Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Snygg! Fast färgen på ögonen är förstås lite "spökliga" :)
Jag har inte hängt med här på ett bra tag. Är det ditt föl alltså????

Ajjj,det är ju djurplågeri!
Nu är det försent,ska ta in pållar o åka o jobba.....så jag slipper!

Det här är verkligen jättespännande!! Jag sätter min hundring att det blir en liten Luring :)

196184_10150114598036200_645741199_6577202_5123438_n.jpg

Idag tog dottern Amelie och jag och dammade av våra fyrbenta en stund. Det blev en god stund i paddocken (som dottern och hennes kompisar skottat ur för hand igår!! Impad av deras energi). Klara där tog vi en vända på småvägarna. Vi var hela tiden beredda på att slänga in pållarna i hagen. För kanske kanske skulle jag snart få besked att maken äntligen skulle få bli utskriven från Ackis. Tyvärr blev beskedet det motsatta, han får stanna i alla fall en natt till. Men nu ska han nog få komma hem i morgon, om värdena är bra och om han klarar av att få i sig tillfredsställande med vätska. Nu börjar jag allt sakna min gubbe .....

Ja fölet i magen är mitt.Ögonen är lite spöklika på den bilden ja,som vanligt skit bakom kameran.....

Gubbtjyv,jodå, hon är 167.....Tja,kan ju vara mask där också.....

Pinto, ja hon är riktigt snygg,rör sej :love: och har ett super temperament!

Det är inte möjligt att man sett de hästarna i skogen ovanför Skaraberg?

Vet var Skaraberg är,har gått på Uddetorp för tusen år sedan:),men nej,där har jag inte varit med hästarna.Jag bor söder om Falköping.

Och Gubbtjyv: Det är svårt att bedöma höjden genom foto,D är enligt kontraktet mätt till 1,52 men jag tycker han känns högre.Jag är ca 1,78 och tycker inte han känns liten när jag rider.Fast när jag tänker efter kom jag faktiskt upp utan:eek: pall idag när jag fick hoppa av för att spänna gjorden så det talar väl för att han inte är så hög:D.

Och så hakar folk upp sej på höjden:crazy:
Verkar ju som att hon har förutsättningarna för sej.
Okey om man är typ över 1,80 så är hon kanske lite liten men hur många tjejer är det??
Hmm brukar få höra att jag ser lagom ut på min lilla busa.

Äsch jag missförstod......min senaste kommentar gällde 5 åringen! Tror inte min 4 åring kan mäta sej gångarts mässigt med henne.....

Att din 146:a hävdar sej väl i konkurrensen säger ju en hel del.....!

Som Tajger säger,de flesta hoppar 110-120 men vill ha hästar med kapacitet för 160....... varför då?? Nu vill jag ju gärna ha upp mina i medelsvår iaf,med tanke på fortsatt avel.

Tajger,inte tänkt på madrasserad "cell"???!

:rofl: Mycket har jag blivit kallad genom åren men aldrig bordellmamma :rofl:

Kanske man skulle ta och tupera håret, svartsminkas, dra på sej leopardleggings och dra på negligén :idea:

Ja jag sätter lätt en hundring på en ny liten kotte :D

Kl

Idag skulle ett par bekantas döttra med till stallet för lite pyssel. Tonåringen har ridit lite förut men det var ett tag sen. Hon hade så naturlig hand med Kelly när hon tog in henne och pysslade. Hon fixade klart hela hästen medans jag gjorde stallsysslorna. Sen knallade vi bort till gärdet för lite ridning. Tanken var att jag skulle köra ett lätt pass först och så skulle tösen få en liten lugn minilektion efteråt. Jag red Kelly en stund och hon kände rätt okej. Inte sådär på som hon kan vara ibland. Efter att ridit igenom henne skulle tösen rida lite. Jag hade under min ridning förklara hur Kelly funkade och visat in action sas...

Tösen sitter upp och skrittar iväg mot första konen. Lägger på lite skänkel för att rama in Kelly. Kelly travar iväg direkt... Tösen som är lite ringrostig sätter sig och tar tyglarna men eftersom hon fortfarande har långa tyglar så hinner hon varken styra eller bromsa. Kelly fattar galopp :o Tösen blir lite panikslagen. Hon hade ju förväntat sig en skritt på långa tyglar runt en kon, nu var hon påväg i galopp över gärdet, bort från oss.

Jag skriker efter henne "sätt dig ner, luta dig bakåt och styr tillbaka hiiiit!" Men hon blev nog lite för paralyserad för att styra. Då börjar Kellly bocka :eek: Första gången någonsin. Tösen får framvikt men lyckas sitta kvar de tre första skutten sen hamnar hon på halsen och åker ner i den plaskblöta ängen. Kelly stannar snällt vid hennes sida.

Jag fick rida igenom henne en gång till och nu var hon fly förbannad när jag red. Svansen piskade ilsket. Men hon lugnade sig efter ett tag och blev lugn och trevlig igen. När jag skrittat henne på lång tygel en stund frågade jag om tjejen vågade sitta upp igen och skritta henne om jag gick bredvid? Ville ju inte att hon aldrig mer skulle våga sitta på en häst. Hon fick skritta av henne på lång tygel en stund och det gick bra.

Blev så snopen bara. Jag är ju en rätt medioker ryttare själv och jag har aldrig uppfattat Kelly som så känslig för balansfel hos ryttaren. Min balans är ju rätt kass. Men jag får nog säga att någon nybörjarhäst blir hon då aldrig. I detta fallet var det rätt uppenbart att det var balansen i kombination med bris på ledande tygeltag som fick damen att se rött. Tur att tjejen inte slog sig och att Kelly inte drog iväg någon stans.

Ingen mer "ponnyridning" på Kelly :crazy:

Den utstyrseln matchar ju Zumbalooken ;)

Håller alla tummar för att han kommer hem i morron!

Blev ju lika när jag var där och opererade mej första vändan, skulle vara där tis-tors men blev kvar i 6 dygn.

Jamen hallååååå!!!! Dressyr madam av rang och du förväntar dej att hon ska agera sedesam "ponnyridningshäst":devil: ??????? Vilken förolämpning!!

Visst fan ja, jag glömde volangerna :angel:

Tur att hon inte gjorde sej illa iaf och att hon tordes sitta upp igen!!

Jag har inte ridit än sen jag trilla av, undrar hur det kommer att kännas!!

Senast ändrad:

Har en tekniknörd till karl så det sitter redan en webkamera i ligghallen :laugh: Känns ju helt okej nu att ha lite koll på damen. Jag tittar och känner efter tecken men än så länge är det "bara" juvret som håller på att fylla på. Läste nånstans att det fylls på 2-4 veckor innan fölning, stämmer det?

masken ar ett jattebra namn for folis. haha. for vet OCH slu kan ju inte ha fel eller hur?? se till att du far dina pengar tillbaka, och lite till for falsk advertising sa att saga.. eller ett ar fri veterinar vard..

jag ar sen, maste ut och fa in mina pallar och fodra.. det har internetet drar mig vansinnig... toots

Ja, mycket oflyt har vi haft, fast nu tror jag det värsta är över. Det måste jag ju tro! Den här operationen behövde gubben min så väl, han har haft jättesvårt att äta en lång tid, maten har fastnat i halsen. Han är inte den som går till läkare i "onödan" men sent i höstas sökte han till slut, för det blev bara värre med tiden. Jag tycker det har tuffat på i rätt god fart från första besöket hos husläkaren till dess han fick sin operation. Nu verkar det ju gå bra att dricka, och målet är att han ska kunna äta som alla andra, utan att bälga i sig en halvt glas vatten till varje tugga. Så det här blir kanon.

Nä, jag ser med glädje och förväntan fram emot våren och allt. Det blir säkert kanonbra allting :grin:

Ja,det kan dock börja fyllas ännu tidigare,men på en första gångare så stämmer det nog bra i de flesta fall.
Ganska kul att sitta o glo i kameran,eller hur?

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen... 97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 699
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort... 2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka