TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ja det är det ja! GRATTIS på födelsedagen!

Å så ni nattsuddare! Var det inte nån knäpp kung en gång i tiden som hade en dröm/ide om en hel arme med älgar?

Nej tyvärr ställer ju underlaget till det.....Men bara det inte är så halt,så!
Grannen håller på o bygger ridhus,men klimatet sinkar även detta!Surt,för annars hade det varit en baggis!
Det gäller min unghingst som jag behöver hjälp att last träna o lite till och jag känner att min lust/ork inte riktigt räcker..... o nu är det kört med denna onda armen för den delen!
Transporten står här,men jag orkar inte skotta fram den.
Vid akutfall lånar jag grannens,så för hästarna är det ingen fara om ngt skulle hända.

Grattis på födelsedagen! Fast jag antar att det var i går eftersom tårtan sitter på gårdagens kommentar :laugh:

Mulet i dag och 7 minus. Inget särskilt inplanerat utan dan blir som den blir. Ni som har eluppvärmda vattentunnor till hästarna, dricker era mycket vatten? Mina dricker som 17! Jag fyllde upp tunnan till brädden (65 l) i går på kvällningen och nu när jag kom ut så var det en liten skvätt kvar på botten och så är det nästan varenda dag. Är ju kanonskönt för var man än läser så står det att hästar dricker väldigt dåligt när det är vinter och kallt. Så dåligt att det är stor risk för kolik så jag är megaglad och släpar mer än gärna på vattendunkarna!

Men hur gör era?

30 liter per hast ungefar och du fyller en gang per dag? det ar normalt. tank pa att de far ho (torrt) och behover ha vatska i det.. pa sommaren dricker mina mindre for de far gras med vatten i sig da.. Jag skulle inte vara orolig.. Mina gar igenom en 20 liters dunk per natt i stallen, och sen 100 liter ute under dagen.. Lat dem dricka, lol.. de flyter ju inte ivag... lol..

Jag tänkte starta älg-turridning !
Vad tror ni om det?

Mkt billigare än islandshästar. Man går helt enkelt ut i skogen, och fångar sig en älg och så sticker man iväg i en grupp och tar en fika och har det mysigt!

32018022.jpg

32018019.jpg

Kära "syster" du får inte smyga runt å fota när jag inte vet att du är i krokarna:devil:...fy på dig...Göte måste ju putsas innan foto-session....:mad:

Jaja, så kan det gå när inte haspen är på...

Här är det som vanligt.... jag lider av smällhuvudvärk...( antagligen efter det bryska uppvaknandet som hjärncellerna fick:o) och försöker lindra det med java och alvedon....

Ida:Galoppbilderna var ju helt enkelt så fina så man nästan dog... Gudars så läckra:love:

Bruzare: GRATTIS i efterskott... hoppas dagen var underbar...

tant camelo, du far ga och fanga en reindeer och kora in den om de inte har nagra sana som ar fardiga och sen kan du ta bilder... for reindeers far man val kora tror jag.. vet inte om man kan rida dem dock, de ar ju inte byggda for ridning direkt.. inte for att algar ar heller men de ar ju storre och kraftigare..
forresten har du traffat din granne samen pa sista tiden?? min frysbox sager "fill me up", algen ar slut och ja, hittade ett paket med mkt gamla fiskpinnar i dar mellan isblocken lol.. en reindeer skulle val inte vara sa dumt... lat mig veta..
trakigt huvet bankar, se det positivt, du vet att det fungerar i alla fall.. Men jag tror om ngn vecka har den vant sig att behova tanka sa det kommer att kannas lattare..det skall nog ga jattebra tror jag.. bara A nar betyget kommer..

Transporten står här,men jag orkar inte skotta fram den.
Vid akutfall lånar jag grannens,så för hästarna är det ingen fara om ngt skulle hända.
Är det plogat så att det bara är framför hjulen det ska skottas för hand, eller är det en lång sträcka?
Är det plogat kan jag skotta fram den.

tant camelo, du far ga och fanga en reindeer och kora in den om de inte har nagra sana som ar fardiga och sen kan du ta bilder... for reindeers far man val kora tror jag...
Klart man kan köra med dom. Det kan man för att de räknas som tama djur, vill säga att någon äger dom! Vill man köra renar får man köpa några.
Du skulle väl inte heller tycka om om någon tog och körde med dina hästar?
Alla mans rätten gäller inte allt.

ok jag ar fullt medveten om att man KAN kora renar, se fortsatt post om att rida dem.. men fragan var FAR man? som icke same menar jag.. For om de ar tama eller vilda sa ar det bara samis som far "aga" reindeers. Jag kan alltsa inte ringa till camelos granne och be honom sanda mig (efter betalning)en inkord reindeer. De ar inte tamdjur, de ar raknas som viltdjur.. Och tant camelo har reindeers i roliga skogen som bor dar, som hor till hennes granne. men de ar vilda.. och HON forstar att det var ett skamt.. Nejjag vill inte ha en reindeer mer an i min frys..

Nja, jag fyller morron och kväll för det mesta och är det riktigt kallt kan jag i bland fylla på en liten dunk mitt på dan.

Jag funderade bara för det står ju överallt att det är vanligt med vätskebrist på vintern för att hästar dricker för lite.

Jag är inte orolig för att dom skulle dricka för lite vatten, tvärtom tycker jag att dom dricker bra.

Dom har druckit 50-60 liter bara i natt så inte får dom för lite vatten inte :laugh:

ja och det ar tva pallar sa de far inte for lite alls.. en normal hast KAN, obs kan, halla i sig upp till 50 liter per dygn, beroende pa omstandigheter.. Och ar de gravida eller diar, ja da ar det mkt mer, de maste ha fluids till mjolken.. Sen en annan sak, hur harda ar de pa saltblock och sant. det kan ocksa vara en effekt..
Tant Fjanta gar igenom ett saltblock per vecka om jag later henne. Da drack hon tva 20 liters hinkar over natten.. Sa hon far nu bara ett block per manad lol.. Och dricker normalt till lite.. Sallan dricker hon ur vad hon har i stallet over natten Medans madame madeira satter is sig 30 liter per natt plus att hon dricker en massa ute ocksa.. Hon har alltid druckit mkt dock.. hennes mamma ar pa samma vis,ibland tror jag de ar sjohastar. lol..Mirri ar ingen stor drickare, Valdemar dricker, men han ater ocksa.. Plus de far torrt ho, nar de far hosilage dricker de betydligt mindre..Jag skulle inte oroa mig, men hall en koll pa det. Om det ar sa att de gar igenom mangder av vatten, ja da ar ngt fel..
Sen ar det ju det dar med att slapa vatten ocksa hahaha..

Mina dricker betydligt mer om de får uppvärmt vatten ,går runt 30 liter men då har ja ju bara en stor o en liten pålle.

De ä rätt normalt dina dricker , de äter 24 timmar o utslaget på ett dygn .

Finns ett antal undersökningar där man klart konstaterat att hästar dricker ca 10 - 15 % mer när de har tillgång till varmt vatten.

Man får tänka å¨att de åtgår energi att värma upp kallt vatten för hästen o energi slösar man inte på när de är kallt.

Nu har ju våra tamhöstar tillgång till mer mat än de behöver:) men instinkten finns kvar får urminnes tider .

Ja då begriper du inte heller varför man inte skaffar en elbalja :laugh:

den bästa investering jag gjort till hästarna , har haft min i minst 7 år

hmm kom på att jag saknar ett antal " tanter " måste ju ha koll på flocken:angel:

Voff har ho ridit till hecklefjäll eller Syrran o Piraja o de andra gammtanterna ...

HO HO vars ä ni :rofl::rofl:

Mina hör till dom som dricker väldigt lite just nu.Ändå har de,om inte varmt,så iallafall frostfritt vatten.De fodras med ensilage så kanske har med det att göra.Är ju lite olika hur torra/blöta balarna är.Jag tar in dom i boxarna en stund på kvällen,då får de ett par dl musli var,som tur är brukar de dricka ett antal liter då iallafall.

Det blev ingen sovmorgon denna lediga dag,hade tidig tid hos tandläkare.Det tog sin tid,en och en halv timme,det förbereddes för en krona.Inget man längtar efter precis:(,kostar ju en del men bara att acceptera.Alternativet skulle vara lagningar som inte höll så länge.

När väl bedövning och efterföljande värk släppt var det redan em.Fint väder och tid och ork fanns att rida men gjorde ändå inte det.Är väldigt tveksam att sitta upp när underlaget på stallplan och vägen till skogen är så halt fortfarande.Det ser fint ut men snön ligger ovanpå med blankis under.Får väl bära med pallen ut i skogen om detta ska fortsätta:).

I stället skottade jag rent framför stalldörrarna.Lätt trodde jag men det hade bildats ren is i snön som föll från taket(och hälften är kvar än!)så det var rejält svettigt.Inte roligt om något hade hänt och dörrarna behövde upp fort!

Här är Voff :D

Jag grävde ner mig i majonäsen några dagar bara. Men nu är jag ledig ett tag. Trots det så gick jag upp t.o.m tidigare än vanligt och släppte ut hästarna. Jag vaknade tidigt och kunde inte somna om så då var det lika bra att åka till stallet innan gubben åkte till jobbet så slapp jag ta med Filip.

I vanliga fall kommer de ut vid sjusnåret så gissa om deras min såg ut såhär :eek: när jag äntrade stallet klockan 05.20?

Halv sju låg jag hemma i min säng och sov igen. Underbart att ha stallet bara tre minuter bort med bil :banana:

Sen var jag dit igen idag och mockade och pysslade. Stallisen med den unga nordisen håller på att tömköra nu och köra in så hon skulle testa att tolka idag. Så hon och en kompis knallade ut i skogen med en pulka. Hoppas det gick bra för det vore jättekul att få en tolkningsbar pålle i stallet till nästa vinter (hon är ju inte inriden ännu)

Kelly har hör och häpna ställt sig på andra platsen i rangordningen och släppt förbi den 3-åriga vallacken. Han som tidigare bara gått med ston och ansetts som ranglåg. Han var fisig mot nordsvensken men hon är ju både yngre och betydligt mindre. Är förvånad att Kelly släppt upp en sådan slyngel. Hon som alltid varit den dominanta. Vad an detta :confused: Är mest orolig att han ska börja knapra på hennes täcken nu när han är dominant över henne. Han kom inte nära förut och han är en riktig naffsare. Biter i allt. Riktigt otrevligt för ibland så gör det faktiskt ont och det blir märken på kläder mm. Munnen går oavbrutet. Har aldrig sett ett sådant nästan maniskt naffsande innan. Ägaren ogillar det lika mycket som vi andra men vet inte hur man råder bot på det. Trist att han redan nu hinner befästa en sådan ovana. Tips motages varmt.

I morgon så ska det bli rida av. Och då ska jag f-n i mig ta en go galopp även om min stallis inte vågar. :bump: HOPPLA!! :bump:

Här är jag, hihi!;)

Känner mig verkligen som en gammal kärring idag, orkade inte gå till sjukgymnastiken idag. Har duktigt ont. Skit, säger jag bara!!:devil:

S.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 467
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat