Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Visst måste det vara en fruktansvärd chock att sitta där på sin fantastiska häst, och sen bara vacklar den till och dör:eek¨

Pratade om det på jobbet och min arbetskamrat, ni vet, som jag har svurit över ibland, tyckte det var ju hemskt, "Men det var ju bara en häst". Hon tyckte det var löjligt med tyst minut osv...Vad säger man? Hon fick inga plus i min bok iaf:mad:

Jag sitter här och samlar mig för en liten - surprise - skritt-tur! Har ju en blå hand sen förra rundan, och igår hann jag inte rida, så det kanske blir skoj;) Dottern är sjuk, så jag får ta varje dag nu, så mycket jag hinner iaf.

Då hoppas jag att du kommer hem i hyfsat skick idag Tajger:).

Här har det också blivit mest skritt senaste dagarna,H känns lite spänd och har inte varit pigg på att trava och vill hon inte så får det bli skritt.

Idag var det en skräphög som eldades och röken oroade henne så jag gjorde inga försök att ta oss förbi utan nöjde mig med 30 minuters tur.

Och Cornelia:Vilka fina hästar:)!

Jodå, vi kom hem tillsammans i bra skick! Pålle var lite spänd, tror dressyrdomaren skulle sagt att skritten var något överilad med travinslag, men han höll sig på mattan:)

Cornelia: Vilka finfina kusar :love:

Skönt att dagens tur gick bra, Tajger :bump:.

Heja på Mirameja :banana:

Ledig idag och det har varit en skön dag! Sonens sambo Johanna kom hit en sväng på em så vi tog en ridtur på Ina som är så himla duktig :banana::bump::banana:! Men.......det här med att svänga förstår hon inte alls så vi får väl traggla på med tömkörning så fort det finns en extra hand att hugga tag i :angel: Som tur är så är dottern oftast hemma, hon har bara skola 2 dagar i veckan så hon får hjälpa mej.

Sadeln passade kanonbra och var jätteskön att rida i sa Johanna :D Nästa gång hon kommer är det min tur att prova!

I morgon ska jag till ortopeden och träffa min läkare från Uppsala och jag antar väl att det är sista besöket. Handen fungerar men det gör ont och det tror jag knappast hon kan göra nåt åt. Det får jag nog leva med, det verkar ingå när man skadat handleden så......

kl

Man hinner knappt hem från jobbet så är det mörkt ju!

Ikväll har jag prövat att träna lite i en av hagarna där jag har en strålkastare uppsatt sen tidigare.Ljuset är inte det allra bästa och det bländar en del men visst gick det att utföra lite träning från marken.

Några "koner"(vattenfyllda dunkar;)) och några bommar(avloppsrör) är vad jag hittills fått dit.

Så det blev lite serpentiner och volter och gå mellan och över bommarna.Tränade halt och vändningar.

Det gick bra,höll mig från de mörkaste hörnen:).Lite störande var att D.på andra sidan staketet tyckte det var väldigt spännande och travade bort och fram hela tiden:),kände att H.var på väg att ryckas med ett par gånger så nästa gång får han vara inne.

Ja-a, vad tråkigt det är med mörkret! Jag gillar annars hösten, är inte så förtjust i sommaren med värmeböljor och insektsinvasioner. Men mörkret ...!:eek:

Nu bor hästarna i lösdriften, alla utom hingsten Ffenix som tronar ensam i stallet i sin box. Tråkigt att vara hingst ....

Vi (maken) rullade ut en hel rundbal med halm i lösdriften igår, och det blev så mysigt. Det första hästarna gjorde när de fick se det var att lyfta på svansen och sedan tacka så mycket för den fina toan vi har fixat åt dem, men jag hoppas att de förstår finessen med det hela så småningom.:rofl:

Annars hinns det inte med mycket. Någon som vill komma hit och fortsätta inridningen av en treårshingst??:idea:

God morgon gott folk... Slinker in och gör en liten uppdatering.

Sitter på jobbet och skall snart ta mig hemmåt för att krypa ner i sängen ett par timmar.

Har varit ledig ett par dagar i vecka och de ägnades åt lite allt möjligt. Hästträning bland annat. Hade ett mycket trevligt pass på ridbanan i går eftermiddag med unga damen. Ni vet .. ett sånt där pass som man kan leva på länge. Ägnade mig åt lite bomövningar uppsuttet.

Damen har lite svårt att hitta rätt form ännu.. och alla signaler sitter inte till hundra ännu... Men hon jobbar på och den lilla hjärnan går för högtryck när hon försöker klura ut vad det är jag vill.

Hon står som ett ljus när jag skall sitta upp.. Det är skönt eftersom jag är så trasig i uppsittningsbenet så vill jag ju ha en häst som står stilla vid rampen. Det har hon klurat ut nu och står som sagt stilla som en staty när jag sitter upp.

Hade tänkt mig en runda ute i skogen först.. men det pågick fullt drev precis intill gården. Det var husse som var ute med två av taxarna så jag valde att hålla till hemma på ridbanan.

Nu blir det nog inget mer tränat förrän i nästa vecka eftersom jag jobbar hela helgen och behöver de få timmarna som jag är ledig till att sova och vila lite.
Håller tummarna för att kylan behagar komma nu... det verkade lovande i går kväll när jag körde till jobbet.

Lite klara kyliga dagar i nästa vecka så håller vi nog till i skogen någon timme varje dag...

Nu dags att jobba vidare.... ha det

Pållen har gått barfota i 8 v pga dåliga hovar men är nu skodd fram. Vi jobbar på konditionen, smidigheten och kilona!!!

kl

Det var några dagar sedan jag red men idag blev det en tur på em.Här är ett underbart väder,sol och lugnt och stilla:).

Som vanligt på helgerna var det jakt,det hördes skott i närheten så jag fick hålla mig på grusvägarna.Lite tråkigt men det blev en fin stund iallafall.

Igår ställde jag ut min hemmagjorda elvattentunna,den höll undan den värsta isen förra vintern.Den fungerade i år också,is i tunnan brevid men isfritt i den med el:).

Idag var det årets kallaste ridtur. Inga kallgrader att orda om, -men grått, disigt och kallt.

Visst är det härligt med de där ridpassen man kan leva på länge! Jag hade ett igår, fast på ett annat vis. Har haft honom nu i ca 2 1/2 månad, innan det har han stått i 3 år och innan det varit mkt dressyr riden så det är ju lite spännande.
I början förstod han inte vitsen med att skritta på långa tyglar och var mkt irriterad om jag satt fel i sadeln. Han föredrog paddocken men krullade ihop sig väldigt. Vi går långsamt framåt, lär känna varandra och är noga med vilodagar här och där pga hans pålagringar. Tränar på att kunna bli längre o lägre i paddocken.
Igår red vi först ut med sällskap, underbart väder och han var pigg o alert (har varit lite trög, vill bara gå i arbets tempo, men inget vägvinnande) i traven slog han över i galopp, inga känguru hopp som innan utan bara pigg o glad o drog på. Gick sen in i paddocken o då blev han jätte seg vilket kan tyckas tråkigt, men jag är jätte glad att han börjar fatta tjusningen med att rida ut. Han var så himla glad o positiv, härligt!!!! Ja, det är klart att han är glad annars oxå, men har så mkt i huvudet, hoppar o skuttar o glömmer liksom att njuta. Vad rörigt det blev, hoppas ni fattar....

KL
Här hemma så har vi nu haft en jobbig vecka!
Först så avlivade vi förra veckan våran stora häst efter en lång tids hälta på båda frambenen....
Och i fredags så flög dottern i backen vid en hopplektion så hon fick en spricka i en ländkota i ryggen! Men hon kommer att bli helt återställd säger läkarna :laugh:

Så nu får vi börja fundera på om vi ska göra oss av med våra sista hästar då det kommer att ta lång tid tills hon kan rida igen.
Och när hon kan rida igen så är det nog inte den bästa hästen att börja med...

Och sonen ringde för en stund sen och ville ha numret till jourcentralen då hans ena halsmandel svullnat upp och trycker på käkbenet sa han och har hög feber! Så nu blir det värsta sjukstugan här :cry:

Men det ser ut som solen försöker titta fram ute, efter att varit borta länge :D Och det kanske gör att livet känns lite lättare igen!

Men jag är frisk och kry som tur är :D

Så mycket tråkigheter på en gång Carre:(.Men det kunde gått ändå värre,nu har ni ju gott hopp om att hon blir bra även om det tar tid.

Antar att du är van att ha allt ansvar för er lilla familj men se till att ta hand om dig själv också.Kanske inte så lätt just nu men din tid kommer:).

Idag slutade jag något tidigare än vad som blir fallet de närmsta dagarna.Ville därför hinna rida men klockan blev fyra innan jag kom iväg och hjälp vad fort mörkret faller:crazy:.

Tycker inte alls om att rida i mörker,är inte van och gillar inte känslan att inte ha koll på omgivningen.Eftersom hunden var med så gick det iallafall framåt men det blev en kort tur.

Nu brinner det i spis och kamin,det börjar bli varmt och gott och ved är inkörd för närmsta dygnet:).Jag snålar,eller är sparsam, hur man nu vill se det,har fortfarande inte haft på luftvärmaren.Visst är det kallt på morgnar och när jag kommer från jobbet men det drabbar oftast bara mig själv.

Och elvattentunnan:Har använt mig av tips här på Buke och gjort den av två plastbaljor,fäst självbegränsande värmekabel runt om,satt på någon reflekterande tejp och fyllt mellanrummet med cement med lite fogskum längst upp.Den är alltså ganska tung men står stadigt.Har den fastbunden,det är ju vanlig strömkabel som leder strömmen.När det var riktigt kallt bildades en isskorpa men den var lätt att slå hål på och så fiskar jag upp isen med en sil.

Tackar för tipset! Har länge funderat på att lägga pengar på en sån där dyr Thermobar, men de kostar ju 6-7000 och det är ganska mycket pengar för mig just nu. Å andra sidan gav jag mig själv löftet "aldrig mer!" förra vintern när jag stod och knackade is i djupfrysta baljor ....

Tackar för tipset! Har länge funderat på att lägga pengar på en sån där dyr Thermobar, men de kostar ju 6-7000 och det är ganska mycket pengar för mig just nu. Å andra sidan gav jag mig själv löftet "aldrig mer!" förra vintern när jag stod och knackade is i djupfrysta baljor ....

Jotack, det var ingen hit. Vi har funderat på Thermobar med men vi får se hur vintern artar sig. Hittils har det ju inte varit nån :bow:

En termobar står på önskelistan... man jag avvaktar också. Jag har egentligen inte några problem vintertid. Jag har tillgång till varmvatten bara ett par meter från hästarnas baljor. Lätt att värma bort is som bildats.. Lätt att servera ljummet vattet till hästarna morgon och kväll.. Det ljumna vattnet uppskattas dessutom av hästarna så de dricker rejält när detta serveras.
Sen håller det ljumna vattnet sig i princip isfritt till nästa påfyllning...

Alltså har jag avstått investeringen... även om jag skulle vilja ha en...

*kl*

Hej alla gamla tanter o gubbar,ja de nya som dykt upp också,välkomna.

Har ju varit osynlig ett tag,det är ju redan/bara 12 v. sen min man hastigt och oväntat avled.Det var en massiv hjärtinfarkt och det fanns inget att göra.
Efter det har det varit massor att ordna begravning,bouppteckning,avveckla hans firma,trassla med banken m.m. Det är fortfarande mycket att ta tag i men känner att det kanske ordnar sig trots allt. Jag blev väldigt låg efter6-8 veckor, hade inte ens ork att engagera mig i hästeriet så barnen blev riktigt oroliga men nu känns det som om näsan är över ytan iallafall.
Ni ska veta att jag har följt tråden hela tiden och det har varit ett av det "vanliga" man orkat med och lite tröst i eländet.

Vår lilla prinsessa har varit på en dressyrtävling förra helgen och fick 64% med bara två retfulla poäng från placering och idag var det klubbmästerskap och kan man tänka sig lilla skruttan (4 1/2 har hon hunnit bli) vann på 67%,
första mästerskapsvinsten :D
Treåringen har vi ju lånat ut magen på och hon går och myser nere i Skåne och mår bra och rids lite lagom eftersom hon är dräktig.

Sköt om er själva,nära, kära och djur och cyberkramar till alla och se till att vi inte hamnar på sidan två.

Grattis till placeringen med eran prinsessa, så kul att det går så bra :laugh:

Skönt att du har fått upp orken lite, är ju en jätte jobbig tid att ta sig igenom och när det är över så kommer ju tomheten.
Men på något sätt så fortsätter ju livet att gå vidare runt omkring och man får börja att hänga med i sin egen takt....

Var rädd om dig! Skickar en stor hög med styrkekramar.

Jag köpte en Thermobar för 7 år sedan...och jag måste erkänna att de är den absolut bästa investering jag gjort när de gäller hästarna....den är värd varenda krona o mer därtill....

Fungerar perfekt o i vintras tex när de var -25 ..ingen is o vattnet höll 14 grader...

På natten lägger jag på ett lock av cellplast så inte värmeavdunstningen blir så stor....

Hästarna dricker betydligt mer vatten i hagen ....så en Thermobar kommer alltid att finas så länge de finns hästar....en mycket mycket vettig investering.

Visst kan de tyckas dyrt i inköp...men min har jag som sagt haft i 7 år o funkar peerfekt än o 6000 ...tja hur mycket har ni tex lagt på täcken..träns sadlar ...*S*

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama