Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Personligen hade jag lätt kunnat tänka mig en 20-30 cm nu... Jag hade ju planer på att rida damen lite ut och med ett sånt snödjup så tål en gammal tant som jag markkänning bättre...

Haha, tummen upp på den. Gamla tanter går ju så mycket lättare sönder än de där ungdomarna :)

Ska man göra något i dagsljus får man inte ligga och dra sig till nio som jag gjorde idag(det blir senare och senare morgnar verkar det som).

Jag går och grunnar på en förbättring av mina hölådor,har nu lösa pallkragar.Dom fungerar bra men om det regnar mycket är det ju inte så kul att stoppa dom fulla med foder när man är borta hela dagen.Ska skruva ihop dom och sätta lock på är det tänkt,med öppning nertill.Hann inte mer än införskaffa brädor och gångjärn idag,fortsätter när tid finns.

Red en ganska rejäl sväng på em.,strax innan skymmning.Idag var hon så go som hon kan vara ibland:love:,pigg och framåt utan krångel eller stopp.Jag hämtade henne långt bort i hagen och hon följde med utan protest,inte ens i ingången på baksidan stannade hon,om ni har läst här förut vet ni att där har vi blivit stående i timmar ibland.Ser jag lite i backspegeln märker jag att vi gjort framsteg,det är så roligt:)!

Jag går och grunnar på en förbättring av mina hölådor,har nu lösa pallkragar.Dom fungerar bra men om det regnar mycket är det ju inte så kul att stoppa dom fulla med foder när man är borta hela dagen.Ska skruva ihop dom och sätta lock på är det tänkt,med öppning nertill.Hann inte mer än införskaffa brädor och gångjärn idag,fortsätter när tid finns.

Tidigare använde jag mig av pall med pallkragar som höbinge... Jag tyckte det var superbra på alla vis. Pallkragarna höll höet på plats och pallen släppte igenom vätan .... Visst regniga dagar blev höet blött ... men det var ju ingen katastrof eftersom bingen skulle tömmas var dag...

Att lägga lock på är nog en fiffig ide om man inte vill ha det blött... Men jag funderar på hur du skall lösa själva "utmatningen"... Hur skall höet som finns i bingen trilla fram så hästarna kommer åt det i öppningarna?

Skall tillägga att mina höbingar inte stod pall för en lekfull tvåårig ardennerkorsning.... Hon gjorde kaffeved av dem... De var visserligen rätt gamla då men fullt funktionsdugliga... Hade tänkt göra nya till i år.... men har nu skaffat hönät i stället. Har kommit fram till att hönäten ger längre ättid på samma mängd hö.. (jag begränsar högivan) och det blir dessutom minimalt med spill.

Senast ändrad:

Jo,jag har tänkt såga bort en bit på nerersta pallkragen så de får dra ut höet därifrån och ha en lutande skiva inuti så fodret faller åt rätt håll.Har inte kommit så mycket längre idag,inte hunnit och måste köpa mer brädor.

Och mina gnager ju på allt:mad: så det är ju inte säkert att det håller.

I morse var just en sån dag med ösregn,hemskt trist och det hade nog regnat hela natten med tanke på hur kladdigt det var i hagen.

Det blev en glad överraskning att em.blev så fin,det var ju som vår i luften och solen tittade fram en stund.Red som igår,ser sällan andra ryttare men idag kom ett gäng unga tjejer.Otroligt vad vissa skriker,ingen tanke på att ensam tant till häst kan bli nervös inte:grin:.Nu brydde sig inte hästen något nämnvärt som tur var:).

388340_2189232250691_1243630388_31846582_1561853756_n.jpg

Nu ska vi se om det gick...............Jodå, det funkade, var längesen jag la in bilder här :D

Så här Mirameja hade jag innan jag köpte mitt rundbalsnät och det fungerade alldeles utmärkt!! Det är dessutom rätt små rutor som du kanske ser.

Grattis...kul de går framåt men så har du ju varit duktig ett tag nu o ridit rätt regelbundet...de gör ofta susen.......rida samma väg regelbundet så slappnar de av o de går bättre o bättre o rätt va de är så får du sura miner om de inte blir något rida.....

de är de där med självdiciplin som är svårt....att göra de..fast de är tråkigt väder..fast man är trött...men jag kan va hur trött o grinig som helst men kommer jag mig bara upp o iväg så blir jag på bra humör o pigg igen.....så fortsätt du som du gör...o tvinga dig ut....så går de snart ännu bättre.....heja på...:bump:

Nu känner jag mig både stolt och glad; igår red jag min treåring för första gången! Hon reds in i somras och har sedan dess ridits av grannen relativt regelbundet.
Jag har diskbråck och spinal stenos och har inte vågat mig upp på henne, men hon har uppfört sig så exemplariskt hela hösten så igår satt jag upp och red. Och det var minsann så roligt! Lyhörd liten tjej som stannar och svänger för vikthjälperna och travar på så fint om än lite vingligt ännu.
Satt också upp på grannens treåring och red lite på henne också, en lite maffigare variant av min.

Bild på Neva och grannen:
302301_10150420104533217_804783216_8602541_773248317_n.jpg

Det var vågat gjort! Först egna 3 åringen efter diskbrock- härligt!!! Men sen grannens oxå, haha!!
Själv är jag inne i en period då jag inte hinner rida så mkt som jag vill tyvärr, det gör ju inte hästen nått då han ändå stått så länge. Men att ibland bara rida 1-2 ggr/ vecka är för lite. Får jag mina 4 rid dagar då mår jag som bäst! Vi lär iallafall känna varandra bättre o bättre. Rider, mkt försiktigt, för tränare ibland o det går bättre för varje gång. Ute så fattar han tjusningen med långa tyglar mer (måste bara vara snabb på att ta dem då han skuttar eller ska bita o busa med andra hästar, hm!) han har blivit piggare ute och tycker det är riktigt kul att trava. Galopp oxå, men det gör vi inte så ofta än.

Härligt... Sen börjar man utöka den där säkerhetszonen mer och mer...
Själv var jag farligt nära gränsen i dag.

Bestämde mig nämligen för att träna lite häst på morgonen...

Så efter att hästarna hade fått en stund med morgonhöt så stolpade jag ut och tog in Bäcka. Hon fick som vanligt lite mat i krubban och sen vidtog en stunds grooming... Det är några dagar sen sist så hon hade hunnit skita ner sig rätt bra... Märkte att hon var rätt taggad men... det är ju den sortens häst så jag fäste ingen större vikt vid det.... Men med facit i handen så var hon nog lite stimmigare än hon brukar.

Ut på ridbanan... ledde henne i skritt ett varv innan jag satt upp. Hon stod som ett ljus som vanligt... underbart... Sen repeterade vi lite övningar från sist. Mycket skrittövningar och volter... Hon jobbade superbra... Lagom frammåt och väldigt kontaktbar... Det här går ju fint tänkte jag... och så slängde jag hjärtat före och red efter.... Vi red iväg från gården...:cool:

Lite tveksam att passera grindstolparna... men sen la hon i en högre växel.. Väl ute på vägen så skrittade hon mycket raskt... och snart ville hon börja trava... Försökte ta ner henne i skritt... och visst gick det.. men lika fort började hon trava igen...

Detta hade jag inte riktigt räknat med.. och jag ville inte börja sitta och stormhålla henne... Så jag tänkte att vi tar oss in på grannens åker.. och så rider vi en sväng där... Hon höll ihop sig i 5 minuter... sen taggade hon på även där... Tog några volter... fick ner henne i skritt igen... utan dragkamp... sen fick jag till ett hyfsat stopp... och hon stod lugnt och stilla... Då klev jag av... och så gick vi i utstuderat lugnt tempo hem igen..

Bäcka har fått ett nytt namn.. El Krutis Durkis....

Nå nu vet jag detta och kan ha en bättre mental förberedelse för detta nästa gång... Bara på´t igen om ett par dagar...

Ha ha ha...El Krutis Durkis...:rofl: ...ja, nog finns det energi i dom där kallbloden. Minns ju mina resor med Silver Hajdi:o...och hon var ju brukstypen...kan inte begripa folk som pratar om lugna sävliga kallblod:eek:...

Har precis landat i "ledighetskänslan" och har dragit igång lite bakning. Ska ge mig på en vals med snabeldraken och förbereda för helgens första advent. Jobbar bara 3 dagar den här veckan. Så skönt!!! Helgens arbete var låååååång tråkigt. Bra att inget händer men jisses så långsamt det blir på 12-timmarspass då...

Rocket och Lilly ska få jobba lite om en stund också. Vi har fortfarande problem med underlaget så det blir lite lätt jobb för Rocket. Lilly kan jobba lite mer effektivt då hon är härdad och inte så känslig.

För dagen har vi sol!!! Precis vad man behöver efter några dagar med hög luftfuktighet, hård vind och kyla.:D

...som vanligt tar dagen en annan vändning...gården är uppgrävd för att lägga ner en elkabel till stallet. Jag har bakat och pysslat vidare med stallet inför kvällen och så ringde jag höleverantören så vi ska strax ge oss iväg och hämta hö...elektrikern är på väg också...ja ja ja...det är en dag i morgon också, hästarna får gå då istället:cool:. Tur man har stor hage så dom rör sig ordentligt utan min hjälp...:o

...jag längtar tills de här stora jobben är klara så man kan ta sig tid för en själv och hästarna bättre...:grin:

Igår tog jag mig i kragen och red ut en sväng. Halva rundan gick fint, han var lite spänd, men inga dumheter. När vi kom in i skogen började det studsa...fick inte honom framåt, utan bara små skutt. Visst, hade han fått galoppera hade vi nog kommit fram;)
Iaf så kände jag explosionen närma sig, och efetrsom jag har en ganska stark självbevarelsedrift så hoppade jag av, för att leda honom i stället. Tyckte inte pålle...han drog. Fanns ingen möjlighet för mig att hålla honom, så han försvann i full galopp:(
Ringde sonen så han kunde gå ut och kolla om han kom hem, var väl 2 km hemifrån. Tog inte mer än en minut så ringer han tillbaka och säger att han står utanför och pratar med de andra hästarna:crazy: Sonen tog in pålle, sadlade av och satte in honom i boxen. När jag hade promenerat hem och kom in i stallet gnäggade han, "kommer du äntligen?!", så det var bara att ta ut honom, spola benen en stund och släppa ut i hagen igen.
Ett litet sår på ena bak, annars inga synliga komplikationer av hans urladdning.

Det var ju för väl att du lydde din självbevarelsedrift! Usch för att sitta på när hästen exploderar och sticker ...:eek: Känner klart och tydligt att min kropp inte vill det längre!!
Skönt att inte pålle fick några men heller.:)

Det är nåt jag aldrig gör...hoppar av...på gott och ont...men hittills har jag rett ut saker och ting så det är mest gott då ;) . Det får ta hela dagen om det behövs men hästen ska gå med mig dit jag vill i det tempo jag bestämmer.

Minns när jag fick hem bruksnordisstoet som var mer vild än tam. Vilka resor jag fick med henne...och vid ett tillfälle lyckades hon droppa av mig och hon sprang hem...en god vän såg när hästen kom springande så hon åkte åt motsatt håll och hämtade upp mig. Hästen var instoppad i boxen när jag kom fram men jag slet ut henne igen och tillbaka för mer jobb tills jag var nöjd. Hon gjorde aldrig om det...

Vi kom ingenstans, eftersom han stod och mer eller mindre galopperade på stället. Släppte jag fram skuttade han framåt, höll jag i skuttade han på stället. Han ville bara springa...i normala fall hade jag tryckt på honom framåt, men han får ju bara skritta, även om han inte fattar det...Jag ser ingen prestige i att hoppa av eller inte. Mer säkerhet...

Sen hänger det så klart i att jag har åkt av ordentligt en gång med honom, och han har tvärvänt ett par gånger när han varit så här spänd, så där så man hänger i knävecket innan man kommer upp igen:crazy:

Och jag är för gammal för att ramla av - man slår sig så jävligt...

Ja, säkerheten är faktiskt viktigast, det tycker jag också. Och när hästen är sådär taggad tror jag knappt att den lägger in så mycket maktkamp i beteendet, i så fall är det bättre att ryttaren stiger av på eget bevåg än kastas av, kan tänka mig att hästen kan lära sig mer skit av det ...

Jag inser också att han inte är rätt häst för mig, just nu iaf, efetrsom jag blir rädd. Vågar inte hoppa honom heller. Ändå är han en jättemysig häst att sköta, hur snäll som helst, på sommaren är han hur lugn som helst att rida. Men Vinter-häst i kombination med skritt de senast två månaderna passar inte honom - eller mig...

Jag är lite som Piraja... Och tidigare i livet... jag då fanns det inte en chans att jag hade hoppat av en häst som krånglade och konstrade.. Men precis som du säger Tajger man blir äldre....:D Men jag hade nog hämtat hästen och gått tillbaka till det där stället och försökt en gång till om det hade varit jag...

Mitt problem nu för tiden är att min kropp inte fixar hästar som hoppar och far oplanerat hit och dit... Det räcker med ett litet sidstepp som jag inte är med på för att min rygg skall vara korrigerad för en bra tid framöver... Saknar man diskar i störa dela av ryggen som jag gör så blir ryggen lite grinig när man råkar ut för sånt..

Unghästens upptaggning här om dagen ser jag dock lite annorlunda på.. Hon var bara pigg och taggad och ville springa... Fick henne att tagga ner... (tillfälligt) genom lite voltarbete där på ängen... Sen stanna och stå still.... När hon gjorde det så signalerade jag att nu är det bra... NU var du duktig som gjorde rätt och sen satt jag av och ledde hem henne... Det blev liksom en annan grej för hon hade ju inte hunnit göra något tokigt ännu... "bara nästan"..

Men låt oss säga att det hade varit för ca 10 år sen.... Då hade det inte funnits på min världskarta att jag hade suttita av för att hon taggade upp som hon gjorde... Så det måste betyda att, i alla fall jag ... börjar bli gammal och inser mina egna begränsingar.

Tilläggas skall att jag ju faktiskt inte ridit alls sen min gamla Morsan ställdes av för vintervila för två år sen. Inte mer än ytterst sporadiskt i alla fall... Och när man börjar komma upp i den här åldern... så tar det tid för kroppen att komma tillbaka till ursprunglig ridform... :D

Summa summarum.... Jag hade nog gjort som du.... Känner jag att hästen håller på och går mg ur händerna... ja då sitter jag av nu mer.....

Tajger:Själv skulle jag aldrig våga rida en häst som din,den saken är klar:crazy:.Men hur vore det om du red i westernsadel eller någon annan sadel där du sitter säkrare,en tid tills han lugnar ner sig?Det är väl bara en vecka tills han får börja trava?

Fast jag är ju inte van vid westernsadel, så jag är inte säker på att det skulle gå bättre;) i morgon ska jag ut igen, men jag kanske håller mig i paddocken och tråkar ihjäl honom:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama