Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej Tigermamma, jag är ny här så jag "känner" dig inte men jag läste ditt inlägg och förstår att du har haft en jättetuff tid ... Förstår att dina barn har varit oroliga, och att det måste vara jätteroligt att se dig komma tillbaka till vardagen med hästarna!

Det är så kul med unghästar, jag har ett par treåringar varav den ena rids några gånger i veckan och den andra, hingsten, behövde en vinter till för att mogna innan han kommer igång ordentligt. Han är lite osäker, pojken, och vill gärna att matte ska vara med och hålla handen när det händer nåt nytt ...;)

Gubbtjyv, jag köper alla dina argument rakt av! Måste bara övertyga min egen gubbtjyv om det också, eftersom vi har gemensam ekonomi och tar alla "större" beslut ihop. Tror han ...:angel:

Håller med dig om termobarens förträfflighet... Men som jag skrev ovan så har jag löst vattenfrågan på ett godtagbart sätt... Men visst finns den med på en inköpslista....

Niu är jag den typen som gärna köper begagnat... så .... dyker det upp någon inom ett rimligt avstånd så är det inte helt otänkbart att jag köper.

Sen det där med täcken.... sadlar och annat.... Hmmmm vågar nog påstå att det kontot inte är överbelstat...:D Senast jag köpte en sadel.... en westernsadel, begagnad av bra kvalitet.... Det är nog 5 år sen.... och den sadeln är inne på häst nr 2... begagnat och arvegods... passar mig precis det.

Några nya träns har det blivit ... men inte till unga damen... hon har fått ärva *Morsans* gamla grejer... samma sak med seldonen..

Täcke, jag tror jag köpt ett (1) nytt täcke de senaste 10 åren... Men ändå finns det rätt gott om täcken här... Jag tror att det är samma sak med täcken som det är med grimmor... De förökar sig genom sadelkammardelning.. :D

Så, jag skulle vilja säga att jag inte spenderar så värst mycket pengar på prylar till hästarna... Men hittar jag något av bra kvalitet som jag har andvänding för så köper jag... Just nu är det Loppan som skall utrustas med diverse pryttlar.... Grimma har hon... och på något mysteriskt sätt finns här täcken (obs plural) som passar fast jag inte köpt något!!!... sadelkammardelningen igen???.

Men träns, bett, sadel och sele saknas fortfarande... Så jag scannar begagnatmarknaden med jämna mellanrum...

Du får använda din kvinnliga list vet ja...:D Helt enkelt låta han sköta vattnet till hästarna....får han knacka is o bära vatten några gånger om dagen så lär han se en Thermobar som en himmelens befielse......kinkar han så får du linka lite o oja dig väldeliga över din onda rygg....:D

Jo de är samma här med hästgrejorna...de går i arv ....de jag menade med grejor kontra Thermobar var att vid diskussioner har de gnällts över att den är dyr att köpa , men samma personer har vid en titt i sadelkammaren et otal dyra märkestäcken o en uppsjö av träns o sadlar o diverse.....bara för att deär snyggt :D Ide perspektivet blir de lite tramsigt o gnöla över kostanden för thermobaren.....sen har vi alla olika prioriteter..

Har en bekant som nog har sin häst istället för den där Barbiedockan hon inte fick som liten.....störtsta nöjet med hästen verkar vara att matcha o klä på hästkraken allt som går ...:D men är ju inte skadligt mer än för plånboken....o de är hennes nöje.....

Du får använda din kvinnliga list vet ja...:D Helt enkelt låta han sköta vattnet till hästarna....får han knacka is o bära vatten några gånger om dagen så lär han se en Thermobar som en himmelens befielse......kinkar han så får du linka lite o oja dig väldeliga över din onda rygg....:D

Hahaha, ja, den kvinnliga listen ska man inte förakta värdet av!:cool:

Jag har redan gett honom förslaget att tillverka en "egen" thermobar, och det verkade han inte vara så där tänd på ....
Brukar köra med metoden droppen urholkar stenen, så jag släpper mina små droppar då och då och kommer nog ha min Thermobar så småningom!:D

Tigermamma, styrkekramar till dig och hoppas du får näsan över vattenytan, det är många jobbiga saker att gå i genom första året :cry:

Thermobar köpte jag till förra vintern, den var väldans bra.
Jag köpte den lilla... så jag får fylla på lite oftare men det är skönt att veta att de får i sig vatten :bow:
Kan rekommenderas :banana:

Fördelen med en "liten" balja... är ju just att man måste byta ofta... vilket betyder att vattnet alltid är friskt... Vintertid har jag två lite mindre vattenbaljor,, Där byts vattnet morgon och kväll.. Och Bäcka som varit med förr, har redan plockat fram ur minnet att vattnet är som trevligast att dricka när jag fyller baljorna... Ljummet... Hon älskar ljummet vatten och dricker rejält varje gång jag är där med slangen...

BTW...

Höpåsar i hagen det var en riktigt hit ... Förutom att matfriden rådet i hagen så har hästarna hö hela tiden... och nästan inget spill...
Så för er som inte provat det ännu så rekommenderar jag det varmt.

Sen passar jag på att skryta lite över min duktiga unghäst... Idag var det dags för ett pass på ridbanan igen... Det gick så rackarns bra... jag blir alldeles varm inombords när jag tänker på det.

Bomövningar ligger ute hela tiden för att hon skall ha något att fundera på. I dag har jag introducerat de sidförande hjälperna... Det gick hur bar som hels och skänkelvikningen satt som ett smäck vid första försöket.

Premiär för en ny gångart var det idag.... Jag har travat uppsuttet på henne för första gången... En underbar trav som kommer att passa min havererade rygg alldeles utmärkt...

Jag fick verkligen tvinga mig själv till att avbryta i tid... själv hade jag kunnat hålla på i flera timmar.... Nu är snart nästa premiär nära förestående... Det att jag rider på henne uppsuttet i skog och mark....

Jag har börjat hinta lite om ett ridhus;) Bara ett litet, 20x40:idea: Grannen lägger ju ner sitt, så lite synd är det om oss:cry:

Skojar, men man vet aldrig, ibland behöver maken nya projekt, och det kan väl vara lagom att ta sig an:)

Idag har vi ridit vår lilla skogsrunda, det gick hyfsat. Kanske inte vad veterinären skulle kalla lugn skritt, men ok:)

O ja, det är ytterligare ett av mina "droppen urholkar stenen"- projekt, ett liiiiiiitet ridhus bara, 20*40 ....:angel:

Har kommit så långt att vi har börjat fundera på var det ska ligga, hur stort det ska vara, hur vi ska kunna finansiera det ....:bump:

Jag vet precis var det ska ligga, har redan en paddock just där. Finansieringen, ja, det är väl det då...eller rättare sagt prioriteringen av medlen:angel:

Jag fick ju ett nytt släp när det gamla enaxlade kändes oroligt att köra omkring med eftersom jag oftast kör själv...men ridhusidén behöver nog lite mer tid på sig att sjunka in;)

I dag har det inte hänt mycket på hästfronten, kände att jag var tvungen att prioritera hemmet för engångsskull :crazy: Det är ju bara så tråkigt men tyvärr nödvändigt ibland. Har iaf putsat fönster och ska fortsätta med det i morron eller nån annan dag. Sen blev det ett arbetspass mellan 15-21.

Elvattentunna ja, köpte en Bole-tunna, 65 l 2744 kr, förra hösten och det är absolut, tveklöst det bästa köpet jag gjort :bow: Ja det ska vara hästarna då som är bättre!

Bole-tunnan höll isfritt trots -34 graders kyla förra vinter och då hade vi under -30 grader i flera dygn. Det bara ångade av vattnet!! Har haft värmen på i flera veckor nu och dom dricker som bara den. Jag fyller den morron och kväll och så är det hela vintern. Det är så skönt att veta att dom dricker riktigt ordentligt året om.

Och JIPPI för hönät, det är det näst bästa jag köpt!! Säger som syrran, har ni inte småmaskiga hönät så skaffa det för det är helt suveränt!!

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad på en Thernobar och en Bole-tunna som du skriver om?! Mer än priset förstås!
Har också hönät inne, för nattmaten, men hur gör man om man inte har ngt träd i hagen att hänga upp dom i utomhus??

Gubben var inne på det tidigare tror jag... Men en eller ett par rejäla trästolpar kanske kan vara en lösning. Det funderar jag på trots att jag har träd i hagen. Anledningen är att jag gärna vill sprida ut höpåsarna lite i hagen för att få hästarna att "vandra" lite.... Men det har bara stannat vid en tanke än så länge.

Man skall nog ta till ordentligt när det gäller förankringen.. En påle inbjuder ju tll att klia sig på så det gäller att den står pall för sådan aktivitet..

Precis som syrran säger, en stolpe rejält nergrävd så den håller att klia sej emot eller en vägg om du har hagen i anslutning till stallet eller nån annan byggnad :)

Sen skillnaden mellan dom olika tunnorna,tjaaa, som du sa så är det ju priset sen har Thermobar olika storlekar, Bole bara 65 liters men om det är nån mer skillnad vet jag inte. Gubben har säkert koll på om det är nån mer skillnad.

Kl mej själv.

Nu så har vi äntligen hämtat hem halm så i natt kan dom ligga inne och mysa i riktigt tjock halmbädd, men jag antar väl att dom som vanligt kommer att ligga ute i hagen :grin: Dom var iaf väldigt nöjda med att få mumsa och äta av halmen.

Det har börjat skymma och det är snart dax att dra på sej träningskläderna och bege sej på Zumba :bump: Frosten har legat kvar hela dan på de ställen solen inte kommit åt och det blir nog kallt i natt oxå.

Nu får det nog investeras i ett hönät snart, fy tusan vad de dräller :devil:
Slänger massor, för det går ju inte att äta om det är minsta smuts på, och inte nog med det.... de bäddar runt med höt på natten som om det vore halmbädd de vill ha :cool:

Jag tycker bara det är så passens bökigt att hålla på att trycka ner hö i näten:crazy:

Senast ändrad:

nä är inte bökigare än påsar.....du tar två spikar o sätter dem med lagon melanrum o krokar i nätets ena sida där ....så håller du ut framsidan med ena handen o slänger i ......tänk typ..om du har sett hur avfallssäckarna sitter på en städvagn....om du fattar hur jag menar...:D

Enda skillnaden jag vet är att Thermobarn har termostat....jag köpte en bole inna jag köpte thermon för 7 år sedan men då var de så dåliga att de inte hökk isfritt vis 12 minus....men de har förbättrat dem nu...så de är vad kjag vet ingen större skillnad.....o bdin funkar ju bra.....

kraftiga stolp typ 4 gånger 4 funkar bra om man gräver ner dem djupt...

men undrar jag om de vandrar mindre för att näten sitter i närheten av dem....logiskt bör de ju vandra om de sitter en bit ifrån varnadra....men jag ser här...de äter en stund o sen går de o kommer tillbaka o äter o går......de finns ju nästan alltid mat i näten ..så de är inte lika intrressant o stå å gluffsa isig hela tiden....blir ett annorlunda beteende med näten än när man högar på marken........men logiskt har du rätt...dock om jag ser till mina o de är olika hästar o många år...så har de alla gjort som beskrivit.....

Syrran, en kompis har satt rundbalsnätet i ena änden av hagen och vattentunnan i den andra änden och på så sätt fått en naturlig rörelse på kusarna.

Håller med Gubben om ätbeteendet ändras när dom insett att det finns mat hela tiden, då kan dom gå undan och göra annat ett tag för att sen gå tillbaka och äter ett tag sen sover dom en stund och så äter dom när dom vaknar.....så håller dom på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama