Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Åhhhh va det är skönt med ledig helg och dagen började med sol och frost. Har haft en skön dag och hunnit med lite av varje. Hade följsamhetsträning med Winnie och hon fixade det galant, helt klart värt några bananas :banana: :banana: :banana:!! Sen blev det lite grooming av båda lortlollorna :)

På em åkte gubben i väg på skoterns dag för att kolla vinterns nyheter. Sen kom yngste sonen med sin familj och nu i kväll var vi till äldste sonen med familj en sväng så det har varit en riktig myslördag!

Underbart med ledig helg ...eh...jo då...har haft full fart ifrån jag slutade i fredags vid 15 till igår (lördag) kväll när allt vi handlat i Birsta var avlastat och inne i stallet. Idag ska det byggas och sen ska jag hämta strö...och TA IN HÄSTARNA för första gången :banana:

...och jo, bilderna är utvalda nu som ska visas på hela projektet men de är kvar på makens hårddisk som står i tv-rummet just nu så hav lite tålamod :o ...

Hahahaha, ja i bland är det lugnare att gå och jobba :D Väntar på att få se bilder på nya stallet!! Ska du ha dom inne i vinter eller?

Jag måste ha dom inne för vi har inte fått upp vindskydden än. Dom står kvar i Bergsjö och måste rivas och flyttas hit. Det underlättar också så jag får lite mer individuell utfodring för Rocket kräver mer hö än Lilly och det kan jag ge inne på natten i de fina näten :)

Kl

Fullspäckad vecka o helg här oxå. Har inte hunnit rida ngt, bara matat o mockat. Min medis har ridit 2 pass i paddocken(vågar inte låta henne rida ut ännu).
Igår hade jag äntligen lite mer tid, men kom inte förrän skymningen började och jag har ju inte ridit ut ensam än så då var det ju inte riktigt läge heller tyvärr. Inget sällskap fanns kvar tyvärr. Det blev promenad istället, välbehövligt dock då medisen skrivit att han var okoncentrerad, skuttig o rädd igår. Han föredrar att gå som en hund långt bakom o blir då sällan rädd för ngt, konstigt han som annars är så bakskygg?? Men jag vill ju kunna leda som vanligt oxå och då blir han istället helt förändrad, va?!?!?!
Bitet i grimmskaft, smakar på min jacka, blåser mig i örat, letar godis i fickorna, bakrädd, skuttar till, blåser upp sig, går på snedden, skjuter ut bogen!!!

Vad gör jag för fel????

*kl*

Hej hej. Jag passar inte här (liten 89:a bara), men min man gör... :D

Han fyller 50 i februari och har skaffat hästintresse nu på äldre dagar.
(Han kan absolut inget om datorer, så jag får sköta uppdateringen via mitt konto... :D)

Red på ridskola som liten 7-8års åldern, alltid älskat djur, ffa hästar men har inte haft möjlighet att rida/hålla på med dom.

Så träffas vi. Jag står med en arabtant + hennes föl och han blir såld.. :p

Han har totalt gått och kärat ner sig i Tanten min (och hon i honom, men nog mest som klimaskin och morotsautomat). Han gör det mesta med henne från marken, fixar med foder, borstar, mockar osv. Mycket petig är han. Han tom kratsar hovar! Det var liksom lite tabu från honom att göra det för han var helt säker på att han skulle skada henne! haha

Lyckan var totalt gjord när han fick rida henne för första gången! Tyvärr så kunde han inte rida henne fören i augusti första gången då hon tyvärr försvann från mig (lång historia) i oktober förra året och vi lyckades köpa tillbaka henne i april i år. När hon kom tillbaka så var hon mager och eländig och behövde rehabiliteras. Men nu har hon hittar tillbaka en hel del till sin form och hon skrittar glatt runt med mannen i skogen och han ha tom travat själv på henne. :love:

Tant är inte lämplig som "nybörjarhäst" igentligen. Mycket het och blir lätt "på tårna", men mannen bara flinar och studsar med när hon frustar och taktar rundor...

Imorgon ska vi åka och titta på en nordistjej som förhoppningsvis ska flytta hem till oss. Hon kommer bli mannens häst att luffa i skogen och rida western på "Det är ju COWBOY man ska vara! Strutta runt på ridbana i hatt och vita trikåer är inte RIDA, det kan "ridskolefolket" hålla på med." (Citat från mannen) :eek::angel::rofl:

Jag kommer rida henne när mannen jobbar (egen företagare och kör lastbil). Kommer då passa på att utbilda henne lite inom klassisk dressyr (tror jag)..

Har tyvärr inga bilder när han rider, men bjuder på dessa:

32643524.jpg

32643526.jpg

32643535.jpg

Välkommen_Skifting_!Om gubben kan lära sig rida så nog kan han väl lära sig att knappa in sig här:)?

Ja,ja om inte så får väl du uppdatera hur det går med nya hästen och allt.

Och hmm,är du säker på att han inte tog dig för hästens skull:D?

Vad kul att du har fått igång din man i hästeriet!:)

Har jag också lyckats med, även om det hinns med alltför lite när det gäller ridning. Men han har blivit så duktig på att hantera hästarna, och när vi betäcker är det nästan alltid han som håller i snöret på hingsten! (Haha, såg själv nu hur den meningen ser ut, menar alltså grimskaftet ....!);)

Och jag är ganska säker på att min gård och mina hästar var en starkt bidragande orsak till att det blev han och jag för tio år sen!:rofl:

Ni har lyckats med något jag aldrig kommer att lyckas med.. Och dessutom lovat att aldrig försöka med heller....

Husse är totalt ointresserad av dessa fyrfota varelser.. Han skulle nog bli lycklig om jag bestämde mig för att sälja av... MEN... han accepterar fullt ut mitt intresse men har avkrävt mig ett löfte om att aldrig försöka få upp honom på hästryggen....

Det han glömde bort dock .... Jag har aldrig lovat att inte försöka få honom i vagnen bakom hästen... :devil:....

Att få gubben min att rida........tja det vore nog enklare att ta ner månen :angel: Han nöjer sej med att klappa och prata med dom fast förra helgen när jag jobbade satte han faktiskt på båda grimmorna och gick med dom till skogshagen, samtidigt!!!! Han flyttade dom för att sätta in nya höhäcken i hagen.

Hej förresten och välkommen hit!

I dag var det tjock tjock dimma när jag for till jobbet men under fm så lättade eländet och solen kom fram. Jag och dottern tog en promenad med damerna i skogen på em och det var så skönt ute!

Winnie är för rolig när man är ute och går för maken till spårhund har vi aldrig haft :rofl: Hon går med näsan i backen hela tiden och rätt som det är bär det av åt nåt håll precis som hon fått upp ett spår av nåt :D Hon var nog en blodhund i sitt tidigare liv!!

När man kommer ska hon noggrant nosa i genom en och hon älskar att bära på saker och plockar med precis allt. Sist gubben min var där nere och lagade dörren på ligghallen gick hon lydigt med honom och bar på hammaren! Hon är så söt :love:

Ina är inte alls som Winnie, hon är en häst punkt slut, men jag älskar henne lika mycket för det :laugh:

Hej och välkommen du med :D

Trevligt med lite fler gubbar som vågar sig på ridning :banana:

Har inget roligt att berätta just nu vad gäller ridningen. Har bara jobbat och jobbat så när helgen kom så drog vi till stugan och kusten för att bara vara....

Nu är jag utvilad, men nu är jag ju tillbaka på jobbet igen..

Men... äldsta barnbarnet ska komma hem till sin mormor och rida på höstlovet, det gillas väldigt mkt !:love:

Så denna veckan ska det ridas mer än EN dag iaf :o

KL*

Men fy, nu var det längesen jag skrev :o
Tänker varje gång jag läser att nu ska jag skriva, men så kommer jag inte på nåt.

Välkomna alla nya!

I alla fall så händer det lite nytt imorgon. Får hem en ny häst, då jag tröttnade på att inte veta hur långa mina ridturer blir.

Ett varmblod ( som jag absolut inte skulle ha :angel: )
7 år ( lite för ung egentligen :angel: )
sto ( som jag inte heller skulle ha :angel: )

Inte inkörd, en fördel tycker jag.
så imorgon blir det bildbomb!

Jaha, då var den här dan snart slut. Blev väckt före 4 i morse av gubben min som hostade som en galning, han är förkyld så tyck synd om mej nu :eek: Hann inte somna om innan klockan ringde 05.20 så nu börjar jag bli bra trött.

Har jobbat i dag men nu är jag ledig till fredag kl 15.00 då går jag på helgskiftet, mindre kul! Faan va det blir mörkt tidigt på kvällarna nu, man måste verkligen börja planera så man hinner ta vara på de ljusa timmarna.

Exakt vad jag också konstaterar just i denna stund,så mörkt redan:(!Blir inte så mycket gjort efter jobbet en tid framöver antagligen,om det inte görs i lampsken.

KL
Halloj på er alla tanter och gubbe, nu var det längesen jag var med i tråden igen, tiden går fort när man har roligt, haha. Skämt åsido, har inte varit på forumet så mkt ö.h.t senaste månaderna.
Allt är bra med mig och pålle häst, men jag håller med er i diskussionen om november mörkret som nu sänker sig över oss. Värsta månaden på året, usch :(

Bjuder på två bilder av herr rödfux från fågelperspektiv i sin klippta vinterfrisyr.

009-1.jpg

Och ja - det är symmetriskt på bägge sidor :D

008-1.jpg

Hoppla, hoppla! Flera nya som vågat sig in när jag har varit iväg:) Hur ska jag tolka detta?;)

Välkomna!

Liten rapport från det Damer på tur i Spanien -

Efter en lång dag på resande fot anländer vi till en ljuvlig stengård som ligger uppspetad på en bergssluttning, får en härlig spansk kvällsmat o´ch rasar i säng...

Dag ett, hästarna delas ut och jag får reda på att jag ska kampera med ett sto som heter Noor, "a real mare..." som stallchefen uttryckte sig. Och jodå, det stämde väl...men hon arbetade på bra och gjorde vad hon skulle, dvs gick 23 mil med mig på ryggen, tryggt och säkert, och drog rejält när det var dags för galopp:)

Första dagen tog vi oss ner från berget i ett härligt väder ända fram till sista timmen, när det kom ett ösregn, så jag kunde konstatera att de nya regnkläderna inte heller höll för ridning...

Men på vårt lilla bed & breakfast värmde hundarna soffan, och kläderna torkade framför öppna spisen. Det droppade från taket jämte min säng. Tur att det inte var i sängen...

Dag två fortsatte vi mot havet, fick ett par riktigt sköna galopper i full fart. Hästarna var verkligen med på noterna, och drog järnet:) Framåt kvällen kom vi fram till Medelhavet och checkade in på badhotellet som var stängt för säsongen, men hade öppet för vårt gäng. Fick en underbar spans middag med en massa olika rätter och vin...

Dag tre var det dags för galopp på stranden. Hästarna visste precis och var taggade. Vi galopperade i vattenbrynet så vattnet skvätte runt oss, underbart! Sen bar det inåt landet igen, genom risfält, bambu, fågelreservat mm. Började klättringen uppåt och stannade på hotell i lilla staden Castello d´Empurio.

Dag fyra var det stadigt uppåt. Framåt eftermiddagen kom åskan och regnet igen, så vi var duktigt blöta när vi nådde lilla spahotellet Central. Härligt att kasta sig i bastun, och bubbelpoolen. Längsta riddagen idag, 5 mil avverkades.

Dag fem - regn...efter en halvtimme började det bli fuktigt i sitsen, efter ytterligare en timme höll inte ärmarna tätt längre, och efter sex timmar i sadeln var det inte många fläckar torra. Synd, för den här dagen tog vi oss upp till 1000 m höjd och genom ett bergspass, så utsikten var säkert vidunderlig, men allt vi såg var moln...Men som en sa, rida när det är fint kan väl de flesta...Vi lämnade hästarna på en äng och fick skjuts tillbaka till gården som vi började på.

Dag sex var det faktiskt hyfsat väder igen, så vi fick en tjusig nerstigning från berget. Påminde om ett alplandskap lite grann. Återkom till gården, pussade våra hästar adjö, pussade tjusige guiden Luis adjö och hade en rolig kväll med mycket cava (spanskt mousserande).

Sen var det slut på det äåventyret, och i tankarna planerar vi redan nästa!

Låter som en lyckad resa!

Och nu liten bildbomb av nya hästen :)

Hon kom efter 6 timmars resa och var trött och svettig.
Fick stå inne en stund och sen ut och bekanta sig med de andra.
De sprang runt och gruffa en stund, sen lämnade Lasse brudarna ifred och de verkade faktiskt bli kompisar :)

När vi tog in dem på kvällen stod alla 3 fint och väntade på oss, inget tjafs eller nåt.

32794889.jpg

32794890.jpg

32794891.jpg

32794886.jpg

32794887.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?