Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5
Jodå ska ta det försiktigt det är därför det blir dressyr
Hmm, jag har varit med om både det ena och det andra på "dressyr". Ibland har man inte samma upfattning som hästen vad som är dressyr.
På tävling har jag sett ekipage gå omkull över staketet, hoppa ut över staketet mm.
Men visst, allt är relativt. Det är ju oftast försiktigare att rida dressyr än terrängritt
Ni som tvättar snoppen på era vallacker/hingst, behöver man verkligen det? Jag har alltid hört att man inte ska vara där och pilla, att det sköter sig självt. Har alltid haft ston tidigare...
Googlade på tvätta, och hittade två svar som jag tyckte var vettiga
Veterinär 1: Många hingstar och valacker får ganska mycket smegma, eller "gegga" som du säger i skapet. Det är naturligt och normalt sett inget att oroa sig för. Om hästen får mycket smegma kan man tvätta då och då, med en mild t¨vål som tex Lactacyd och skölja noga efteråt. Tvätta inte mer än max varannan vecka (helst mer sällan) eftersom du då förstör hästens eget fösvar mot infektioner. Smegma är cancerframkallande och därför bör man använda handskar när man tvättar. Det är också orsaken till att man bör tvätta då och då om det blir rikligt. Om skapet luktar illa eller geggan blir varig eller blodig bör veterinär tillkallas så penis kan undersökas.
Vet 2: Att hingstar och valacker får smuts i skapet är helt normalt. Det består av döda celler, smuts utifrån och säkert till stor del urin. Denna smuts brukar i normalfallet inte ställa till med några större problem för hästen och man ska därför inte hålla på och tvätta skapet allt för ofta. Hästen har nämligen alltid en helt normal bakterieflora på huden och därmed också i skapet och risken när man tvättar hästen där är att man stör den normala floran och kanske får en infektion dvs man ställer till med ett problem som inte var ett problem från början.
Det händer dock ibland att det bildas som hårda nästan stenliknande klumpar av "kletet" och dessa kan göra hästen irriterad och det kan till och med göra det svårt för hästen att kissa. I det fallet bör man givetvis göra rent skapet och ta bort stenarna.
Det finns även en del virusinfektion som kan drabba hästens penis och skap som eventuellt skulle kunna göra att hästen får mer bekymmer och även behöva veterinärvård.
Om du upplever att din häst är besvärad av sin smuts i skapet så tycker jag att du ska låta en veterinär undersöka den. I annat fall ska du kanske bara låta det vara i fred under en tid och så vad som händer.