TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Attans punkteringar. Jag lagade en skottkärra med punkteringsspray men då ska det vara små hål, inte som vid mitt senaste försök där däcket var helt slut. Jag har använt spray för Mc.
Nu kan vi få varmare väder när julen ar avklarad eller hur

Synd man inte kan fostra djuren att bara bajsa och kissa utomhus.:angel:

Tackar!

Sovit på soffan var det urminnes tider sedan jag gjorde det sist. Den är jämt upptagen av farsan...:angel:

Tipsar dig om min lösning på pallfrågan... Jag använder lastpallar som ligger staplade på varandra. Du lägger så många pallar på varandra som du behöver för att få rätt höjd. Det blir stadigt och bra och mer en form av plattform än pall.

Man slipper så och balansera på något smalt vingligt elände...:D

Senast ändrad:

Sådana har vi i stallet + en lövkorg.
Jag och en tjej (vi är 4 i stallet nu + 2 medryttare) till använder skottkärran (liten). De andra 2 använder antingen lövkorgen eller tubdrugsen (stavning ?) när de mockar.
Jag och 2 till har spån, en har blandat torv och halmpellets.

Det är det vi har - lastpallar. Men de är för låga, iaf om man ska upp på en barbackahäst.
Min tok är dessutom "svårparkerad" :laugh: när det gäller pallar eller liknade. Ska alltid traska iväg precis när man har fått upp ena benet över ryggen. Tur att han har rejäl man att grabba tag i, när man hänger halvväggs på plats:D Han gör det för att jävlas med "mamma", han vet så väl att man ska stå stilla tills man har kommit på plats.

Grunden i mina bäddar är torv.. ca 10 cm väl satt torvbädd. Den är mycket stabil och bra.. och rätt skött fungerar den klockrent år efter år..
Sen kör jag med en blandning av spån och torv på ytan. Varje sommar mockas bara översta lagret ut... grunden i torvbädden får vara kvar orörd.

Jag har hel spånbädd till min tok, eller försöker med det iaf.
Eftersom han snurrar runt och gör vallar på morgonen innan han ska ut (har bråttom ut), blir det ganska så omrört. Vallar runt alla väggar, ner till bädden i mitten. Får skyffla tillbaka allt han har lagt i vallarna till mitten varje dag. Lägger in en spånbal var 6-8 dag ungefär.
Han är en ängel på halm, inget omrört eller vallar då, brukar ha bädd då. Men i detta stall är det spån eller torv som gäller pga liten dynghög och stallägarens åsikter:(

Har halmbädd ute i lösdriften.... Gillar halmbäddar bäst om jag får välja.. Men det är svårt att få tag på halm av bra hygienisk kvalitet här omkring.. De år det finns bra halm så köper jag och kör på det.... Det går nämligen lika bra att anlägga en halmbädd ovanpå torvbädden.

Det blir lite mer "utfyllnad" i dyngstacken när man har halm men det kan det vara värt....

Idag blir det inte så mkt.
Har insläpp - igen, 4:e på raken. Så jag ska iväg till stallet vid 16. Mocka, fixa mat till Lyrik, lägga in middag, ta in alla 4. Borsta lite på min tok mm.
Måste kolla över mitt foderförråd. Dax att storhandla igen på Citygross, GG och Hanssons...:o

KL
Är det någon som har provat barbackagjord på sin pålle?
Funderar på att skaffa en till min tok. Hans sadel är för trång för honom, så den går inte att rida i. Båda han och jag har dåligt med "stoppning" runt rygg/rumpa:D, så det är inte så skönt att rida barbacka. Tycker att man bara glider runt med schabrack och täckesgjord.

Jo, jag gillar halm bäst. Både som bädd och mocka "vanligt". Men får inte ha halm i detta stall...:(

Får ont i ryggen varje dag att mocka spån, aldrig med halm.

God morgon alla! Här är ett strålande vinterväder ca -12, och solsken. Ingen häst för mig idag, ena stallkompisen hade utsläpp, och dottern ska rida.

Jag ska iväg och fixa mitt extrajobb, som väl kankse inte är så skoj - städ - men som ger sköna extrapengar till träningar och sånt:)

Sitter med hakan hängande i knähöjd och tittar på Toddlers & Tiaras. Jösses säjer jag bara :eek:

Annars är det en fin dag här, sol och bara 4-5 minusgrader. Har varit ute och mockat lite i hagen men jäklar vad skithögarna satt fastfrusna! Jag fick undan några högar iaf.

Syrran: jag har san tubtrugs.. har haft dem sakert 10 ar snart.. Vintertid anvander jag dem for vatten da sidor ar bojbara och man kan fa ut isen. Och jag har dem till godsel ocksa.. sake ar att de skall baras, DET kan jag inte.. men har en liten vagn som jag kan dra dem pa, dock inte vintertid..

Jag hade en fin godsel hog men kommun sa att jag inte fick ha den.. grundvatten och sant shit.. sa darfor lagger jag nu i skogen.. och det kan man alltsa inte ta sig for narvarande utan att pulsa.. Nej det far bli presenning tills jag har fatt hit min karra som sen kan aka en gang per vecka till herrgarn med shiten.. de anvander till alla trad och blommor, darfor kan jag inte ha span heller.. antingen torv eller halm eller halmpellets.. mentack for sidan, sparade den..

saker vill losa sig, just for ogonblicket ar det lite mkt och jag ar i ett skov och da ar allting jobbigt..
Vill ga ut oc hrida men orkar inte ens fa upp sadeln pa valdemar.. DA ar det kris.. Sa istallet gar de dar ute och gor inget.. ater forstas.. nu skall jag kanka shit.. toots

KL

Hej, godmorgon och hallåj.....Här har ni Tant Cizma som hälsar till er alla...Välkommen Lyrik.... hoppas du ska trivas....:D

Vi hade en kanon Nyårshelg... god mat, underbart sällskap och mkt mys.... Lillprinsen är självklart i allas blockfång och han har totalt charmat hela huset...:love:

Jag har ju av förklarliga skäl inte så mkt tid å sitta vid datorn just nu, men lovar att bättra mig när allt blitt som vanligt igen=)... Hoppas ni får en god dag..

Hej hopp och kram till er alla

Jag barnvaktar femåriga barnbarnet Vidar idag så det blir nog inte så mycket hästerier idag. Stallet är fixat och fint och jag tog med mig kameran och tänkte jag skulle ta lite fina bilder på Prinsen. Det gick sisådär måste jag säga. Liten häst ville hellre sitta i mitt knä eller tugga på handskarna än att posera fint :love:

2011-01-02.jpg

Hejsan!
Detta verkar vara en tråd för mig:laugh:
Om ni vill ha en tant till med så finns denna tant.
Jag fyller 45 under året och bor på en liten gård med mina två barn som är 17 och 19. Med oss så bor även en liten hund och katt och vi har också några hästar i stallet.
Hästarna är mitt stora intresse och även min dotters.
Jag rider inte så mycket längre då jag har lyckas att lägga aldeles för mycket trivselvikt på min kropp:o. Så för hästarnas skull och min egen så låter jag bli.
Men jag tillbringar många timmar i stallet varje dag.
Ska försöka under året att bli lite mindre så att jag kan ta mig upp och rida lite mer regelbundet igen.
Jobbar lite olika skift så att jag kan dra runt allt här hemma.
Jag är ny här och fattar inte riktigt alla funktioner men ska försöka lära mig:crazy:
Det var lite om mig.

Välkommen....

Misstänker att du brottas med samma problem som flera av oss... Vi trivs så pass bra med trivselvikten att det är ytterst svårt att göra sig av med några kilon...;)

Hoppas du skall trivas hos oss.....

Själv är jag nyss inkommen från stallet. Donat lite med mina damer... Burit hö långt ut i hagen... Pust och stånk kan jag meddela... Djupsnö med skare... Det suger musten ur en.. Speciellt när man har två stora säckar med hö att få med sig. Orsaken till detta äventyr är att jag vill attl att hästarna utnyttjar hela hagen, och så vill jag inte ha upp rådjuren precis till gården.... så då blir det till att slita lite...

Ett sådant fyspass varje dag så är man nog smal snart..:D

Nu kan jag ju inte skylla på sjukdom och annat längre så nu är det långt ut met höt som gäller... Slut på fusket att lägga höet utanför lösdriften..:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 467
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar