Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5
Så var jag då hemma igen! Efter mycket stök o bök! Hästen blev bara sämre o sämre,kunde knappt gå tillsist,mkt smärtpåverkad. Min vet kom,kände rektalt,klämde på mage o här o där,ingen reaktion mer än att han vände huvudet o grinade lite,lyssnade på hjärta mm men kunde inte hitta något fel.....konstaterade att det inte var varken kolik,fång eller korsförlamning o allt annat vi kunde hitta på,men att hästen helt klart var smärtpåverkad! Så vet tyckte att han skulle in på djursjukhuset för att kunna sätta en kateter eller undersöka urinblåsan/snoppen närmare.
Bara å lasta.....å vad snäll pålle var idag! Klev på ganska omgående för färd till sjukhuset. Väl framme kliver han av,knallar på lätta fjät(!) in i stallarna,springer fram i stallgången o går bärsärk i boxen!! Ställer sej sen o pinkar!! Ok,inte så mkt som han brukar,men ändå!
Vet tittar o konstaterar att"den där verkar ju frisk!" In i undersökningsspiltan o urinblåsan konstateras tom......
Sätter en kanyl i halsen,tar tre blodprov,lyssnar på hjärta osv.
Ifrågasätter om inte jag är riktigt klok som kommer med denna häst.....på jourtid dessutom.....Visst,jag har inget annat att lägga mina pengar på,svarar jag,ngt förbannad.
Han blir iallafall kvar tills imorgon. De kommer att observera honom under natten o ta diverse prover imorgon,bla njurprover.
Så där är vi nu! Bara att avvakta!
Ut o fodra resten av gänget!!