TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Arbetsläger i Mars : Jag kommer den 26:e på förmiddagen, Grodan och Lobell har anmält intresse att åka med mig. Jag kan dock bara svara för mig;) Men jag hoppas att jag finns på listan nu:p

Japp, jag har förberett min karl på att det är arbetsläger i Sunne med x antal tanter... ;) Hoppas att jag kanske får lära mig att hantera både motorsåg å slagborr. Jag tror för övrigt att jag minsann får "frigång". Han far ju å flänger så då ska väl jag oxå få göra det. :devil: (Hoppas bara att min kuse kan gå på "riktig" lösdrift då, att det är mildväder, så min stallis inte får för mycket att göra för min skull.)

- 5 grader och ordentligt snöväder. Det blir att nöja sig med att mocka, borsta å gosa idag! Måste invänta plogen innan jag tar mig ut med min bil.

syrran vad storlek tar dina damer pa tacken?? jag har nagra som ar jattestora, som INTE passar mina sma pallar..

jag har inte kommit igenom forsta koppen annu, jag ar seg som gamla vingummin, men skall ga ut och skotta snart har.. maste nog aka runt 1130 for att hamta pojkarna..om jag kommer ut, de skall ploga vagen snart, men om det inte gors kan jag inte komma nagonstans...

tror nog jag satter pa regnkappor pa dem idag, de var lite blota i gar kvall och idag gar tvattmashine med hast towels..

ja, det ar vinter, 12 veckor till var och forhoppningsvis blir arbetscampen solig och snofri haha... ok solig i alla fall..

brimmis, sander snon gladeligen till dig

KL

Gomorgon allihopa...Här har det dratt ihop sig till riktigt ruskväder och då kommer ju min ännu ondare kropp som ett brev på posten....och som om det inte vore nog så är arbetsbelastningen extra hög här hemma just nu eftersom bädde äldretöserna är bortresta denna veckan:cry: Fy för den lede....

Har inte hänt nått på Kamelfronten men han verkar ganska ok med livet ändå...

Vill passa på och berömma Tant Choho för jättefina pållar.... Gudars vilka skönheter... och sen vill jag ju självklart ge syster Lobell en liten kämpa-på-kram..... du är inte dålig.... ni kommer tillbaka både du å Trullan igen på samma blad....

Voffi, vad skönt att Kelly mår bättre nu, tror att flytten gjort både dig och henne riktigt gott....

Jag ska ta en taktikvila och återkommer senare...Sköt om er och varann nu så länge så hörs vi senare...

Det är snöstorm här...0-gradigt och vinden viner i knutarna. Snön ligger horisontellt i luften. Hästarna hukar i ligghallen. Jag själv sörplar i mig 4:e koppen kaffe, ligger i soffan och tittar på inspelade program på tv. Maken sover fortfarande...ett riktigt innesittarväder:cool:...men det blir väl att dra på paltorna senare och skotta fram gården är jag rädd...:crazy:

Även här vräker snön ner, runt nollan så nu blir det väl slut med fluffsnön. :cry:

Försöker rida så att jag håller några skogsstigar ridbara, missade det förra året och på slutet fanns det bara grusvägen kvar att rida på.

Hästarna var glada att komma ut men står fortfarande i ligghallen och tittar ut på eländet:p Skall ner och fylla på halm där, tog all mockning i morse. Sedan hoppas jag att det slutar snöa så infernaliskt så att man kommer ut på en ridtur:grin:

Jag hann inte mer än att dra på mej stallkläderna så bara vräkte snön ner :laugh: men jag gillar ju vinter, ja alla årstiderna faktiskt, och så slipper jag ju skotta snö. Det gör gubben med traktorn och sen vill han inte att jag skottar sen infarkten så jag har det bra :D Fast jag skottar lite grann med en hand nere vid ligghallen.

Madamerna har fått sin frukost och dom är blöta men torra längst in och så varma och sköna ändå, dom har isbjörnspäls tror jag :love: och nu står dom och mumsar hö. Utomhus förstås, Winnie var bara in i ligghallen och rullade sej i halmen sen gick hon ut :laugh:

syrran vad storlek tar dina damer pa tacken?? jag har nagra som ar jattestora, som INTE passar mina sma pallar..

Mina hästar drar inte stora täcken.... Ännu..... Som sagt... jag har ett ganska bra lager med täcken... allt från ofodrade regn till rejäla jutevävstecken...Men täckena är på tok för stora....;)

Nu blottar jag mitt motstånd mot täcken och säger att jag inte har en aning om vad för storlek de drar just nu....:D Får ta med måttbandet ut i eftermiddag...

Men jag gör en uppskattning....

Loppan 1½ år gammal.... håller knappt c-ponny mått på höjden... men är oerhört, för att inte säga extremt kort i kroppen... Hon skulle nog kunna ha ett 115 täcke...

Bäcka 3½ år gammal... runt 150 cm i mankhöjd... hon är också kort i kroppen. Kanske inte så extremt kort som Loppan men kortare än medel.
Hon fullkomligt drunknar i de 145 täcken jag har kvar efter Morsan.... 145 är de minsta täcken jag har.... efter att ha haft fullstora hästar i många år....

kl

middag ...-2 o uppehåll...pållarna var sura i morse när jag kasta ut dem vid 05.30:eek:

idavallen....de är rätta takter , gäller o hålla stigarna öppna .

rida går ju utmärkt trots snön om man ine har små ponnies då kanske...men 50 cm snö är inget hinder i sig tycker jag.

Ädle Springaren gillar o dundra fram i snön , då frustar han glatt :laugh:

Piraja.. hoppas Spjuvern ledsnat på o leka utbrytarkung nu...

nähä.... mot kaffemaskinen...fi donk för arbetsmorgnar...gääääääääsp

KL*

Här är det -1 och snöar på tvären så jag knappt ser hagen.
På lördag ska det bli +3 :eek:

Idag blir det snöskottning och ta in ved.
Hoppas på en ridtur oxå :)

KL

Här har kommit ca 5-6 cm snö och det är tösnö. Slutade nyss att snöa. Gubben drog iväg för att pyssla med sin hobby, israceingbilen. Han fick egentid till klockan två sen ska han komma till stallet och ta sonen så jag får rida. Idag ska jag ta min första ensamtur på nya stället. Gissar att Kelly kommer att kunna skritta idag när hon är själv :crazy:

Jag har samma problem som Idavallen, jag har ingen större pejling på var stigarna går under snön. Jag är ju ny i området. Men en trevlig tur på grusvägen som träcker sig i miltals kan jag klura ut själv. Den går att trava på i alla fall utan problem. Sen finns en stig där mina två stallisar som har unghästarna har gått en del. Nu var ju grinden stängd sist så jag har inte utforskat den närmare (eftersom jag inte får med mig pallen...)

Nä, dax att vika tvätt. Det var ju det jag skulle göra :angel:

Gillar inte direkt täcken jag heller och ärligt talat så vet jag inte om jag skulle få på dom nåt heller. Ina har nog aldrig haft på sej ett täcke och Winnie testade ju sitt förra vintern men det blev inte långvarigt :grin: Men jag har täcken att ta till om det skulle behövas.

Det är ju första vinter på lösdrift för dom och jag har ju inte nåt stall att ta in dom i så dom får torka upp så jag antar att jag måste kränga på dom ett varsitt ulltäcke så småningom. Men än så verkar dom klara sej alldeles galant.

Jag är oxå emot täcke men med en häst som får ont i ryggen och blir allmänt grinig om han fryser så använder jag numera täcken.
Regnar det eller är dåligt väder står han inne i ligghallen och trycker men om det är uppehåll och sol så kan han tom ligga och sova ute i snön. :laugh:

Nu har jag varit ute och skottat lite men det finns mer att ta av.
Tog ut bägge katterna för att få lite vinterbilder på dem. Funkade med gammelmannen men Tösen uppskattade det inte alls. :angel:

Loppan har aldrig haft något annat än grimma på sig.... :D Men hon är en rätt cool dam så jag tror nog hon skulle finna sig i ett täcke.... en stund i alla fall.

Bäcka har jag bara provat Morsans täcken på.... För att se om hon vuxit i dem.. Men icke... *drunkna" var ordet.... det är rätt mycket kvar att fylla ut på längden...Däremot verkar det som om att Morsans sadel kommer att passa... *mycket tacksam*.....

Jag resonerar så här.... Båda är unghästar.... båda växer... Jag är för snål för att köpa täcken till dem nu som inte kommer att passa om ett år....
Skulle något inträffa som gör att jag måste lägga på ett täcke.. då får jag väl åka ner till den kända hästaffären i närheten och införskaffa ett ....

Men så länge de klarar sig utan så får de gå utan....:D

ok sa har tankte jag, vi alla har ju hastar som vaxer eller vi har for manga tacken (som tant pinto) och i stallet for att bara ligga och skrota, gora ngn typ av byteshandel. om man vill salja kan vi gora det, annar mottagaren betalar frakten.. Bussgods min goda van...

Syrran jag har tva 115 tacken, ett stalltacke och ett regntacke som jag inte har ngn anvandning for.. du betalar frakten och jag sander gratis till dig.. pm mig din address sa sander jag i morgon nar jag skall till bussgods med annat paket.. du gor mig en tjanst om du tar dem.. jag har inte plats langre...

jag ar normalt inte stor pa tacken heller, bortsett fran fleece, dock ibland bara maste man..

Pust just kommit in efter att ha skottat,sitter o tinar med varmt kaffe:d
Hade en morgonpigg dotter som redan varit ute o ridit sin häst+unghästen som ska sättas igång efter en lång vila:crazy:
Själv ska jag ut o ta en tur i snön lite senare:)

herr gubbe, du skulle ocksa vara sur om du blev utkastad 0530am.. jag har full forstaelse for dem..
men hoppas den adle blir i battre humor och ler glatt nar du kan galoppera mellan traden igen.. arbete - work.. det ar ett 4 letter word.. alltsa svar inte, lol

skall val ut och pulsa i snon lite.. ha det bra alla..

Jaha, då har man återigen klantat sig...

... skulle ta in igår och ett hungrigt kallblod ställde sin broddade hov på min vänstra lilltå som bröts. Sa*an i gatan, vad ont det gjorde!!! Nu är den tjock och den lyser fint i all sin praktfulla blåa färg.

Sen skulle tre hästar till in också...

S.

ok sa har tankte jag, vi alla har ju hastar som vaxer eller vi har for manga tacken

Smart idé, men jag hoppas Kelly har vuxit färdigt :D

Hon har precis de täcken hon behöver. Alla nya eftersom inte ett smack ingick i överlåtelsen mer än grimman. Dock den dagen hon går ur tiden kommer jag stå med en bunt täcken jag aldrig mer kommer att använda för jag ska INTE ha en så stor häst igen. Nästa ska bli en D-ponny. Något jag misslyckats med att skaffa mig båda gångerna.

Men nu ska ju Kellan leva i 100 år så det dröjer läääänge innan mina fina 145 täcken kommer ut på marknaden........

Samma här hoppas verkligen att unghästen vuxit färdigt,hmm hon börjar växa i 165-täcken nu:crazy:
Ska jag göra dej lite avis,står 2 D-ponnier hos oss:D

tess forstas men brimmis har ungdomar, for att inte glomma Rocketman, och andra smattingar.. men du far behalla dina kellytacken jag lovar lol..

jag bara tycker det ar synd att man har saker som ligger och inte anvander nar det kanske ar ngn annan som ar intresserad.. ngn som vill ha /kopa en svart stubben tristan dl for 8000 eller bast offer.. 31 och 17\tum.... nypris over 16000..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 474
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar