Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

God morgon... Nyss uppkliven.... Nattpasset blev allt annat än lugnt... Det var "storm" där... Natten började bra men sen ordnade det upp sig kan man saga.. Något lite mer an en vanlig lördagsnatt ...

Har nu sovit ett par tre timmar och nyss klivit upp.... Hästarna fick sin frukost när jag kom hem i morse... Ingen nöd går på dem kan jag meddela... Stormen har så här långt endast hörts lite i skorstenen och man ser ju från fönstret att det blåser rejält. Den i somras fixade fasade dämpar ljudet av stormen... och värmen stugan håller värmen bättre än den gjort tidigare i stormväder...
Men i övrigt.... är det precis som det brukar en småländsk vinter... Dvs blött, lerigt och total avsaknad av både kyla och snö....:cool:

Nu ska vi se Cornelia om jag får till lite bilder åt dej :laugh:

Så här ser den gamla elkuren ut, gubben har lyft bort dörrar på två sidor.
32815673.jpg

Här ser du nätet.
32815674.jpg

Så här ser näten ut som sitter inne.
32815675.jpg

Och så här sitter dom fast.
32815676.jpg

Här har du vattentunnan.
32815677.jpg

Och här står dom och äter.
32815679.jpg

Som du kanske ser på bilderna är det nästan inget spill runt kuren och då är det ändå fjärde rundbalen vi ställde in i dag och jag har inte krattat undan nåt än.

Vattentunnan sitter ordentligt fast eftersom Winnie hade som sport förra vintern att vicka ur tunnan när den var full :mad:

Vi har grusat upp rejält runt kuren och framför ligghallen och kuren ska målas röd till våren.

Senast ändrad:

KL

Hade utsläpp idag, så jag var i stallet 8.15. Duggade då, regnade rejält senare:(
Borstade av gubbe, kratsade hovar och la på boots fram. La på regnrock på gubben (har alltid täcke nu) och B. Gav gubben sin PPID-medicin och Flexijoint, han får det i munnen via spruta. Släppte ut alla 4 vid 9tiden.
Vägde upp hösilage till alla 4. Sopade stallgången. Blötte middagsbetfor till de 3 andra. Blötte middagsmat till gubben.
Mockade, bytte vatten. La in middagsmat, lusern och hö till gubben. Mätte upp morgonmat och ny middagsmat + lusern till i morgon.
Min kompis kom vid 9.30 och hjälpte mig lite i stallet. När vi var klara, fikade vi i sadelkammaren innan vi gick till hennes bil vid Blomsterlandet. Åkte till IKEA och åt frukost där. Shoppade lite innan jag fick skjuts hem. Har varit inne sedan dess.
Riktigt ruskväder idag med regn och blåst hela dagen:(. +9

I morgon är det jobbdag:(

Vilket fint höskåp, Brimmis!

Här var det livat igår, blåste rejält. Fick jaga plaststolar, soptunnor, frigolitplattor, grilldelar och diverse andra småsaker. Men värsta dramatiken var nog när jag var och red lektion i Plönninge, då revs en del av taket av i blåsten!!! Hästarna var lite skärrade när det dunsade iväg över taket, men jag tror att vi elever var mer nervösa...Nåja, vi kunde rida vidare i halva ridhuset, men det var dags at trava av och lägga ner i form, så det blev inte så mycket mer vettigt ridet.

Idag har det varit sol och lätt blåst.

Jag tyckte jag hade varit smart och ställt i ett gammalt brygghuskar till pållen att lägga höet i, han är ju lite kinkig att äta om han trampat i det. Men han hade lyckats putta karet så det stod mot eltråden, så varje gång han skulle äta har han nog fått sig en stöt. När jag kom hem för att ge lunch stod han och tryckte i ena hörnan på sin, iofs något förstorade, sjukhage, och vågade inte gå fram och äta. Inte förrän jag lyft ut karet igen och lockat och mutat med lite morötter vågade han sig på höet. Lillskrutten:crazy:

Å, tack snälla!
Tänk vad mycket bra ideer det finns! Jag skulle kunna tänka mig tre sådana skåp stående i hagen, eftersom jag har sex hästar i samma hage och två av dem är riktigt bitchiga ston som verkligen håller på sitt. Men hade man tre sådana och några hönät upphängda i lösdriften hade man nog löst problemet med förlängt ätande.

Nu ska jag bara komma på hur jag ska lösa problemet med kraftfodret också... Som det är nu tar jag in dem i stallet varje dag för kraftfoder, men det hade varit skönt att inte alltid behöva ta in dem. Har funderat på uppbindningsringar och fasta krubbor, men jag vet inte riktigt ... Tips någon??:idea:

Man ska ALDRIG ... säga, det var längesen det hände något med hästarna, vilken tur, + inga veterinärkostnader.
Det gjorde jag för några veckor sedan :crazy:

Då kom det...skadan och klinikbesöket.

Nu står Summer i sjukhagen runt sin utebox, hon får sin "butta" som hon äter , men inte är så himla förtjust i fast det är med betfor och äppel.
Jag har försökt pratat förstånd med henne och att det är för hennes eget bästa, för att hon ska slippa ha ont i sina svullna bakbenssenor.
Helt obegripliga skador fortfarande. :confused:
Slag mot bakbenen ... eller vad ??? :eek:

Hon är iaf lugn och fin, förmodligen för att hon inte kan annat, springa är uteslutet, det märker hon direkt. Aj aj.
Hon ska få gå i en lite trevligare hage imorgon när jag är hemma. Nu har det blivit upptrampat och knöggligt där hon går pga regnet och det kan ju inte vara skönt det heller. Bättre att gå i en större hage, men slät mark anser jag.

Ska försöka hinna rida Dandee imorgon , han är lika uttråkad som hon stackaren.
Nu behöver jag inte fundera på att det är för mkt med 2 ridhästar iaf.
Summer ska ha en lååååååång vila.
Till sommaren kanske..det är dags igen. Annars får hon bli pensionär.
Bara hon blir bra.:love:

Det är klart att hon kommer bli bra. Morsan fick en spark på senan bak när hon var dräktig. HOn var lika svullen som en telefonstolpe i benet... Hon hade mycket ont. Veterinär ville inte sätta in smärtstillande pågrund av dräktigheten. Utan ordinationen var att låt henne röra sig i egen takt egen hage. Ingen boxvila alltså...

Så hagen delades av och hon fick gå jämte de andra hästarna... Detta var i november.. -06
Sen gick hon hela dräktigheten ut... Ungen föddes i slutet på maj -07
Hon gick sen med ungen fram till nov-07 då vi skiljde av.

Jag satte igång henne så fort jag fick hem henne.... och hon visade aldrig en tendens till hälta efter igångsättning... Så tillräckligt lång vila så tror jag att Summer kommer tillbaka. MOrsan fick ett år.... Men hon rörde sig i stora hagar hela konvalecensen... Den akuta hälta avtog efter en månad... Markerade gjorde hon när hon travade i ett par månader .. Lagom när ungen föddes så syntes inte ett spår av någon hälta ....

Jag ska nog inte ha henne för sig själv så länge till, det är bara geggigt och hon har inget val, nu har jag lagt ut spånigt hö fr boxarna.. som de naturligtvis inte äter :cool:...utanför i geggan så hon får det lite torrare.

Skönt att höra om Morsan, det låter hoppfullt :laugh:

Här hemma så händer det inte så mycket med pållarna!
Var ju meningen att jag skulle försöka hålla igång ponny lite, men det blev inte riktigt som planerat.
Jag blev liggande sjuk med hög feber och är fortfarande inte riktigt bra :(
Men jag tror att det är på väg att vända, tyckte det kändes så i kroppen i morse.

Hoppas att jag är frisk till helgen så jag kan komma igång med allt som behöver göras...
Måste nog ta tag i att tvätta, dammsuga m.m som inte är gjort på flera dagar.

Vädret är inte det bästa med mycket blåst och regnskurar.

Ska nu blunda en liten stund före jag går ut och fixar stallet och tar in pållarna :laugh:

Ha det bra Tanter och Gubbar tills vi hörs igen :D

Här har det inte heller blivit någon ridning sedan början på veckan.Dåligt väder,förkylning och mörkt efter jobbet har satt stopp för det.

Det är bara att acceptera att dagarna är korta en tid framöver,jag hoppas kunna hålla hästen igång så gott det går.

Är ledig flera dagar nästa vecka,då borde det bli tillfälle att rida också:).

Har varit dåligt med ridning här oxå, pga jobbet, blåst, regn o mörker. Har jag bara sällskap så rider jag gärna ut i mörker, men det är inte alltid man har samma tider. Idag kunde jag äntligen rida i dagsljus men då var jag helt ensam i stallet, så jag beslöt att ta en liten sväng bara just nära stallet (har ju inte haft honom mer än 3 månader och inte ridit ut ensam än)
Det gick bra en bit, sen började han stanna, vända, lätta med framdelen så jag fick säga till på skarpen o tom använda spöt. Bråkade lite o satte sig emot för att testa, men jag gav mig inte. Gick en bit till o så försökte han igen, men jag röt till o lade spöt på bogen o då fattade han. Gick en bit till o vände då han gick helt avslappnat. Vad hände då jag vände?? Jo då skulle han ju plötsligt komma hem fort genom att vara rädd för allt- dummer!!
En kort tur, men ensamma o jag "vann striden"

Go middag... Unghästen och jag har gjort ett nytt försök med en skrittrunda ute. Idag gick det bättre och hon behöll den gångart jag bestämde. Pigg på gränsen till het .. men hon höll ihop sig och vi kom hem i ett stycke.

Ingen vansinnigt lång runda. Men tillräckligt för att damen skulle bli lite svettig och ansträngd.

Nu kommer vi att jobba på med rundor i klorofyllen. Tanken är ju som sagt att bygga styrka och kondition så vi kan åka på lite äventyr nästa år... Längtar ..

Vad duktiga ni är med era hästar som kämpar på i mörker och regn! Och med trotsande hästar och små- oroliga unghästar ...

Själv har jag ridit Neva några gånger nu, och det har hittills känts bara positivt. Fast jag har bara hållit mig till paddocken än så länge. Men vi har löshoppat ett par gånger, och sist ramlade pengen ner och hon hoppade riktigt fint. Innan dess sprang hon mest rakt igenom och brydde sig inte om att bommarna flög ...:crazy:

Men de senaste dagarna har det varit mest bara regn och regn och regn, så det har bara blivit de vanliga, livsuppehållande hästsysslorna ...

Min unghingst Ffenix, tre år (fyra till våren) har jag dock varit uppe och hängt och klängt på en del. Han blir rädd när man sätter sig rakt upp på honom, så jag har stått i stigbygeln på ena sidan och viftat med händer och fötter, hängt över sadeln och blivit ledd och allt detta fixar han med stort lugn. Så snart får vi se vad han gör när man sitter upp riktigt igen! Tror dock inte att jag vågar göra det själv, har ett par kandidater som har lovat vara försökskaniner.

skönt med försöks kaniner!

Idag hade jag bestämt mig att rida ensam igen, men 2 andra skulle ut samtidigt så jag följde med dem en kort bit och vände hemåt själva- trodde jag.... han bara tvär vägrade, lättade fram, kastade med huvudet, kastade runt mot dem, backade m.m Det var bara till att hoppa av o leda hemåt, ibland gick han på som ingenting, ibland lyssnade han bakåt och stannade, och ibland var han rädd för något. Väl hemma satt jag upp igen och red åt samma håll som igår, men lite längre. Visst han trilskades lite, men inte som igår, och han var mer positiv. Vände och red hemåt, men vände igen och tog en trav på en raksträcka- mkt positiv. Hemåt igen, men vände och tog en galopp i en backe, oxå mkt positivt och jag riktigt kände hur stolt han blev då jag berömmde honom, och det var som han var nöjd att han vågade ge sig av ensam från stallet och faktiskt kom på att hon den där på ryggen kanske inte är så dum ändå att vara ute med....

Här vaknade vi upp med ett snötäcke på marken som fortfarande ligger kvar nu i kväll.Ljust och fint är det:).

Det ställer tyvärr till problem för H.som har djupa skålade hovar och är skodd fram men utan sulor.Snön är av den riktigt klibbiga sorten så hon får hopplösa styltor under,stackarn kan knappt gå:(.

Nu kommer hovis på onsdag så jag hoppas hon inte gör illa sig till dess.Inte för jag tror att sulorna hjälper 100% men en förbättring blir det väl.

Som alltid blir det lite bråttom att hinna med vissa saker som måste till innan marken ev.fryser till.Idag har jag öppnat upp ett antal taggtrådsgap så jag kan rida genom hagarna nu när djuren är inne,fryser stolparna fast så är det kört(om man inte lossar taggtråden förstås men det är inte aktuellt,är ju inte mina stängsel).

Så kom även fågelbordet på plats på sin stolpe och en massa krukor och lådor med vissna blommor kom äntligen undan.Jag behöver visst den här sparken i baken för att det ska bli av:grin:.

Tänk vad glad man blir när det går framåt! Det behövs "bara" en lyckad ridtur på en lite "ostadig" häst för att vi hästfolk ska vara lyckliga resten av dagen! De har stor betydelse i våra liv, de fyrbenta vännerna ...:love:

Ingen snö, och precis över nollan. Senaste dagarna har det varit växlande väderlek, kan man väl kalla det. Det regnar, haglar, åskar och är sol om vartannat. Jag har faktiskt kommit upp i sadeln igen de senaste två dagarna, och pålle var hanterbar:) Lite hopp nångång, men inte som förra veckan när jag lämnade över till dottern...

Nu ska jag till Hamburg på julmarknad över helgen, så nu får dottern ta över igen:)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama