TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Tack alla för pepp. Vi får se, det är ju ett tag till så kanske jag ändrar mej.

Yrrol69: Vad duktig du är som gjort allt så tidigt. En annan har bara hunnit göra frukost till små och sitter med kaffet.
Jo, jag släpade fram stegen till sotaren som kommer runt 10. fullt med snö som rasat ner från taket, så får se om han vågar gå upp på den :crazy:

Hästarna åkte ut kl 5 med sambon.

Jo, vi ska på tantcamp till Kat, och hjälpa henne med allt möjligt hemma, och ett och annat skratt hinns nog med :)

Här är -2 och sol! Börjar bli riktigt halt runt hagar, så sambon ska köpa broddar, då är man väl ändå en riktig tant! :laugh:

Sådär! Gått av min sjunde natt av åtta,inatt får jag sova:laugh:
Tänkt dock ta mej en liten tupplur nu,har problem att hålla ögonen öppna....

Lobell,jag brukar säga att jag kan inte rida men jag är inihe-te bra på att åka häst! Å det brukar räcka långt,sitter jag på o hästen följer de andra,och det brukar de ju göra, så är det ju bara att åka med!
Så är du sugen på Skagern rundan så är det ju bara att haka på!
Tror inte att nån här skulle skratta åt dej eller bli arg o sur,tvärtom, jag tror du skulle få massor med pepp och och komma hem full av självförtroende!!

Har haft sovmorgon men nu har jag eldat upp värme i huset,hämtat tidning och flyttat hästarna till annan hage.Tyvärr är gårdagens fina väder bokstavligen som bortblåst:(!Kring nollan,mulet och frisk sydvästlig vind.

Kom att tänka på en del mindre roliga upplevelser på ute ritter ihop med andra.En i slutet på nittiotalet när jag var tillsammans med en man som hade börjat rida som vuxen,han hade hållt på några år.Jag hade inte ridit på 10 år.Tillsammans med en kompis till honom som aldrig hade ridit åkte vi till en dam som hyrde ut hästar timvis.Jag var nervös innan,trodde hon ville ha lite ridprov för att se att vi klarade hästen men det var aldrig tal om något sånt(tyvärr:mad:).Vi red några kilometer,allt gick bra tills vi vände hemåt.Den ovane klarade inte att hålla sin häst som ökade farten hela tiden,min boyfriend följde efter och kvar blev jag som hade fullt upp att hålla min häst lugn.Det blev ju längre och längre avstånd mellan oss och värre att få henne att inte sticka.Dom andra två gick i okontrollerad galopp i tvära kurvor hem till gården,tur det inte kom trafik.När jag väl kom tillbaka möts jag av två flinande karlar som tyckte"det här var ju kul!":devil::devil:.

På senare år har jag varit med om att ryttare längst fram vänder sig om och skriker "ska vi galoppera?"och sedan drar iväg utan tanke på om alla vill samma sak.Har som tur är haft min kompis med som p.g.a sin heta arab inte vill släppa på för fullt utan gjort sällskap med mig.

Jag har i mig sen ridskolan på 70-talet att man rider i minst erfaren ryttares/hästs tempo,håller avstånd och skickar meddelanden bakåt och framåt.Fungerade bra då och borde göra det nu med.

Hahaha Cho, jag är oxå jätteduktig på att åka häst :rofl:.

Här bara vräker sej solen på himlen, synd att det blåser annars hade det varit en alla tiders härlig dag men i bland får man va glad för det lilla och det hade ju faktiskt kunnat regna :D

Blir lite småpill med flickorna i dag för Madde jobbar em så det blir ingen promenad men i morron är det tänkt att vi ska ut på tur!

En tjej jag känner har skaffat sej ett jättefint tinkersto som "bara gått på lösdrift och inte blivit hanterad alls och knappt sett folk" och jag blir så förvånad när jag hör sånt! Man släpper väl inte sina kusar på lösdrift för att slippa jobbet med dom?! Eller gör man det?

Jag är nere vid hästarna flera gånger om dan och pysslar och pillar, och är inte jag där så är gubben eller dottern där och tittar till dom och pratar en stund och klappar om dom. Det kanske är vi som är annorlunda.

Senast ändrad:

Åh fy då, det lät inte som nån kul ridtur alls det där :eek: Nej tacka vet jag "tantåkning" det är grejer det :D

Är dte hästarna som ska ha brodden så är det okej men är det du och sambon som ska ha detär det tantvarning :angel::rofl:

Ja, varför galopperade inte du då, fegis! ;)

Brimmis: Ja, det är jag som ska ha brodd :)
Nu är det nästan hästarna som håller upp en när man går ut i hagen.
Vi går runt stallet på baksidan och där har det ramlat ner snö från taket som lagt sig som en isbana nu.

KL
Min veterinär har kommit till rätta så nu är hästarna vaccinerade, besiktigade och körklara för säsongen:D

Hej alla! Hoppas ni har det bra med hästar o hundar, gubbar och ungar där ute!

Här får vi mer snö, jippie...eller inte:grin:

Idag ska jag rida lektion, men på lånehäst. En kompis är sjuk så jag hoppar in på hennes plats eftersom min egen lille pålle bara skrittas just nu. Måste ju hålla igång mig själv lite:) Så håll tummarna, jag har aldrig ridit där tidigare, och aldrig sett hästen:crazy:

Men (Lobell,) jag kör med mitt talesätt som jag läste i en krönika för många år sen - Vad är det värsta som kan hända?

Ok, jag kan vara dålig, jag kan ramla av, jag kan...men inget av det är ju egentligen speciellt farligt. Det kan vara pinsamt, men det dör man inte av...

Rapporterar i kväll!

KL

Redan förra veckan skulle de komma och ta skogen vid hagarna men dök aldrig upp. I dag kom de äntligen. Så nu har vi bara paddocken att ha hästarna i. Så de får gå ut i shift två och två. Först ut var Kelly och Cool.

När jag kom till stallet såg jag direkt att nått inte var som det skulle med Kelly. Hon halvsprang stressat fram och tillbaka längs staketet. När jag kom närmare såg jag att hon var dysvett. Inte torr någon stanns.

Sen såg jag...Undertråden var borta! Ganska lätt att räkna ut vad som hänt. Kelly brukar vilja gå in om hon blir stressad vilket hon tydligen blivit av skogsmaskinerna. När hon vill in så står hon vid grinden och vevar med frambenen. Antagligen har hon fått benet över tråden och fått sig ett :devil: kyss för vi har stark ström i trådarna. Och hon som är så fruktansvärt trådrädd annars :cry: Efter den kyssen har hon fullständigt brytit ihop.

Jag fick ta in henne, lägga på fleectäcke och muta med lusernhack, morötter och hö. Men hon var fortfarande så uppjagad att inte ens hacket dög. Hon fick stå inne resten av dagen och varva ner.

För övrigt så var jag och besiktade min hemska bil. Helt otroligt nog gick den igenom. Men det var många "men" från besiktningsgubbens håll. I morgon hade det blivit körförbud så det var i grevens tid.

Peter åkte till Hisingen för att köpa den bil vi ringde på i fredags men som de inte kunde visa oss i helgen. När han kör in på bilfirman möter han bilen på väg ut :eek: Provrunda med en köpare. :mad: Nu sitter jag här och väntar på att han ska ringa och säga att f-nskapet köpte bilen. Jag ger snart upp det här med bilar. Eller så köper jag en gammal Lada eller liknande som ingen annan vill ha.

SÅÅÅLD :mad:

voffie, that sucks.. big time.. du skall tydligen kora passat ett tag till.. en dag kommer din prins...errr din volvo..

kvall pa torpet och been shitty dag. sa jag "firar" med ett glas vitt vin. Var ungefar ett glas kvar i flaskan som statt oppen sedan tidig august. lol. yep sa mkt vin dricker jag... Enda bra ar att mirri verkar som han trivs i sitt nya stall bredvid madeira.. och fanta gick forstas rakt in och mumsade ivag i sitt nya stall.. tanken ar att fanta som ar van vid att sta ensam kan bo i ladan nar jag ar ivag med valdemar.. mirri ar inte sa van vid det har med ensamhet annu.. men de far val lara sig..

skulle rida tankte jag men det ar glashalt i backen, varre idag an igar.. och da alla ar barfota ville jag inte ta risken med brutna ben. ringde herrgarn och de skall komma och lagga pa grus i morgon.. kanske.. min gardsplan borjar bli lite slick ocksa. det har varit runt nollan hela dagen, ar det var pa vag tro?? ja far val se om mina snodroppar tittar upp snart.. om fanta inte har atit dem...

aven om det var en shitty dag sa kanner jag mig tacksam for mina pallar.. var dar ute och pillade lite med rabarberna och det blev bara varmt i hjarteroten.. precis som det skall kannas..

Vilken otur du har med att köpa bil! Men din rätta bil kommer nog snart ska du se :laugh:

Peppning till alla som behöver det :bump::banana::bump: Bara att ta för sig.

Jag kom nyss in från stallet efter att bäddat ner pållarna och läst en saga för dom :D
Har varit uppe på löpbandet i kväll igen då jag ger mig tusan på att jag ska komma i form igen och kunna åka häst. Har även börjat att tänka på att inte äta godis :cry:

Ska nu ta min bok och lägga mig i soffan och läsa lite.
Ha en bra kväll tanter och gubbe.

Hav förtröstan, alla tanter!

Nu har jag varit och ridit lektion på naturbruksgymnasiet utanför stan. En dressyrtränare som har lektioner, och man lånar skolhästarna. Det gick väl hyfsat, hästen var helt ok (fast jag saknade så klart min egen pärla) och vet ni - i gruppen rider en dam som är 79 !!! år.

Hon hängde med hela timmen, fanns vissa som var helt klart rödare i ansiktet, inga namn:angel: men hon hade en väldigt storgalopperad häst, så hon var tvungen att stå upp i lätt sits ibland för hon blev lite trött i ryggen:crazy:

Om jag fortfarande rider när jag är 79 kommer jag att vara jä...igt glad om jag hänger med på en timmes dressyrpass med bara "lite ont i ryggen":)

Annars har pålle varit ute på skrittrunda med dottern idag, spänd som en fiolsträng, men höll sig i skinnet:D

Voff, pussa Kelly lite extra, stackarn.

Mycket imponerande!! Tänk om man var så pass vid 79 års ålder,är ju inte ens så vital nu :eek:

Kanske mina jobbnätter tagit ut sin rätt? Tror jag går o lägger mej..:angel:

Va häftigt! Så vill jag oxå göra när jag är 79 år, jag vill :bump:

Kl mej själv!

Jaha, sicket skitväder! Regnar och +2,5. Hur kul är det på en skala? Det är ju för bövelen vinter :mad: Jag hatar när det är så här :devil:

I kväll ska jag iaf i väg på Zumba och det ska bli såååå kul :bump: Det kommer säkerligen bli en hel del gapskratt och tydligen en massa pust o stånk o svett o flås men det är väl det som är meningen :angel:

Förresten brudar och broder så tror jag vi har slagit rekord! Så här lite tror jag inte vi har skrivit under ett dygn, iaf inte på dom senaste trådarna :D

Tror att det har varit lite januari-trötthet. Men nu vänder vi blad och går in i februari. Kort, och det blir ljusare för varje dag:)

Här är regn och blåst idag :( så dendär ridturen jag sett fram emot ställs nog in. Sen har jag ont i huvudet också för tredje dagen. Bläää....

Nu har isgatan slagit alla rekord. Det var näst intill en omöjlighet att hålla sig på benen ut till bilen idag. Filip gick omkull direkt rakt i en vattenpöl på isen.

Är inte ett dugg stallsugen idag i det här vädret. Återstår att se hur dagen utvecklas..........

På onsdag börjar jag och min springare på dressyrlektioner! Det blir både pinsamt och intressant. Jag har haft (o)turen att ha en lite för lätt häst innan som jag enbart åkt på så ridkunskaperna är lika med noll. Det här med att samordna hjälperna fungerar inte i min hjärna riktigt, inner och yttertygel och skänkel mm. Undrar vad ridläraren kommer att tycka om att försöka lära nåt åt en gammal lätt överviktig stel o trög tant på övervuxen lat treväxlad islänning? Ja, ni ser, det typiska kvinnliga dåliga självförtroendet! Jag kanske ska istället säga att ridläraren får den stora förmånen och äran att lära ut sina kunskaper till en mogen kvinna i sin bästa ålder och hennes vackra och ståtliga fuxiga springare av mindre modell. Vi kvinnor måste verkligen jobba med vårat usla självförtroende både i ridningen och i allt annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 474
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar