TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

testa de här för att bli varm....:laugh:

vispa 2 ägggulor ihop med lagom med socker poröst tils de är nästan vitt.

koka upp vatten

ta ett groggglas slå i äggsmeten+ 2-4 cl sprit , slå på hett vatten till topen på glaset

drick de varmt....:laugh:

blir du inte varm inombords då..tja då har du förmodligen dött :D

Haffar också sista knappen...

Hemkommen efter en heldags jobb och dyker på datorn ;) Varit ordentlig och hälsat på familjen först. hihi

Här händer både roligt och tråkigt i tråden! Tänker på er som har det tungt...

Någon, minns ej vem, undrade om vi ska begrava hamstern hemma. Med hund hemma så vill jag inte det. Tänk om han gräver upp våra smdjur! Våra kaniner och hamstern vilar nu i veterinärklininkens minneslund. Smidigt men tyvärr kostar det ju! Men så är det...

Skulle vilja ha mjukare vägar nu så man kunde njuta av en skogstur på pållan. Men det är väl lika bra att ställa in sig på detta hårda isiga ett tag till! Svårt att hålla igång pållan utan att det blir enformigt att åka till ridhuset. Det är ju lika för alla =) som tur är ;)

Ska bli skönt med en ledig dag i mån. Börjar med sovmorgon =)

Tycker "syrran" hade ett härligt förslag på avkoppling =) Jag ser det framför mig. Borde man ta efter oftare.

Jo då, jag skiter fullständigt i vad andra tycker om mitt sätt att ha häst så länge hästarna mår bra och jag tycker det är kul så kör jag på mitt sätt.

Det finns faktiskt några till här i byarna som oxå har lösdrift med begränsad fri tillgång och barfota hästar och som dessutom gillar Nh-stuket så jag är inte alldeles ensam i mitt tänk och innan jag tog hem flickorna så stog ju faktiskt båda i stall men dom har inte varit skodda och så ska det förbli så länge det funkar bra. Men blir det problem så är det helt okej att sätta på skor.

Det ena utesluter ju inte det andra och så länge man trivs och är bekväm i det man gör är det bara att gasa och köra :D

Men varför ska du spä ut det goda med vatten för :eek: De kan aldrig va bra!

varför går de inte o rida ute förstår jah inte:laugh: brodd 4 i alla hovar + snösulor .

rider i skogen 2 tim varje dag nästan var på sjön häromdagen o red på blankisen , härlig gallop .

så rid ut du:laugh:

Jo då jag har snösulor och brodd ja med =) Har tyvärr inte de bästa skogsmöjligheterna vid mitt stall. En ikke plogad vandringsled som har mycke skarsnö nu att hållas på.
När det var som mest snö fick pållan snällt ridas hemmavid, hon är överrörlig och lyfter aldeles för mycket på bakbenen så patella uphakningen kommer som ett brev på posten. Så vi har väl fegat lite ;)
Rida på sjöisen! Toker hua. Jag e nog feg =P

aha patella då förstår jag:) men med en frisk häst är en snöpuls rena styrketräningen :laugh:

is är skitbra o galloppa på de sviktar bra o brodden fäster utmärkt , lika bra fäste som på sommaren .

testa du :laugh:

Haha vilken tur jag inte har någon is att testa på ;) slipper jag bli fegisen =)

Men håll med om att vår vägarna lockar ;)

Trötter efter dagen, så godnatt gott folk =)

förr körde man ju istrav tävlingar i stockholm bla....:laugh: så skyll inte på att de är is på vägarna ....:laugh:

helt ärligt föredrar jag nog vintern med snö ....finns de något bättre än en vit skog och en full galopp i snön ...de är lycka de du:laugh:

faktiskt är de så att jag tar min smemster på vintern och ställer av hästarna i 3 månader på sommaren o jobbar som en tok då...:laugh:

hästarna är piggare på vinern o ingen hetta o insekter o motorcyklar :laugh:

men är man lite kufisk så är man :laugh:

jag håller med om att det är härligt att galoppera i snön =) men det med isar håller jag mig i från. Kan ju bero på att jag inte gillar att vara på havet ens på sommaren =P
Vintersemester... Njae jag föredrar sommar och sol =)
Tur smaken är som baken =D

Nu blir det natter här =) hörs imån =)

Hugger en knapp.....

Godkväll alla!
Både bra o dåligt idag.....
Jodå,Karindk har varit här idag oxå o kommer i morg. Idag har hon o sonen bakat chokladkladdkaka,mums!Å så har de gått promenad i solen.
Detta blir nog bra,nu får vi leta boställe med plats för hästar o åsnor!

Det dåliga är att förkylningen,med feber o allt sitter som smäck!:mad:

Mitt huvud är inte riktigt som det ska :angel: så jag minns banne mej inte vad jag nyss läst......

Det där med olika inriktningar,jag blir så förb.. när ngn förkastar ngt som personen oftast inte ens provat eller vet ngt om! Vad vi än sysslar med,Nh,AR,hoppning,dressyr,what ever så är det ju ändå kärleken till hästen som driver oss alla.Vi har ju intresset för hästen gemensamt,det tycker jag räcker!

McMarco; Beklagar,vad fint av dej att klara av och att vilja göra "farfar" fin!

Nu kallar sängen,imorg jobbar jag natt och 7 nätter framöver.....onsd ledig!!!

mitt i natten pa torpet.. jag som trodde herr blunder kom for att stanna hela natten. det gjorde han inte. sa forstas, jag har inget liv, endast tantgubbtraden, har ar jag..

cho, din granne med verksamhet/ridhus pa gang, har ingen liten stuga av sort och sa kan asnor och hastar bo dar? och karindk?? vad skont att det fungerar, ett mindre problem for dig. sorry om nosen och huvet dock, det skall nog ga over snart.. folj herr gubbes rad om uppvarming, det fungerar pa nosar ocksa..
tant brimmis, haller med. om nagot fungerar varfor inte, sen kan man kalla det vad man vill..

Jo tack rida pa isen ar great, dock ar jag feg jag med.. Fick just hora sjon "hemmavid", har en meter tjock is over hela sjon.. Nar jag var liten sa akte vi slade over sjon till kyrkan pa sondag morgon.. En genvag pa 3 km.. vilket var langt pa den tiden.. Pappa berattade att de aven hade gjort det nar han var liten, 1700 talet ni vet.. lol.. Julottans morgon hade de race over sjon om det var fruset..
Tant Macaroni, igen my regrets, men inget mer lidande for farfar nu. Det ar alltid hart nar ngn man tycker om gar vidare, men som gubbe sa, sant ar livet, man fods man lever och man dor.. Och kanske han ar ute och dansar rumba med Voffies mamma, vem vet,
Ponny petra, minneslund hos veterinaren ar en smart ide. Jag visste inte ens de hade ngt sadant. Och jag kan forsta med vovve i huset att uppgravning kan ske..

\nu skall jag se min lopplada igen..

Rundbalsnät??

Nu har jag hängt med dåligt här, men vad är det för ett hönät du har till dina rundbalar? Lägger du det över rundbalen i hagen?

Senast ändrad:

Tack för förslaget :laugh:
Får prova det nästa gång, var helt slut i går kväll och gick och lade mig strax före 22.00 :D
Sov till 06.00, då är man trött. Hoppas att jag är pigg idag nu när jag sovit så många timmar.

Det var tomt idag då jag tog ut hästarna :( Och i dag åker grannens shettis hem då blir det bara två kvar. Fast det kan nog vara bra för ekonomin att inte ha mera hästar.

Idag är det -4 grader och jag har ingen aning om ifall det blir fint väder eller mulet, svårt att se i mörkret.

Tänk vad bra den här tråden är! Goda nyheter för både dig Cho3 och för Karindk :)

När vi bodde i grannbyn hade vi huset precis vid sjökanten och på vintrarna så plogades det upp en travbana alldeles utanför oss och en helg på vårkanten kom rommetravet dit och hade travtävlingar med allt vad det innebar. Skitkul att sitta på ballkongen och titta på trav :D

En tjej som har ponnyridskola en bit härifrån har alla sina hästar barfota och dom rider i alla väder och i alla gångarter, det är endast om det är vatten på blankis som ställer till problem. Och ridskolan har inget ridhus utan där rider dom ute i alla väder. Så man ska nog inte vara så rädd för att rida på vinterväglag allra helst inte om man har broddat då är det ju som att köra bil med dubbdäck :D

Jag håller ta mej tusan med dej, vintern är bäst! En skogstur en gnistrande stjärnklar kväll slår det mesta. Likaså en tur en solig vinterdag! När det är sommar är ju hästarna alldeles slöa för att det är för varmt och dom är stingsliga för att det är broms och annan skit runt i kring dom. Nej tacka vet jag vintern :D

Jajjemen, hönätet och vattentunnan är dom bästa investeringar jag gjort. Nätet sparar till o med pengar i form av minimalt höspill :D

Gå in på www.sundhast.se klicka in dej på Caisas shop, där ser du olika storlekar och användningsområden av hönät!

testa de här för att bli varm....:laugh:

vispa 2 ägggulor ihop med lagom med socker poröst tils de är nästan vitt.

koka upp vatten

ta ett groggglas slå i äggsmeten+ 2-4 cl sprit , slå på hett vatten till topen på glaset

drick de varmt....:laugh:

blir du inte varm inombords då..tja då har du förmodligen dött :D

Vatten?????????????? nä man värmer lite cognac försiktigt och häller på. DET blir man varm av :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈