Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Tajger:Själv skulle jag aldrig våga rida en häst som din,den saken är klar:crazy:.Men hur vore det om du red i westernsadel eller någon annan sadel där du sitter säkrare,en tid tills han lugnar ner sig?Det är väl bara en vecka tills han får börja trava?

Den här utrustningen är min donna utrustad med när vi jobbar uppsuttet..
32128777.jpg

Detta är taget tidigt i våras när hon fick den på sig för första gången .. Nu har hon vuxit i sadeln riktigt bra... Så den ligger kanoners på henne... precis som jag misstänkte... I den sitter man riktigt bra.... En vanesak detta med sadlar.. Har ju ridit i westernsadel de senaste 12 åren och nu mer känns det som om jag bara har en liten stjärtlapp när jag sitter upp i en "vanlig" sadel...

Tänk vad olika man är när det gäller sadlar! Det är verkligen en vanesak det där ... Och själv är jag så konstig att jag helst rider barbacka, och framförallt om jag känner mig lite osäker. Det känns lite som om jag sitter "fast" i en sadel och att jag har större kontroll barbacka, både på mig och hästen. Och en inte oviktig aspekt nu när man blivit äldre och fegare- ramlar man av barbacka så blir det mer av att glida av, och dessutom kan man inte fastna i något!

Lärde mig rida som liten utan sadel, vår ridlärare tvingade oss att rida barbacka för balansens skull och vi både red vilda terrängritter och hoppade banor utan sadel. Det sitter väl i det där, fast numera blir det varken vilda terrängritter eller banhoppning, varken med eller utan sadel!:D

Sådär,nu är foderlådan klar!Dom fattade ganska fort var maten fanns....

32814198.jpg

...men med samma mat i båda valde dom den gamla vanliga:).

32814199.jpg

Det blev också mer spill utanför men den dagen det ösregnar hoppas jag att jag tycker det var värt besväret att tillverka den:grin:.

Oj vad tiden går!! Lilla systerdotterdotter som " just" blev född fyllde 1 år
förra veckan och är alldeles alldeles ljuvlig:love:

Åringarna som var så små i våras är nu inkörda och fungerar utmärkt efter vissa svårigheter i början. Vbl-hingsten var ok från början men stoet- ojojoj:devil:. Hon gick åt alla håll, benen spreta åt alla håll, hon stegrade och kastade sig! När hon låg så var hon borta- total kortslutning, skit samma vad du gjorde ingen reaktion. När hon kastade sig utanför stallsdörren och låg dryga halvtimmen fick hon ta time out i 2 veckor. Tömkördes sen i grimma och efter det var hon som en ny häst och går att köra i sällskap och ensam:)

Men min lilla gubbe har problem. Ena testikeln har inte kommit ner och han har ont så han plötsligt rusar och kör ner huvudet i min famn ( jag kör före med gammelhingsten, 12 år, och stallsägaren kör min ). Så nästa vecka är det kastrering och jag hoppas VERKLIGEN att det hjälper.

Utkastad ur boet av modern, faderslös , nyss nödslaktad-orsak okänd och så kastrering.......ja ja det är synd om barnet men var är piskan:D ( talesätt här i trakten )

Blev långt men jag är NERVÖS!! Tänk om nåt går på tok:confused:

Westernsadeln ger bra möjligheter att sitta mer säkert så länge det handlar om bronco-hästar. Hade en tidigare som var van att skrämma sina ryttare genom att bete sig helt galet och hon blev vansinnig när hon inte lyckades. Westernsadeln var KANON!!! Dock lägger jag en varningens ord för skulle man hamna framför hornet är det mindre kul...been there don that...och jag har även varit med om en häst som reste sig och föll baklänges, ja jag fick hästen över mig och det var rena turen att hornet strök mig i midjan...kunde lika gärna fått den i magen...:crazy:

Barbacka överlåter jag till andra...har för skarpa sittben så det blir inte bra för hästen, även om jag vet att Lilly är underbar att rida utan sadel. Hon är som en skön fåtölj över ryggen :D

Gammoster - det går säkert bra!

Mirameja - fina lådor! Hade pallkragar tidigare, men det var ju så gott att gnaga på:) Det var iofs när döttrarna hade ponnyer...

Piraja - jag vet ju egentligen inte riktigt hur han skulle bete sig OM han exploderade, jag har inte låtit det gå så långt...han vill ju bara springa fort! Men jag tänker inte försöka få tag på en passande westernsadel för nån månad eller två, när jag gillar mina vanliga, allround och särskilt dressyrsadeln.

Nu är han svullen i bakbenen, så vi har bara gått lite i paddocken idag. Han var dock mer intresserad av att lukta på mina fickor än att hitta på dumheter;)

Min erfarenhet är att när hästen fått styrka och balans samt börjat förstå grundläggande dressyrmoment brukar sånt där steam lägga sig. Det är besvärligt att kanalisera energin rätt när man inte har kraften för den och då blir det stissigt värre. Sen finns det ju såna som Piraja (hästen, alltså) som lagt sig till med skrämseltaktik som den kommit undan med och därmed vunnit mark med beteendet och det är lite jobbigare att komma tillrätta med. Henne fick jag verkligen "rida ut" varje grej med och hon körde med värre och värre grejor tills det plötsligt började avta lite...men hon höll på att döda mitt intresse totalt eftersom varje ridtur utomhus blev en chansning med livet som insats...hon skickades tillbaka till ägaren:cool:

Det är lite då det känns nu, men det är ju jag som är ägaren:crazy:
Jag vet ju att han normalt sett är lite mer tittig och ivrig på vintern, så i kombination med skrittvila blir det ju ännu mer...
Att dottern sen inte kunnat vara med och rida är en grej till, jag hinner inte riktigt rida varje dag, och då blir det ännu mer energi som samlas. Lägg sen till att jag blir spänd, voila' , du ser scenariot.
Men vi ska nog reda ut det, så blir det bättre framåt våren, tror jag:) han är ju så mysig annars...

Och på tal om att det lägger sig vid styrka och träning, kommer du ihåg VM-dressyrhästen som skenade ut från banan i Aachen under prisutdelningen...? Den var nog rätt välskolad;)

Senast ändrad:

Ja, jag ser scenariot, håller med till fullo! Min är inte på tårna som din, men varierande hoppig, skuttig o busig. Lägg då till att jag inte känner honom så väl än. Ibland är han trög, ibland stannar han o vill inte gå fram, ibland backar han, ibland hoppar han som en känguru, ibland biter han hästen framför, ibland är han mkt bakskygg o liksom springer på framåt. Men samtidigt så kan han oxå strosa i godan ro, trava på glatt, vara väldigt glad o cool.
Han är mysig o personlig att ha att göra med, men vi har inte kommit så långt att vi rider ut ensamma än. Så de gånger jag inte får tag på sällskap o inte vill traggla i paddocken så blir det ingen ridning.

Hade pallkragar tidigare, men det var ju så gott att gnaga på:) Det var iofs när döttrarna hade ponnyer...

Gnager dom mer än storhästar?Mina båda är storgnagare båda två:mad:,dom var direkt på locket men jag var snabb att hämta vad jag hade i kryddskåpet,curry och peppar på kanten har stoppat dom ett tag i allafall:D.

Här har varit stormbyar och regn så när jag kom hem vid ett kröp jag ner med en bok och eldade varmt i huset,somnade nog en stund också.Tittade ut halv fyra och såg att det var uppehåll,tänkte det var bäst att dra loss ensilage medans det höll upp.Väl ute visade det sig vara jättefint väder,vinden hade lagt sig lite precis som igår em.

Snabbt in och dra på ridbyxor och skor och hästarna stog inne så det gick snabbt att borsta av lite och på med sadel.Bootsen hoppade jag över idag och sedan blev det en skrittrunda på skogsvägarna där det var lugnt och fint.

Det blev en mycket energisk skritt men det var halt så som tur var blev det inga sidoskutt:).

I natt och idag har dom visst tillbringat lite tid i lösdriften,det är första gången på en vecka,tror jag,som dom varit inne någon längre stund.I det varma och lugna vädret som varit har dom trivts bäst utomhus.Vet inte när jag senast haft så lite att mocka när dom gått i lösdriftshagen,på sommaren är dom ju inne väldigt mycket.

Nu undrar jag om detta var den omtalade stormen eller väntas det mer i morgon?

Att den hästen skenade ut ur arenan berodde nog på helt andra orsaker ;) ...

Jag förstår hur jobbigt du har det och är inte avis...

Här sitter vi mest och väntar in stormen Berit. Förhoppningsvis tar hon en annan väg men det är klass 1 varning i hela området. Hästarna står inne sen en dryg halvtimme tillbaka. Själv avnjuter jag ett glas rött i väntan på käket...grillad kyckling :p ...Har helg nu...himmel så skönt!:banana:

Usch o fy för den där Berit :mad: Hoppas hon håller sej långt bort ifrån er!

Blåser här men det har slutat regna och är stjärnklart istället och temperaturen har börjat sjunka. Flickorna har det bra där nere vid ligghallen, dom står och mumsar hö ute nu men kan om dom vill gå in i ligghallen och mumsa ur näten som hänger därinne. Det är så skönt att veta att dom kan välja på att äta ute eller gå in och mysa i stället.

Jaha då är det sen kväll igen. Har jobbat i dag och när jag kom hem blev det lite pyssel med kusarna sen in och börja plocka fram ljusstakar och adventsgrejer så nu lyser det fint överallt utom i köket för det hann jag inte.

Såg förresten en liten lekatt i ligghallen, den kikade fram under väggen på em när jag var där. Den var så söt, alldeles snövit var den så vinterpälsen är på :laugh:

Jag och maken har kikat på idol och under tiden har jag klickat hem lite mer julklappar till barnbarnen, den här gången blev det filmer av olika slag bla Disney klassiker. Jag älskar de filmerna och det är ett nöje att introducera småttingarna i Disneys underbara värld!!

Gör du så att du fodrar som vanligt med hö ute och så har du hönät upphängda i ligghallen?
Håller på och grubblar över bästa sättet att se till att ät-tiden förlängs och att det oftast finns något att tugga på. Det där var ju en bra ide!

Jag har ett stort rundbalsnät, 4 cm maskor, i en gammal elkur ute i hagen så höet står under tak, och inne i ligghallen har jag varsitt småmaskigt hönät, 4 cm stora maskor, uppsatt på väggen åt dom. Jag kan leta på kort sen så du får se min lösning och den funkar superbra!! Hönäten inne har jag för att dom ska kunna välja vart dom vil äta när det är dåligt väder.

Vinden har äntligen avtagit...maken och jag har varit ute i ladan/stallet hela dagen förutom en sväng till Birsta för att köpa mer byggmaterial och vi känner oss helt genomblåsta:o...Ett tag tog det i så det ven om det och det blev storm i stallgången, jisses...

Nåja, fönster är ditsatta nu och nät framför dom. Ytterväggen är nu klar där. I morgon ska vi ordna med sadelkammaren så den kan börja användas och ytterväggen på södersidan ska göras vinterklar. Städat undan från en del saker som stått ute tills nu och stora porten på ladan är stängd och rejält reglad inför snön som vi alla tror måste komma snart.

Rocket har gjort trasor av sitt hönät:mad:, så han får löshö inatt. Ska se om det går att laga sen men jag tvivlar. Lillys nät har också gått lite sönder men i det stora hela går det att använda. Har ett nytt nät för hagen väntande i Kramfors på DHL...va f*n det skulle dit för:confused: men det blir att hämta det till veckan.

Kväll nu, hästarna ska in lite senare men först ska pizzan göras klar och till det ett glas rött...Frid :)

Här har vinden börjat tillta... Och med ett sånt där förhatligt regn...
Kånkade ut påsar till hästarn nu i kväll och hängde upp i granedungen..
Nöjt kunde jag konstaterar att det är i princip vindstilla där.. Den ligger perfekt i förhållande till rådande och förväntade vintar. Den ligger nämligen i lä där.

Hästarna stod och kurade under granen när jag kom ut. De är i princip torra trots att det hade regnat ett par timmar redan... Känns skönt att veta att de inte sitter i sjön även om det är busväder på ingående...

Får se hur läget är i morgon när jag kommer hem från jobbet... Men känslan är i alla fall att de har det riktigt bra där ute.

God morgon!

Hästarna är ute och käkar...konstaterade att Rocket har haft pyssel för sig i natt och pillat upp ett större hål i näten framför fönstren:mad:...maken gör nytt idag och ska smörja in det med "smakaäckligtmedel" ...lite halvgrått är det och några mil söderut snöar det för fullt. Förhoppningsvis kommer det hitåt ... Känns som en bra dag att få snö på...första advent. Pyntet ska upp idag. Några stjärnor i fönstren, lite tomtar och ljusstakar. Mysfaktor! Blir väl allt jag gör inför julen ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama