jag har varit inne på den hemsidan många gånger.

Ifall ET som kommer nästa vecka inte kan fixa min flicka så kommer jag kontakta honom.

Nu när jag tänker efter så var hon halt långt upp. Men jag var rätt förstörd just där och då så jag kommer inte ihåg ordagrant vad han sade

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka