TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

KL

Har nu varit i stallet o fixat lite,släppt ut,mockat två boxar,fixat lite med kraftfoder till kvällen och så.
Blev så galet hungrig så jag måste in o tanka upp.

Solen skiner, det droppar från taken,och min lilla fors på uppfartsvägen fortsätter att rinna! Det mesta har rasat från taken,bara lite kvar i vinkeln på stallet.

Känner mej alldeles ledbruten idag o går som en skadskjuten kråka,vet inte varför,men har av nån anledning ont o är otroligt stel i ryggen. Armbågen behöver vi inte ens nämna.....:mad:
Det ger sej väl bara jag kommer igång!

tant cho, ga och vila.. det blir inte battre att du gor mer.. och ak till apoteket och skaffa den dar saken for din armbage..

har inget nytt direkt.. sitter och jobbar lite med skagern men skall vika ihop tacken och stoppa undan.. och roja lite.. kan inte komma ut da backen ar isgata.. jo ut kan jag komma, men inte hem.. och tycker om att ha volvon pa garden..

idag skall jag klippa av alla mohawks.. hoppas kunna ta lite pics av pallarna och de inte ser ut som troll.. forstas helt beroende pa vader och vind.. de ar ute och mumsar for tillfallet och ar glada..

har egentligen inte mkt att saga for tillfallet.. men det kommer val mer.. hjarnan kanns lite fried..

Här händer inte mycket!
Sitter och surfar lite och funderar på varför kissen tycker att det är så himla bra att gå upp vid 05.00 ca och äta:mad:
Man känner sig ju inte jätte glad när hon börjar skrika och promenera fram och till baka och upp och ner i fönstret för att jag ska vakna.

Ska väll försöka att komma in i duschen om en stund och dra en kam genom håret så jag kan ta mig till jobbet utan att någon blir rädd :D
sen blir det jobb till 23.42.

Så jag kommer bara lunch fodra om en stund och sen tar dottern över stallet.

kl

Här på ön skiner solen idag, isbanor överallt, inte kul. Slår på rumpan hela tiden den är mer blå än vit nu.....

På tal om rumpa här är Ottos...
min visar jag inte......

ottosrump.jpg
[/IMG]

Och en helbild i Stallet....

untitled.jpg
[/IMG]

Fin! Gulligt med de vita fläckarna på rumpan:)

Nu släpper isen här på stallplanen, synd bara att ryggen envisas med att vara 50 år, när viljan och entusiasmen bara är 30:crazy: Skrapade och sopade en stund, men sen fick jag ge upp. Borde gå ut i paddocken och mocka bort lite skit också, men det får vänta.

Nu när det har varit kallt har hästarna fått gå på gräset också, men igår stängde jag eftersom det regnade och töade. När jag skulle ta in dem hade de gått ut iaf. Tråd, vadå? Det är väl bara att gå igenom... Har lagat igen, får se om de håller sig på rätt sida.

varning varning!! nu skall jag gnalla..

sa har matt ratt sa bra hela dagen aven om jag var seg som bara den i morse, men ryggen/ryggskott holl sig i shape..
sa skulle det mockas.. madeiras ar en varje dag sak, hon ar 1.en elvisp 2.shitunge.. sa om det skall vara nagotlunda rent maste den goras varje dag.. inga problems.. sa skulle jag ga pa nasta.. och det blev gjort.. och sen var det stop!! jag klarar inte att mocka mer an 2 boxar utan att fa ont.. och jag ar sa irriterad pa det har och vill inte ha det sa. jag som hade 16-20 boxar per dag sjalv utan problem, 4 boxar per timme, inkluderat vatten och allt.. och nu kan jag knappt gora 2 utan att fa ont.. trodde det forst var ovana men kroppen orkar bara inte.. oh sa arg jag blir.. sa nu har jag kommit fram till det har.. sedan jag maste fortsatta gora madeiras box varje dag, far jag satta de andra pa schema och gora var tredje dag.. det finns ingen annan losning till det just nu. Fragan ar da, sedan de ar renliga av sig (shite i ett horn) ar det ok?? forhoppningsvis skall det bli battre men det ar den enda losningen jag har for tillfallet. Joda, jag har satt ut annons om stallhjalp men det ar ingen som vilja gora shitjobb forstas.. aven om betalning och rida gratis.. Sa da ar nasta fraga, skulle ni gora samma i radande situation? eller vad?? Mitt mal ar ju att kunna rida minst 4 timmar om dagen igen. och skota stallarna. I somras var det enklare forstas, det har val med klimatet att gora ocksa..
Sen en annan sak. Jag later mina pallar vara ute sent pa kvallen nu. Till 8-9 eller sa. visst det ar morkt och de star dar ute och ater mest.. Men vill juinte stanga in dem i ett morkt stall. Hur sent har ni era ute??
Pa den positiva sidan, den 18e skall jag tillslut fa komma in till sjukgymnasten och sen fa borja ga pa simgymnastik i badhuset i Torsby. DET kommer nog att hjalpa mig en hel del hoppas jag. Sa jag forsoker att vara positiv och bli battre.
Ja stallet ar fardigt for kvallen, allt utom kraftfoder (mineraler och morotter) ar i boxarna och sedan det inte ar kallt kallt har jag fyllt upp vatten hinkar.. Sa det ar bara att stoppa in pallar.. Det finns hopp..

Ingen isgata har men snon har rasat pa sodersidan av ladan.. har nu en liten bit kvar pa nordostra sidan.. det aker nog i morgon... far val hoppas det inte blir nagra jatte snofall mer.. kanske varen ar pa vag??

Bra ändå så länge du slipper isen.Själv har jag inte varit utanför gården idag,gick inte ens att hämta post och tidning,vägen är isbana.Hade i såfall fått ta bilen dit och det känns lite onödigt att starta upp den för så kort bit.Får hämta i morgon på väg till jobbet.

Och ridningen fick vara.Monterade istället ihop en elsåg jag köpte för några månader sedan till halva priset och sågade brädstumpar och högg till tändved.

Svor över sågen,kedjan hoppade av hela tiden och greppet för att gasa var helkonstigt.Skulle aldrig orka såga en årsförbrukning med den.Var beredd på att få köpa en annan.Gick in och tog paus och först då läser jag bruksanvisningen,typiskt mig,hade monterat fel så klart och greppet visade sig inte heller vara något problem.

Körde in ved och halkade med kärran halvvägs,den isen,den isen...får skaffa mer salt förstår jag om detta fortsätter,snålar med den jag har så jag kan få upp garagedörrarna.

Isen på taket är fortfarande kvar,är rädd att få den i huvudet varje gång jag packar ensilage eller går in i stallet.Har tagit in hästarna en stund nu,hoppas den blir kvar någon timme till så de slipper bli skrämda.Det låter ju som gevärsskott när den slår i backen.

:crazy:+2 och nästan isgata överallt här...:(
Var och storhandlade hästkäk till Lyrik, blev 2 havre, 2 lusernpellets, 1 lusernhack, 1 Hippo Basic. Bara nästan 1000 spänn:eek:Räcker i runt 2 mån till pålle. Var och lämnade av alla säckarna i stallet, så nu är det fullt i mitt "foderförråd! igen.:banana:
Stormockade boxen, pålle har visst haft party;) i boxen i natt, rejält skitigt och omrört. Bytte vatten och blandade käk.
Tog in och borstade av honom. Hade tänkt att ta en tömkörningstur med selen, men hoppade över det. Isgata överallt vid stallet. Jag har inga broddar, han har bara broddar fram (klackar på bakskorna). Så han fick halka ut till hagen igen.
Fick även räkningen för december - baara 2915 kr...:crazy:

KL

Jag har inte dött, bara nästan. Har jobbat 30 timmar på 3 dagar. Det är mycket för en som är halvtidssjukskriven. Är helt slut. Orkar bara skumma igenom allt ni skrivit.

Här är en :devil: isgata över hela Färgelanda. I går morse halkade jag på altanen på väg till jobbet och rasade ut för hela trappan på röva. Så idag har jag rätt ont i höften :(

Vägrade jobba i morgon med. Min kropp säger upp sig om jag tar en extradag till.

Blev stallet direkt efter jobbet och har precis kommit hem. Kelly var så go och mysig ikväll så jag fick ta vägen om ICA och köpa två påsar morötter till henne som jag tar med i morgon.

Nu ser jag förbättringar på hennes päls också. Den är blank och fin. Inte alls sådär matt och kladdig som den varit. Min fina pålla är på väg tillbaka :banana:

Vad roligt att det går framåt hela tiden med Kelly:).

Blir det inte trubbel med FK när du jobbar så mycket?När jag var sjukskriven och bara jobbade vissa % för några år sedan var de väldigt noga med timmarna.Jag hade cytostatikabehandling mot bröstcancer och ville jobba mer de veckor jag mådde bra och mindre de andra medans de ville man skulle jobba samma % varje vecka.Dumt, för det gjorde att jag var tvungen att jobba mindre en period än vad jag hade kunnat göra.Hade ändå en bra handläggare som gick att prata med så det löste sig på slutet.

Mina hästar är ute till 22 om sambon jobbar tidigt och tar ut 05, resten är de ute mellan 08- till 23-24.
Så jag tycker inte att 20-21 är sent.

Vet inte hur du ska göra med mockningen. Vad står de på? Halmpellets?
Jag har ju permanentbäddar med halm, och tycker att det är ganska mkt att mocka när de är inne till 08, för att de då börjar vispa runt halmen.
I alla fall nu med plusgrader. Är det minus så blir det ju hårda bajsar som ligger still.
Tar jag in dem tidigare som på nyår, tar jag ut dem i stallgången och mockar en gång till, innan jag går och lägger mej, men det är nog jag som är knäpp med det :)

Fast jag tror ju inte att de mår dåligt av att inte mockas hos varje dag, men det blir kanske tungt att mocka efter 3 dagar? Så då är ju frågan om du sparar nån energi på det. Borde ju bli mer svårmockat om det ligger i flera dagar, kanske.

Hade jag varit dej, hade jag kanske mockat den jobbigaste boxen direkt på morgonen, och tagit 2 till senare på dan. Och dan efter likadant och de jag inte tog dan innan.
Då blir det kanske lite lättare. Vet ju inte hur många boxar du har.

Senast ändrad:

mina är ute från 7 på morgonen till 21-22 på kvällen , är bara bra ju längre de kan vara ute och mindre skit o skotta med.

mocka ut skiten o pisset , de brukar ju göra på sina ställen. Pisset är ju inte bra för hovarna så skotta ut de .

ska du hoppa över något så ta ut pisshögarna , skiten är inte så farligt för hovarna .

du får ta de som du känner är bäst finns ju ingen annan råd ju:laugh:

KL

Idag har jag till stora delar av dagen varit på vårdcentralen. Först sjukgymnastik,sedan arbetsterapeuten. Därefter läkarbesök som blev lite...annorlunda... ett EKG visade att jag behöver hjärtmedicin. Mitt hjärta slår med 120 slag i minuten ock jag har ett blodtryck på 150/80. Detta beror på hela situationen som sjukskriven och värk. Stresshjärta sa läkaren.:crazy: Jag känner mig som en parasit på samhället, vill ju jobba och är förbaskat plikttrogen. Har alltid jobbat och det mycket. Kroppen värken och jag känner mig, hmm, hur ska jag förklara, jo, halv. Nu ska jag prova medicinen som ska få hjärtat att sakta ner farten och sänka blodtrycket lite. Mår skit just nu...tur att buke finns. Är nu sjukskriven tll 15 mars om inte FK bråkar eftersom de 180 dagarna är slut den 25/1. Detta stressar också för jag har inte en chans att bli frisk tills dess...:cry:

Gnäll från mig igen, förlåt, behöver väl prata av mig. Maken blev rädd att jag ska få en infarkt, morsan ledsen. Förlåt igen, är nog lite chockad själv...

S.

Jobbigt, men var glad att de såg det och att du får medicin i tid :)
Kram

Jo, tur var väl det:). Har känt detta ett tag.

S.

en sak du kan göra är att kasta de där dåliga samvetet du har åt helvitte , till att börja med ,

Du är sjuk basta o de ska ingen människa gå och ursäkta sig för eller skämmas ..de är inget någon har valt.

Ta och andas o koppla av och låt läkarna göra sitt o lev livet med de dina på de villkor och sätt som nu står till förfogande .

Vi får alla anpassa oss till de realiteter som vi hamnar i vare sig vi gillar de eller inte , alternativen är nästan alltid ännu sämre o egentligen inga alternativ-

Det är tufft att inse att man inte kanske är den man varit och att man måste börja leva på ett annat sätt än man är van med .

Men de går och de behöver inte bli sämre på något vis.

Dina anhöriga vill ju ha dig kvar o leva med dig , ta vara på de o även om du inte vill inrätta ditt liv efter de förutsättningar som nu råder o koppla bort alla tyckanden o de som varit.

Livet pågår här o nu och igår är historia och kommer aldrig tillbaka ,''

vi kan leva livet framåt inte bakåt.

se där en liten predikan på kvälllskvisten ,,, kör hårt tjejen ,,de ordnar sig :idea:

lobell jag har 4 boxar och 3 ar pa halm.. djupbaddat alltsa.. sa det ar bara shitar pa toppen.. det vata gar ju ner..
madeira har halmpellets som jag har fatt in, de andra blir ocksa pa pellets sa fort jag har rad igen.. det ar 1200 per box att starta..
hade namligen pellets i alla boxar och stallhjalpen slangde ut halva badden sa det blev mindre och mindre och fyllde inte pa.. plus hon tog inte ut det vata utan lamnade det.. tillslut var ju allt vatt..
sa jag far borja om..
ar det pellets ar det inte svart alls, jag kan gora en pellet box pa 20 minuter nu.. och som sagt de andra ar rena av sig i forhallande till madame...
Ok, 2030 sa far val ta in pallar.. det kanske kommer NALLAR!!!! lol.. nej skamt asido, det ar jobbigt nar det ar sa morkt har ute, och bara pannlampa..
voffie, bra att du inte jobbar i morgon, ta ledigt, gor trolldeg med filip och slappa.. och skot om kelly.. var forsiktig med hoften..

ajaj mirameja, stresshjarta ar inte bra.. och 150/80 ar lite hogt.. gar sjalv med 150/120 men tar jag bp medicine droppar det ner till 90/60 istallet.. vantar pa en attack nar som helst har...hoppas du far hjalp dock, det ar pyton nar man inte ar frisk och inget gors..

gubbe, kisset ar som sagt i botten just nu, pa halmbaddarna sa det kommer ju inte pa hovar direkt.. men som sagt ovan, halmpellets ar pa gang..
ha en bra monday alla

Ta det lugnt, sätt dej och andas. Ta fram papper och penna och skriv ner dina och gubbens frågor och ta med dom nästa gång du ska till doktorn. Man glömmer så lätt vad det var man undrade över när man väl är där.

Glöm ditt dåliga samvete ett tag för det tar bara en massa energi från dej och man får faktiskt vara sjuk i bland. Var sak har sin tid och du kan söka dispans om dom gnäller om dina sjukdagar. Ta det lugnt och glöm alla måsten ett tag.

Förhoppningsvis mår du bättre när blodtrycket går ner,det blir ju lätt en ond spiral när något är fel i kroppen.Försök koppla bort jobbet(jag vet,jag vet,lätt att säja,svårt att göra)är du sjuk så är du.

Kat,inte bryr sej hästarna! Om de bara skiter i ett hörn så spelar det väl ingen roll att du mockar var tredje dag!!
Just nu är det viktigast att du tar hand om dej själv!

Jag förstår dej till hundra,jag är själv en sån jäkla pedant i stallet och har vääääldigt svårt att lämna något kvar! Det ska vara tiptop!!
Men,det har hänt att jag har struntat i nån box nån gång när det bara inte gått..... är man en dålig hästägare då??? Nä,det tycker inte jag!

Just nu har jag en box som jag mockar på 5 min men de andra är så lortaktiga så det tar allt från 15 till 45!!!! minuter att mocka...... Då är jag van......
Har spånbädd i alla boxar utom små pojkarnas,där har jag halm pellets.

Nä,tänk nu på dej själv först o främst,när du blir bättre så kan du ju göra allt som du vill!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar