tappade muskler?

Madde_padde

Trådstartare
vad beror de på?
Min kille börjar bli riktigt riktigt benig över rumpan! Musklerna är borta förstår de inte bor på 4de våningen utan hiss och går i skogen, backtränar ja allt! förstår inte att musklerna kan försvinnna?

Varför? Han börjar även bli stel i bakbenen och stundtals har han ont och då i samband med att han ska ställa sig upp osv.
Nån som har ideer?

Och ja vi ska till vetrinären men inte förren nästa vecka!

Sv: tappade muskler?

Låter inte riktigt bra.. Tyvärr kan jag inte ge något svar, men bra att ni har tid till veterinären! hoppas det löser sig!

Min förra hund tappade muskulaturen i bakkärran varefter hon blev sämre i sina höfter (och armbågar).

Är din hund stel pga artros kan simning göra underverk, liksom glucosamin+fiskolja. Se till att få hunden röntgad när du är hos vet.

men vart simmar man med dom?!
och om de är artros blir det bättre hur se framtiden ut isåfall?

tror han har mer ont än jag vill känna av, skäller på bilar, folk/barn som kommer springande bakifrån osv.... väldigt skällig är han oxå! vetrinären trodde de berode på löptikar så har fått en kemisk kastrering för ca 2 veckor sen! men han skäller och är fortfrnade mer orolig å rörig än innan ute!

Artros är vanligt på äldre hundar. Är han röntgad någon gång?

Det blir inte bättre utan bara sämre. Man kan operera, men det är egentligen inte försvarbart på en gammal hund och beror artrosen på ledfel så kommer den tillbaka. Det man kan göra är att börja medicinera hunden med exempelvis Rimadyl. Det är smärtstillande och antiinflammatoriskt. Rottweilerhanen jag hade har precis börjat äta det och han är både piggare och gladare. Hunden blir dock inte frisk av det utan man köper bara extra tid.

Ta hunden till en veterinär som får känna igenom den och skriva ut lämplig medicin.

men vart simmar man med dom?!
och om de är artros blir det bättre hur se framtiden ut isåfall?

tror han har mer ont än jag vill känna av, skäller på bilar, folk/barn som kommer springande bakifrån osv.... väldigt skällig är han oxå! vetrinären trodde de berode på löptikar så har fått en kemisk kastrering för ca 2 veckor sen! men han skäller och är fortfrnade mer orolig å rörig än innan ute!

Det finns hundsim, flera i Stockholm, Västerås, Uppsala. Jag vet inte vad som finns i dina trakter dock.

En hund, eller ett djur, som får ont successivt höjer ofta sin egen smärttröskel varteftersom tiden går. Det som fått honom att skrika högt för fem år sedan kanske får honom att pipa idag.

Här får du och veterinären gå in och avgöra hur långt det ska gå. Smärtlindrande och inflammationshämmande kan köpa dig mera tid, men helt frisk blir han inte. Trist men sant. Om det nu är artros, förslitningar, höfterna - ålderdomsstelhet.

tack för svaren bägge två!
han är inte röntgad blandannat de ja vill dom gör nu!

är dock väldigt imot medicinering på hund, klart ha ska få smärtstillande de vill jag ha å ge honom oavsett va de är!
han är dock värdens snällaste hund och visar väldigt sällan att han har ont om jag först inte frågar ordentlige... tror inte han skulle visa de tex när vi ska ut då härdar han hellre ut...

Bröt ett ben i tassen för ett par år sedan, och de fick ja röra och pilla på hur mycke som hellst trots att de måste gjort helt sjukt ont. Vänder bort huvudet å gnäller lite på sin höjd.

är dock väldigt imot medicinering på hund, klart ha ska få smärtstillande de vill jag ha å ge honom oavsett va de är!
han är dock värdens snällaste hund och visar väldigt sällan att han har ont om jag först inte frågar ordentlige... tror inte han skulle visa de tex när vi ska ut då härdar han hellre ut...

Man kan ju ge smärtstillande under en period iaf om man vill, för att t.ex få en sista trevlig sommar tillsammans. Värmen och mycket bad kan få hunden lite piggare, men sen kommer ju den kalla vintern igen.

Så upptäckte vi min hunds artros. Jag hade kollat upp det och vid ev konstaterande börjat simma med hunden (kanon).

Man kan ju ge smärtstillande under en period iaf om man vill, för att t.ex få en sista trevlig sommar tillsammans. Värmen och mycket bad kan få hunden lite piggare, men sen kommer ju den kalla vintern igen.

jo men precis de va så jag nog oxå hade tänkte isåfall....förbereder mig för de värsta inför vetrinärbesöket!

aha jasså!
men va kostar det?! har väldiga problem med att hålla vikten på han nu och han måste ham at med extra fett i... äter för närmare 600 i månaden idag och vet inte hur mycke mer jag har råd att öka på?!

Jag är inte heller så pigg på att sätta en hund på smärtstillande, men alternativet är avlivning. Man kan inte låta en hund gå runt och ha ont. Inte heller är det ett bra hundliv att hålla dem i stillhet för att undvika smärta.

Visst kostar det med tillskott och medicin, men man får ta sig råd helt enkelt. Nu är den här typen av medicin ganska billig. Rimadylen går på ca 600 kr i månaden, men Alganex fungerar lika bra och den kostar ca 400 spänn för fem månader.

Håller med om att simning kan göra underverk.

Jag jobbar med rehab för hund och just simning och ser förbättringar dagligen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 269
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 085
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka