Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Det blir spännande :) hon kanske fungerar som min, bara tittade på mig när jag satt upp, och sedan jaha, skall vi gå nu?

Jag tänkte plocka upp Lobell :D

Och även Grodan, länge sedan hon skrev något här, men hon återkommer säkert snart :p

KL
Här är det sol +2 och blåsigt så in i norden.

Vi var ut på en intervallträningsrunda, galopp och skritt växlat. Vid ett tillfälle blev det nog lite väl djup snö, galoppen blev som att hoppa studs, varje språng var högt;) Så då blev det en kort galopp just där, vilket vi tog igen senare, med långa härliga galopper på perfekt underlag.

Det finns massor av olika vägar att rida här, så det gäller bara att bestämma vad man vill göra:idea:

Har oxå varit ute på en tur. Det blåste halv storm så hästarna fick jobba i motvinden. Det var nog sista gången för i år som vi kunde rida över åkern, det börjar bli mjukt och kanske inte så populärt om vi gör en stig där. Det "tjongar" i isen som nu börjar ge med sig i kanalen men "man har ju en trygg fjord"!!!!!

Jaha då gav jag mej på det igen idag.
Först ville hon inte komma i hagen. Tror hon visste att matte var på g igen :)

Sadlingen gick smidigt, inte ett öra bakåt ens när gjorden drogs. Gapade direkt för bettet, vilket är rekord.

Det blåste storm ute och jag fick sitta framåtlutad och kämpa för att se nåt under hjälmen.

Först ville inte damen lämna stallplan. Sen började sambon gå och då hängde hon på.
När vi närmade oss halva vår hage så tvärvände hon. Sambon fortsatte gå och jag blev vek och lät henne gå hemåt.
Sen tvärvände jag henne och fick henne att gå efter en del backande.
men inget dike fanns där, så matte brydde sig inte :)

Vi kom ikapp sambon och kom ända ner till stora vägen, vilket är rekord utan hästsällskap! Det var 2-3 ställen där hon började tveka, men jag smackade på henne .
Hon frustade som en galning :D

Eftersom det var kallt och sambon hade massagekund som skulle komma, så kunde vi inte fortsätta, men jag var så nöjd.
På vägen hem vände jag om henne 7 ggr utan problem.
I vanliga fall är hon jättesvår att vända, om man väl är på väg hemåt.

Sambon skulle ta kort när hon bråkade, men han sa att det gick så bra att han inte hann ta korten.

Imorgon ska vi ev rida ut med Lasse oxå, och se om jag kan göra samma sak.

32177036.jpg

32177105.jpg

Senast ändrad:

Kanon Lobell:banana::banana:

Nu när våren börjar komma skulle jag ju kunna lasta prinsessan vid något tillfälle och komma upp och göra dig sällskap på en ridtur, så långt mellan oss är det ju inte;) Och prinsessan är en ängel mot andra hästar, skulle hon bete sig på något sätt behöver jag bara säga nej med min basröst, så slutar hon :p

Ja, det får du jättegärna göra! :)
Jag säger till när vägarna börjar bli isfria.

Då bjussar jag på middag!

Det är en bra dag idag. Trullan skötte sig. Och vi skulle egentligen fått besök ikväll av en familj från sambons jobb. De ska snacka jobb och jag var inte sugen på det, då jag har en fläskstek i ugnen som tar evigheter, och vill bara slappa framför tv:n ikväll efter middagen.
men de kunde inte komma, så jag kände bara - Jippie! Så social är jag :)

Sen kom hovis förbi med ett styckat vildsvin , så nu blir det till att leta efter recept.
Har aldrig ätit vildsvin. Imorgon ska vi göra revbenspjäll och på måndag köttfärsbiffar.
Hoppas jag gillar det, för halva frysen är fylld.

Sambon tömde frysen på gammalt och är nu på väg till sin gamla pappa för att fylla hans frys. Han tog med sig alla ungar, så jag är barnfri i 45 minuter . Lyxigt!

Bra jobbat! Det är en envis dam du har där, och jag måste erkänna att jag är full av beundran, för jag hade tröttnat för länge sen! Det är basic för mig, hästen ska vara snäll att hämta, hantera, och gå där jag ber den gå! Naturligtvis kan det krångla ibland, men du har fått en hel del att bita i!

Tack för väkommnandet tjejer eller "tanter" om ni hellre vill det.:D Har snickrat i mitt skogstorp idag. Nån gång kanske det blir klart med både lösdrift och beteshage. Nu handlar det om att få täljstenskaminen på plats så kanske det går att flytta dit framåt våren.

Välkommen :)
Här i tråden blir det bra med tant, IRL vill jag nog helst inte kallas det :)

Ja, välkommen! Täljstenskamin e grejt! Har en inne och en i uterummet! Ger rejält med värme.

Ja,vi hade en på förra stället vi bodde. Blev snabbt varmt.

Ang Trullan. Ja, hon är en häst för sig. Men jag är medveten om att jag hjälpt till med problemet genom att vara för mesig och rädd.
Vill behålla henne för jag älskar verkligen hästskrället :love:

Tänkte inte skriva nåt än, men skit samma. De 3 senaste ridturerna har jag tagit "räddningsdroppar". Trodde inte på det, men ville testa ändå, jag har inget att förlora.
Sambon tycker att jag blir mindre uppgiven och mer fokuserad. Om det är dropparna vet jag inte. Känner mej ungefär likadan, men det där "tänk om " , har börjat släppa.
Ska ta dem ett tag, och sen jämföra med utan.
Om inte så kanske de hjälper mej över tröskeln, och då kvittar det vad det beror på.

Det enda som finns på torpet till att värma kroppen. Själen får man värma med det mobila bredbandet.:laugh:

lobell, vad är det för magiska droppar du smörjer dig med? :eek: Annars tror jag att nåra droppar whisky kunde funka.;)

Jodå de funkar både för häst o människa.När dottern var liten o skulle tävla så var hon supernervös o ngr droppar på en sockerbit var kanon:D
Sen hade jag de till min stolla när jag fick henne,var liite jobbigt att släpa efter henne i longerlina när hon blev rädd o flydde för att inte tala om alla blåmärken o skrapsår:o

Bra kämpat av dej och det kommer säkert bara bli bättre o bättre,vänta du innan sommaren är över så ligger ni o galopperar över fälten

Senast ändrad:

nja de där stämmer nog inte riktigt tror ja..:laugh: torp i skogen i värmland o inget o värma sig med....har sibburatorn gått sönder...:laugh:

Nu blev jag förvirrad!En gubbe ökar till två gubbar-är inte det en ökning med 100%

Jag visste det!! Skrev det först men blev osäker (är lite värdelös i matte och litar inte på mina kunskaper alla gånger) så jag frågade min gubbe och då lurade han på mig detta :mad:

Denna helg trampar jag majonäs så det vackra vädret fick jag bara se genom fönstet i lunchrummet :(

Kelly och co har varit nakenfisar hela dagen. Lät dem gå ute en timme längre dessutom. Gott för dem. Nu fäller hon i alla fall. Har spottat hår sen jag lämnade stallet.

Har beslutat mig för att skita i om jag får medryttare eller inte. Har svarat på två annonser nu men de tackade nej (hade redan hittat andra pållar) Nu har ju ljuset kommit till min fördel så nu hinner jag rida mer. Det är ju under den mörka tiden som det kan bli svårt att få ihop det med jobb och barn. Kom dock på att två saker förändras till nästa vinter till min fördel. För det första får vi en vinterhage till så vi kommer att kunna använda vår belysta paddock och för det andra börjar ju Filip skolan. Det innebär att jag har 5 förmiddagar/v att rida på istället för 3 (och så går några bort p.g.a jobbet..)

Skulle det dyka upp en jättebra medis som kunde tillföra oss något så är det fortfarande intressant men annars klarar vi oss själva.

Lobell- Åter igen, starkt jobbat! :bow:

Skogsola-varmt välkommen. Jag vill också ha en kamin....

Övriga- Hoppas ni får kanonväder i morgon utan blåst. Tänk på mig som fajtas med skivade gurkor, räkstjärtar, ägghalvor och kladdig majonäs.

Men efter jobbet skall det ridas. Nu har ju Kelly fått gått i solen och sofftat hela dagen idag.

voff: Låter bra. Själv är bästa tant.;)
gubbtjyv: Sibberatorn vet jag knappt var den är. Det blev så bekvämt med EU.:)

Jag kopierade från en återförsäljare:

Den består av fem av dem 38 Bach blomstermedlen: - Star of Bethlehem - Mot chock och trauma - Rock Rose - Mot skräck och panik - Impatiens - Mot irritation och spänningar - Cherry Plum - Mot rädslan att förlora kontroll - Clematis - Mot medvetslöshet och svimningstendenser

Five Flower Remedy hjälper dig när du känner dig stressad, är utsatt för chock, upplever sorg eller känner dig drabbad av panik. Kallas även Räddningsdroppar.

Five Flower Remedy har förmågan att lösa upp ens spänningar, vilket även gäller om man tillfälligt känner sig väldigt "uppskruvad" eller ur balans.

Den smakar dessutom konjak :) vilket jag inte gillar.

Det blev en helt underbar tur för oss i skogen. Trodde inte vi skulle köra i väg för det blåste storm, men vi lastade och åkte iväg. När vi lastat av och klätt på hästarna mojnade vinden. Underlaget var perfekt och hästarna njöt av att få springa och studsa i skogen. Hade graman på som nödstopp och den behövdes, jobbade honom mycket i trav för galoppen blev lite väl studsig. Efter två varv på ena rundan så fick våra hästar hoppa lite stockar som ligger på en äng vid ridstigen.
Det var lite väl kul så jag är glad att jag inte ryckt manen på ett tag. :o

Både vi och pållarna tyckte det var kul så nu satsar vi på att komma iväg någonstans varje vecka. Stranden, åsen och så Bruces skog. Allt inom tjugo minuters körning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21