Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

jag trodde han var sald?? du vet vart han akte// cool beans.. kanske du kan kopa honom nu hehehe

Jag och Madde ska gå ut och fota snart så ska ni få se hur min lilla dinosaurie ser ut :D Jag tycker att Ina ser ut ung som sista kortet på Kelly och det kan ju stämma då eftersom uppfödarn sa att det inte är långt borta!

Ja det här är ju huuuur spännande som helst och hur sjutton ska jag kunna sova om nätterna framöver!!

Nej nån Surprise blir det inte även om första bokstaven stämmer. Madde sitter uppe på sitt rum nu och letar sto namn på S och hingst namn på N :laugh:

Men ..jag säger då de....när gick hon i hop med hingsten då...o framför allt varför..:confused:

D u har alltså brustit i dina plikter totalt o inte pratat med flickorna om de här med pojkar o blommor o bin....hur man skyddar sig alltså....

jaja...då får man ju stå sitt kast... men jag hoppas att du rtar lärdom av detta om de nu är så ställt att inte försumma dina mammaplikter rörande släktets fortlevnad i framtiden:laugh:

grattis till hingstungen....japp de blir en hingst :angel:

Jag tror också en hingst. Känns som om det behövs en liten busekille hos tanterna ;)

En kompis till mig råkade ut för en oväntad dräktighet. (Arabsto på rymmen som visade sig varit hos en ardennerhingst och hälsat på :o)

Eftersom stoet började på Mir och Mir hade följt på tidigare föl så blev det Mirakel....

Det fölet såg vanisinnigt knepigt ut och var inte ens söt stackarn.

Ja det här är ju huuuur spännande som helst och hur sjutton ska jag kunna sova om nätterna framöver!!

Nu lär ju inte fölvakt funka ute men annas kan man ju investera i en sådan eller hyra. Destriktvetten här har några de hyr ut.

Annars får du börja tälta i hagen till våren. Så länge hon inte har juver kan du sov lugnt.

Grattis till Barnbarnet ;)

Men, vad kul! :)
Hoppas det blir en liten skrutt då :)

KL*

Jag ska nog lägga ner hästeriet för gott..
Idag blev en KATASTROF.

Vi skulle rida iväg och grannens ponny har varit tjurig mot Trullan innan så jag skulle hålla mej före.
När vi kom till vår backe så hörde Trullan småkillarna leka utanför huset, så hon stannade till och kollade.
Det är en återvändsgränd där för plogbilen har skottat en vall med snö.
Helt plötsligt från inget när jag ska vända ut henne mot vägen igen, så börjar hon bocka och sparka som en tok!
Jag tappar en stigbygel och hamnar med magen på hornet och fastnar med jackan.
Och hon bockar och sparkar bakut så att hornet skär in i magen gång på gång.
Gnäggar som en tok och jag fattar ingenting.

Granntejen fick slänga sig av ponnyn och dra iväg henne. Då slutar Trullan. Det visar sig att när Trullan stannade till så sparkar ponnyn henne och hon får antagligen lite panik då hon inte kommer framåt.

Fy fan, vad ont i magen jag hade. Fick ligga en stund på henne innan jag kunde hoppa av.
Sen hoppade jag upp igen och gjorde ett till försök, för jag vill inte ha detta i huvudet nästa gång jag rider.
Vi kom iväg men Trullan var spänd och vaktade var ponnyn var hela tiden, så det funkade inte.

Nu har jag ett jättefint blåmärke bredvid naveln.
Suck!!

Du ska absolut inte lägga ner hästeriet!!! Du skötte detta med den äran + att du hann analysera vari problemet låg samt ta tag i det på en gång. Du är född till hästmänniska, så det så!!!:banana:

aja om magen..
mennu till folaventyr.. hos brimmis.. jag forstar inte allt detta. ina skulle ha blivit draktig nar hon var just 3 hos uppfodaren alltsa. Hon gick med hingstar dar? eller kanske unghingstar? hmmm jag hoppas du later uppfodaren betala alla ev. kostnader du kommer att ha sasom extra mat etc. for det kostar att foda upp en liten palle till 6 manader. sen ar det registrering och dna och allt annat kul.
ang ultraljud sa kan man inte gora det nu, om du inte tar in henne till gyn pa lasarettet vill saga lol.. det finns inte i sverige en ul mashine som man sa att saga "anvander pa utsidan av hasten" san som man har pa manniskor.. och sag inte emot mig gubbe, jag pratade med skara om det har och det ar ngt som inte finns annu, da de ar mkt dyra for djur..
i alla fall brimmis, jag hoppas att det gar bra med pallarna, kan du bygga tillsammans en box i losdriften riktigt snabbt dar hon kan vara under natten sa hon inte star och folar ute i snon? Nej hon kommer inte att tycka om det men kanske Winnie haller henne sallskap darinne? Eller pa ngt satt satta grindar for losdriftsoppningen sa de inte kan ga ut?? Hade det varit sommar och sol vore det ju forstas en annan femma. Du kanske skall titta efter en vast typ dunvast for en 12aring i storlek ocksa.. Har ni en loppis i narheten? Den kan du sen satta pa babisen, tra fotter genom armhal och sen zippar du upp den pa ryggen.. Det haller brostet/lungorna varma pa folisen. Plus mamma hast kan inte ta av den..
Har du checkat juvret? Om du tittar under magen, ser du "mjolkkanalen" ? Eller ngn utspanning pa juvret? Om hon later dig, ta lite varmt vatten och en trasa och sen tvattar/torkar av juvret sa det ar rent och redo. Men innnan hon fyller upp, for da ar det sa spant och gor ont.. Hur ser hennes hofter ut? Har hon slappnat av ngt i hofterna och borjat "droppa" alltsa, sa att saga losgjort hoftbenen for att gora pelvic area storre for fodseln? I trad 5 mot slutet skrev Cho en folvaska lista.. Om du inte hittar den sa sander hon dig nog garna.. Glom inte att ha telefonnummer till vet nara ocksa.. sedan det ar ditt forsta fol och ja man vet ju inte vad som kommer att ske, men man ar lite stirrig. Rectala (langa) handskar kan du kopa pa apoteket.. Jag gor saker lite annorlunda an i sverige men ha sjukvardsvaskan nara ocksa.. Samt bomulls rep.. OM du nu maste ga in och fa ut framben som kanske ligger baklanges..
I alla fall, Om du har ett stetoscope, kan du ta det och lyssna pa magen, du skall kunna hora baby heartbeat om du ar langre bak, och inte nara inas hjarta.. och ibland kan man se hur baby sparkar ocksa..
Lite sent att borja proppa i henne mat forstas, dock kanske borja med Granngardens Avel (189.00) Det star en massa kg pa sacken men Jag raknade ut upp till 2 kg per dag for madeira tills hon har folet och sen 2kg + beroende pa hur hon ser ut efter folet har kommit.. Tappar hon inte vikt och sant, fortsatt med 2kg+ per dag. och ho och massor av vatten, tank pa att hon behover dricka mkt..

Ja. det blir roligt med ett flingefol for damerna.. Men tank pa att Winnie kanske ar avundsjuk och inte sa snall mot folis till att borja med.. Eller att Ina kommer att hata Winnie och sparka henne sa fort som hon ar nara folet.. Ge mamma och babies ett dygn att bonda. Och glom inte att imprinta folet.. Sasom lyfta hovar och stoppa fingrar i munnen och oron och om du orkar eller gubbe orkar, lyft upp folet och bar det.. LOL kompis gjorde det och till idag tror hasten att han ar mindre an russel som bar honom nar han var nyfodd.. Det finns bra bocker om imprinting som jag garna lanar dig. Du kommer val pa tanttraffen i alla fall? Det ar ju 4 veckor dit och om hon ar redo att fola nu skall det val inte vara problem..

OT. Idag hade jag en trottande Valdemar.. Han fick sin meds innan han gick ut. Och sen stod han och hoppade upp och ner medans jag oppnade dorren.. SEN var det bara att flytta sig lol.. Full trott nerfor backen.. Ingen halta alls vad jag kunde se och direkt ut till maten forstas och huvet har varit pa backen mesta tiden... Skont att han ar battre.. Jag skall lata honom vila helt den har veckan och sen se hur han mar pa monday och da kanske borja med liten promenad igen.. Alla andra mar bra ocksa.. Vantar pa morgondagen da de lovar +4 och solsken woohoo.. Skall da ta kort pa alla.. Aven madeiras feta mage.. Hon har 2 manader kvar nu.. och tacket borjar att bli pa den lilla sidan.. Hon ar B R E D lol..
nu tillbaks till ordinarie program.. toots

Nu kommer det bilder på tjocksmocken så får ni säja vad ni tycker och tror :angel:

Så här såg hon ut när hon kom till oss den 31 maj förra året.

31772269.jpg

Här är hon i oktober

32157474.jpg

Här hon i dag.

32157556.jpg

Svårt att se eftersom jag är ingen bra fotograf. På kortet från i dag ser hon mycket smalare ut än hon är.

Senast ändrad:

Vad suckar du för..:confused: de där var inte ditt o trullans fel utan ponnyryttarens som red för nära trullan ....klart trullan fick spunk är hon inte kom någonvart....helt naturligt....du satt ju kvar o gjorde vad som kunde göras o de viktigaste du red vidare ...:banana:

så sucka inte så förbålt du utan le o sträck på morrhåren....lite blåmärken är en värdslig sak som karlsson på taket sa...de ska ju synas att du vart i farten..:laugh:

de är bara på de igen....men se till att ponnyn inte kommer för nära då....de ger sig såå småningom...bra jobbat..

Alltså de här är ju lite märkligt kan jag tycka . Gick hon med hingstar när ni köpte henne ???

annars är de en mullig häst ....så enkelt är de ju....eller...

Tack Piraja och Gubbtjyv, men precis när jag kom in kände jag mej så värdelös som ännu en gång fick nöja mej med en kort tur.
Jag kom inte iväg hela rundan utan bara en bit. Trullan var för spänd och jag var nog lite chockad.

Sambon är glad att jag höll mej kvar och det får jag väl oxå nöja mej med.
Men det svider.

Jag ger mej nog iväg ensam en tur imorgon, och ser hur långt vi kommer :)

På kortet ser hon väl mest vinterrund ut i mina ögon.
Men har hon gått med en hingst?

Undrar när trullan ska föda :angel:

32152644.jpg

Hm...svårt att avgöra på de här bilderna. Hur verkar juvret? Om du tar en bild rakt framifrån och kanske ett rakt bakifrån så man ser hur bred magen är? Har hon inte haft föl tidigare så bär hon den högt troligtvis...Så spännande :)

ja tycker inte hon ser fetare ut nu an i oktober men som Brimmis sager, hon ser smalare ut pa bilden.. basta ar val att gora en rectal undersokning (vetom du inte kan sjalv), samt checka juver och lyssna for ett litet hjarta som slar... Hon bar hogt om hon nu ar prego, och tycker inte hon ser sa fet ut.. dock jag har ju bara mina bullar att jamfora med.. skall posta i morgon pa fbom ngn kan flytta over..
Vad sager uppfodaren om det har da?? och kanske det ar vart att ta ut vet i alla fall.. sa du inte kommer ut dar en morgon och har en till mun att foda lol..

the story continues...

Vilken cirkus! Du får skippa att gå till badhuset tills blåmärket försvunnit från magen, folk skulle nog få lite huvudbry med vad du har pysslat med :)

Du får leta reda på någon annan att rida tillsammans med, någon som aldrig sparkar eller biter andra hästar. En snälling som stärker dig och Trullans självkänsla istället.

Fast Lasse är snäll och varken bits eller sparkas, men han duger ju inte ändå :)

Funderar på om vi är en dålig kombination, och kanske hon skulle trivas med en tuffare ryttare. M a o dags att sälja kanske..

Hej hopp!! Varit på jobbar stråt ett tag o vad får man se när man är tillbaka?? Jo ev en liten illbatting på gång!! Spännande!!

Enklaste o säkert sätt att ta reda på hur det ligger till,är att låta vet ta ett blodprov,el att vet känner på henne. Ultraljud är som tant Kat säger,försent.

Kolla juver,hur ser de ut? Hur ser hun ut i vulva,slapp eller som vanligt? Verkar hon ha släppt,eller börjat släppa bäckenbanden?

Svårt att se på bilden,men tycker inte hon ser sååå dräktig ut.... som ngn sa,försök att ta en bild rakt framifrån o rakt bakifrån. Å andra sidan är hon ung o det är första fölet så det behöver inte alls synas mkt på magen.

Det där med rörelser,jag tycker det är svårt att avgöra om det är fölsparkar eller annat som syns......Jag var övertygad om att min gamla dam var dräktig trots att ultraljud sa annat. Hon uppförde sej som om hon var dräktig o såg ut så och jag tyckte det sparkade.... Inte då! Det skulle ha blivit hennes fjärde föl o allt stämde...... Hon hade en hormonrubbning o trodde nog själv hon var dräktig oxå.

Min femåring syns det inte mkt på....Hon ÄR dräktig! Hon är så långt gången att fölsparkar borde kunna synas,har dock inte sett ngt,men hon kan ibland titta irriterat åt magen.

Lycka till!!

alltså,jag tycker att du var jätteduktig!!!!:banana:
Precis som gubbtjyv sa,du satt kvar o tog tag i problemet!
Du" lokaliserade " även problemet! Bra jobbat tycker jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka