TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Skönt att det verkar funka bra i nya stallet!

Idag var jag ganska osugen på att rida, men tog mig i kragen och gick bort till ridhuset och checkade av start o stopp, framåt/bakåt, åt sidan:) Pålle skötte sig alldeles utmärkt, så det var rätt mysigt ändå:)

Det kommer nåt blött i luften, vet inte om det är småsnö eller regn, temperaturen ligger på nollan. Blir väl svinhalt igen:(

Ja nya stallet är underbart. Är där två gånger om dagen flera gånger i veckan bara för att jag trivs så.:laugh: Nästan lite fånigt.....

Det är ju inte ett stall som på långa vägar är så fint som ditt. Här behövs verkligen både målarfärg och även ny puts på vissa ställen men det funkar så smidigt. Även om det kan se lite sjaskit ut på vissa ställen funkar allt som det ska och det enda vi egentligen saknar är en spolspilta med varmvatten. Nu har precis en varmvattenberedare kommit på plats så varmvattnet kommer vi att få på sikt så vi kan spola av dem ute i alla fall.

Men bäst av allt är människorna och ridomgivningarna. Om två helger blir det stallfest här hemma. Då ska det vankas köttfonue med massa av olika tillbehör och såser och bakad potatis :d Ett litet stallmöte över fonduegrytan och så öl el vin till det. Perfekt ;)

Hej alla!
Har jobbat em hela veckan men tog ledigt i kväll då jag hade blivit själv på jobbet, då dom andra gick in och jobbade fm.
Inte så mysigt att vara själv.

Har haft en skön dag och tillbringat den i soffan och läst ridsport:D
Fixat stallet och fodrat och lite annat.

Nu så hoppas jag att det ska fungera att vara ute på nätet. Det har krånglat massor under veckan :mad:

Här var det riktigt kallt i natt när jag kom hem från jobbet. Men det skulle bli plusgrader i helgen igen hörde jag.

Min gammelman dricker dåligt sedan sin svåra kolik för 3 år sedan (höll på att förlora honom då:cry:, inlagd på Ultuna 1 vecka).
Året runt dricker han dåligt även på sommaren.
I sin hage (går ju själv) har han inget vatten tyvärr vintertid:mad:
Inne i boxen har han 2 stora vattenhinkar. "Spetsar" vattnet i hinkarna med 1 näve betfor delat i båda hinkarna, annars dricker han inte alls...
Har funderat på en elbalja till honom, men jag tror ej att jag får ha en sådan för stallägaren:mad:
Funkar sådana baljor man isolerar själv, utan el?
Han är ute nu vintertid ca 9-17 (ibland längre, ibland kortare).

kl
Sa var det dags for sammanstallning for VARMLANDSK CONCENTRATIONSCAMP...

Pa min lista har har jag foljande:
Fredag kommer
Tanterna McMarco ,Cho3 och kanske Tajger
Lordag kommer
Tanterna Idavallen, Brimmis, Grodis,Lobell och Mirameja.

Det fattas folk men fyll garna pa listan (cut and paste) sa jag vet pa ett ungefar hur manga sangplatser jag maste ha forberedda. OM ngn har uppblasbar mattress tag garna med. Jag har 3 men mer behovs om ni inte vill dela med ngn.

Annats vanligt, sovsack handdukar, tandborste, klader for varme och for inomhus
Verktyg som kan medtagas/behovs ar: slagborr bitt (behover hal i muren i koket for krokar), dynggrep, forlangningssladd, chainsaw, Borrmaskin, med bit, mattape,kniv? , exactoknife (san dar som man skar tex gummimattor med), staplegun och staples. Hammare, arbets lampa med lang sladd.

Sa var det mat. Som sagt tidigare jag star for frukost med alla tillbehor. sa det ar val da lunch snack och middag lordag och sen lunch sondag.. samt vad vin ni vill dricka/andra drycker..Kanske var och en tar med sig vad de vill ha och vi satter pa bordet lol.. Men vad ni vill ata vet jag inte, sa kom med forslag.. Jag personligen tycker mkt om den har chicken sallad som man kan fa pa ica, men kan goras sjalv ocksa.. Ar det en kall dag kan en stor kastrull med chili goras...det ar alltid gott.
Som sagt har jag glomt nagon cut and paste er sjalva in nar ni kommer.. Behovs Howtos tala om och jag postar igen.. en del har mitt nummer andra far vid pm..

Ha en bra dag..

och detta ar till Voffie:
1745 till 1800 pa P4 ar det barnprogram och de laser roliga stories/sagor som jag tror filip skulle tycka om. om ni inte gor ngt annat just da.. jag tycker de ar roliga att hora....

Jag har idag köpt hem grejer för att göra vattenbalja med isolering.Har sedan tidigare en hemgjord med el som har fungerat bra i vinter.Den klarar inte att värma som Thermobar och Boles gör men is har bara bildats när det varit som kallast och har varit lätt att få bort.Jag är borta många timmar när jag jobbar och i vinter har jag inte behövt oroa mig för att de varit utan varken vatten eller mat:).

Lite onödigt att göra en till kanske men bra att ha inne i lösdriften(finns visserligen elkopp men strömmen kan ju gå;)) eller i hage dit elen inte når och kul att se om det funkar.Inte så dyrt heller ca 200.

Jag kommer på lördag fm.

OK.
Hur gör man en sådan utan el? Alltså en isolerad vattenbalja för en häst till utebruk?:confused:
Är i stallet en gång per dag, för det mesta nu på em. Ibland på helgen när jag har utsläpp är jag där på fm.

Om du vill Kat så skippa chilin och så gör jag gärna en enorm balja med köttfärssås och tar med. Bara att värmas och koka lite pasta till. Har i en massa hemliga och mummiga ingredienser i den :d Väl värd att smakas ;)

Kan du inte pm:a detta så det finns kvar tills avresan. Vi lär väl vara inne på tråd nr 8 när det är dax att packa :angel:

Snart har jag äntligen ev jobb!
Ska på jobbinterjuv på ons em ev.

Håller tummarna så de värker för dig. Vet verkligen hur det känns att kämpa efter ett jobb. Tog mig låååång tid att få detta jag har nu (och då är det bara ett timjobb med varannan helg shemalagd)

Undra hur jag ska klara av alla sysslor utan tummar ända till onsdag :confused:

Jo, det hoppas jag med. Har visserligen baara gått arbetslös sedan 1 april 2010, men det är både trist och fattigt att bara gå hemma...
Jag har ju kvar mitt lönebidrag från förra jobbet, så det får ju ev nya arbetet oxå.
50% jobb, 50% sjukersättning har jag om det blir jobb.
Har dels mitt funktionshinder (egentligen 2) + min reumatism och IBS.

Grattis på födelsedagen! Fast jag antar att det var i går eftersom tårtan sitter på gårdagens kommentar :laugh:

Mulet i dag och 7 minus. Inget särskilt inplanerat utan dan blir som den blir. Ni som har eluppvärmda vattentunnor till hästarna, dricker era mycket vatten? Mina dricker som 17! Jag fyllde upp tunnan till brädden (65 l) i går på kvällningen och nu när jag kom ut så var det en liten skvätt kvar på botten och så är det nästan varenda dag. Är ju kanonskönt för var man än läser så står det att hästar dricker väldigt dåligt när det är vinter och kallt. Så dåligt att det är stor risk för kolik så jag är megaglad och släpar mer än gärna på vattendunkarna!

Men hur gör era?

Nejdå, det är idag (14)

Här är jag....:D

Go kväll på er....
Tröttar väl ut er om mitt tjat om jobbet...

Men såpopera är bara förnamnet....

Världskrig känns som futtigt att använda i det här sammanhanget....

Skulle inte ens täcka in alla turer som inträffat den här veckan ens om jag försökte skriva en roman....

Men roman är nog de närmsta man kan komma... innehållande alla klassiska ingredienser...
svek, skitsnack, konspirationsteorier, klassiskt undanhållande av information, ja gud vet allt....

Jag har i alla fall kommit ur denna vecka någorlunda helskinnad.. och avslutar nu denna helvetiska vecka med en stadig malt.....;)

I övrigt är allt lugnt... Damerna har åter igen fått stå tillbaka ...
Men,,, husse går på praktik i stallet nu... Han håller på och lära sig hur han skall handskas med ungdamerna.. och hur stallrutinerna skall skötas.
Han skall ha hand om stallet själv i fyra dagar nästa vecka...

Jag skall på konferens ....

Säger som voff... Tar ett stadigt tag om tummarna och avvaktar besked... Helst ett positivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 467
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar