Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

dags att hyra slapkarra fran lokal OK och trana.. skulle inte ta sa langt med normal hjarna.. ok jag later cynisk men har mer mil korandes karra/trailer an jag vill tanka pa. men min forsta trip korandes karra var cross country, fran Washington DC hela vagen till Texas.. Var livradd och hade tva pallar i bak som inte stod still, hela riggen svangde fram och tillbaka.. Det var forsta dagen det.. Nasta dag kande jag mig som en pro, inga problem alls.. Dock kunde inte backa i en rak linje.. men allt gick.. Nar jag sen kom hem satte jag mig och ovade med tom trailer ute pa falten och till slut kunde jag backa hela driveway (1km lang) i en rak linje.. Practice makes perfect..

Våra hästar brukar oftast ha dem på i hagen, helt enkelt för att den ena killen som släpper ut på vardagar inte tar av dem. Jag föredrar utan grimma, men känner att det inte är världens grej att han glömmer bort vad vi har sagt. :) Jag har ingen lust att tjata på killen mer, han blir så förlägen (han är lite speciell).

avslutar med en new "saying":

when young folks fall off a horse they might break a bone or two, when old folks like me fall off it will justbe a splatter - roy rogers.

haha, så sant! Det där brukar jag försöka förklara för dottern när hon tycker jag är överdrivet försiktig och feg (i hennes tycke, alltså). Att gamla tanter går sönder när de träffar marken!

Ok, ja, vissa diskussioner är inte lönt att ta. Här är det ju alltid jag som släpper ut, så jag gör som jag vill:)

Spitfire och Kat, ang att köra släp, jag tror att jag höll andan hela vägen första gångerna jag körde:crazy: Inte hade jag nån koll på vikter och sånt heller, så det var nog inte speciellt lagligt:angel: Stoppade in två hästar och körde bara. Sen första B-ponnyn hade en tendens att resa sig och gå över bommen, så det gjorde inte saken bättre.

Nu har jag BE-kort, och kör nästan varje vecka, och som Kat säger, övning ger färdighet:)

Och det där med att slå sig - sitter här med ont både lite här och där...

KL

I lör fick jag klippa honom på h sida + v skinka, så nu ser han lite lustig ut:laugh: På högra sidan var det inga skållor, utan massor av bulor. Ser ut som en puckelpist där:(
Ska ringa ut Ambulanstoriska på ons, om det inte har lugnat ner sig.:(

Hej!
Hoppar in i tråden!

Min gamla arab har haft regnskållor flera vintrar, han har inte tjock päls men väldigt tät!
Förra vintern och den här vintern har han inte drabbats av det och det som har funkat för oss är att spraya klorhexidinlösning på de ställen där det brukar komma. Börjar med det på hösten, sprayar ganska ofta då 1-2 ggr /dag sen minskar jag ner och efter jul har jag inte sprayat alls. jag använder inte täcke på honom. Säg till på apoteket att du vill ha en stor flaska!

//Stina

Du har nog rätt, och med tanke på hur dottern tjatar om att vi ska köpa häst är det kanske lika bra att sätta igång... sen ;).

Fast vi går grönt kort-kurs nu och den dagen man tränar lastning skulle faktiskt föräldrar få prova att köra lite, så vem vet hur läget är till sommaren.

Retar mig att jag har blivit lite feg, min mamma kunde minsann lära sig att köra transport när syrran skulle ut och tävla, så visst kan jag, men jag vill kanske inte börja med någon annans häst. Att du är tuffare än de flesta har jag förstått, Kat, ska försöka inspireras av dig :)

Jag är nog också ett måndagexemplar, skulle vetenskapen vilja skära i mig efter min död, skulle dom hitta den felande länken!!!

S.

väldans va måndagsexemplar tycks va här då...:confused: har ni ätit något olämpligt till frukostr eller....

jag hade en alldeles utmärkt frukost o mår förträffligt o är aldeles underbar ja helt fantsiskt bra o vacker o ja bara jävla bra....:angel:

Nu får ni banne mig borsta upp morrhåren ....ni är ju unika var o en på sit sätt...

nä mot sherwoodskogen ädle springaren frustar o sparkar med frambenet...de lär gå undan bland gran o fur idag......tallyhoooooooooooo:p

väldans va måndagsexemplar tycks va här då...:confused: har ni ätit något olämpligt till frukostr eller....

jag hade en alldeles utmärkt frukost o mår förträffligt o är aldeles underbar ja helt fantsiskt bra o vacker o ja bara jävla bra....:angel:

Nu får ni banne mig borsta upp morrhåren ....ni är ju unika var o en på sit sätt...

nä mot sherwoodskogen ädle springaren frustar o sparkar med frambenet...de lär gå undan bland gran o fur idag......tallyhoooooooooooo:p

:rofl::bow::bump::banana:

KL

Morrr....vad jag kan ogilla min häst ibland. Över lag var hela stalleriet ett fiasko idag. När jag kom upptäckte jag att utsläppspersonen möblerat om lite i hagarna. Eftersom man måste gå igenom en hage för att komma till Kellys så är det viktigt vem som går där. I vanliga fall unghästarna,som håller sig undan när man går in tll henne. Idag gick busen där. Mao var jag tvungen att först ta in honom i stallet för att kunna ta ut Kelly ur hagen. I hans box låg det kvällsmat så han fick stå i Kellys. Sen hämta henne och ställa henne på gpngen medans jag tog ut honom igen. Insåg att jag skulle få göra om proceduren när jag skulle ha ut henne igen. Ville inte ha honom inne för han skulle riva upp min permanentbädd. Hade ingen lust att gräva ur kraftfodret ur hans krubba och bära ut höet heller. Så jag slängde ut han i Kellys hage så slapp jag byta en gång till....

Kelly var skitsur. Trodde hon hade brunstat klart men det vette tusan. Fick brottas runt en hel del på gången innan utrustningen var på plats. Hade lite tidsbrist pga hagproblemet så det blev ingen skogstur utan ett pass på gärdet istället- Var tanken :grin:

Kelly såg spöken överallt. Redan på stallplanen. Helt ofokuserad. Huvudet var högt och snurrade runt som på en uggla hela passet. Försökte med alla hjälper jag hade att rida ihop henne med hon var inte samarbetsvillig idag. Ena stunden helt död för hjälper för att i nästa stund fara iväg för minsta lilla skänkel. Dessutom grävde en grävskopa på andra sidan vägen och den var ju jättefarlig. ( Hon har sett måååånga grävskopor innan :cool:) Det var tvärnitar och så skutt stup i kvarten. I galoppen ångade hon på som ett ursinnigt lokomotiv.

Tappade sugen helt och skrittade upp i skogen. Vi kom inte långt innan hon hade styltor så hon inte ville gå. Gav upp och hoppade av och gick hem :mad:

Så här är dagens erbjudande från Scan: Låt er inte luras av att hon ser söt ut. Innom sig brinner en rabiat eld idag.

189408_203243083021466_100000073277627_820295_3119289_n.jpg

Förlåt att jag är så sur på henne men visar inte era hästar sig från sin sämsta sida ibland? Med tanke på att Kelly var sån här nästan jämt förut så får jag väl köpa att det händer en gång var 3-4 månad nu för tiden. I morgon älskar jag henne igen ;)

Min häst är alltid glad och positiv :D

...utom vid soptunnan eller var det nu brukar ta stopp ;)

I dag trodde jag faktiskt att det skulle komma eld ur närborrarna på Kelly när hon frustade. Djäkla drake...

Hon kanske har kommit i klimateriet :D

Ska inte säga för mkt nu, men soptunnorna har vi klarat av. Nu är det 1 km bort som är stopp.
Min är ju oxå en gammal tant, så klimakteriet är nog inte fel :)

Min har ju börjat med att man ska rusa in i boxen på kvällarna, så att matte flyger efter som en vante.
Så nu är det stängd box som gäller och att man ska stanna 3-4 ggr på vägen in.
Igår var första gången på en vecka som hon gick in i stallet :)

Och har har hovslagaren varit pa besok.. ovantat men nodvandigt..

Lille Valdemar (som vager eftermatning 498 kg), hade problem vid utgang i dag. Normalt springer han ut med svansen i luften (han leker arab...) och ar full med piss and vinegar.. Inte idag.. Tant Fjanta fick ga forst och hon korde arab imitationen.. Sa oppnade jag Valdemars dorr och han bara stod dar och tittade pa mig.. Jag fick skjuta pa bakifran pa honom... Hmm ngt ar fel.. Sa han gar tre steg och stannar. star pa halarna, vilar och gar tre steg stannar och star pa halar,... och sa gick det hela vagen ner..
Fjanta gar till hagen, och mumsar ivag.. Valdemar star mitt pa gardsplan och ser overgiven ut.. Huvet hanger och allt.. Ropar och han kommer.. Jaha, mat maste jag ata?? NU vet jag ngt ar riktigt fel.. Och forsta tanke ar ju fang.. sa rusar in, forsoker hitta min val utspridda vetlada, och ringer hovis. Hon var har 20 minutes senare.. Och vi hittar en hovbold!!!! Pa tan av alla stallen.. Han hade ocksa haft en "blowout" vid kronranden(?) dar haret ar mitt fram pa.. men sag den aldrig oppen sa tankte inte mer pa det.. Och denna var rakt nedanfor men i tan.. Tydligen fatt ngt in dar.. Gav bute, hallde pa Blaspray och Valdemar madde mkt battre.. Ar nu tillbaka i hagen och mumsar ivag.. Ahhhhh skont sager jag..

Sa det blir bara att halla en oga pa detta och ta sma valdemar promenader.. snart ar vi tillbaka i ruljangen igen och borjar ga pa diet.. Yep, han skall ner till 450 kg minst. lol.. Kan ju inte komma till skagern med en tunna.. Och jag vagrar att kopa langre gjord haha..

Dagens aventyr fran torpet, dar insanity rader for det mesta..

Oj, tänkte oxå på fång när jag läste det första.
skönt att han verkar må bättre :)

skitsur , tidsbrist , ofokuserad , ej samarabetsvillig , = Kelly

tappade sugen , blev sur , gav upp , gick hem = Matte

du ser inget sammanhang i de där eller.....:laugh:

är hästen så där redan när man hämtar den i hagen nästan.....varför då försöka rida ett dressyrpass ....bättre att motionera i skogen .....

känn efeter vilket humör hästen ä på o träna därefter.....:p

Hu...du satte hjärtat i halsgropen på mig. Tack och lov att det var en "snäll" liten hovböld.

Märkligt. Utan att enns ha träffat er andra eller era hästar så blir man väldigt engagerad och berörd när det är något med dem :crazy:

I dag gillar jag alla andras hästar mer än draktanten. Hon får onda ögat tills i morgon.

Det var ju skogen jag ville egentligen. Men eftersom 20 min av min tid gick bort åt att tramsa med att flytta hästar ur fel hage försvann den tiden. Vi har 20 min skritt till skogen på landsväg jusst nu pga avverkningen. Hade en deadline när sonen skulle hämtas på dagis. Skulle bara bli massa skrittande.

Och skulle draktanten slippa undan träning varje gång hon hade det här humöret hade hon aldrig nått MSV ;)

Det kan inte bli lyckat jämt. Bättre tur i morgon. Då har hon kanske laddat ur lite.

Att jag gick hem var p.g.a hennes styltor. Stackarn kunde knappt gå. Skulle ha stått på mig om dem när hovis var här.

Jag uppfattade att det var ditt humör som skulle vara anledningen till att rida i skogen. Det kanske finns ett samband mellan att du var irriterad och Kelly´s beteende?

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka