Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Haha Karin, det där läste jag när hon hade skrivit det :D Det ser ju så underbart lätt ut när du lastar hästen!

Det ska vara lätt ;)

...men så är det ju inte alltid. Lilly vägrade gå in som tvååring. När hon skulle åka till mig från uppfödaren fick dom formligen bära henne in med följden att hon hade stressat och fått rejäla brännsår efter repen. Hon var 1 år då. Det satt djupt i hennes lilla hjärna och när vi så skulle ta hem henne till vår gård blev det tvärstopp.

Jag har lastat många hästar, fått svårlastade hästar till att gå själva över stallplanen och in i transporten så jag såg det egentligen inte som ett problem utan nåt vi skulle jobba på. Men jisses...INGET verkade fungera:confused:...Dag 1 höll vi på och jobbade med henne ca en halvtimme i stöten till ingen nytta. Hon sög fast nedanför rampen, slog sig lös om man pressade lite. Dag 2 samma sak. Uppgivet satte jag mig inne i transporten och funderade på hur jag skulle bemöta detta, Lilly stod nedanför rampen som fastgjuten...plötsligt såg hon mig där jag satt på golvet...

...hon tog några steg mot mig, jag höll andan och beordrade folk i närheten att inte röra sig, för allt i världen!!! Lilly kom närmare och då började jag backa på rumpan in i transporten...HON FÖLJDE MIG HELA VÄGEN IN och var lugn och stadig. Hon upplever fortfarande lite stress i samband med transportering men hon går in och står stadigt, somnar ofta....jag tycker dock att det är lite kul för hur många har lastat häst sittande på rumpan på transportgolvet:o:D

Mulet i dag med och det snöade faktiskt i morse när jag var ute vid flickorna, usch o tvi!! Men snön har sjunkit ihop bra mycket nu så det finns väl hopp om vår i år med.

På torsdag kommer vet hit och tittar på Ina igen och ev ger stelkrampsspruta. Dom hade funderat om provsvaret verkligen var rätt sa hon som svarar i telefon hos veterinären så vi får väl se vad vet Lisa har att säja på torsdag.

Vilken härlig solskenshistoria :D Kan riktigt se hur du åker på rumpan in i transporten :angel:

Ja det är ju oftas det som är problemet att när man väl tar fram transporten har man en tid att passa i 99 fall av 100.

Min gamla stallägare hade ett skäcksto som var absolut omöjligt att lasta. När vi skulle till ATG kliniken för vetbesiktning så började vi flera timmar i förväg just för att hon inte skulle stressas men det tog 3 timmar innan vi fick in henne.

Det är eksakt det som är hela grejen! Om man slutar pressa hästen då vågar den helt plötslig
Om man står på 10meter tornet och inte vågar hoppa i vattnet, skulle det inte hjälpa att bli pressat. Om någon då provar att puta ut en, är sannolikheten för att man inte ens vågar att gå upp där igen stor.
Man får ge det den tid det tar. Då får man ett bra resultat, som fungerar framöver.

:rofl:Ska ha den varianten i åtanke när H ska tränas.Jag har tänkt ta tag i lastträningen nu när jag har transport.

Ska vänta tills det blir varmt och skönt för jag räknar med flera timmar om jag ska göra det själv och alltså bara kan vänta ut henne.

Planeringen är att ladda upp med pall att sitta på,mobil,något att läsa och kaffe och mackor(ev.även potta?) :).

Hon är inte rädd att gå in,det är hennes envishet som ställer till det.När hon väl går på står hon lugnt.

Nu tillkommer ju en sak,det har transporterats kor i den flera gånger i vinter så den lukten sitter ju i.Får se hur hon tar det,hon brukar få lukta i skötardörren när vi går förbi och det verkar inte bekomma henne.

Jag hoppas det går smidigt för dig. Tänker på Rocket här som aldrig haft några dåliga erfarenheter och han studsar in i transporten innan man ens bett honom om det :D . Tror han gillar att åka, helt enkelt.

Lilly är som jag nämnde fortfarande lite stressad i samband med transport och blir lätt otålig om det är lång resväg. Dock blir hon också förbannad om man kör i ett gupp när hon somnat och låter en genast veta det :o . Men det är aldrig problem att få på henne. Hon gillar inte själva resandet och det kan jag förstå med tanke på hennes tidiga erfarenheter.

Hejsan!

Kan nog inte bli några bilder då jag är aldeles själv när jag är ute och rider :D
Och det är nog en himla tur att ingen ser mig :o
Jag rider en isläning åt min kompis som är opererad. Det är riktigt kul och man kan ju tölta och då är det som att sitta i en fåtölj ute i skogen.
Han är en liten pålle med massor av hår och så söt :love:

Ska nu slänga på mig lite kläder och ge mig iväg på utvecklingssamtal med dottern. Ganska tungt då jag jobbat till halv sju nu på morgonen.
Jag har gått på sex veckot natt nu och det är så skönt.

Jag får skriva mer sen, måste skynda.

Ha en bra dag alla :bump::banana:

kl.
om lastning, precis som piraja gjorde, man vantar ut hasten.. nar vi skulle flytta hit tog det 45 minuter att fa tant fjanta pa transporten, det var bara att vanta ut henne, hon stod pa rampen och surade, alla andra hade akt, men hon skulle INTE forflytta sig ngnstans sa hon.. sa jag stod dar och at min morot, vilket hon ville ha och det fick inte hon forrann hon var inne.. har aldrig setten hals bli sa lang tror jag.. och nu pratar vi inte om en unghast, har ar en stadig madame pa 28 ar som har akt transport MKT i sitt liv.. tills slut gick hon in och fick sin morot, och dorren akte igen . och hon stod som ett ljus hela vagen upp..
Jag har statt med hastar timvis, parkerat trailer i hagen och fodrat dar inne, ja allt man kan tanka sig.. vissa har just en radsla.. En ung kille, blev inlyft i trailer vid 3 veckors alder, han tog det lang tid att vanja igen. Men nu lagger jag bara repet pa halsen staller honom framfor bakdorr och in hoppar han som det ar ingenting.. Inte stressa ar keyword, och nervosa agare som tanker "OM" nej det ar inte bra heller.. Se det som vilken annan sak, istallet for att tanka daligt, tank jaha det har ar ju enkelt ocksa.. och in gar hasten.
Mirri som kom direkt fran "folhagen" och blev satt pa transport och sen akte han 2000 miles till New York, sen FLOG han , och sen igen transport fran Amsterdam till sverige, ja nar vi flyttade till torpet hoppade han rakt pa trailern, men blev radd for rampen, sant har man ju normalt inte.. Utan det ar direkt step up.. Han tycker om att aka tror jag.. gungar gott..

Och sen var det rosor.. Ja, det var faktiskt i systembolagets katalog online som jag hittade namnet, en scotch whisky 17 ar 2550 kronor tror jag.. bra och dyrt. har aldrig smakat den men ett bra namn pa ett hingst fol..

Oh ja tack, rosbuske/ar har jag tankt pa, men vill gora en syrenbersa ocksa.. eller ngt sant.. det ar ju inte sa mkt plats har, och min "tradgard" ar numera hasthage lol.. Men kan jag hitta syrenskott ngnstans skall det planteras vid huset.. Och rosor ar ju bra mkt battre an brannnasslor..och godsel har jag, massor.. Maste bara lara mig att skota dem.. ar urusel pa blommor.. Forhoppningsvis kommer jag att ma battre i sommar sa jag kan fa ngt gjort.. Tess du far komma upp en dag och vi far gora besok hos handelstradgarden och inhandla.. NAR det blir snofritt..

Solsken hela dagen idag och nice temp.. jag till och med satte pa mig vast istallet for grotrock i morse och var inte kall.. Fortfarande mossa da oronen varkte lite igar.. Mirri tyckte jag sa rolig ut tror jag, han forsokte dra av mig mossan lol..

Jag har mockat och borstat bullar, men det ar mkt kvar pa dem.. dock skall temp bli kall sa jag vill ju inte raka av dem all pals.. Jaja, det kanske finns hopp om var, pa ngt satt..

Brimmis, intressant att vetstation tyckte svar var konstigt ocksa.. hoppas slu inte har blandat ihop svaren sa ngn stackare star dar och vantar pa fol och inget kommer.. DET vore ju bade synd och klantigt av dem.. Hur gar det med masken? sparkar den ivag? Och har du fatt ngt "tittutdatum" fran uppfodare? Vi kan ju inte ha fol/mask anlanda nar det blir tanttraff lol.. Satter garna en hundring pa att det ar ett fol men inte pa vilken sort, sa vagad ar jag inte.. lol.. sa lange det ar 4 ben och svans far man val vara lycklig.. ar radd jag skall bli sa besviken om jag far ett hingstfol da jag garna vill ha en liten tjej..

Solen kom fram innan lunch och det har varit kanonväder hela dan men jag har varit inne för Theo, Nanne och Felicia har varit här sen i morse och Flisan har feber, stackarn.

Datum ja, jag satt och räknade i morse innan jag ringde vetrinären och jag tog det allra sista datumet hon kunnat bli betäckt på, den 15/5-10 och då är hon på 303 dygnet i dag men det är mer troligt att hon är längre gången än så.

Ja jag stog och kände på buffningarna i morse med :laugh: Det har blivit en väldig aktivitet i magen, nu behöver man inte stå och stirra på den, det syns hur väl som helst!

Du har 2½ häst. Fortsätt leta namn. Det kommer att behövas. Vill se mer kort på Ina från sidan och bakifrån, framifrån. Ta med på Winnie också så vi kan jämföra. Be någon ställa upp dem åt dig. Ta också kort på juvret.

Jag är sååå nyfiken på att se hur det ser ut. :laugh:

Men du kan ju börja tempa henne nu och se om du märker skilnad. Även om det inte är dax riktigt ännu så nått dygn innan fölning går ofta tempen ner lite. Du kan också tvätta juvet och bakdel så hon är fräch ifall att.

Hade inte gubben monterat webbkamera i ligghallen? Då måste du ju bara fixa en länk åt oss att följa detta live!!

oh du far garna sanda gubbe hit brimmis och fixa en camera till mig med lol.. jag har ingen lust att sova med madeira da hon ar en riktigt shithog och poopar darhon vill.. plus hon snarkar...nu forstas har jag inte sa langt till stallet (25 meter hogst) men i alla fall..

nu ar det grodan boll och kallestropp pa radion.. ja jag vet, men ibland maste jag bara lyssna pa det..

På tal om namn på hingstföl. En kompis väntar vad vi tror just ett hingstföl (mer vild unge i mage har nog ingen skådat) den närmsta månaden. Namnet ska helst vara en blomma, men vad kan passa på en gosse? Det mesta funkar ju bra på ett litet stoföl, det här är svårare. Tänkte att det kunde vara kul att ha några förslag att ge henne, för hon tycker själv att det är knepigt att komma på något bra. Någon som har något bra förslag?

Ginst,Flox,Humle?

kl
Dagen började med att D fick nya skor.Fram provar vi nu en sort med fasade kanter,får se om det märks någon skillnad,han är rätt snubblig.Har stora platta hovar fram.

Efter promenad med hunden latade jag mig men på em.blev det ridning på H.Har äntligen fått loss en stolpe som varit fastfrusen sedan i höstas,så nu kan jag rida en slinga genom ett kuperat kobete.Där finns några små backar så lite klättring blir det:).

När jag red iväg var det gråmulet,lite ruggigt men efter en stund sprack molnen upp:)och det blev underbart.Ljuset så här på våren är något alldeles extra!

Sedan fick D komma ut på 2 km tömkörning på grusvägen med lite avstickare ut i naturen.

Voff:Tack för erbjudande om skjuts.Jag hoppas på att få låna mina föräldrars bil men har inte frågat än.Dom är 78 och 85 men ganska mycket ute på grejer så inte säkert att bilen är ledig.

Ska försöka ta kort i morron på madam El Fetto och på madam El BenSkrangel :D Det är liiiite skillnad på dom ;)

Nu har mörkret sänkt sej över Wikasgården, det är så härligt när det är ljust så länge på kvällarna! Det har tinat nå vansinnigt i dag så nu börjar gårdsplanen bli bra kletig och mjuk. I morron ska vi lägga ut plankor ner till hagen annars kommer jag inte att kunna ta mej ner till pållarna.

KL

Varit och nattat pållarna och karvat av drivor med löst hår från Kelly. Nu har hon humör igen. Misstänker att fällandet gör en del av det. I morgon ska jag och lilla nordsvenskans matte ut på en tur med Kelly och Busen. Första gången vi rider ut hon och jag. Hon är rätt tuff och säker den tjejen så det blir nog ingen fisritt bara för att Busen ska bocka och tramsa. Brukar ju annars bara bli massa skritt och lite trav. Tempo rider jag bara när jag är själv.

Här har det tagit redigt på snön nu fast vi inte haft någon sol. I morgon lovas dock sol så jag hoppas på en härlig tur. Den här tjejen är dessutom våran google maps i stallet. Hon har nog varit inne och knallat på alla vägar som går med sin unghäst, så jag hoppas på lite nya vägar i morgon.

Nu ska jag ta en dusch. Är lika hårig som en gorilla efter rycktstunden på Kelly :crazy:

Ang blommiga hingstnamn. Svårt eftersom det lätt låter feminint med blomnamn, men Lotus tycker jag låter lite mer hingst/ matcho. Beror mycket på ras också. Är det en islandshäst passar mer nordiskt klingande namn.

Annars är det ju ett bra alternativ att göra som Kat. Låta halva namnet vara något annat (Rosebank i hennes fall...) Kolla om det finns ett läckert undernamn i tex rossorter ( Flemmentaz) el liknande.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen... 97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 699
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort... 2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka