feel

Trådstartare
Ska på middag, lite typ av knytkalas, med temat tapas! Alla ska göra tre tapasrätter var. Jag som aldrig har ätit tapas i hela mitt liv började googla och hittade såklart mängder av tapasvarianter.

Men tänkte att jag rådfrågar er, här verkar finnas många matintresserade :bow: Ska jag göra tre rätter som typ hör ihop? Eller kan jag sprida det hur som helst? Och sen får ni gärna komma med tapastips :)

Baconlindade dadlar, fyllda champinjoner alternativt vitlöksfrästa champinjoner, lufttorkad skinka och melon på tandpetare.

Jag skulle också ha gjort tre som jag tyckte verkade goda, oavsett om de hänger ihop eller inte. Jag fattar inte ens riktigt vad "hänger ihop" betyder i sammanhanget. (Sen skulle jag nog ha undvikit att göra med kött, för det brukar enligt min mening alltid bli för mycket kött i alla sammanhang ändå.)

Ska på middag, lite typ av knytkalas, med temat tapas! Alla ska göra tre tapasrätter var. Jag som aldrig har ätit tapas i hela mitt liv började googla och hittade såklart mängder av tapasvarianter.

Men tänkte att jag rådfrågar er, här verkar finnas många matintresserade :bow: Ska jag göra tre rätter som typ hör ihop? Eller kan jag sprida det hur som helst? Och sen får ni gärna komma med tapastips :)

Risken är att alla tar med sig salta och feta saker, typ plockmat, vilket kan bli lite mastigt. Så jag skulle göra något potatisbaserat att balansera med: potatispizza, kanarisk potatis med mojo rojo, eller tortilla. Tortilla är ju det mest spanska, men det beror på hur noga det är med att det ska vara spanska tapas.

Och sen typ oliver och salami eller nåt annat lättfixat till.

Svarar som @Mabuse ; jag hade utan tvekan tagit med tortilla (española) på tandpetare, oliver och så lite salami eller liknande.

Jag ska nu vara en riktig partypooper och tänker säga att tapas är nog det mest missförstådda matbegreppet som finns. Tapas är små snabba tugg en köper från tapasbarer som ofta inte ens har sittplatser, en står och äter det som oftast, möjligtvis kan det finnas ett eller tre bord utanför på vältrafikerad gata.
I 'mitt' spanien, är ett par kapris, en bit ost, ett par oliver och kanske någon skiva salami eller skinka till ett litet glas vin typ något en äter och dricker när en är på språng. Det är ingen middag.

Det TS ska på är alltså ett smörgåsbord som består av tapasinspirerad mat. Då säger jag som niphredil och mabuse: Tortilla (se videon nedan). eller en örtig frittata som kan vara gjord på maccaroner, örter, kött, vad man har hemma helt enkelt. Annat gottgott är Pimientos de padron (stekta små gröna paprikor, och en god kittost, typ getost om en är dragen åt det hållet, en bit skuren salami. Det ska vara enkelt och gott.

I 'mitt' spanien, är ett par kapris, en bit ost, ett par oliver och kanske någon skiva salami eller skinka till ett litet glas vin typ något en äter och dricker när en är på språng. Det är ingen middag.
Kan även vara tortilla på tandpetare, oliver, lite korv på tandpetare etc :).

Och ja, det där är ju den ursprungliga tapas-varianten. Även om jag nog inte håller med om "på språng" direkt (men kanske beror på att jag missförstår vad du menar med det? om du menar det som motsats till middag-man-sitter-ner-och-äter så ja!). Tapas är ju tilltugg till en öl eller vin. Går jag ut och tar ett glas med vänner så får vi alltid tapas till, vanligtvis oliver, chips eller en liten bit tortilla.

Kan även vara tortilla på tandpetare, oliver, lite korv på tandpetare etc :).

Och ja, det där är ju den ursprungliga tapas-varianten. Även om jag nog inte håller med om "på språng" direkt (men kanske beror på att jag missförstår vad du menar med det? om du menar det som motsats till middag-man-sitter-ner-och-äter så ja!). Tapas är ju tilltugg till en öl eller vin. Går jag ut och tar ett glas med vänner så får vi alltid tapas till, vanligtvis oliver, chips eller en liten bit tortilla.
Ja, jag tror vi menar samma. Det är ingen middag. Tiiiiiiill-tugg är nog nyckelordet.

Ja, jag tror vi menar samma. Det är ingen middag. Tiiiiiiill-tugg är nog nyckelordet.
Mina spanska släktingar serverar vad de kallar tapas i stora mängder och många sorter så att middag/huvudrätt blir överflödigt.

Sen får man det ju också som tilltugg, men i ts fall verkar det ju vara en måltid man är ute efter om alla har med sig tre sorter var.

Mina spanska släktingar serverar vad de kallar tapas i stora mängder och många sorter så att middag/huvudrätt blir överflödigt.
Vad lustigt! Nu äts det ju fantastiska mängder hos varenda spanjor jag känner :D men jag vet absolut ingen som skulle äta vad vi kallar för tapas till middag. Inte heller vad de kallar tapas, eftersom det ju vanligtvis faktiskt är nåt väldigt litet att snacksa på till en drink bara, hemma som ute.

Lustigt hur olika det ser ut i olika delar av Spanien :).

Vad lustigt! Nu äts det ju fantastiska mängder hos varenda spanjor jag känner :D men jag vet absolut ingen som skulle äta vad vi kallar för tapas till middag. Inte heller vad de kallar tapas, eftersom det ju vanligtvis faktiskt är nåt väldigt litet att snacksa på till en drink bara, hemma som ute.

Lustigt hur olika det ser ut i olika delar av Spanien :).
Eller olika familjer. Har fått det i samma familjekrets i Madrid och Barcelona. Om det KALLATS middag minns jag inte, men det har varit på kvällen och i mängder som omöjliggjort ytterligare måltid den dagen.

Jag är helt med på det där med något litet, men jag möter båda varianter. Få smårätter eller många, typ. Känns inte konstigare för svenska mig än att tex sallad kan vara både något litet och en hel måltid.

Ja, jag kan med dåligt samvete säga att det hänt mer än en gång att jag ätit mig mätt på tex en chipspåse när planen varit senare middag som alltså inhiberats. Men jag skulle nog inte kalla chips för maträtt ändå, även om chipsälskaren kanske skulle vilja uttrycka sig så. :D
I det fallet skulle jag snarare säga att jag bytte ut middagen mot en påse chips. Det ger ett åtminstone aningens mindre förfallet intryck än att säga att man ätit chips till middag.

Partner säger förresten att det där med tapas i hans familj har att göra med att det är på området tapas som det händer trevliga saker med de kulinariska trenderna i Spanien. Det kan man garanterat tycka olika om, men det förklarar varför de hanterar det där med tapas som de gör. (Jag har ätit den enklaste/tyngsta/mest bondska maten i Spanien också, och om det är den man tänker sig är alternativet till att kalla allting man tycker om för tapas, så förstår jag deras inställning.)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 685
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar