Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Det började som ett skämt mellan mej och gubben att Ina börjar se ut som en höggravid elefant. I dag var en kompis hit som oxå har hästar och han sa direkt "Är hon dräktig?"

Magen har börjat hänga lite, nu i kväll stog jag och tittade på henne och det rör sej under skinnet på magen. Kan tarmar röra sej sä att det syns utanpå?

Det rör sej ung från virveln och framåt en bit på nederdelen av magen. Förstår du?

Hon är hungrig och kinkig, otålig, springer inte omkring så mycket längre..

Jag är kvar Brimmis...vill du ta det på fejjanchatten?

På Kelly var det mycket tarm och magaktivitet den här tiden på året på magen. Hon fölade 7 juli. Hur gammal är Ina? Fölat förrut? När har hon gått med hingst?

Jag går till fejjan....buke är så segt för mig.

Kul att se lite bilder, säger som alltid att Trullan är så fin. Och en duktig matte har hon också :banana:

Tack, men hade jag varit duktig hade vi nog inte hamnat i denna sits :)
Men envis är jag kanske.

Imorgon går jag över till plan B, eller C kanske det var :)
Ska rida ut med grannen och hennes ponny.
Sist vi red förra sommaren, så gick Trullan i full fart framåt i 1,5 timme.
Så nu ser vi om det funkar med nytt sällskap.
Hon får ju gå först då ponnyn är en seg en, och det kanske hon gillar.

God morgon! Här är det en ganska grå morgon, temperaturen på nollan. Men hos mig är det sol:)

I kväll ska pållen hoppträna för första gången den här terminen, ska bli kul att se hur det går:angel:

Brimmis - finns det möjlighet att hon kan vara dräktig då?

Lobell - fina bilder på er!

ja ja vi får väl se:angel: du väntat således till de blir barmark o varmt med hästarna.... är de inte lite tantvarning på de :laugh:

*Supertantvarning* :o ...ha ha ha, det behöver inte bli varmt, bara lite mindre snö så vi tar oss fram överhuvudtaget ;)

Här är sol och det ska ligga runt 0an. Sen blir det + från imorgon :bump:

Försöker vakna till, så jag kommer igång till den förhoppningsvis långa ridturen sen. Men aj, vad ont jag har i rygg efter höintaget i helgen.
Är det åldern som gör att man helst ska göra ett mindre stretchingpass varje morgon för att orka räta på sig?
Funderar på att köpa en Zumba-dvd.

Nu hoppas jag på att kunna skriva senare att vi kom runt hela rundan! Det skulle vara ett mentalt lyft för både mej och Trullan tror jag :)

Vi har ju haft + i flera dar, vilket känts lite surt när man fått titta ut genom säkerhetsfönster endast...har inte haft en enda promenadvaktstjänst. Sista promenaden var det -10...suck! Kollegorna har njutit i solen därute, har man kunnat se från fönstren...ack ja!

Men, snön har ju sjunkit bra nog här. Ett par dm har snötäcket satt sig och det är lovande så vi kan ta oss ut på täkter och skogen.

Nu ska jag hälla i mig kaffet och ge mig ut och städa lösdriften. Går att gräva sig ner lite mer nu ;)

Vad orättvist :)

Såg att det ska bli upp till +8 nästa vecka, så då kanske, kanske vi blir av med den hala isen på vägen. Hade varit underbart.
Fantiserar om hur mysigt det ska bli när man kan rida i det höga gräset på gärdet i bara t-shirt (och byxor kanske :) )

Nu börjar bajshögarna synas i hagen så våren får väl vara här nu.

KL

Har fått influensan, så jag har hostat hela natten:( Är helt däckad, hoppas att jag orkar åka till stallet...
Blir en snabbis i stallet idag, bara mocka, fixa käk och vatten. Ta in gubben och borsta lite. Släppa ut igen och åka hem.

Hans "bulor" såg bättre ut igår, inte lika stora. Inget bajsrinn i svansen igår. Boxen var stökig - som vanligt när han står på spån. Högarna i boxen (de som var hela...) var lite lösa. Har ökat på Profeedgivan till heldos, får annars bara underhållsdosen.

trakigt med influensa..
tanker pa din gubbes foderstat.. verkar lite rorig. varfor koper du inte ho at honom istallet for att proppa i honom alla mojliga sorter av foder och strunta i hosilaget som ingar i hyran.. du sparar sakert pengar pa kraftfoder.. kanske betfor och ho, han jobbar ju inte.. och ge honom inte hosilaget som du far.. bara sag till stallagare att du inte vill ge honom det.. nu har jag inte foderstaten i huvet men med diarree behover han ju torka upp och blot mat ar ju inte smart da.. om hans tander ar ok och han kan tugga ho ga for det.. och varfor ge honom bade lucern pellets och hack, forstar inte anledningen till det.. samma sak, olika form.. om du vill ge honom det, ga for hack sedan det hjalper tarmarna aktivitet. men igen det ar din hast, du vet bast vad som fungerar.
nu skall jag ga och behandla och skara upp mer pa bolden.. skoj skoj..toots

Han är inte förtjust i hack, tycker pellets är godare. Så därför får han mest lusernpellets och lite hack.
Vägrar äta blött pellets i någon form (lusern, miner, groov125, original mm), så han får det torrt. Lusern (både hack och pellets) + original får han i en upphängd, så han kan själv välja när han vill äta. Är ingen glupsk häst, så han äter allt lugnt och städat.

Usch o fy för influensa :mad: Hoppas du kryar på dej fort!!

Jaaaa ni gott folk.....nu är det spännande. Vi tar de från början.

Ina har ju som sagt tjockat på sej väääldigt mycket i vinter och speciellt nu på slutet. Jag och min käre make har skämtat om att det är en dinosaurie vi har ute i hagen och att hon ser mer o mer ut som en höggravid elefant. Men som sagt det har ju bara varit på skoj.

Leif (han jag delar plånbok med) har tjatat dom sista dagarna att jag ska ringa uppfödarna men jag har bara skrattat och sagt nej. Och igår kom komentaren "Är hon dräktig"

Så jag stog i går kväll och studerade henne länge och väl och det rör sej i magen :eek: Har inte sett nåt innan men ska ärligt säja att jag inte studerat henne så ingående som i går. Man borstar och grejar och visiterar varje dag och man blir ju lätt hemmablind så att säga.

När jag var nere hos flickorna och gjorde morronsysslorna så tog jag ett kort på Ina och skickade till uppfödaren med frågan "Va tror du?" Hon ringde upp efter en liten stund och sa att det råder inga tvivel på vad som finns i den magen. Och som hon ser ut så blir det nog snart. Jag beskrev hur hon är och beter sej och det var typiskt för haffisar. Hon kommer på lördag och tittar ordentligt så får vi ta ställning till allt då som ska ordnas inför fölning eller ev bantning :angel:. Ska ta ett snack med vetrinärn oxå få se vad han säjer.

Törs inte riktigt tro att det är så men skulle det vara så så :bump: och är det inte så då blir det sträng diet på daglig dos av luft och vatten varannan dag för madam Ina :laugh:

Ja nu blev det ju väldigt spännande :D ... *väntar otåligt på vidare rapporter*

Här är solen HET!!! Varit ute och mockat lösdriften men ska ut lite sen igen för jag hoppas att solen ska titta in där och tina upp lite på golvet så jag kan ta ut mer. Hästarna drar ju in snö i hovarna som sen har trampats in i spånet och byggt upp en liten kulle som jag vill ha bort.

Snön smälter fort när solen trycker så här. Helt underbart, klarblå himmel och vindstilla. Jag gick ner bakom stallet för att se hur mycket det sjunkit undan och nu är tråden ovanför snön i stort sett överallt. Jag har 150 cm stolp som är nedslagna till ca 130 cm och dessa sticker nu upp ca 30-40 cm ovanför snön. LOVANDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taskiga jag slängde ut lite hö i otrampad snö till hästarna...och dom sjönk ner till bringan när dom skulle ta det:eek:...så det är således lite för djupt för att ge sig ut på äventyr utanför gården:cool:

Dessa tjockisbilder på Ina vill vi se Brimmis. Här har du några gravidbilder från mig ;)

29764_125309004148208_100000073277627_330151_3460315_n.jpg

29764_125310870814688_100000073277627_330157_593738_n.jpg

Dagarna innan fölning och nästan sprickfärdig:
45470_153125814699860_100000073277627_498185_4768127_n.jpg

På sista bilden ser man att magen börjat flytta sig bakåt, inte hänger så mycket längre och att rumpan ändrat form in för fölningen.

Idag hadde jag fö en heeelt normal häst igen tack och lov. Så idag är gårdagen förlåten. Hoppas det dröjjer ett tag till nästa hormonkaos för henne.

Senast ändrad av en moderator:

Uj uj uj vad SPÄNNANDE!!!!!!! Gud vad roligt. Och jobbigt & pirrigt förstås när det kommer oväntat (men du, döp den inte till Surprise! det är FÖR förutsägbart - här omkring finns 3 "oväntingar" som heter så :)).

KL
För er som känner mig sedan tidigare (när jag var lite mer aktiv här) så kan jag meddela att jag troligen kommer att träffa Napoleon igen i vår!

Till er andra - Napoleon är en ung man som jag blev SÅ förälskad i förra året.
69467_1532970439081_1079388511_3024349_180981_n.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka